HR-Communicatie –> ook leidinggevenden ondersteunen in hun communicatie?
Net nieuw op dit netwerk vroeg ik me af of dit ook een relevant onderwerp is? We hebben namelijk recent een gratis tool ontwikkeld ‘Snelstarter voor een beter werkoverleg’. Om teamleiders en managers gericht te ondersteunen in hun interne communicatierol. Die wilde ik dan bij deze op dit netwerk delen!
Met deze praktische tool kunnen managers hun eigen werkoverleg evalueren en tot gerichte verbetering komen op drie dimensies: efficiëntie, effectiviteit en energie. Met praktische tips, quick wins en formats voor agenda en verslaglegging. Maar ook suggesties voor gerichte evaluatie vanuit verschillende perspectieven: van de deelnemers, de voorzitter, de notulist en ook de organisatie. Want het overleg staat niet op zichzelf, maar maakt onderdeel uit van de communicatie- en overlegstructuur binnen een organisatie.
Het initiatief voor de Snelstarter is onder andere ontstaan naar aanleiding van de quickscan die we hebben uitgevoerd onder meer dan dertig teamleiders van profit, non-profit en overheidsorganisaties. Daaruit bleek dat veel teamleiders tevreden zijn over hun werkoverleg (waardering: een 7). Toch geeft meer dan de helft van hen aan behoefte te hebben aan ondersteuning in de vorm van tips, tools en coaching.
De ‘Snelstarter voor een beter werkoverleg’ en de resultaten van de quickscan Werkoverleg zijn te downloaden via www.involve.eu/kennis-delen.
Blog geschreven door Ilse van Ravenstein
Zojuist de Snelstarter gedownload. Staan een hoop praktische tips in. Het paper bevat veel info en een handige checklist. Wil je werkoverleg blijvend op de agenda zetten van dit netwerk? Je zou deze content zonder veel moeite ook kunnen omwerken tot een mooie reeks blogs. Hapklare brokken!
Zojuist de Snelstarter gedownload. Staan een hoop praktische tips in. Het paper bevat veel info en een handige checklist. Wil je werkoverleg blijvend op de agenda zetten van dit netwerk? Je zou deze content zonder veel moeite ook kunnen omwerken tot een mooie reeks blogs. Hapklare brokken!
Ilse,
Jouw initiatief en opmerking over de ondersteuning van de leidinggevenden sluiten aan bij mijn eerder gehouden kwalitatief communicatieonderzoek. Naast een aantal aanbevelingen, lopen wij naar mijn mening vast in de vraag HOE je de communicatieprofessional dit in een organisatie kan aanpakken en HOE de rol van de deskundigheid van deze professional in de organisatie wordt gezien en erkend.
Betteke van Ruler is geïnteresseerd in deze vraag en heeft aangeboden om met elkaar (onderwijs, organisaties en professionals) deze dialoog op te zetten en te voeren met als doel het communicatievak verder te professionaliseren.
Er is hiervoor een World Cafe georganiseerd op 7 april a.s. De entree is kostendekkend en we hopen dan alle betrokken met ons mee willen denken, afstemmen en concrete plannen willen uitvoeren.
Kijk voor verdere promotie op http://www.hr-communicatie.nl/events/wat-betekent-20-voor-de-kennis
Goeie tip. Ga kijken hoe dat uitpakt. Heb dan trouwens nog heel wat tools die nog voor jaren blogs opleveren ;)
We werken nu trouwens (na aangeven van teamleiders) aan een variant voor virtueel vergaderen. Dat wordt een soort pick&mix matrix.