Interview met Inge Beckers, initiatiefnemer HR & Communicatie: ‘HR-communicatie moet als vakgebied groeien’
Inge Beckers heeft samen met René Ravestein HR-Communicatie.nl opgericht. Ze is hoofdredacteur en voorzitter van deze community. Daarnaast werkzaam als zelfstandig ondernemer, docent en auteur. Je kunt altijd bij haar terecht met vragen over HR-communicatie, branding en engagement.
Stel jezelf eens voor!
‘Ik ben Inge Beckers. Ik ben zelfstandig ondernemer en heb mij gespecialiseerd in Employer Branding, HR-communicatie en interventies voor veranderingen in organisaties. In mijn winkeltje zijn drie producten/diensten te koop:
- interim: voor projecten of interventies in organisaties;
- inspiratie: voor trainingen, publicaties of workshops;
- intervisie: zowel in-company als coaching-on-the-job.
Met name de afwisseling tussen deze producten en diensten houdt mij lekker scherp!’
Wat voeg jij toe?
‘Laat ik mij even beperken tot HR-communicatie. Ik help organisaties bij het verlagen van ongewenste uitstroom, het verhogen van de kwalitatieve instroom van cv’s en het bevorderen van gewenste interessante doorstroom. Ook help ik ze bij het vergroten van de bekendheid van het werkgeversmerk of het positief beïnvloeden van de tevredenheid van klanten en medewerkers.’
René Ravestein benaderde jou vorig jaar met het voorstel om een netwerk op te richten. Waarom dit initiatief?
‘Uiteraard was ik gecharmeerd van het feit dat René Ravestein mij uitkoos! Wij vonden elkaar vooral op de gedeelde visie dat het jonge vakgebied HR-communicatie professioneler in organisaties ingebed kon worden. Daarbij houd ik van innoveren, ontwikkelen en professionaliseren. En deze tijd vraagt om mensen die kunnen co-creëren. HR- en communicatieprofessionals hebben deze inspirerende verbinding nodig om te excelleren.’
Hoe verloopt de samenwerking tussen HR en communicatie?
‘Als ik een presentatie houd waarbij beide afdelingen aanwezig zijn, dan voelen én ervaren ze dat ze elkaar nodig hebben. Dat is heel mooi om te zien! Maar daadwerkelijk samen de doelstellingen bepalen en hier een plan voor schrijven is een volgende stap. Vaak blijft het steken bij intenties. Als interventiemanager ondersteun ik organisaties juist ook in dit soort trajecten. Ik geloof stellig in de toegevoegde waarde die je als organisatie, team of persoon kunt leveren. Dat je op proactieve wijze laat zien wat je te bieden hebt. Vanuit dit principe kunnen organisaties hun dienstverlening aan klanten inrichten. Maar ze kunnen dit in omgekeerde vorm ook bij werving en selectie toepassen.
Onlangs zag ik hier een mooi voorbeeld van. Amsterdam RAI zocht een Corporate Communicatie Manager. Zij vroegen naast een cv (wat vaak terugblikt) om een afscheidsspeech, waarin de sollicitant vertelt wat hij de afgelopen vijf jaar bij Amsterdam RAI had bereikt. Geen motivatie of sollicitatiebrief, maar een kijkje in de toekomst!’
Tot slot, wat zijn jullie in 2011 van plan?
‘Ik ben erg trots dat wij binnen één jaar al zijn gegroeid van enkel een netwerk met professionals die elkaar hebben gevonden op één thema, naar een Community of Practice. Leden van dit netwerk helpen elkaar verder met tips, discussies en kennisoverdracht door middel van blogs (hierin is deze community zeer sterk), video’s en documenten. Verder hoor en zie ik dat netwerkleden elkaar ook steeds vaker offline ontmoeten.
René vertelde al dat hij het netwerk verder wil versterken. Het aantal redactieleden bij Ravestein & Zwart is uitgebreid. Zij gaan zorgen voor nieuwsberichten en blogs met meer verdieping op specifieke thema’s zoals arbeidsmarkt, mvo en verandermanagement. Verder willen we de content wat handiger clusteren, zodat de thema’s en de groepen wat meer statuur krijgen.
Ook de inspiratiedagen in juni en november zijn goed bevallen. Ik ben van plan deze volgend jaar weer te organiseren en ik ga gericht op zoek naar partners die ons initiatief willen steunen. Suggesties hiervoor zijn welkom!’
Inge Beckers
T 06 280 90 755
E mail@ingebeckers.nl
ingebeckers.nl
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!