Burned-out of toch bored-out? Zó herken je bore-out bij je medewerkers!
Gestreste medewerkers die zich constant vermoeid en futloos voelen, weinig energie stoppen in hun werk, prikkelbaar reageren of zelfs depressief zijn. Als management, HR of teamleider ben je vast bekend met het verschijnsel ‘burn-out’. Helaas komt dit veel voor op de werkvloer. Maar weet je zeker dat je te maken hebt met burn-out, of vervelen je medewerkers zich juist en is er sprake van ‘bore-out’? In deze blog helpen we je aan de hand van concrete tips en een praatkaart een bore-out bij je medewerkers te herkennen en bespreekbaar te maken.
Waar een burn-out vaak ontstaat bij gepassioneerde en betrokken medewerkers, ontstaat een bore-out juist bij medewerkers met een tekort aan passie voor hun werk.
Wat is een bore-out?
‘Bore-out’ is een nog redelijk onbekend fenomeen. Je kunt het zien als een soort burn-out door verveling. Een burn-out ontstaat vaak bij gepassioneerde en betrokken medewerkers die daar te veel in doorschieten zonder rust- en oplaadmomenten. Maar een bore-out ontstaat juist bij medewerkers bij wie de passie voor hun werk ontbreekt. Deze medewerkers voelen zich structureel te weinig uitgedaagd. De bore-out kan ontstaan doordat zij:
- overgekwalificeerd zijn voor de baan;
- veel repetitief werk moeten doen;
- of simpelweg te weinig taken hebben om zich in vast te bijten.
Een andere boosdoener is wanneer medewerkers geen voldoening (meer) uit hun werk kunnen halen. Dit gevoel van nutteloosheid kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden doordat de maatschappelijke of persoonlijke meerwaarde van iemands werk ontbreekt. Kort samengevat zijn er twee types bore-out: bore-out door (te) veel werk dat geen voldoening geeft, of bore-out door te weinig werk dat ook nog eens te makkelijk is (Frouke Vermeulen, 2015).
Waarom is bore-out zo moeilijk te herkennen?
Een bore-out ontstaat dus door fundamenteel andere oorzaken dan een burn-out. De klachten en symptomen lijken verdacht veel op elkaar. Dit maakt het lastig om bore-out bij je medewerkers correct en tijdig in te schatten. Daarnaast begrijpen medewerkers vaak zelf ook niet goed waarom ze zich zo voelen. Of rust er schaamte op het onderwerp. “Kan ik me moe of zelfs depressief voelen door te weinig werk?’’ Ze trekken daardoor te laat aan de bel bij een vertrouwenspersoon of leidinggevende.
Ook speelt mee dat het ‘geen tijd’ en ‘stress’ hebben tegenwoordig bijna de norm of een statussymbool is geworden: “Verveling is not done. Als jij je verveelt, ben je bang om als profiteur gezien te worden, als iemand die de kantjes ervan af loopt of die zelf niet innovatief genoeg is”, aldus stress- en burnout coach Hilde Marien.
7,5% van de werknemers heeft te maken met bore-out klachten
Hoe groot is het bore-out probleem?
Maar hoe groot is het probleem van verveling op het werk precies? Volgens een Amerikaans onderzoek onder 382 kantoormedewerkers en 307 senior leidinggevenden blijkt dat medewerkers zich 10,5 uur per week vervelen. Bovendien geeft 2 op de 5 medewerkers aan hun baan op te zeggen als zij zich (structureel) zouden vervelen (OfficeTeam, 2017).
Volgens onderzoek van de Vlaamse arts en burn-outspecialist Luc Swinnen heeft 7,5% van de werknemers te maken met bore-out klachten.
Een andere studie van Call Centre College en Lucent Technologies wijst uit dat 28% van alle medewerkers die een callcenter verlaten ‘verveling door repetitief werk’ als hoofdreden voor vertrek aanmerken.
De negatieve gevolgen op het werk
Natuurlijk begrijpen medewerkers dat er momenten kunnen zijn waarop er weinig werk is en dat het doen van saaie, routinematige taken er af en toe nu eenmaal bij hoort. De negatieve effecten van verveling moeten echter niet onderschat worden. Te veel verveling kan resulteren in:
- slechtere prestaties van medewerkers (uitstelgedrag);
- afnemende productiviteit (nutteloos bezig zijn met social media en privézaken);
- toenemend verzuim (door moeheid, stress of gebrek aan positieve energie);
- en een lagere betrokkenheid (geen interesse meer in het werk).
Een andere eenvoudige reden waarom bore-out serieus moet worden genomen is dat het, net als een burn-out, iedereen kan overkomen. We zijn nu eenmaal onderhevig aan megatrends als individualisering, digitalisering en globalisering. “De behoefte aan zelfontplooiing, stimulatie en autonomie onder medewerkers groeit, terwijl onze banen steeds efficiënter, uniformer en voorspelbaarder worden” (Sandi Mann, 2007).
Denk bijvoorbeeld aan:
… de vele afgestudeerden die geen baan op niveau kunnen vinden;
… millennials die belang hechten aan maatschappelijke impact maar dit missen in hun werk;
… fabrieksmedewerkers die te maken hebben met automatisering;
… vrachtwagenchauffeurs die vast zitten aan regels en routinewerk;
… of vijftigers die zich in hun huidige baan niet meer kunnen ontwikkelen, maar toch niet op durven te zeggen vanwege de zekerheid.
Om van een bore-out af te komen is het voor medewerkers belangrijk om te weten wat hen écht motiveert en waar ze enthousiast van worden.
Wat kun je doen tegen bore-out?
Nu je weet wat de impact kan zijn van (te) verveelde medewerkers, is het voor jou als (HR-)manager tijd hier iets aan te doen! Aan de hand van de volgende praatkaart kun jij ontdekken of een bore-out bij jouw medewerkers op de loer ligt. Ga het gesprek aan en stel je medewerkers eens de volgende vragen:
- Voel jij je uitgedaagd in je werk?
- Leer je nieuwe dingen in je werk?
- Heb jij je eigen verantwoordelijkheden?
- Voel jij de bewegingsvrijheid je werk te doen zoals jij wilt?
- Verveel jij je weinig?
- Is er genoeg werk te doen?
- Vind jij je werk zinvol?
- Voel jij je zelfverzekerd op je werk?
- Vind je dat de tijd snel voorbij gaat in je werk?
- Durf jij van baan te veranderen ook al zou je minder verdienen?
- Heb jij nog energie na je werkdag (ook als je geen drukke dag hebt gehad)?
- Heb je interessante collega’s?
Wordt er vaak met ‘nee’ geantwoord op bovenstaande vragen? Dan is de kans groot dat bore-out voorkomt onder jouw medewerkers. Volg een van de volgende tips om dit gezamenlijk met de medewerker aan te pakken en op te lossen!
1. Laat de medewerker een lijst maken van de taken die hij/zij niet leuk of saai vindt en van de taken die hij/zij leuk of zinvol vindt. Zijn de verschillende taken in verhouding? Zijn er niet-leuke taken die een andere collega wél leuk vindt om te doen, en waarmee geruild kan worden? Zijn er manieren om de saaie, niet-leuke taken uit te besteden of te verminderen?
2. Ga samen met de medewerker na wat zijn talenten zijn. Zijn er ‘vergeten’ talenten die momenteel niet ingezet of goed benut worden? Komen talenten genoeg naar voren in de huidige rol, verantwoordelijkheden en het takenpakket?
3. Vraag de medewerker waar hij/zij zichzelf ziet over een paar jaar. Wat zijn de drijfveren van deze medewerker? Wat wil hij/zij nog graag bereiken? Om van een bore-out af te komen is het voor medewerkers belangrijk om te weten wat hen écht motiveert en waar ze enthousiast van worden. Als manager kun je dit gesprek voorbereiden door te kijken of er voor de medewerker doorgroeimogelijkheden zijn, je hem/haar meer verantwoordelijkheden kunt geven of aanvullende training kan aanbieden.
4. Wees creatief samen. Soms horen bepaalde routinematige of saaie taken er nu eenmaal bij en zal de medewerker dit moeten accepteren. Probeer de medewerker extra erkenning, waardering en aanmoediging te geven bij het uitvoeren van deze taken of bedenk hoe je deze minder leuke taken wat ‘spice’ kan geven. Kun je er bijvoorbeeld een wedstrijd van maken met andere collega’s?
5. Maak het bespreekbaar. Stel je open op en geef aan dat je het juist waardeert en sterk vindt als een medewerker proactief aangeeft dat hij/zij zich verveelt. Neem het vervolgens ook serieus als dit aangegeven wordt. Druk de medewerker tevens op het hart dat de verantwoordelijkheid hierin ook bij hem- of haarzelf ligt. Stimuleer medewerkers te blijven vragen om meer werk. Te weinig werk beschikbaar? Moedig de medewerker dan aan om eens bij collega’s van een andere afdeling aan te kloppen. Misschien kunnen zij extra handen gebruiken en leert de medewerker meteen nieuwe dingen!
Ontdek of jouw medewerkers verveeld of bored-out zijn!
Vermoed jij dat bore-out in jouw team op de loer ligt en wil je dit voorkomen? Dan is het belangrijk om regelmatig inzicht te hebben in de stemming van je medewerkers; voelen zij zich moe, verveeld of somber? Met 2DAYSMOOD hebben we al diverse organisaties kunnen helpen met deze vraagstukken. Door realtime inzicht te geven in deze bore-out gerelateerde emoties, kun je tijdig het gesprek over verveeldheid of moeheid voeren met je team, en daarmee de medewerkersbetrokkenheid op peil houden! Hoe werkt het precies? Vraag nu een gratis demo aan van onze realtime meetmethode en 15 seconden enquête, dan leggen we het uit!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!