Interview met Frank van Os (TNT Post): ‘Er gaat geen dag voorbij zonder dat je ons merk ziet’

Op een regenachtige januaridag stapt Frank van Os, manager van het Employer Brand TNT Post, het Amsterdamse lunchcafé binnen. Frank werkt sinds eind 2009 bij één van de grootste werkgevers van Nederland.

Wat houdt je bezig?

‘Mijn team is verantwoordelijk voor alle arbeidsmarktcommunicatie van TNT Post: naar Graduates, Professionals en natuurlijk productiepersoneel. TNT Post bevindt zich in een bijzondere fase, de grootste reorganisatie in onze historie. We maken de transitie naar een totaal nieuw bedrijf. TNT Post gaat voor een belangrijk deel een deeltijdorganisatie worden, we splitsen het bedrijf in een apart post- en expressbedrijf en gaan in 2011 rebranden. Dit heeft invloed op het merk, op de identiteit en dus ook op arbeidsmarktcommunicatie.’

Laten we even inzoomen jouw uitdaging, de postmedewerkers

‘We zoeken de komende jaren zo’n dertig- tot veertigduizend parttime medewerkers per jaar. Dit zijn voornamelijk chauffeurs, postsorteerders en postbezorgers. Op dit moment blijven parttimers zo’n 2,5 jaar bij ons in dienst. Dat is voor dit type banen helemaal niet slecht, maar we zien dit graag nog langer. Daarom zal ook binden en boeien niet alleen vanuit HRM, maar ook vanuit ons team veel aandacht krijgen. Ik trek steeds meer op met de afdeling Interne Communicatie. We monitoren nauwgezet vragen als “maken we onze belofte waar? Sluit onze externe boodschap aan bij onze interne boodschap?’

Veertigduizend medewerkers. Hoe los je zo’n wervingsvraag op?

‘Voor Graduates en Professionals werven we op dit moment met de pay-off “Als zekerheden verdwijnen, komen de kansen”. We wilden hier graag de uitdagende en soms moeilijke omstandigheden waarin TNT Post zit omarmen en hier onze kracht uithalen. Focusgroepsessies lieten zien dat Graduates en Professionals juist in deze tijden van verandering, onzekerheid en dynamiek mogelijkheden en kansen zien om persoonlijk te ontwikkelen en te groeien.’

‘Onze wervingscampagne voor postmedewerkers met de pay-off “Iedereen kijkt naar je uit” is aan vervanging toe. Daarom werken we aan een nieuw concept. Voor deze doelgroep ben ik op zoek naar een langer houdbare en meer duurzame vorm. Ik wil een manier vinden waarbij TNT Post onafgebroken in the picture staat met de eenduidige boodschap “wij hebben banen”, zonder dat het publiek ons beu wordt. Er gaat al bijna geen dag voorbij zonder dat je ons merk ziet. We hebben een grote vraag waarin we af en toe direct willen werven en continu willen vertellen dat werkzoekenden bij TNT Post een leuke en verantwoordelijke parttimebaan kunnen vinden.’

Is TNT Post een aantrekkelijke werkgever?

‘Wij leveren een bijdrage aan een duurzame postmarkt en zijn een goede werkgever. Vanzelfsprekend horen hier ook een goede arbeidsrelatie en arbeidsovereenkomst bij. De regelmogelijkheden en randvoorwaarden zijn aantrekkelijk voor veel mensen: vrijheid in werktijden, dichtbij huis, buiten en zeer zelfstandig. Gelukkig zijn er veel medewerkers die dit werk reuzeleuk vinden! Wij benadrukken het belang van de post, en nu doel ik niet enkel op geboortekaartjes, rouw- of trouwberichten.’

‘Een aandachtspunt in de grote transitie waarin we op dit moment zitten, is het op orde krijgen van de basis. En dit ervaart een professional anders dan een logistieke medewerker. Ik doel op de harde en zachte kanten van werk. Zo’n groei aan parttime krachten betekent veel voor je processen. Betalen we ze op tijd, betalen we hun overuren goed uit? Lukt het voor iedereen om ook echt flexibel te werken, zoals wij beloven? Zijn de leidinggevenden in staat om iedereen goed aan te sturen? Hoe is de werksfeer, nu en straks? Organiseren we voldoende leuke activiteiten voor het personeel? Hoe groot is het verloop? En het allerbelangrijkste: bezorgen we de post op tijd? Al met al een grote uitdaging!’

Je hebt altijd bij grote bedrijven gewerkt, wat wordt je volgende carrièrestap?

‘Dit is toevallig zo gekomen. Met name het politieke spel in grote organisaties vind ik leuk. En natuurlijk de complexiteit van de uitdaging. De huidige reorganisatie maar ook de ontwikkelingen die in 2011 gaan plaatsvinden zijn boeiend. Dit maakt Employer Brand Management bij deze werkgever een prachtig vakgebied om aan te werken. Als ik iets anders ga doen, dan is het wel binnen TNT. Wellicht iets breder dan dit? Verantwoordelijk zijn voor de HR-communicatie voor heel TNT Post zou mooi zijn. Bijvoorbeeld het vraagstuk wat je merkidentiteit voor Marketing & Sales kan betekenen? Deze vertaalslag zou ik best willen maken!’

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie