Borrelen in de States: kwestie van personal branding

Na een pit stop van een jaar in Rhode Island, woon ik weer in Massachusetts (Needham). Ik heb me voorgenomen om met meer regelmaat naar de ‘Nederlandse borrel’ te gaan van de ‘Netherlands-America Foundation, Boston chapter’. Het is slechts 12 mijl rijden oostwaarts. Heb meteen de daad bij het woord gevoegd door ‘acte de présence’ te geven op het ‘business networking event’ in een café aan Harvard Square. Benieuwd wat ik er zal treffen. Als Nederlander die in de VS woont, maar ook als Director Employer and University Relations bij Rhode Island Student Loan Authority. Het is een belangrijk onderdeel van mijn werk om relaties te bouwen met andere bedrijven, om studenten en bedrijven met elkaar te verbinden. HR en Communicatie spelen daarin een belangrijke rol.

Je moet je laten zien

Persoonlijke branding komt in Nederland natuurlijk ook wel voor, maar is in Amerika een normaler en geaccepteerder verschijnsel. Ik zie het ook weer terug deze netwerkborrel. Je moet je hier laten zien, je moet jezelf verkopen. De business developer van www.gxsoftware.com uit Nijmegen, in Boston neergestreken om de Amerikaanse markt te bewerken, weet er alles van. Je legt hier heel anders contacten dan in Nederland. Geen Engelse scheldwoorden gebruiken die Nederlanders te pas en te onpas gebruiken. Geen controversiële of religieuze onderwerpen aansnijden. En al helemaal Nederlandse humor mijden. Daar begrijpt men niets van in de US.

‘Speciaal voor jou’

Er is deze avond nog een mooi voorbeeld van personal branding. De Nederlandse jazz zangeres www.vivienneaerts.com financiert haar vervolgstudie aan www.berklee.edu in Boston door ‘speciaal voor jou’ een liedje te schrijven (en te verkopen). Ze presenteert zich met verve, heeft een grote tas met eigen CD’s bij zich die grif van de hand gaan. Aan een Nederlandse universiteit heeft ze eerder al 4000 stuks verkocht. Zo kan ze mooi haar resterende semesters aan het (dure) Berklee College afmaken.

Tatoeages

Wat mij in algemene zin opvalt is dat oppervlakkige bluf in Amerika steeds vaker ingeruild wordt voor ‘authenticiteit’. Eigen aan de ‘millennial’ generatie. Een goede ontwikkeling, die om voor mij onbegrijpelijke redenen gepaard gaat met een overdaad aan tatoeages. Met als laatste sub-trend een stuk proza uit de bijbel, boek of gedicht. Je moet er van houden, maar eerlijk is eerlijk, het draagt zeker bij aan de eigen, unieke personal branding!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie