Interne podcast? De tool om werknemersbetrokkenheid verbeteren!
Volgens Gallup is 10% van de werknemers in Nederland betrokken op het werk. Dit is een alarmerend kleine minderheid van de medewerkers in Nederland die zich betrokken bij zijn werk voelt. Gallup, een toonaangevend marktonderzoeksbureau op het gebied van human capital en economie, schat de wereldwijde kosten van improductiviteit op €6 biljoen.
Het advies van Gallup is: Verhoog de betrokkenheid!
Productiviteit en medewerkersbetrokkenheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Studies tonen herhaaldelijk aan dat medewerkers die enthousiast zijn over hun werk beter presteren en meer waarde creëren voor hun organisatie.
Het toevoegen van een interne podcast aan de communicatiemix is een geweldige manier om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Betrokkenheid is een magisch ingrediënt voor het aantrekken en behouden van talenten, met als gevolg een positieve boost voor de bedrijfsresultaten.
Waarom?
In deze tijd waar de ‘War for Talent’ een steeds grotere uitdaging voor organisaties is, is het belangrijk om een tool in te zetten waardoor jouw mensen betrokken blijven. Je moet alle beschikbare communicatiestrategieën gebruiken om de betrokkenheid te verbeteren en een positieve bedrijfscultuur op te bouwen om de talenten in huis tevreden te houden. Het inzetten van een podcast stelt je in staat om dat te doen. Hieronder staan vijf manieren waarop een interne podcast de bedrijfscultuur ten goede kan komen.
Vijf voordelen van het toevoegen van een podcast aan jouw interne communicatiestrategie:
1. Podcasts zijn trending
In 2018 hebben meer dan 124 miljoen mensen naar een podcast geluisterd, waarvan 73 miljoen mensen maandelijks een podcast beluisteren. Meer dan 42 miljoen mensen luisteren wekelijks naar podcasts.
Podcasts worden beluisterd door maar liefst 2,2 miljoen Nederlanders. Met een maandbereik van 13 procent zijn met name hoogopgeleide jongeren en young professionals verantwoordelijk voor de toegenomen bekendheid, aldus MeMo2-onderzoek naar online radioconsumptie en het luisteren van podcasts.
Met downloadbare en streaming content die zo toegankelijk en wijdverbreid is, zijn podcasts nu trending en hun populariteit zal alleen maar toenemen. Nu de meerderheid van het personeel begint te verschuiven van Baby Boomers naar Millennials zullen bedrijven die de moderne technologie omarmen een grotere kans hebben op het behoud van deze technisch slimme medewerkers.
Deze vorm van communicatie stelt je in staat om de medewerkers te bereiken via een platform dat ze gewend zijn. Zo heb je een grotere kans dat jouw communicatie wordt gehoord.
2. Podcasts zijn fascinerend!
In deze tijd is de aandachtsspanne van mensen korter dan ooit. Is het daarom zinvol om van medewerkers te verwachten dat ze met enthousiasme diepgaande blogberichten en e-mails lezen?
Door gebruik te maken van moderne technologie kan jouw communicatie dynamischer worden. Het is interessant en aantrekkelijk om naar iemand te luisteren die complexe informatie uitlegt via een podcast.
Door de CEO, managers en medewerkers rechtstreeks met de collega’s te laten spreken, voed je een gevoel van verbondenheid, transparantie en openheid die een e-mail gewoonweg niet kan overbrengen.
3. On Demand Content is populair
Zo’n 65% van de podcastluisteraars luistert naar de podcasts via een telefoon, tablet of ander draagbaar apparaat. Podcasts zijn gemakkelijk te gebruiken tijdens het dagelijkse woon-werkverkeer, lunchpauze, in de sportschool of zelfs tijdens de huishoudelijke taken. Je hoeft je werkzaamheden niet te stoppen zoals je zou doen als er een belangrijke e-mail binnenkwam. Podcasts kunnen bij uitstek ‘onderweg’ worden beluisterd.
4. Beperk de plan strijd!
Als je een internationaal team hebt, weet je hoe uitdagend het is om iedereen tevreden te stellen wanneer er een team conferentiegesprek of een vergadering plaatsvindt waarvoor iedereen beschikbaar moet zijn. Er zijn altijd medewerkers die midden in de nacht wakker moeten worden om zich te melden. Dit is niet bevorderlijk voor hun relatie of werkgeluk.
Wanneer je deze activiteiten vervangt door podcasts, kan de inhoud direct op aanvraag beschikbaar worden gesteld. Zo kunnen de medewerkers op afstand wachten tot ze ’s morgens opstaan en klaar zijn om zich te concentreren op de inhoud van het gesprek.
5. Peer-to-Peer connectie
Betrokken medewerkers hebben niet alleen een sterke band met de organisatie, maar ook met hun collega’s. Je kunt voortbouwen op deze bedrijfscultuur van peer-to-peer inspiratie door het delen van (persoonlijke) verhalen van medewerkers.
Podcasting hoeft niet extreem moeilijk te zijn of alleen bestemd te zijn voor de techneuten. Er zijn eenvoudige manieren waarop medewerkers met hun smartphones hun expertise kunnen opnemen en inzenden, waardoor hun verbinding met het bedrijf en hun verbinding met collega’s wordt bevorderd.
Heb je vragen of wil je meer leren over interne podcasts?
Neem dan contact op met Vivian Acquah via info@vivalavive.com of (06) 3191 6922.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!