Luisteren in je organisatie: wat kan beter?

De kennispartners, experts en ervaringsdeskundigen uit het netwerk van HR & Communicatie zijn dit jaar aan de slag gegaan met het thema ‘Beter Luisteren’. We verzamelen kennis en ervaringen over luisteren als aspect van communicatie in organisaties en denken er samen over door. Zo ontwikkelen we in cocreatie een whitepaper om de bestaande expertise uit te breiden en onze nieuw gevonden inzichten goed te kunnen delen met het vakgebied.

Eerste onderzoek naar ‘Luisteren in organisaties’

In de eerste fase van deze cocreatie deden we online kwalitatief onderzoek met de dialoogtool van onze kennispartner CircleLytics. Met (ervarings)deskundigen hebben we een drietal vragen uitgediept.

Hoe wordt in organisaties naar elkaar geluisterd? Is de tijd tussen spreken en luisteren, met name bij het management, in balans? En hoe kunnen organisaties ‘beter luisteren’ naar een hoger niveau brengen?

Uit de online dialoog kwam al snel naar boven hoe er wordt geluisterd binnen organisaties die luisteren al op waarde schatten. Deze organisaties noemen een diversiteit aan luistergelegenheid en -middelen, offline en online. Bijvoorbeeld binnen lopende projecten, in focusgroepen of gesprekken tijdens bureaudagen maar ook met online tools. Luisteren wordt gezien als bijdrage aan de visie, strategie en koers. Het gebeurt op daarvoor ingerichte momenten maar kan ook voortdurend.

Ruimte voor beter luisteren

Dat klinkt goed, maar blijkt nog niet afdoende. Welke knelpunten komen naar voren uit het onderzoek? Bijvoorbeeld dat de bedrijfscultuur of communicatiestijl van leidinggevenden niet uitnodigt tot luisteren of, ook belangrijk, weten dat naar je geluisterd wordt. Hebben die mooie interne communicatiemiddelen wel een reactiemogelijkheid? En is er voldoende tijd en ruimte om echt te luisteren? Er is behoefte aan bewustwording: luisteren is belangrijk en waardevol, dus de aandacht waard. Maar ook daarmee is verbetering nog niet in the pocket. Actief luisteren, hoe doe je dat? Hoe houd je een open mind? Hoe voorkom je dat je vooral aan het zenden blijft?

De baas nodigt uit maar medewerkers zijn schuw.

Onze cultuur is nog steeds een van zenden. We werken hard aan bewustwording.

Luisteren met een ‘open mind’ is sowieso voor velen lastig.

Agenda’s worden volgepropt met onderwerpen waar volop over gesproken/gezonden wordt.

We zouden nog meer kunnen luisteren!

Oplossingsrichtingen

Uit de eerste online dialoog komen alvast een aantal denkrichtingen. Anoniem, beschermd communiceren maakt het bijvoorbeeld gemakkelijker om te zenden vanuit een positie waar anders wellicht niet naar geluisterd wordt. Daarnaast is training in luisteren belangrijk: hoe doe je dat en ook wanneer – soms is dialoog (tweerichtingsverkeer) of informeren (eenrichtingsverkeer) gewoon wat er nodig is in plaats van een meerzijdig gesprek. Zowel management als medewerkers kunnen zich hierin verder ontwikkelen. En een onderdeel dat nog wel eens over het hoofd wordt gezien is dat terugkoppelen en reageren op feedback hoort bij luisteren: laten merken dat je geluisterd hebt. De uitsmijter is dat beter luisteren begint in de organisatie- en teamcultuur, want pas als de mentaliteit op de werkvloer er op gericht is, houd je echt luisteren goed vol.

Beter luisteren, hoe krijg je dat voor elkaar?

De experts en kennispartners in ons netwerk gaan deze informatie verder uitdiepen. Later dit jaar presenteren we de whitepaper die hieruit resulteert aan ons netwerk, volgers en alle geïnteresseerden. Dan bieden we je meer informatie, inzichten en concrete tips waarmee je daadwerkelijk aan de slag kunt. Want beter luisteren maakt een succesvolle, prettige werkomgeving en is een waardevolle bijdrage van HR & Communicatie aan organisaties.

Doe mee aan de interactieve brainstorm op 25 september

Voor het samenstellen van de whitepaper zoeken we verder naar oplossingen, aanbevelingen en praktische tips. Dat gaat via een volgende online vragenronde en ook met een brainstorm op 25 september in Utrecht.

Inspirerende inleiding over luisteren door René Brouwers, directeur van Great Place to Work

Bij GPTW zijn voorbeelden genoeg bekend hoe organisaties door goed te luisteren hun mensen meenemen in bijvoorbeeld besluitvorming. We krijgen een preview van alle Best Practices op het gebied van luisteren van de afgelopen jaren.

Schuif aan, denk en discussieer mee, deel jouw inzichten en stel direct jouw vragen. Reserveer je stoel via onze Agenda.
Tot ziens op het summum op 22 november!

Foto: Amaryllis Liampoti / Unsplash
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie