Is it too late to say sorry?

Sorry zeggen. Justin Bieber zong het keer op keer en scoorde er een enorme hit mee. Daartegenover staat Elton John die stelt dat het juist ’the hardest word’ is om te zeggen. En in het dagelijks leven vliegen de sorry’s je zo vaak om de oren dat Metronieuws stelt dat er sprake is van sorry-inflatie. Maar wanneer geloof je het nu echt?

Bij elk bedrijf gaat wel eens iets mis, ook in de dienstverlening van HR. Soms kun je het snel oplossen voordat iemand er echt last van heeft, en soms niet. Als dat niet zo is, dan wil je de klanten of collega’s goed informeren en sorry zeggen.

Een goed excuus houdt rekening met een paar dingen:

  • Geef aan hoe de schade hersteld wordt en wat we doen om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt
  • Toon begrip voor de situatie en voor de betrokkenen
  • Leg zo nodig eerlijk uit wat er is gebeurd en hoe dit zo heeft kunnen gebeuren

Het belangrijkst is uiteindelijk dat de ontvanger van de excuses voelt dat je het meent. Maar hoe doe je dat goed? Een mailtje met daarin ‘Onze verontschuldigingen voor het ongemak’ kan prima, maar de lezer krijgt vermoedelijk niet meteen het gevoel dat de schrijver enorm baalt van de fout en het voor je op gaat lossen. Dat kan beter. Veel beter. Maar ook slechter.

De beste en slechtste sorry

Ik ben op zoek naar voorbeelden van geschreven excuses. Het maakt eigenlijk niet uit of het interne of externe excuses zijn, en wat de situatie precies was. Ik zoek de mooiste en lelijkste manieren om op papier sorry te zeggen. Deel ze hieronder in de reacties, of mail me op gitta@huuskesco.nl. Als het een mooie verzameling is geworden dan schrijf ik daar weer een blog over, om de do’s & dont’s te delen. We moeten immers allemaal wel eens een sorry-tekst schrijven.

#hetspijtme #vergeefme #zohadikhetnietbedoeld #ikzalhetnooitmeerdoen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie