Zo stimuleer je veranderbereidheid
Om grip te krijgen op de toekomst is het slim om het verandervermogen en de veranderbereidheid van medewerkers te vergroten. Hoe neem je medewerkers mee in de toekomst?
Allereerst is het belangrijk dat we ons volledig bewust zijn dat iedereen aannames doet. Welke aannames we hebben, dat verschilt van mens tot mens. Denk aan de gevolgen van artificiële (kunstmatige) intelligentie (AI). De een ziet hiervan de voordelen; de ander juist de nadelen. Zodra je gaat praten over de toekomst, is het zinvol dat je ook je aannames deelt. Vaak zie ik dat er verschillen zijn tussen de ‘verwachte toekomst’ en de ‘gewenste toekomst’.
Privé nemen we allemaal toekomstbeslissingen
Medewerkers krijgen meer begrip voor bedrijfsbeslissingen als ze beseffen hoe die tot stand komen. Maak een vergelijking met privé. Want we nemen allemaal toekomstbeslissingen. Denk maar aan de vraag: waar gaan we naar toe op vakantie? We wegen allerlei factoren af. Gaan we voor een actieve doe- en sportieve vakantie? Of juist veel rust en en zorgeloos genieten. Hoe ver willen we reizen? Moeten we ons verstaanbaar kunnen maken? Gaan we vliegen of vinden we dat niet meer verantwoord? Als je samen reist, is de beslissing voor de vakantie ook een oefening afwegen van belangen en overleg.
Vakanties vallen nogal eens tegen. Om allerlei redenen. Omdat we uit ons normale doen zijn. Vanwege vakantiestress. Of omdat de camping, het hotel, de omgeving, te mooi zijn voorgespiegeld en in werkelijkheid tegenvallen. De remedie is simpel. Valt de camping tegen, dan ga je naar een andere. Of we kiezen volgend jaar een ander vakantieland. Daar zit wel een verschil met toekomstbeslissingen voor organisaties, want een aangepaste organisatie moet fijn gaan functioneren. Veranderingen zijn meestal onomkeerbaar.
Omarm hindernissen en disruptie
We passen onze organisatie aan op de strategie. Een strategie kies je voor jaren. En verkeerde beslissingen hebben ingrijpende gevolgen. Denk maar eens aan retailorganisaties die onvoldoende inspeelden op kopen via webwinkels. Dat heeft een reeks van faillissementen veroorzaakt.
Sinds december 2020 bezorgen flitsbezorgers de boodschappen binnen tien à twintig minuten thuis. Uit onderzoek blijken jongeren en mensen met kinderen gebruik te maken van flitsbezorging; er zijn nu al verschillende flitsbezorgers actief. Supermarkten kunnen het negeren, maar deskundigen verwachten dat de flitsbezorgers toch inkomsten gaan wegknabbelen. Best slim dus, dat een retailorganisatie het flitsbezorgen omarmt. ‘If you can’t beat them, join them’, zei een bestuurder. ‘Nieuwe trends, al zijn ze disruptief kun je beter omarmen dan je ertegen verzetten.
Peter van den Besselaar
Meer weten? Bel me gerust op
+31 (0)40 294 52 52
+31 (0)6 53 49 15 39
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!