Nieuw lid Marius Hogendoorn: wat is de rol van schoonheid binnen HR & Communicatie?

Marius Hogendoorn is een sociaal ondernemer, die in 2007 het Project Beauty startte. Met een vakverleden in communicatieonderzoek en begeleiden van interne communicatievraagstukken is hij de laatste jaren vooral bezig om een andere kijk op het fenomeen ‘schoonheid’ te ontwikkelen. Hij deelt er graag zijn kennis over, bijvoorbeeld over de rol van informele communicatie in organisaties.

Ik ben Marius Hogendoorn. Mijn vakverleden ligt bij communicatieonderzoek. Vrijwel mijn hele beroepsleven ben ik bezig geweest met de vraag hoe je dat ongrijpbare fenomeen ‘communicatie’ via de juiste vragen wat meer handen en voeten kan geven, en hoe we de bijdrage daarvan aan de organisatie zichtbaar kunnen maken.

Dat heb ik op verschillende plekken gedaan. Allereerst aan de Universiteit Utrecht, bij de Werkgroep Massacommunicatie, daarna kort bij de Rijksvoorlichtingsdienst, en vervolgens via mijn bureau De Uilenkamer. Ik heb veel lesgegeven over communicatieonderzoek en er regelmatig over geschreven. Wat mij kenmerkt, is dat ik vooral geboeid ben door het stellen van goede vragen.

In het verleden ben ik ook bezig geweest met een niche in de mode: bodyfashion. In die periode verzamelde ik stapels boeken over een verschijnsel dat daarin speelt: het thema schoonheid. Tegelijk viel me op dat dit fenomeen in de communicatie eigenlijk nooit wordt besproken.

Ergens rond 2007 ging ik op vakantie met wat boeken die ik via Amazon had besteld. Daar zat één bijzonder boek bij van een Ierse auteur (John O’Donohue) dat mij op een idee bracht. Er zijn heel veel opvattingen over het fenomeen schoonheid, en vrijwel iedereen heeft er wel een mening over. Maar hoe ‘cool’ zou het zijn om via onderzoek een inventarisatie te doen van de manier waarop al die verschillende opvattingen verdeeld zijn in de beleving van mensen?
Het was de geboorte van Project Beauty (b-u-t.net), de sociale onderneming die nu mijn dagtaak is.

“Tot mijn verbazing loopt er nog steeds een Chinese muur tussen HR en communicatie in opleidingsland.”

Wat versta jij onder HR-communicatie?

Mijn vakverleden ligt vooral op het vlak van de communicatie in het algemeen, maar ik heb van daaruit talloze projecten opgezet en begeleid voor interne communicatie-vraagstukken. Die kant van HR is mij dus het meest vertrouwd: vragen over de effectiviteit van (interne) communicatiekanalen over kernwaarden die daar een rol spelen, zoals tevredenheid, motivatie, betrokkenheid en vertrouwen.  Een definitie van HR-communicatie geven vind ik lastig, omdat mijn specialisme lag bij toegepast communicatieonderzoek. Dat inhoudt dat ik gewend ben om te vertrekken vanuit het framewerk van een organisatie, en niet zozeer vanuit de theorie.

Ik heb mij wel altijd verbaasd over de ‘Chinese muur’ die er in opleidingsland lijkt te lopen tussen HR en communicatie. Ik ben nog steeds actief in een overlegorgaan bij de Hogeschool Utrecht, en daar breng ik dat regelmatig aan de orde.

De afgelopen jaren – en misschien is dat de leeftijd – zie ik ook vraagstukken voorbij komen waarin persoonlijke transformatieprocessen verbonden worden met het functioneren van organisaties, zowel met die van medewerkers als die van leidinggevenden.

Waar, wanneer heb je onlangs nog HR-communicatie kennis gedeeld?

Ik deel de laatste jaren vooral kennis over het ontwikkelen van een andere kijk op het fenomeen schoonheid, en dat dan op persoonlijk vlak en op organisatiegebied. Bij dit laatste gaat het met name over de rol van informele communicatie in organisaties, over het delen van zowel gemeenschappelijke als verschillende waarden. Ik vind het lastig om dit expliciet te benoemen als HR-communicatie-kennis, maar het gaat wel over een gebied op het snijvlak tussen deze twee vakgebieden, dus … misschien is dat het wel.

Heb je een droom voor het vak?

Een droom is een groot woord, maar mijn hoop is dat HR-communicatie een rol kan spelen bij het ontwikkelen van meer vertrouwen tussen medewerkers in alle lagen van organisaties, 360-graden heet dat soms. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat vertrouwen een veel betere bouwsteen is voor een gezonde organisatie dan controle. En neem aan, dat is voor mij – met een serieus verleden op het gebied van projecten rondom accountability van communicatie – een hele bekentenis .

Voor welke vragen kunnen onze leden bij jou terecht?

Voor vragen over projecten op het snijvlak van de rol van schoonheid in organisaties en HR-communicatie. De laatste jaren zijn daar  – ook in het buitenland – hele interessante bewegingen te zien. En met Project Beauty heb ik hier inmiddels ook boeiende interventies voor ontwikkeld. Gesprekken over schoonheid (in de breedste zin van het woord!) brengt mensen dieper bij zichzelf en kan ontmoetingen creëren die voorbij rollen en functies gaan.

Marius Hogendoorn

Profiel HRC-community Marius Hoogendoorn

Profiel op LinkedIn

3 antwoorden
  1. Peter van den Besselaar
    Peter van den Besselaar zegt:

    Fascinerend onderwerp, Marius. Ik heb een aantal jaren al mijn geluksmomenten opgeschreven. Aan het eind van het jaar bleken er een stuk of vier met het werk te maken te hebben. Terwijl ik een gepassioneerd werker ben! Die vier momenten hadden vaak te maken met bijzondere ontmoetingen die leiden tot een nieuw inzicht. De vraag in hoeverre mijn werk te maken heeft met schoonheid, is lastig. Eenvoud vind ik vaak schoonheid, en in die zin ligt er wel duidelijk een verband. Goed om te zien dat al bijna de helft van de mensen die jouw enquête invulden vinden dat ze een baan hebben die bijdraagt aan schoonheid in hun leven. Hopelijk snel te ziens en spreeks.

  2. Marius Hogendoorn
    Marius Hogendoorn zegt:

    Leuk om te horen Peter! Dank voor je reactie! Geluksmomenten hebben alles te maken met de dingen die je in het leven belangrijk vind, en ontmoetingen zijn ook voor mij altijd topmomenten.

    Helaas raken we (als bevolking in NL) dat wel een beetje kwijt de afgelopen jaren :-(
    Het vermogen om achter een uiterlijk te kunnen kijken is zwaar aan het eroderen: https://www.linkedin.com/posts/mariushogendoorn_projectbeauty-reflectandshare-culture-activity-7008829995242446848-4m10

    Ik ben daarom nu vooral bezig met de vraag hoe we dat intern in organisaties weer kunnen ‘reanimeren’. :-)

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie