Hoe wij een nieuwe naam kozen
Tot voor kort waren in Nederland vijf verenigingen en stichtingen actief rondom Ergonomie. Met een nieuwe visie, een nieuwe missie en de daarbij horende nieuwe branding willen we een sterke vereniging neerzetten die interessant is voor onze leden en voor de buitenwereld. Het was een boeiend traject waar ik als kersvers vice-voorzitter graag verslag van doe.
De uitdaging
De veranderingen hebben grote gevolgen: we moeten afscheid nemen van vijf besturen, vijf websites en vijf divers samengestelde communicatiekanalen. Met de nieuwe vereniging willen we vanuit één platform met één bestuur al onze leden én de BV Nederland bedienen. Een geweldige uitdaging.
Een andere uitdaging was het woord ‘Ergonomie’. Als je via Google het het trefwoord ‘ergonomie’, zoekt, vindt je vooral informatie over zitten en fysieke belasting. Maar ergonomie is veel breder dan dat. Naast de fysieke kant gaat het om zoveel meer: ergonomie behelst de gehele cognitieve, organisatorische, sensorische, gedrag en prestatiekant van Human Factors. Hier wilden wij in de nieuwe naamgeving recht aan doen. Mede hierdoor geven we niet alleen de vereniging een nieuwe naam, maar willen we het hele vakgebied voorzien van de juiste ‘branding’.
De geboorte van Human Factors NL
Onze nieuwe naam ‘Human Factors NL‘ geeft veel beter aan wat onze professionals doen. Maar dat is natuurlijk pas het begin. We moeten gaan werken aan herkenbaarheid. Het merk laden. Daarom blijven we tijdens de transitiefase als ondertitel ‘vereniging voor Ergonomie’ gebruiken.
Het kiezen van die nieuwe naam was een traject op zich. Een voorbereidingscommissie heeft een aantal namen met voor- en nadelen gepresenteerd. Deze hebben wij besproken met de leden. Uiteraard zijn er dan voor- en tegenstanders van zo’n nieuwe naam, iedereen met goede motieven. In een ledenvergadering hebben we ruimte gemaakt het hier over te hebben, de discussie aan te gaan. Het besluit is uiteindelijk met een grote meerderheid door de leden genomen. Deze zorgvuldige aanpak zorgde voor voldoende draagvlak.
Merkbelofte
Vanuit een analyse van onze huidige positie hebben we een aantal factoren op een rij gezet die belangrijk zijn in ons mental brand. Doelgroepen zijn benoemd en interne waarden – waardevol, verbinding, inspiratie en vakmanschap – zijn uitgewerkt. Daarnaast is een merkbelofte geformuleerd:
Human Factors is een dynamisch platform voor iedereen die zich bezig houdt met de interactie tussen mensen en andere systeemelementen. Het biedt gebruikers kennis, inspiratie, ondersteuning en verbinding met andere leden en opdrachtgevers. Samen geven we ons vakmanschap meerwaarde.
Campagne in de maak
Een goede campagne om de nieuwe naam bekend te maken en de brede toegevoegde waarde van het vakgebied te promoten is de volgende stap. Een logo, website en tijdschrift in een nieuw jasje steken zijn de eerste zaken die momenteel in orde gemaakt worden. Tegelijk pakken we het laaghangend fruit door onze nieuwe vereniging onder de aandacht te brengen bij het publiek dat ons al kent. Dat gaat via artikelen, lezingen, workshops en beurzen en sinds kort via Twitter: @humanfactorsNL
De grootste slag moet nog gemaakt worden. Dit betreft het deel van de BV Nederland waar toekomstige leden en klanten niet vanzelfsprekend aan ons of ons vakgebied denken. En dat zijn plekken waar we actief aan de slag gaan met gerichte communicatie. Komend jaar gaan we daartoe met gerichte ledenwerving en communicatie naar de buitenwereld.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!