SJP 2014-2015: de overheid trekt aandacht

Wat waren de beste arbeidsmarktcommunicatie campagnes van 2014-2015?

Het is 26 november en we staan met zo’n 120 mensen bij elkaar in een zaaltje bij de Telegraaf Media Groep voor de uitreiking van de Magneten in Amsterdam. Jeroen van den Brink (Publicis) voorzitter van SJP (de club die jaarlijks de Magneten uitreikt), trapt de avond af. Hij is blij dat alle professionals die zich bezig houden met arbeidsmarktcommunicatie hun ‘eigen feestje’ weer eens kunnen vieren. In de afgelopen jaren is de uitreiking gecombineerd met de Employer Branding Experience. Het is dit jaar dus een afgeslankte uitreiking en dat geldt ook een beetje voor het aantal inzendingen….

In totaal zijn er in 37 cases ingezonden die zichtbaar zijn geweest tussen juli 2014 en juni 2015. Dat zijn er wel eens meer geweest dacht ik nog. ‘Het niveau is hoog’, aldus Van den Brink. Later op de avond blijkt dat van de 37 cases er 11 een nominatie krijgen en er 6 worden bekroond met een magneet.

Arbeidsmarktcommunicatie in crisistijd

Wat opvalt is dat vijf van de zes winnende cases afkomstig zijn van de overheid.(2 van de Politie, 2 van Defensie en 1 van de Rijksoverheid). Is er een reden waarom de overheid het zo goed doet, vroeg ik Marcel van der Quast, de juryvoorzitter van de SJP. ‘In de periode waarin de cases zichtbaar waren, was de markt nog hard bezig om uit het dal te kruipen,’ aldus Van der Quast. ‘Dan zie je dat er maar een klein aantal werkgevers structureel moeite doet om de aandacht van hun doelgroepen te trekken met andere ‘dingen’ dan alleen vacatures. En dat zijn dan vooral werkgevers uit de overheidshoek omdat daar ook in de afgelopen jaren, enkele structurele knelpuntdoelgroepen zitten. Bij Politie en Defensie ging de werving tijdens de crisisjaren gewoon door.’

Magneten, de jaarprijs voor het beste, meest creatieve werk in arbeidsmarktcommunicatie

De verwachting van Marcel voor het komende jaar is dat er weer een ‘bredere schaarste’ gaat komen. ‘Als het communiceren van vacatures niet meer voldoende oplevert, moet je meer gaan doen. Dan moeten meer werkgevers weer moeite gaan doen om in beeld te komen bij latente zoekers. Dat is de rol van arbeidsmarktcommunicatie. En dan zullen er dus meer werkgevers bij de SJP-inzendingen opduiken. Ook niet-overheidswerkgevers.’

Bekijk het winnende werk op 10 maart Employer Brand Experience in DeLaMar te Amsterdam

De samenwerking tussen de SJP en Employer Branding Experience is minder intensief dan de voorgaande jaren. En dat is best jammer want daardoor verdwijnt arbeidsmarktcommunicatie nog meer naar de achtergrond en ik weet niet of dat goed is voor het vak. Arbeidsmarktcommunicatie en recruitment bewegen zich immers steeds verder naar elkaar toe. Het feit dat arbeidsmarktcommunicatie steeds meer naar de achtergrond verdwijnt lijkt me ook niet goed voor het aantal inzendingen van de SJP. Hoewel het meestal de bureaus zijn die namens hun klanten het werk insturen naar de prijzenfestivals. Het ingezonden creatieve werk van de SJP is nog wel te zien bij de EBE 2016. Het werk staat op 10 maart opgesteld in het DeLaMar-theater in Amsterdam. En als je daar niet bij kunt zijn, kun je ook een korte impressie vinden van alle genomineerden op de website van de SJP.

Deze blog is geschreven door Gertjan de Waal

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie