Praten over persoonlijke ontwikkeling
Vanaf januari dit jaar geef ik les aan de eerstejaars van een HBO Business school. De module gaat over het gebruik van allerlei gesprekstechnieken, die helpen bij het leiden van een afdeling of organisatie.Per leerjaar zijn er een aantal zogenaamde skill-vakken, gericht op de persoonlijke ontwikkeling van de student. Ik ben een van de uitverkoren docenten om deze vakken te mogen geven. Erg leuk en inspirerend. Het sluit mooi aan op mijn werkveld van training en coaching.
Zelfreflectie
Werken met deze jonge mensen is erg dankbaar. De skill vakken helpen hen op weg in de onbekende wereld van zakendoen en zichzelf ontwikkelen. Ze leren naar zichzelf te kijken. Zelfreflectie is een groot goed in de hedendaagse samenleving. Vrijdag vroeg een van de studenten: ‘Waarom kunnen we niet vaker over onze ontwikkeling praten? Het is belangrijk om te weten hoe je in bepaalde situaties reageert, in het bijzonder waarom je reageert zoals je reageert en waar het gedrag vandaan komt’. Naar zijn mening zou er meer aandacht moeten worden geschonken aan de ontwikkeling van het individu. Ik maakte een diepe buiging voor deze wijsheid.
HR en persoonlijke ontwikkeling
Als professional wordt van je verwacht dat je een goed beeld hebt van de ontwikkelinstrumenten in de markt. Het is een eis van de organisatie dat je anticipeert op ontwikkelvragen uit de verschillende afdelingen. Deze vragen moet je inhoudelijk, op persoonlijke ontwikkeling en situationeel kunnen beoordelen. Veelzijdig, maar ook lastig. Bij de persoonlijke ontwikkeling moet de HR-professional een soort coach zijn om erachter te komen wat de werknemer zoekt. Hij moet de interne motivatie naar boven halen. Dat vereist een goed gecoördineerde gespreksaanpak. Doe je dat onzorgvuldig, dan zit je met een dure opleiding of training, een ongemotiveerde medewerker en een ontevreden manager.
PLEK-aanpak
Om te kunnen focussen is het voor de HR-professional zaak erachter te komen wat de werknemer verwacht. Wat is de visie van een persoon? Waarom wil hij of zij dit? De praktijk leert echter, dat de tijd vaak ontbreekt om dergelijke vragen te stellen, laat staan ze beantwoord te krijgen. Die specifieke kennis en kunde inkopen, helpt. Het ondersteunt de HR manager en haar afdeling om dienstbaar te zijn. Het biedt de mogelijkheid om erachter te komen waar de motivatie zit van mensen. In deze tijd van schaarste en bezuinigingen is dat misschien wel de belangrijkste taak van ons allemaal, maar zeker van de HR-afdelingen. Ik gebruik de PLEK-aanpak voor dit soort kwesties. Zo ontdek ik de innerlijke motivatie van de werknemer en help ik de HR-professional een stap verder. Wil je meer weten? Bekijk dan onze website.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!