Hoe ga je om met Generatie Z?
Hoe kun je als organisatie inspelen op de behoeftes van de Generatie Z? Deze generatie is geboren tussen 1995 en 2010. Waar hebben ze behoefte aan? En hoe kun je daar als HR- & communicatieprofessional op inspelen?
Het verschil tussen Gen Z en Millennials
Generatie Z is met de telefoon in de hand geboren. In plaats van bladen lezen over hun idolen, volgen ze influencers op Instagram. ‘Gen Z’ is anders dan de Millennials, alhoewel veel mensen het onderscheid nog te weinig maken. Als HR- & communicatieprofessional is het dan ook belangrijk om de behoeftes van deze generatie te kennen om hen te helpen hun productiviteit verder omhoog te brengen.
Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995. Een positieve bijdrage geven, goed samenwerken en dan pas geld verdienen, dat zijn de behoeften van Millennials. Een groot verschil met Generatie Z, die haar succes baseert op geld. Deze behoefte aan geld komt voort uit de crisisjaren. In de jaren dat de Nederlandse economie instortte, zag Gen Z daar de ellende van. Daardoor spaart deze generatie bijvoorbeeld ook meer dan de Millennials.
Wat zijn de behoeftes van Gen Z?
Geld is een van de grootste behoeftes. Vrijheid staat ook ontzettend hoog in het vaandel bij deze jonge generatie. Tegelijk maakt die vrijheid Gen Z flexibeler dan ooit. Van 9 tot 5 is ‘not done’, maar flexibel zijn ze wel degelijk. Een verkorte werkdag kan ook geen kwaad.
Laat de manager eens naast de stagiair zitten en zorg voor een bedrijfscultuur waar iedereen gelijk is aan elkaar. Daardoor durven jonge medewerkers sneller ideeën te delen en hun creativiteit de vrije loop te laten.
Ook is het ideaal voor deze generatie om in de buurt van hun woonplaats te werken, zodat ze minder reistijd hebben en daardoor meer van hun vrijheid kunnen genieten. Wonen ze niet dichtbij? Kijk dan of je ze op een andere manier tegemoet kan komen. Laat ze dus een keer thuiswerken als ze daar behoefte aan hebben.
Een betere wereld
Gen Z draagt graag een steentje bij aan een betere wereld. Belangrijk is dan ook dat het bedrijf meewerkt aan een beter milieu en duurzaamheid. Een goed werkmilieu is ook van belang. Deze aspecten maken de Z’ers gemotiveerd, loyaal en zorgen dat ze hun best doen voor een goed resultaat.
Z’ers zijn harde werkers, zodra je inspeelt op hun behoeftes. Een goed salaris, vrijheid en duurzaamheid zijn sleutelwoorden voor een tevreden Z’er. Zodra je inspeelt op deze behoeftes, zullen Z’ers loyaal blijven.
Deze gastblog is geschreven door Lucas Koren, Junior Online Marketing bij YoungCapital.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!