De kortste weg naar het beste talent?

Hoe word je als bedrijf een magneet van talent? Door continu en veelvuldig met vacatures te strooien? Alle jobboards te vullen met steeds weer dezelfde teksten? Met concurrenten die allemaal hetzelfde zeggen, roepen of schreeuwen? Wij geloven daar niet meer in. Anno 2019 is er echt wel wat meer voor nodig om de aandacht van al dat begeerde talent te trekken. Maar wat dan? En hoe dan?

Van kandidaat naar consument

Om te beginnen is het werven van talent eigenlijk niet veel anders dan het aantrekken van klanten. Daar kan menig HR-manager of recruiter nog veel van leren. Zeker nu de macht bij het talent ligt, en niet bij de (naarstig) zoekende bedrijven. Consumenten moeten we verleiden om klant van ons te worden en om dat te doen verdiepen we ons uitgebreid in hun drijfveren. We onderzoeken wat ze willen, waar ze van dromen, welke behoeftes ze hebben en hoe we daar vervolgens slim op kunnen inspelen. Dat noemen we inzichten. Het zijn de knoppen waarop we moeten drukken zodat de boel in beweging komt. Al dat schaarse talent vraagt eigenlijk om exact dezelfde benadering. Ze willen overtuigd en verleid worden. Daarvoor moeten we ons echt heel goed gaan verdiepen in alles wat dat talent allemaal belangrijk vindt. Inderdaad, inzicht krijgen in wat hen drijft, beweegt en motiveert. Met die kennis kunnen we vervolgens heel gericht campagne voeren. Campagne voeren zegt u? Jazeker! Anno nu moeten we veel meer uit de kast halen om onze vacatures gevuld te krijgen dan pakweg tien jaar geleden. De vraag is nu eenmaal vele malen groter dan het aanbod en de concurrentie is moordend.

HR goes marketing

Wie wil winnen op de arbeidsmarkt heeft een goed verhaal nodig. Je moet laten zien dat je precies begrijpt waar talent naar op zoek is. Je komt niet meer weg met een lijst vol voorspelbare arbeidsvoorwaarden, ‘emolumenten’ en een auto van de zaak. Want die lijst is overal nagenoeg hetzelfde. Een goed verhaal en een lonkend perspectief. Dat is het waarmee je in ieder geval kandidaten aan het denken kan zetten zodat ze jou als werkgever in overweging te nemen. Als je zorgt dat je ‘top of mind’ wordt, dan ben je al een heel end. Maar hoe kom je aan een goed verhaal? Om nog maar te zwijgen van dat lonkende perspectief? Alles begint met de bereidheid om je daadwerkelijk te verdiepen in jouw ‘talentdoelgroep’.

Bij Stuwkracht werken we regelmatig met het Mentality-model van Motivaction. Met hun ‘profiler-tool’ kun je uitermate nauwkeurig alle gewenste kenmerken van jouw ideale doelgroep boven water toveren. Dat is het begin. De kennis die daaruit komt rollen ‘vermengen’ wij met alles waar jouw bedrijf of organisatie voor staat. Zo ontstaat er een prachtige mix van twee werelden die ineens heel dicht bij elkaar komen. We zien meteen waar de kenmerken en karaktertrekken van jouw bedrijf matchen met die van de door jou begeerde kandidaten. En dat is puur goud.

Just do it

Klinkt simpel en dat is het eigenlijk ook. Je moet het alleen wel doen en je moet de creatieve geest hebben om er een strak en aantrekkelijk verhaal van te brouwen. Hetgeen we onlangs deden voor een landelijke kinderopvangorganisatie en recent zijn we bezig voor een grote zorginstelling. Twee organisaties die met heel veel vraag in hun maag zitten en met veel te weinig aanbod aan talent. Om nog maar te zwijgen van het concurrentieveld. Het enige goede is dat in datzelfde veld iedereen hetzelfde doet. Dus alle aanleiding om het helemaal anders te doen! Beide partijen kozen voor bovenstaande methode en dat resulteerde in een opvallende, inzichtgedreven campagne waarbij het talent en de daarbij behorende drijfveren, 100% centraal staan.

Ruud Schoen is Facebook & Instagram marketing specialist. Hij helpt organisaties en ondernemers betere resultaten te halen op deze platformen. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie