Case: op expeditie. Naar Antarctica én naar een nieuw merk!

In maart 2011 kondigde de ManpowerGroup een grote verandering aan. Wereldwijd worden alle professionalbedrijven in deze groep, die zich bezighouden met werving, selectie en detachering van hoogopgeleide professionals, samengevoegd. In Nederland betekent dit dat VitaeJefferson Wells en Elan samen één nieuw merk gaan vormen: Experis. We werken nu aan deze éénwording. Een groots avontuur dat we samen aangaan. Mét een prachtig middel: een heuse expeditie naar Antarctica!

Expeditie Experis
Vitae, Elan en Jefferson Wells gaan op avontuur. Een avontuur dat voor iedereen in de organisatie verandering, innovatie en groei tot gevolg heeft. Het is belangrijk dat alle collega’s bij ons meegenomen worden in deze verandering. Daarom hebben we Expeditie Experis opgezet. Een campagne die dit gezamenlijke avontuur voor iedereen werkelijk maakt. Alles draait namelijk om twaalf collega’s uit de drie bedrijven, die samen een groots avontuur doormaken: een expeditie naar Antarctica!

Krachtig symbool
Twaalf professionals uit de drie organisaties gingen in december 2011 samen op expeditie naar South Georgia, Antarctica. Zij legden de route af die bijna honderd jaar geleden werd afgelegd door een van de meest inspirerende leiders ooit: Ernest Shackleton. De leiderschapslessen van Shackleton hebben de expeditieleden aan den lijve ondervonden. Via een speciale website, Facebook, Twitter en een blog over de expeditie kon iedereen de zware tocht van de twaalf volgen. Joyce Keizer, een van de deelnemers, schrijft bijvoorbeeld: ‘Na een paar uur ben ik doodmoe en mijn voeten doen ontzettend veel pijn. Maar mijn teamleden weten wat noodzakelijk is. Doorgaan dus. De teleurstelling in mijzelf keert zich in een ongelofelijk trots voor het team.’ Deze verhalen die van de andere kant van de wereld kwamen, zijn krachtig, inspirerend én symbolisch.

Echt aan de slag!
Nu iedereen weer veilig thuis in Nederland is, gaan we verder met onze interne expeditie. Vitae, Jefferson Wells en Elan hebben ondertussen hun kernprocessen getoetst aan het primaire proces van Experis. Dit proces en de aanpassingen die daaruit voortkwamen zijn intensief bekeken en afgerond met een certificering. De drie bedrijven gaan per 2 april 2012 dus verder als Experis! Ook voor alle collega’s wordt de samenvoeging nu werkelijkheid.

Intern op expeditie
We werken hard om iedereen mee te nemen in het nieuwe merk, het gedachtegoed, de strategie, de veranderingen in de structuur en de nieuwe primaire processen. De persoonlijke leiderschapslessen die onze collega’s op Antarctica aan den lijve ondervonden, vormen opnieuw de rode draad. We organiseren een roadshow langs onze verschillende locaties in Nederland. De expeditieleden gaan tijdens die roadshows samen met hun collega’s aan de slag met het nieuwe merk en de lessen die zij in de kou leerden. Natuurlijk wordt er ook concreet en praktisch ingezoomd op wat er verandert na de samenvoeging op 2 april. Maar we grijpen de roadshow vooral aan om samen ‘Experis-waardig’ gedrag te benoemen en onderzoeken. Zo laten we het nieuwe merk van binnen uit groeien!

Wat vind je van onze aanpak? Ik hoor het graag in de comments! Ben je benieuwd hoe we deze interne campagne we hebben opgezet? Heb je vragen over de lessen die we hebben geleerd? Vraag het me gerust!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie