Siemens verkende de toekomst van HR en dit is wat ik zei

Recent werd ik uitgenodigd om aan te schuiven voor een gesprek met zeven HR Business Partners en een Team & Organisational Development Expert uit het internationale HR-team van Siemens. Ze waren op een ‘strategic HR transformation learning expedition’ en spraken met uiteenlopende HR-vakgenoten. Hun vraag: Wat brengt de toekomst voor HR? En wat is de beste manier om om te gaan met wat de toekomst ons gaat brengen?

Een nieuw perspectief: gastvrijheid en vriendelijkheid

In het gesprek vertelde ik de HR-experts dat ik geloof in ‘the value of kindness’. Dat het loont om gastvrij te zijn tegen medewerkers. Om ruimte te maken voor het perspectief van de medewerker en voor wederzijdse voordelen, in plaats van je blind te staren op je eigenbelang. Dit is een kernvaardigheid die er bij mij op de Hotel Management School al in is gestampt. We zien het terug in de gastronomie, en ook marketing en sales zijn zich bewust: het maakt alle verschil om het klantperspectief als belangrijke factor (of zelfs uitgangspunt) te nemen in de manier waarop we zaken doen.

Steeds meer mensen realiseren zich ook dat hetzelfde geldt voor de medewerkers in je organisatie: de medewerkerervaring of (vanwege de nieuwigheid meestal nog in het Engels) employee en candidate experience. Zijn je (toekomstige) medewerkers welkom en op hun plek in de organisatie dan maakt dat ze meer gemotiveerd en energieker. Tevreden medewerkers maken tevreden klanten, maken succesvolle organisaties. Zo simpel is het.

Een mindshift voor HR

Dit principe werkt, en moet doorwerken, in alle aspecten van de interactie tussen de organisatie en de mensen die er werken. Precies het vlak waar een samenwerking tussen HR en Communicatie van grote waarde is. Voeg je gastvrijheid toe aan je HR-strategie, die je ondertussen ook op alle vlakken laat aansluiten bij de kernwaarden en bedrijfsstrategie, dan heeft dat concrete impact op je resultaten. Maar er is een mindshift nodig – bij zowel HR als management – om deze manier van werken in de organisatie door te voeren.

Met Siemens sprak ik over de praktische toepassing van dit principe in de interacties van je organisatie en de medewerkers. Er zijn zoveel plekken om deze insteek toe te passen dat die elkaar en daarmee de verandering steeds meer zullen versterken. Bij uitstek in de arbeidsmarktcommunicatie – op alle niveaus, van een grote interne communicatiecampagne tot aan de manier waarop je een afwijzingsbericht formuleert naar een sollicitant. Maar ook intern, in alle communicatie binnen de organisatie, van een medewerkersbijeenkomst tot de manier waarop je reageert op een collega met een vraag. En niet alleen vanuit HR en communicatie maar ook tussen collega’s en niveaus, van regelmatige feedbackgesprekken vanuit wederzijdse interesse tot een bloemetje krijgen van je collega’s bij een ingrijpende levensgebeurtenis.

Oplossingen vanuit gastvrijheid

Ik denk dat de perspectiefverandering die nu in opkomst is, naar een grotere focus op employee & candidate experience en de waarde van gastvrijheid en vriendelijkheid daarin, belangrijke oplossingen gaat opleveren voor de vraagstukken die we tegenkomen. Bijvoorbeeld de vraagstukken die voor de HR-mensen van Siemens spelen, zoals de impact van nieuwe generaties op de werkvloer, van Millennials en allen die daarna komen – hoe trekken we nieuwe talenten aan uit die leeftijdsgroepen en hoe houden we ze verbonden? Richt je op wat maakt dat zij zich welkom voelen in je organisatie, door gastvrij te luisteren en te interacteren.

En: onze organisatie verandert in hoog tempo en het is cruciaal dat de medewerkers van Siemens actief betrokken worden in deze verandering – hoe vergroten we hun inzetbaarheid en mobiliteit? Transities zullen soepeler gaan wanneer medewerkers ervaren dat ze daadwerkelijk worden gerespecteerd en gewaardeerd, dat hun stem wordt gehoord en dat er met een passende vriendelijkheid met ze wordt omgegaan. Dat helpt ze om te gaan kijken naar een nieuwe richting en toekomst met nieuwe vaardigheden en banen.

Een interessante taak voor HR-businesspartners in het bijzonder is: hoe kunnen we het senior management helpen om eigenaarschap op te pakken of sponsor te worden van employee experience en interne gastvrijheid? Ik sprak met Siemens over manieren om managers te inspireren en motiveren zodat ze er de waarde van zien om zich hier hard voor te maken.

Innoveer HR, breng je organisatie verder

Bovenal biedt de waarde van gastvrijheid, ‘the value of kindness’ een significante verbetering van je candidate en employee experience, die een sterk positieve impact heeft op je customer experience, wat concreet je resultaten verhoogt. Het loont letterlijk om vriendelijk te zijn. En ook ik heb nog niet alle wijsheid in pacht op dit vlak (ik ben er hard mee bezig) maar ik weet dat we die samen gaan vinden. Laten we vanuit het overkoepelende principe van gastvrijheid alle manieren gaan bundelen waarop we dit toepassen en zo onze organisaties concreet en doelgericht succesvoller maken.

We hadden een waardevol gesprek in Amsterdam en ik hoop dat het voor de Siemens HR-toppers veel nieuwe inzichten op heeft geleverd, net als voor mij. Na onze meeting, de laatste in een serie, gingen ze door naar een gezamenlijke sessie waarin ze hun ervaringen en indrukken verzamelden, deelden en vertaalden naar actieplannen gebaseerd op hun nieuwe inzichten. En dat is nog het lastigste stuk. Ik weet zeker dat ze veel gaan bereiken voor hun organisatie en voor henzelf.

Be inspired, be brave and go out there to be kind

Doe je mee? Ik ben benieuwd naar je reactie.

Ook de uitgebreidere (Engelstalige) versie van dit artikel lezen? Die vind je hier.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie