‘HNW is een middel om hogere doelen te bereiken’

Op 1 oktober maken honderden arboprofessionals zich op voor een dagvullend programma met de laatste trends en ontwikkelingen in Arboland. In congrescentrum de Reehorst in Ede passeren verschillende workshops en symposia – rond thema’s als duurzame inzetbaarheid, verzuim en veiligheid – de revue. Marius Alkema van Denk- en Doebureau Syndesmo verzorgt een daarvan, samen met José-Marie Pauw – senior beleidsmedewerker HR van VGZ. Enkele jaren geleden was Alkema nauw betrokken bij de succesvolle implementatie van Het Nieuwe Werken (HNW) bij zorgverzekeraar VGZ. Zijn geheim: ‘Je verhaal moet kloppen.’

Hoewel er bij sommige werkgevers al sporen van metaalmoeheid beginnen op te treden zodra de term Het Nieuwe Werken valt, zijn de verschillende vormen van tijd- en plaatsonafhankelijk werken nog altijd springlevend. Eén van de aanjagers daarvan is Marius Alkema, die als partner bij Syndesmo verschillende partijen inspireert, adviseert en begeleidt bij hun eigen invulling van het Nieuwe Werken. Alkema: ‘Om het Nieuwe Werken succesvol in te voeren moet het management de teugels durven laten vieren.’

Het verschil maken
Niet iedere werkgever springt een gat in de lucht zodra de term Het Nieuwe Werken valt. Alkema: ‘Een keer zei een klant tegen me dat hij van die term puistjes kreeg. Er zijn ook heel wat mensen die de buik vol hebben van HNW. Dat komt omdat de term enorm is gehyped, terwijl we wat betreft de ontwikkeling ervan pas aan het begin staan.’ Veel klanten vinden het begrip te breed en zijn vooral op zoek naar een manier van werken die bij hun identiteit past, aldus Alkema. ‘Ze willen hun eigen strik eromheen en daar hebben ze gelijk in, want HNW is maatwerk.’
Een bedrijf kan HNW als een speerpunt inzetten om een aantrekkelijk werkgever te worden, stelt hij. Als voorbeeld noemt hij een MKB-installatiebedrijf dat moeilijk aan vakmensen kan komen. ‘Het aanbod aan goed opgeleid personeel neemt af, werkgevers moeten vechten om talent binnen te halen en te houden. Als je als werkgever dan flexibel werken kunt bieden, kan dat net dat extraatje zijn wat het verschil maakt.’

Blokkade overwinnen
Alkema verwoordt zijn filosofie als volgt: ‘Het gaat om de mens. Je moet ervoor zorgen dat je een goed klimaat creëert, een omgeving waar mensen graag werken. Onderzoek wijst uit dat de tijd tussen acht en half vijf voor veel mensen de vaste werktijd is. Toch wil 75 procent van de werknemers meer flexibiliteit bij het indelen van hun werktijden. Een werkgever zal meer vertrouwen in zijn personeel moeten hebben om werknemers meer verantwoordelijkheid te geven. Als wij in gesprek gaan met het management over de implementatie van HNW stellen we de leiding de vraag hoever ze willen gaan. Een werkgever zal HNW moeten doseren. Dat is een hele stap waarbij hij vaak een blokkade moet overwinnen. Ik noem het de kunst van het loslaten. Het management moet het durven, wat betekent: willen luisteren, de teugels durven laten vieren. Dat is een boeiend proces.’ Alkema benadrukt dat het er bij de invoering van HNW niet alleen op neerkomt wat de afdeling HR prettig vindt. ‘Het gaat om een integrale aanpak, samenwerken is het belangrijkst. Dus verschillende afdelingen zullen om de tafel moeten gaan zitten: de afdeling IT, HR en de mensen die het faciliteren.’

Tips bij het invoeren van HNW volgens Alkema:

Durft te differentiëren. Mensen zijn verschillend, accepteer dat. Leg HNW dus niet eenzijdig van bovenaf op;
– Maak wel duidelijke afspraken over de verwachtingen;
– Maak een contract op ‘gevoelsniveau’;
– Maak afspraken over sociale cohesie, want daar halen veel werknemers bevrediging uit. Het is niet de bedoeling dat je elkaar niet meer treft, het is een goede verhouding om 1 à 2 dagen per week thuis te werken;
– HNW wordt geen succes als de medewerkers het niet steunen. Als het management het verhaal goed kan uitleggen, heeft het invoeren van HNW de grootste kans van slagen. HNW moet niet enkel bedoeld zijn ‘om aan de hype mee te doen’.

Lees het volledige interview met Marius Alkema vanaf 14 september 2012 in het nieuwe nummer van ArboMagazine. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie