Vertrouwen winnen met pensioencommunicatie
Werknemers hebben jarenlang niet omgekeken naar hun pensioen. Het beeld was: dit zit wel goed. De hoogte van de pensioenuitkering op pensioendatum werd als onaantastbaar gezien. Inmiddels zijn werknemers hard uit de slaap gewekt door alarmbellen. Pensioenfondsen korten flink op het pensioen. Juridisch gezien hebben ze hier het recht toe. Maar dat werd pas gecommuniceerd op het moment dat ze het gingen doen. Voor veel mensen was dat een grote vertrouwensschok. Goede pensioencommunicatie kan zulke vertrouwensbreuken voorkomen!
Te weinig aansluiting
‘Pensioen’ wordt beheerst door vakspecialisten. die doen hun best om pensioen beter te maken. Het zijn vaak patriarchale denkers. De verbinding met werknemers, de deelnemers aan de regeling, zijn ze kwijt en ze verliezen zich in de techniek. Werknemers begrijpen het niet meer en durven dat niet te melden. Hier valt dus behoorlijk wat te verbeteren, door aansluiting te zoeken bij wat de deelnemer beleeft. Op het moment dat werknemers beter weten hoe het pensioen in elkaar zit, niet technisch maar in termen van invloed op hun leven, dan kunnen ze zelf keuzes maken en maatregelen nemen.
Zekerheid is duur
Het pensioenbedrijf is ingewikkeld geworden doordat erg veel spelers zich ermee bemoeien: overheid, vakbonden, fiscalisten, actuarissen, advocaten en beleggers. Op dit moment willen mensen vooral zekerheid ten aanzien van pensioen. Echter, de simpele vraag: ‘hoeveel pensioen krijg ik op mijn pensioendatum?’ is niet simpel te beantwoorden. Een ding is wel duidelijk: zekerheid is maar in beperkte mate te leveren, en hoe meer zekerheid je wilt hoe meer geld het kost. Wat overblijf is communicatie over de zekerheid en onzekerheid van pensioenen. En dan wel eerlijk en objectief. Maar vooral over de onzekerheden van pensioen communiceren professionals niet graag.
Verantwoordelijkheid van werkgever
Met al die spelers in het pensioenbedrijf is er een flinke verantwoordelijkheid voor de werkgever. Als hij niet goed communiceert loopt hij namelijk behoorlijke juridische risico’s. Een ander groot gevaar is dat er een vertrouwensbreuk ontstaat tussen de werkgever en zijn werknemers. Veel werkgevers hebben echter de neiging om zich nauwelijks verantwoordelijk te voelen voor de pensioenregeling, laat staan de pensioencommunicatie. Die verantwoordelijkheid ligt bij de pensioenuitvoerder, vinden zij. Precies daar ligt de eerste misvatting over pensioen die de werkgever uit de weg moet ruimen. Hij en zijn pensioenprofessionals moeten opnieuw een vertrouwensband opbouwen met werknemers. Anders zullen alle negatieve, emotionele reacties van werknemers op de pensioencrisis zich onvermijdelijk ook richten op de werkgever.
Werknemers en werkgevers staan voor een grote uitdaging als het gaat over pensioen en communicatie.
Blog geschreven door Ton Kunneman
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!