Hoe overtuig je je stakeholders?

Stel: je hebt een goed idee om je organisatie verder te helpen. Maar dan ook echt, een idee dat het werkgeversmerk van de organisatie versterkt én meer kandidaten laat solliciteren. Hoe zorg je dan dat anderen ook zien dat jouw idee echt de moeite waard is?

5 tips om draagvlak te creëren

Wil je zoveel mogelijk mensen enthousiast krijgen voor jouw idee, dan heb je wat te doen. Allereerst moet je beginnen te praten over je idee met zoveel mogelijk mensen om je heen. Deze collega’s mogen jouw enthousiasme voelen en gaan begrijpen waarom dit de organisatie verder helpt. Dus je zult veel moeten uitleggen, want niet iedereen is bekend met jouw vakgebied. Onbekend maakt onbemind, dat had je vast al eens gehoord. Werk aan de winkel dus met de volgende 5 tips:

1. Start zo vroeg mogelijk met communiceren
2. Betrek zoveel mogelijk collega’s, management en directie
3. Vraag om hun input en luister naar hun vragen, twijfel of ideeën
4. Laat ze zien wat voor hun de voordelen zijn (What’s in it for them?)
5. Geef ze een rol in jouw ideeën

 

Wij hadden een uitdaging, omdat we als bureau door een organisatie werden ingehuurd. In ons geval betekende het eerste punt dat we onze plannen voor onze opdrachtgever zo goed mogelijk moesten toelichten. In een organisatie waar vrijwel niemand echt kaas gegeten had van employer branding of arbeidsmarktcommunicatie, zijn we begonnen met een begrippenlijst. Zodat iedereen ons kon volgen. Via HR en Communicatie kwamen we in contact met een grote groep mensen, die wel een mening had over het werken bij deze organisatie. Dus hebben we deze mensen een stem gegeven. Via een Survey, dat dan weer wel. En zo hoorden we welke aspecten deze organisatie tot een aantrekkelijke werkgever maakten, hoe medewerkers de cultuur omschreven en waar zij elke dag weer gemotiveerd voor hun bed uit kwamen.

Elke mening telt

Maar waarom vroegen we ze eigenlijk om deze survey in te vullen? We legden uit dat we de organisatie wilden helpen om 1 helder beeld te vormen over het werken daar, zodat kandidaten in de arbeidsmarkt beter konden begrijpen waarom solliciteren hier een absolute must zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan. We vertelden hoe de werkdruk voor de zittende medewerkers zou verlagen, doordat er nieuwe collega’s binnen zouden komen en hoe interessant het zou zijn als er nieuwe expertises binnenkwamen. Dan kon je namelijk als zittende medewerker zomaar ineens nieuwe inzichten opdoen. En in een kennisintensieve werkomgeving bleek dit een schot in de roos. We kregen een mooi aantal ingevulde surveys terug en konden daar nog mooiere analyses uit trekken.

De uitkomst van deze analyses hebben we in een mooi model gevangen, wat we vervolgens weer hebben voorgelegd aan alle lagen van de organisatie, via een klankbordgroep. Een moment inspiratie, waarbij we alle betrokkenen in een zaal verzamelden en hen vroegen naar anekdotes, situaties en ideeën. Daarmee maakten wij ons model sterker.

Onze laatste vraag aan de groep was welke rol zij wilden spelen in de implementatie van deze ideeën. De een was bereid om mee te werken aan video, de ander wilde wel een testimonial schrijven, weer een ander wilde wel zijn netwerk afspeuren naar talent. En zo ging iedereen met zijn of haar eigen opdracht de deur uit.

Data, onderzoeken en benchmarks; de basis voor draagvlak

Na deze enerverende avond konden wij verder met de communicatiestrategie en het ontwikkelen van de creatieve boodschap. Met zoveel mooie input hadden we voldoende inspiratie. We gingen brainstormen om tot de best mogelijke strategie en boodschap te komen om alle doelgroepen te bereiken en over te halen om te solliciteren. Zoals gezegd genoot ons vakgebied niet veel bekendheid binnen de organisatie, dus ook hier hadden we wat te doen. We verzamelden zoveel mogelijk bewijs om onze strategie en aanpak te onderbouwen. Van benchmarks, naar (wetenschappelijke) onderzoeken en A/B-testen tot data; we grepen alles aan om te bewijzen dat dit de best mogelijke benadering was. En met succes. Het lukte om alle stakeholders te laten zien welke kant we op gingen én moesten om succes te realiseren in hun werving.

Resultaten tellen, ook voor draagvlak

Als je dan eenmaal een ‘go’ hebt en de campagne kan starten, hoe mooi is het dan als dat ook nog eens succesvol blijkt? Zo geschiedde. We konden een mooi rapport overleggen met sprekende cijfers. Wat vervolgens weer voor extra draagvlak zorgde om verder te gaan op dit pad. Er werd meer budget uitgetrokken voor employer branding en arbeidsmarktcommunicatie en binnen de organisatie groeide ook nog eens de trots onder de medewerkers. Deze organisatie staat nog aan het begin van haar succesvolle arbeidsmarktbenadering. Maar met de welwillende en lerende houding die er heerst, zal zij zeker in de toekomst hoge ogen gooien bij haar doelgroepen.

Blog geschreven door Chantal van Kuyen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie