Hoe neem je op een goede manier afscheid van medewerkers?

Niet een doosje Merci en een cadeaubon van een tientje, maar wat dan wel? Over het belang van een goede offboarding-aanpak. 

Inmiddels hebben we allemaal wel het bericht meekregen dat een verontwaardigde dochter vorige week op Twitter plaatste over haar moeder die na 16 jaar en 9 maanden verlaat met pensioen ging. Zij kreeg van haar werkgever PostNL een doosje Merci en een cadeaubon van een tientje in de bus. Het bericht ging viraal, werd opgepikt door landelijke en regionale media en mevrouw De Wit was zelfs te gast bij Jinek om daar haar verhaal te doen.

Goede offboarding belangrijk voor je reputatie

In een periode waarin datzelfde PostNL aangeeft structureel zo’n 1.300 tot 1.500 postbodes tekort te komen is dit soort negatieve publiciteit over PostNL als werkgever wel bijzonder onhandig. Ook gezien de reacties op het oorspronkelijke Twitter-bericht waaruit blijkt dat dit geen uitzondering is. En er ook door meerdere mensen op gewezen werd dat dit bij iemand met een ‘hogere functie’ ongetwijfeld heel anders gaat.

Naast PostNL zijn er natuurlijk meer bedrijven die onvoldoende aandacht geven aan het afscheid van hun medewerkers. Of dit nu is omdat ze de pensioengerechtigde leeftijd bereiken, een andere baan hebben gevonden of noodgedwongen moeten vertrekken. Ook die voorbeelden kwamen voorbij op social media.

Onverstandig, want zoals we in dit geval hebben kunnen zien leidt dit tot reputatieschade op de arbeidsmarkt in een periode waarin het voor veel functies lastig is om de mensen te vinden. Niet alles gaat viraal, maar ook in kleinere kring heeft een slecht afscheid impact op de waardering van je organisatie als potentieel werkgever.

Een goede offboarding-aanpak zou daarom altijd een prominente plaats in moeten nemen in de HR-strategie.

Dat begint al in de aanloop naar het vertrek. Hierbij staat AANDACHT centraal. Plan een exit-gesprek in, waarbij je ook om inhoudelijke feedback vraagt. Zorg dat alle administratieve zaken goed worden geregeld. Denk hierbij aan openstaande vakantiedagen, inleveren bedrijfseigendommen, overdacht aan opvolger. En dan natuurlijk het afscheid zelf. Afhankelijk van hoe lang iemand bij de organisatie heeft gewerkt en in overleg met de medewerker die vertrekt, kan dat variëren van bijvoorbeeld een etentje met collega’s, een borrel met de afdeling, of weer iets anders. Zorg voor een passend (!) cadeau. Dat dit voor iemand die een half jaar bij je heeft gewerkt anders zal zijn dan voor iemand die na 40 jaar met pensioen gaat, is logisch.

Houd contact met oud-collega’s

En, als je voormalige collega daar prijs op stelt, hou ook na het vertrek contact. Hou iemand op de hoogte van ontwikkelingen in je organisatie, nodig je oud-collega’s af en toe uit voor een terugkomdag, hou ze op de hoogte via je social media-kanalen. Zo kun je ook van je oud-medewerkers ambassadeurs maken en dat levert sowieso een positieve bijdrage aan je eigen wervingsinspanningen.

Een goed afscheid vormt ook een goede basis voor Boomerang Recruitment. Ruim 50% (Bron: Het Financieele Dagblad, 2019) van de ex-medewerkers van een bedrijf geeft aan misschien of zeker terug te willen keren naar ditzelfde bedrijf. Door een goed afscheid en door na vertrek het contact warm te houden, kun je voormalig medewerkers er dan ook actief aan herinneren dat de deur ook voor hen openstaat.

Bij een onzorgvuldig afscheid zal die deur dicht blijven.

Vind je het interessant om hierover verder te praten? Neem dan zeker eens contact met mij op: Sandra Wesselman, No925 Communicatie. Ik vind het altijd leuk om kennis en ervaringen uit te wisselen. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie