Nieuwe technologie: welke kansen pakt HR?
De positie van HR verandert. Technologische ontwikkelingen, zoals digitalisering, big data, het nieuwe werken en de dominante rol van mobiele devices, vinden ook plaats bij organisaties en gaan een groot effect hebben op de manier waarop medewerkers met elkaar samenwerken. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat organisaties in beweging moeten komen of blijven.
Samenbrengen van informatie
Facebook en Google hebben ons leven al sterk beïnvloed door optimaal gebruik te maken van al aanwezige maar veelal nog versnipperde informatie. Zij hebben op een slimme manier mensen bij elkaar gebracht en informatie vindbaar gemaakt. Er zijn nieuwe kansen ontstaan die bijna niemand voor mogelijk hield.
Niet alles is echter rozengeur en maneschijn. De privacy van gebruikers en de gevoeligheden die kunnen ontstaan bij het samenbrengen van al deze informatie, roepen ook vragen op. Hier moet dus goed over worden nagedacht en gediscussieerd. Zeker is in elk geval dat de veranderingen blijvende effecten op onze maatschappij zullen hebben.
Samenwerken met een nieuwe generatie
Het binnenhalen en behouden van jong talent vergt concrete aanpassingen in de huidige werkcultuur. De jongste generatie werknemers begrijpt überhaupt niet waarom er nog met e-mail wordt gewerkt. Ze verwachten directe lijnen en onmiddellijke reacties. Informatie en expertise dienen met een eenvoudige searchopdracht (net als in Google) gevonden te kunnen worden. En waarom nog werken in statische afdelingen binnen organisaties, als nieuwe werkgroepen in enkele tellen in een digitale omgeving kunnen worden gevormd?
Maar hoe snel veranderen onze oude systemen? Welke markten of organisaties werken nu al in afwisselende groepen en communities? Wie hanteert een beleid voor open en transparante bedrijfscultuur? Wie heeft de problemen met steeds verder dichtslibbende mailboxen en slecht functionerende intranetsites al opgelost? En wie heeft al afscheid genomen van e-mail?
Belangrijke vragen voor HR en Communicatie!
Een belangrijke vraag is: hoe gaan we hier vanuit HR en Communicatie mee om? Kijken we toe hoe de veranderingen plaatsvinden of willen we actief meesturen? Willen we de bedrijfscultuur en de medewerkerstevredenheid centraal stellen in de veranderingen? Of worden de eisen van IT leidend in het maken van keuzes en zullen HR en Communicatie slechts operationeel aanhaken? Genoeg stof tot nadenken.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen. Comments zijn meer dan welkom!
Beeldcredits: Denys Nevozhai - Zonder titel (Unsplash) Thomas Hawk - Art, Technology, Commerce (Flickr)
Ha Rob, in ons boek Leren in tijden van tweets noemen we deze veranderingen ‘knowmadisch werken en leren’. In januari organiseren we een MOOC om daar over door te praten. Misschien leuk om mee te doen? https://www.moocademy.org/mooc/knowmad/