Lid! Lieke Michiels van Kessenich (CSO Milieuadvies): ‘Communicatie is dus een essentieel onderdeel van MVO’

Veel mensen starten het nieuwe jaar met goede voornemens, maar bedrijven horen we hier zelden over. Toch gaat een groeiend aantal organisaties aan de slag met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Dat merkt Lieke Michiels van Kessenich als adviseur MVO bijna dagelijks.

Stel jezelf eens voor!

‘Mijn naam is Lieke Michiels van Kessenich. Ik werk als adviseur MVO bij CSO Milieuadvies en ben daarnaast freelance sollicitatiecoach. Ik heb een achtergrond in voeding en marketing op HBO-niveau. Daarna werkte ik korte tijd als junior marktonderzoeker in Nederland en Berlijn om vervolgens mijn master milieumaatschappijwetenschappen af te ronden.’

MVO geniet de laatste tijd de nodige aandacht. Wordt de term veel ten onrechte gebruikt?

‘Van mij mag iedereen de term gebruiken. Hoe meer hoe beter. Dat is ook wat ik in mijn advies benadruk. Iedereen geeft op zijn eigen manier invulling aan MVO. Het gaat er vooral om dat mensen binnen hun eigen bedrijfsvoering nadenken over de drie p’s: people, planet en profit en dat ze transparant communiceren over hoe ze zich op deze punten willen verbeteren. People staan wat mij betreft voorop. Zij maken een betere planet en profit mogelijk.’

Communicatie is dus een essentieel onderdeel van MVO?

‘Jazeker. Zowel intern als extern. Intern kun je van verschillende kanalen gebruik maken, maar het beste MVO-beleid komt voort uit de dialoog met je medewerkers. Je missie en visie vertolken dan wat je medewerkers waar kunnen maken. Externe communicatie draait om alle externe stakeholders. Dat zijn niet alleen klanten en leveranciers, maar ook je buren op het bedrijventerrein of de mensen die vlakbij je bedrijf wonen. Bedrijven hoeven er niet voor terug te schrikken om te laten zien waar hun MVO-beleid nog tekortschiet. MVO is immers geen project, maar een proces. Dat betekent dat je ook de dialoog aangaat met je leveranciers en ze vraagt wat zij aan MVO doen. Zo help je elkaar om de gehele keten te verduurzamen.’

Om welke redenen kloppen organisaties bij jou aan voor advies?

‘Wat ik het liefst hoor, is dat bedrijven om advies vragen vanuit de intrinsieke motivatie om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Ik merk dat het daar uiteindelijk meestal om draait, ook al hoor ik wel eens de openingszin “MVO, dat is mij te vaag”. Bedrijven beginnen ook aan MVO omdat ze kosten willen besparen, hun producten beter willen afstemmen op de klantenwensen, hun medewerkers willen motiveren, of omdat ze bij de koplopers willen horen en zich zo van hun concurrenten willen onderscheiden. Wat de reden ook is, je moet MVO altijd dichtbij huis zoeken. Meestal weten de bedrijven zelf al waar hun kansen liggen. Ik help ze daarbij een duurzame bril op te zetten.’

Foto: Lucy Lambriex

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie