Employer Brand is gezamenlijke verantwoordelijkheid
Wil jij je in je organisatie ontfermen over het Employer Brand? Start een stuurgroep! Dat is werkelijk de mooiste oplossing en ’tackelt’ de gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Half oktober plaatste ik in verschillende LinkedIn-groepen de oproep welke afdeling zich het beste kan ontfermen over het Employer Brand. Marketing, HRM of toch Corporate Communicatie? De vraag leverde een levendige discussie op. In mijn vraagstelling gebruikte ik de term ‘ontfermen’. En dat deed ik niet voor niets. Want ‘zonder Marketing geen branding, zonder HRM geen mensen aan boord, en zonder Corporate Communicatie geen idee over wat er gecommuniceerd zou moeten worden en aan wie’, aldus Wiep Hamstra. Het onderwerp leeft, dat is duidelijk. Veel vakgenoten vinden dan ook ‘iets’ van de positie van het Employer Brand.
‘Niet bij Marketing!’
Ik vind het interessant om te lezen hoe collega’s van HRM (13%) en Corporate Communicatie (30%) menen dat Employer Branding sowieso bij hún afdeling hoort. ‘In hemelsnaam niet bij marketing’, meent Karel Zwaan. Ik kan je geruststellen, Karel. Helemaal niemand vindt dat Employer Branding bij Marketing thuishoort. De vraag is wel: Sta je voldoende open voor de kennis en kunde van anderen?
Het gros van de vakgenoten dat meedeed aan deze poll (57%) vindt dat het Employer Brand een gezamenlijke verantwoordelijkheid is en dat het ook gezamenlijk moet worden opgepakt. Ik zou wel willen weten hoe vaak dat in verschillende branches al gebeurt. Misschien een idee voor een vervolgpoll?
Gezamenlijk de boer op, hoe doe je dat?
De mooiste oplossing, zo stelt Esther Hermans, is een stuurgroep Employer Branding waarin alle partijen en de directie vertegenwoordigd zijn. Maar ook die oplossing roept vragen op. Hoe haalbaar is dit? En hoe richt je dit goed in?
Alles draait om samenwerken, om samen communiceren. ‘Hoe kunnen verschillende disciplines constructief samenwerken, zowel op strategisch als op operationeel niveau?’, vraagt Annemarie Steenbeek zich af. Weer een vraag die mij enorm boeit. Eén ding is duidelijk: hier is nog een wereld te winnen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!