Tips voor goede online medewerkersprofielen
Heeft jouw corporate website een echt gezicht? Elke website heeft zijn beeldmerken en logo’s, maar niets zegt zoveel over een organisatie als de werknemers die het dragen. Is het bedrijf jong of oud, formeel of informeel, een mannenhonk of vrouwenbolwerk? Sommige organisaties trekken online graag een gelikte, maar anonieme façade op. Dat is een keuze. Een organisatie die trots is op haar medewerkers laat echter graag zien wat ze in huis heeft. Maar hoe? Met deze zeven tips ben je aardig op weg.
1. Bepaal je doelstelling
De belangrijkste vraag is waarom je medewerkersprofielen op je website zou opnemen. Het is een uitgelezen mogelijkheid om de kennis en expertise van de organisatie te etaleren. Maar profielen hebben niet alleen een externe communicatiefunctie. Het maakt medewerkers bewuster van hun rol in de organisatie.
2. Laat je medewerkers aan het woord
Een medewerkersprofiel is wel zo veelzeggend wanneer je de medewerkers zelf aan het woord laat. Laat ze zelf hun eigen kennis en kunde formuleren. Dat helpt ze rolvast en professioneel te zijn in hun werk.
3. Bepaal wat je wilt communiceren
Wat moet de bezoekers van je website per se te weten komen van je medewerkers? Dat kan bijvoorbeeld zijn:
• Expertise, kennisgebieden en diensten;
• Rollen binnen de organisatie;
• Carrière en beroepservaring;
• Publicaties of portfolio;
• Professionele passie;
• Relevante hobby’s en interesses buiten werk;
• Mogelijkheid tot interactie: e-mailadres of social media.
4. Maak een herkenbaar format
Als je helder hebt wat je wilt overbrengen, kun je een vast format voor de profielen opstellen. Dit kan bestaan uit enkele vaste vragen of tussenkoppen die telkens terugkeren. Daarmee geef je richting aan de medewerker en de lezer.
5. Zorg voor een kritische eindredacteur
Als alle profielen compleet zijn, is een kritische eindredacteur nodig die de profielen redigeert op taalfouten, toon en uitstraling, maar vooral op inhoud: geven de medewerkers daadwerkelijk antwoord op de belangrijke vragen?
6. Verzorg een passende online omgeving
De profielen van medewerkers moeten natuurlijk op een logische plaats op je website te vinden zijn. Daarvoor kun je een speciale profielenpagina inrichten. Zorg daarbij wel dat je niet teveel informatie onder elkaar zet. Ook kun je medewerkersprofielen koppelen aan specifieke expertises of kennisgebieden die je etaleert op je website.
7. Zorg dat de profielen gevonden worden
Een bijkomend voordeel van medewerkersprofielen: je medewerkers kunnen bezoekers naar je website halen. Geef medewerkers tips over hoe ze de content van hun profiel kunnen verspreiden via hun e-mailhandtekening of sociale media. Ook kun je ervoor kiezen om de profielen af en toe te profileren op de homepage. Daarmee krijgt je organisatie ook online een eigen gezicht.
Heb jij goede voorbeelden van hoe je medewerkersprofielen effectief kunt inzetten? Laat het weten in de comments!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!