Interview met Michael Boud: ‘Behandel je sollicitant als klant’
Graag stellen we aan jullie voor Michael Boud, de oprichter van ‘candidate journey optimalisatie’ én onze nieuwe kennispartner. Onze kennispartners steunen ons financieel én inhoudelijk. Samen willen we van elke organisatie een prachtige werkplek maken door kennis en mensen te verbinden op het vlak van HR & Communicatie.
Wie zijn jullie (organisatie)? En wie ben jij?
Wij zijn een recruitment marketing bureau en helpen bedrijven om via in- en externe ambassadeurs toekomstige medewerkers te werven. Medewerkers die tevreden en trots zijn op de organisatie spelen een belangrijker rol in het delen van hun ervaring in de deeleconomie. Sollicitanten die als een klant worden behandeld zijn en blijven enthousiast over de organisatie. Ze zullen sneller geneigd zijn om bij die organisatie producten of diensten te kopen en hun positieve ervaring te delen met anderen. Via optimalisatie van de zogenaamde candidate journey helpen we bedrijven ook hun merk een positieve lading te geven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een positieve ervaring wordt gedeeld met vakgenoten, vrienden en familie. Zo maken we van iedere kandidaat een tevreden sollicitant die vervolgens en belangrijke merkambassadeur voor de organisatie kan worden.
Wat doen jullie specifiek op het gebied van HR-communicatie?
Als je medewerkers wilt inzetten als potentiele interne ambassadeurs van de organisatie is het belangrijk dat HR en communicatie nauw met elkaar samenwerken. Wanneer je het echte verhaal wilt laten vertellen door jouw medewerkers zal het door HR en communicatie gefaciliteerd moeten worden. Zo vertegenwoordigen we bijvoorbeeld sinds kort Firstbird: een Oostenrijks referral programma app. Via deze app kan je eigen medewerkers relatief eenvoudig veranderen in medewervers en ambassadeurs. Niet door het geven van individuele geldbeloningen, maar juist door teams in de organisatie mede-verantwoordelijk te maken voor de wervingsuitdaging. Door medewerkers via een beloningsspel te stimuleren om vacatures, nieuws en filmpjes te delen in hun netwerken laat je ze actief meedenken wie er mogelijk in hun netwerk geschikt zou kunnen zijn. Maar misschien nog belangrijker is dat zij als ambassadeur het leuk gaan vinden om de vacatures en interessant nieuws actief te delen in hun netwerk. Door inzet van een speciaal puntensysteem kan het team dan punten verzamelen om uiteindelijk met het team naar eigen keuze een activiteit te ondernemen of iets bijzonders aan te schaffen.
HR & Communicatie houdt zich bezig met de vraag ‘Hoe informeer, motiveer en verbind je (toekomstige) medewerkers?’ Hoe kan jouw inbreng bijdragen aan de ontwikkeling van dit vakgebied?
Door vooral anderen te inspireren en te laten zien hoe het anders kan en wat dat oplevert. Het heeft geen zin om met mooie campagnes te komen als de eigen mensen hier niet achter staan. Zij moeten het gevoel hebben dat ze ook een belangrijke invloed kunnen uitoefenen en dat ze daarin gehoord en gesteund worden.
Waar, wanneer heb je onlangs nog HR-communicatie kennis gedeeld?
Ik houd erg van koken en kook inmiddels al 11 jaar voor mensen uit mijn netwerk. Zo krijg je de kans om elkaar echt te leren kennen, maar ook de mogelijkheid om geheel ongedwongen over je vak te praten met vakgenoten. Je bouwt een mooie band op met deze mensen door de jaren heen zonder daar iets voor terug te verwachten.
Welke tip wil je de leden van HR & Communicatie geven?
Durf vooral het echte verhaal te laten vertellen door je eigen medewerkers en externe ambassadeurs. Je reputatie managen via deze in- en externe ambassadeurs zorgt ervoor dat de buitenwereld een authentiek verhaal te horen krijgt.
Welke vraag heb jij aan onze community?
Wil je ook van jouw medewerkers medewervers maken? Bel of mail me!
Candidate Experience Marketing,
onderdeel van de Search & Co Groep
0624768758
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!