Interview met Mariken en Raymond van Double-OO: ‘Als je mensen er nú niet bij houdt, vallen ze uit of gaan ze weg’
Positief, gestructureerd en soms confronterend. Zo kun je het beste onze nieuwe kennispartner Double-OO beschrijven. Met hun aanpak ‘SUSTAINAMENTALS’ stellen Mariken Kooi en Raymond de Looze de toekomst van organisaties scherp. Gedegen gaan ze op zoek naar drijfveren gericht op de ontwikkeling van mensen.
Double-OO! Wie zijn jullie?
Mariken Kooi (1975) studeerde Internationale Bedrijfscommunicatie en houdt zich bezig met veranderen. Ze werkte 15 jaar bij Shell als Verander & Communicatie Manager tot ze in 2015 voor zichzelf begon. Ze heeft een eigenzinnig perspectief op veranderen en vindt communicatie daarin cruciaal. Mariken woont met haar man Ruud en hun twee tienerzonen in Willemstad, waar ze naast het drukke gezinsleven tijd vindt voor buitenwaterzwemmen en het lopen van marathons. Nou ja: alleen trainen dan in deze tijd.
Raymond de Looze (1976) is bedrijfskundige en jurist, die zich na een internationale projectencarrière toelegde op zijn ware passie: de ontwikkeling van mensen. Vanuit scherpe observaties confronteert hij op een prettige manier. Raymond is auteur van ‘DIY Goeroe: Hoe je meer uit je ontwikkeling haalt? Zoek het lekker zelf uit.’ Raymond woont met Merel in Rotterdam, waar hij zijn vrije tijd vult met koken, sport, muziek en Romaanse talen.
Wat doen jullie specifiek op het gebied van HR-communicatie?
Mariken: Wij houden ons bezig met de ontwikkeling van mensen in organisaties. We zien dat onze klanten allemaal bezig zijn met dezelfde vragen: Hoe trek ik de beste talenten aan en hoe zorg ik dat ze blijven? Hoe voorkomen we burn-outs?’
Raymond: Met onze SUSTAINAMENTALS methodologie nemen professionele organisaties controle over de ontwikkeling van hun talent. Hoe stellen we de toekomst van ons kantoor veilig? En hoe benutten we ons potentieel?
Mariken: We werken voor onze opdrachtgevers bijna altijd samen met de HR-afdeling en ondersteunen waar nodig bij de communicatie richting medewerkers.
HR & Communicatie houdt zich bezig met de vraag ‘Hoe informeer, motiveer en verbind je (toekomstige) medewerkers?’ Hoe kan jouw inbreng bijdragen aan de ontwikkeling van dit vakgebied?
Raymond: Leuk om te vertellen: we schreven in januari 2021 een Yellow Paper, om het ontwikkeljaar 2021 af te trappen. Uit de interviews haalden we zeven thema’s waarbij misschien wel de belangrijkste was dat als je mensen er nu niet bij houdt, ze uitvallen. Of weggaan.
Mariken: Wat waren het ontzettend leuke en inspirerende gesprekken. Zoveel ideeën, energie en prachtige one-liners. We kijken nu al uit naar de editie van 2022. Wie het leuk vindt om me te doen kan zich bij mij melden. De paper staat in de Toolbox van HR & Communicatie.
Waar, wanneer heb je onlangs nog HR-communicatie kennis gedeeld?
Mariken: We delen allebei regelmatig inzichten op LinkedIn. Daarnaast publiceert Raymond op verschillende platforms, zoals CHRO, Trends in HR, NVP, HR Community, De Ondernemer, Workjuice en Frankwatching. Hij wordt ook regelmatig gevraagd door tijdschriften en Podcasts om te praten over zijn boek.
Raymond: En Mariken schrijft al een aantal jaar blogs over veranderen en communicatie op Expand, een platform voor HR Professionals. Datzelfde doet ze binnen het internationale Shell Alumni Netwerk, waar ze een van de inspiratoren is van het HR Netwerk.
Welke tip wil je de leden van HR & Communicatie geven?
Raymond: Ik geloof dat de oude manier van ontwikkelen achterhaald is. Je moet je talentontwikkeling ‘organiseren’, dat is anders dan de organisatie zelf, wat over de plek van de stoelen gaat. Wees creatief, daag mensen uit en laat ze spelen en experimenteren.
Mariken: Het wordt steeds lastiger om mensen geïnspireerd te houden, verbonden te houden. De kunst is om de leerpunten van Corona mee te nemen. En niet terug te vallen. Dat vraagt ook dat je echt weet hoe het met mensen gaat. En dat doe je niet door eens per maand te vragen: hoe gaat het met je? Alles goed? Mooi!
Welke vraag heb jij aan onze community, en voor welke vragen kunnen onze leden bij jullie/jou terecht?
Mariken: Wij praten en schrijven het liefst over de ontwikkeling van mensen. Ik ben altijd op zoek naar mooie verhalen. Ben nieuwsgierig hoe medewerkers enthousiast worden gemaakt, hoe ze betrokken worden en hoe de ‘interne marketing’ van de verandering wordt aangepakt. En dan bedoel ik niet hoeveel nieuwsbrieven er centraal uit worden gestuurd…
Raymond: Ik geloof echt dat mensen zelf moeten kiezen waar ze baat bij hebben voor hun ontwikkeling. En de keerzijde van die vrijheid is: eigen verantwoordelijkheid. Ik ben heel nieuwsgierig hoe bedrijven dat organiseren.
Mariken: En je kunt ons bellen voor de ontwikkeling van mensen. We helpen graag met het proces en met de inhoud. Het proces gaat dan over het krijgen van echt inzicht (data-based), de koppeling aan organisatiedoelstellingen en het meten van effectiviteit. De inhoud gaat om vernieuwende ontwikkel sessies die per definitie leuk zijn en waarin mensen zelf de regie nemen.
Raymond: En gewoon bellen om te sparren over de ontwikkeling van mensen. Dat inspireert altijd. Een open uitnodiging dus: we hebben geen stopwatch op tafel liggen.
Bel of mail ons als je wilt sparren over de ontwikkeling van mensen in jouw organisatie? Of als je zin hebt in een kopje-inspiratie!
Meer over Mariken vind je op LinkedIn
Meer over Raymond vind je op LinkedIn
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!