De verbindende werking van podcasts

“Het belang van lineaire radio neemt af. Met onze podcasts leveren we geen kijkers in, er komen meer luisteraars bij”, zegt hoofdredacteur Sjors Frölich van BNR. Met opdrachtgevers en relaties zijn we op bezoek bij BNR, onze jaarlijkse ontmoeting met journalisten. We leren dat het mogelijk is met de BNR app om “smart radio” te luisteren. Een functie om audio content te vinden. “You are far ahead of us”, vertelde een delegatie uit Engeland. We krijgen een speed cursus podcasting met veel interessante cijfers.

Meer dan een miljoen Nederlanders heeft zich geabonneerd op podcasts, luisteren werkt verbindend

Ruim 27% van de radioluisteraars van BNR luistert ook naar podcasts. Die hebben nu vooral het karakter van infotainment, al komt er steeds meer fictie. Nederlanders luisteren per dag 202 minuten naar audio. We luisteren net zoveel naar de radio als twee jaar geleden, maar de totale ‘audio-tijd’ is gestegen, dankzij onlinemuziekdiensten en podcasts. Dat blijkt uit de audiomonitor, een enquête van het Nationaal Luister Onderzoek. Er zijn mooie podcasting succescases van onder meer de Kamers van Koophandel die ondernemers vroegen naar hun dieptepunten. Allianz maakt inspirerende podcasts over het combineren van een gezonde levensstijl met het ondernemerschap.

In het kantoor van Bex* in Eindhoven beschikken we over een professionele podcast/radiostudio

Foto van Austin Distel / Unsplash

De belangrijkste vragen voor het maken van een goede podcast zijn:

1) wat wil je bereiken?

2) wie wil je bereiken?

3) wanneer is de podcast geslaagd?

Meer dan een miljoen Nederlanders heeft zich geabonneerd op podcasts, luisteren werkt verbindend. Ik vind podcasts fascinerend omdat drukbezette professionals er mee te bereiken zijn. Zelf ben ik kritisch op digitale nieuwsbrieven, 4 van de 5 klik ik weg, maar mijn 8 tot 10 uur reistijd benut ik graag voor het beluisteren van podcasts.

Gedragswetenschapper Ben Tiggelaar maakt podcasts met gasten over leiderschap, effectiviteit en werk privé balans. De podcast duurt 15 minuten, leerzaam en verpozend. Marjolijn Vlug maakt met twee vakgenoten een Engelstalige podcast ‘HR Matters‘ en Marcel van der Quast maakt ‘Hier is AMC‘.

Ook interessant is de podcast Bob, van audiocollectief Schik. Bob is een zesdelige podcast over Elisa, vierentachtig jaar en verliefd.. op Bob. Een man waar haar drie dochters tot dan toe nog nooit van hadden gehoord, maar over wie hun moeder niet meer kan zwijgen. Maar wie is Bob en heeft hij wel echt bestaan? Deze podcast biedt en passant inzicht in de ziekte dementie.

Deze blog is geschreven door Peter van den Besselaar, Bex*communicatie

 

Je employer brand story vertellen met een podcast?

Op 20 november organiseert het Employer Brand Netwerk een ontbijtsessie hierover. Er is plaats voor 8 werkgevers die dit interessant vinden en mee willen praten. We hebben zelf wat praktijkervaring, daar kunnen we over vertellen. Maar we willen vooral in gesprek met jou!

Wil je mee komen praten, meld je dan aan

Van het Employer Brand Netwerk zijn Marcel van der Quast, Marion de Vries en Inge Beckers aanwezig. Wij zorgen voor vakmatige inhoud én voor een ontbijt. Dit Business Breakfast staat open voor professionals in HR, recruitment of arbeidsmarktcommunicatie. Er zijn maximaal 8  plaatsen beschikbaar en per organisatie is er ruimte voor één deelnemer.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie