Interview met Barbara Philipsen van Bureau Philipsen: ‘Communiceer vanuit een gelijkwaardige relatie’
Heel graag stellen wij aan jullie Barbara Philipsen voor. Barbara komt uit een familie vol schrijvers. Organisaties en ondernemers zijn bij Bureau Philipsen aan het juiste adres voor heldere teksten en als schrijfcoach helpt zij je met schrijven. Gelijkwaardigheid is een belangrijke waarde.
Bureau Philipsen dus. En wie ben jij?
Bureau Philipsen is het eenvrouws communicatiebureau van mij, Barbara Philipsen. Ik werk freelance als communicatieprofessional, de laatste jaren vooral als interim contentspecialist.
In 2005 startte ik met mijn bedrijf “detekstschrijver.nl.”, nu heet mijn bedrijf Bureau Philipsen. Ik kreeg in 2012 van een schoonzus een envelop toegestuurd met de folder en envelop van mijn vaders vertaalbureau. Zij was aan het opruimen en dacht dat ik er wel belangstelling voor zou hebben. Inderdaad! Want mijn vader vertaalde en schreef ook teksten in opdracht. Zijn opa schreef toneelstukken. Een aangetrouwde oom was dichter. Ik kwam tot de conclusie dat ik de familietraditie voortzette, daar hoorde deze naamsverandering bij.
Ik woon en werk in Haarlem vanuit huis, waar ik samenleef met mijn echtgenoot Michel.
Wat doe je specifiek op het gebied van HR-communicatie?
Voor communicatiewerk moet je je bewust zijn van de interactie die plaatsvindt, verbaal en non-verbaal. Zender en ontvanger gaan een relatie met elkaar aan, die niet altijd gelijkwaardig is. Behalve op het niveau van mens tot mens, want dan sta je altijd op gelijke voet met de ander. Helaas overheerst nog steeds de neiging om een boodschap alleen te zenden zonder mogelijkheid tot reageren.
Vanuit mijn (tijdelijke) rol in een organisatie zorg ik dat de communicatie namens de organisatie op betrekkingsniveau plaatsvindt vanuit een gelijkwaardige relatie, van mens tot mens.
Hoe kan jouw inbreng bijdragen aan de ontwikkeling van het vakgebied HR-communicatie?
Mijn invalshoek is dus de gelijkwaardige relatie tussen zender en ontvanger, rekening houdend met doel en boodschap in de communicatie, uitgaande van het belang van de communicatie voor de ontvanger.
Welke tip wil je de leden van HR & Communicatie geven?
Iedereen communiceert zodra je in contact komt met een ander, zelfs als je niks zegt. Hoe je jezelf presenteert en hoe je gezien wilt worden, is niet alleen een kwestie van de juiste aanpak. Je imago wordt gecreëerd door anderen, gebaseerd op jouw uitstraling én manier van communiceren. Communicatie is interactie tussen mensen, je hebt het niet helemaal zelf in de hand.
Voor welke vragen kunnen onze leden bij jou terecht?
Tot aan je afstuderen leer je te schrijven voor de docent, iemand die jouw schrijfwerk beoordeelt aan de hand van criteria specifiek voor het niveau waarop en het vak waarvoor je studeert. Zodra je aan het werk gaat, schrijf je voor mensen die belang hebben bij de inhoud van wat je schrijft. Je lezer is niet langer iemand die je kent, maar behoort tot een breed en divers publiek.
‘Je schrijft niet langer om beoordeeld maar om gelezen te worden’
Je krijgt te maken met hele andere criteria: is je tekst prettig leesbaar? Scanbaar? Juiste toon? Uitnodigend? Wervend? Of het nu om een beleidsplan gaat of een uitnodiging voor een event, je schrijft voor een lezer die iets met jouw tekst moet. De aandacht verschuift van jou als schrijver naar de lezer. Je schrijft niet langer om beoordeeld maar om gelezen te worden.
Heb je vragen over opbouw, stijl, toon, structuur van (online) communicatiemiddelen? Wil je advies over uitstraling, doel, doelgroep en boodschap van je tekst? Wil je je teksten laten redigeren? Daarvoor kun je bij mij terecht. Ook als je op zoek bent naar ‘tools’ om je woordenschat, taalgebruik, spelling te verbeteren.
Je kunt bij mij terecht voor schrijfcoaching, voor redactiewerk, voor contentcreatie, voor allerlei online en offline teksten. Als schrijfcoach help ik je om kernachtiger en efficiënter te schrijven. Als redacteur/tekstschrijver herzie ik je tekst (content) tot een prettig leesbaar geheel. Als contentspecialist maak ik deel uit van je communicatieteam voor webredactie, contentcreatie en migratie van content.
Barbara Philipsen
Mobiel: 06 11 32 01 60
Mail: barbara@bureauphilipsen.nl
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!