Harten veroveren

Soms schrijf ik een stukje en moet ik aan het einde nadenken over de titel, en nu is het juist andersom. Harten veroveren, mooi hé? Dat is voor mij HR-communicatie, pur sang!

Voor mij stond de maand november in het teken van het geven van presentaties en het faciliteren en organiseren van workshops. Uiteraard onze inspiratiedag over De onbegrensde organisatie, maar ook heb ik gesproken over Het Nieuwe Werken en Social Media.

Weet je wat mij nou het meeste opviel? In al deze bijeenkomsten bracht juist al dat ‘nieuwe’ ons terug naar onze roots. Naar de basis dus. ‘Word wie je bent!’ Friedrich Nietzsche, zei dit ruim een eeuw geleden. Maar hoe word je wie je bent?

WHY, WHAT en HOW

Vooral tijdens seminars e.d. onderzoeken we in meer of mindere mate de vraag ‘Waarom zijn wij op aard?’ Als mens, als werkgever, als organisatie? Daarna buig je je over de vraag ‘Wat is onze bijdrage?’ En vervolgens wil je weten ‘Hoe vertel ik dat?’

Exact deze drie componenten waren de basis van onze inspiratiedag op 8 november: Employer Branding, MVO en Social Media bij HR-vraagstukken. Iedere organisatie heeft een Employer Brand. Of je het wilt of niet. Maar ga je gericht aan de slag met Employer Branding dan breng je als eerste de identiteit van de organisatie in kaart. Je legt als het ware de ziel van het bedrijf bloot. Vanuit de kern weet, voel of zorg je ervoor – dat je doet wat je doet – met een duurzame gedachte. En deze kernboodschap mag aan het grote publiek verteld worden. Maar hoe bereik je je publiek? Juist, met (Enterprise) Social Media! Hoe kunnen we Social Media als geleidinstrument in de organisatie inzetten? Door Social Media als geleidinstrument in te zetten.

Is het zo simpel?

Bijna. Er zijn uiteraard een aantal aspecten waar we rekening mee moeten houden. De allerbelangrijkste is wees eerlijk, oprecht en authentiek. En vanuit de organisatie: HR is niet verantwoordelijk voor de productiefactor mens. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. Daarbij wil ik een stellig pleidooi houden om duurzaam gedrag op te nemen als kerncompetentie. En wat je hieronder verstaat, spreek je samen af.

Dus doe de juiste dingen en doe ze goed. Wees transparant over wat je doet, en geef dit de aandacht die het verdient. Dus sta soms stil en denk na. In tijden van drukte hoor je slechts de vragen waarop je in staat bent te antwoorden.

Tot slot

De clichés zijn waar: je bent zelf de verandering die je wilt zijn/zien.

Word wie je bent. Ga harten veroveren!

1 antwoord
  1. Inge Beckers
    Inge Beckers zegt:

    Was dit de strekking van de inspiratiedag?
    Nou zo ongeveer. Veel deelnemers vonden het fijn dat we het even konden hebben waar het eind 2010 over gaat! Dat het fijn was om collega’s in deze setting te spreken. Dat het HR-communicatie Netwerk beantwoord in een groeiende behoefte om met vakgenoten te spreken over onderwerpen die spelen. Want naast online is IRL (in real life) elkaar ontmoeten gewoon nodig! Dat het jammer was dat de World Café sessies zo kort waren en dat de inleidingen juist wat minder lang hadden gemogen. Dat de facilitators goed in hun rol kwamen tijdens de workshops. En hoe ik geniet van jullie ;-)

    Geweldig mooi vond ik deze opmerking van een deelnemer: de inspiratiedag had de echte HR-communicatie Netwerk-‘style’: waarmee hij bedoelde dat de bijeenkomsten hun naam eer aan doen. Onze inspiratiesessies brengen echt inspiratie, maar faciliteren ook in inspiratie.
    We zijn, als community van 1 jaar oud, nu al tot co-creatie in staat, waar deelnemers kunnen halen en brengen. Heel hartelijk dank aan iedereen die deze dag heeft voorbereid, georganiseerd, gefaciliteerd en aan heeft geparticipeerd!

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie