Interview met Inge Beckers, initiatiefnemer: ‘HR & Communicatie is een inspirerende community!’

HR & Communicatie bestaat deze maand 12,5 jaar. Hoogste tijd om Inge Beckers te interviewen. Wat motiveert haar om met zoveel passie en plezier via deze community een bijdrage te leveren aan het vakgebied HR-communicatie?

Wie is Inge Beckers?

Inge Beckers (1970), woont en werkt in Amsterdam. Sinds 2009 is zij zelfstandig ondernemer en initiatiefnemer van dit kennisplatform HR & Communicatie. Ze is adviseur en docent Arbeidsmarktcommunicatie en gecertificeerd Employer Brand Manager. Op zowel advies als projectbasis helpt zij organisaties in zorg en onderwijs bij het vergroten van het werkgeversmerk, de inzet van sociale media voor employer branding, het verbeteren van de medewerkerstevredenheid door internal branding en – hoe kan het ook anders – het bevorderen van de samenwerking tussen de collega’s van de HR- en communicatieafdelingen.

Waarom ben je in 2009 met HR Communicatie gestart?

‘2009 was het jaar dat ik voor mijzelf startte en daarvoor – in mijn loondienst-banen – had ik vaak de rol van ‘kennismakelaar’. Bij de grote organisaties waar ik werkte kwam ik regelmatig en met veel plezier samen met mijn communicatie-vakgenoten. Als de jaarlijkse studiedag eraan kwam dan vroegen ze mij vaak waarover deze zou mogen gaan. Ik ben heel nieuwsgierig en leergierig. Ik wil iedere dag nóg beter worden in mijn vak. Altijd heb ik wel een aantal interessante thema’s op mijn verlanglijstje staan waar ik mij graag verder in wil verdiepen.

Toen ik dus zp-er werd dacht ik hoe kan ik dit blijven doen, samen leren van en met vakgenoten? De geboorte van HR & Communicatie was in november 2009 een feit. En samen met vakgenoten uit andere organisaties is het nog interessanter om het HR-communicatie vakgebied verder te ontwikkelen.’

Waar draagt HR-communicatie aan bij?

‘HR-communicatie is het middel wat je kunt inzetten om van jouw organisatie een prachtige werkplek maken met betrokken medewerkers. HR-communicatie zorgt er namelijk voor dat jouw medewerkers goed geïnformeerd, gemotiveerd en verbonden zijn met het bedrijf of de organisatie.’

Is HR-communicatie altijd al jouw expertise geweest?

‘Als communicatieprofessional heb ik verschillende specialismen uitgeoefend. Ik begon met interne en online communicatie, daarna heb ik externe communicatie en persvoorlichting gedaan. Daar kwam vervolgens marketingcommunicatie bij en tot slot kwam arbeidsmarktcommunicatie op mijn pad. Ik ging mij verdiepen in internal branding en ik ben een certificering aangegaan voor employer branding. Als communicatie expert had en heb ik heel vaak HR als (interne) klant of opdrachtgever.’

HR-communicatie heeft dus absoluut mijn hart veroverd. Met HR-communicatie verbind je de missie, het merk met de medewerker. Echt prachtig vind ik dat!

Voor wie is HR & Communicatie een interessante community?

‘Ik zie onder onze leden dat de meeste HR- en/of communicatieprofessionals werken op medior, senior of directie niveau. Sommigen zijn in loondienst, anderen hebben een eigen bureau of bedrijf of werken vanuit zelfstandig ondernemerschap. Ons kennisplatform en onze community is interessant voor vakgenoten die zich graag willen professionaliseren. Mensen die graag kennis willen opdoen, ontwikkelen, maken en delen. Professionals die het ook leuk vinden om anderen te ondersteunen en inspireren vanuit het vakgebied HR-communicatie.’

HR & Communicatie is een platform voor professionele ontwikkeling, een netwerk om ervaringen uit te wisselen en een fijne community om elkaar te ontmoeten en te inspireren.

Een platform voor professionele ontwikkeling. Hoe gaat dat in zijn werk?

‘Persoonlijk leer ik het liefst en het meest doordat ik in contact sta met andere vakgenoten. Community leden, kennispartners en de boegbeelden delen hun persoonlijke of vakkennis; de één doet dit door een interessant event te organiseren, de ander schrijft een expert blog en weer een ander maakt zoiets gaafs dat dit een plek krijgt in onze Toolbox. Ik vind het belangrijk dat we met elkaar een community bouwen van professionals die elkaar helpen en versterken.’

Wat motiveert je om nog door te gaan?

‘Ik zou graag willen dat heel Nederland een Great Place to Work is. Helaas ervaren veel mensen te veel werkdruk, of voelen groepen mensen zich niet veilig op hun werk. Ook zie ik in mijn eigen onderzoeken binnen organisaties dat werkgevers niet altijd even goed zijn in luisteren. Ik kan niet zeggen dat ik door blijf gaan tot dit doel bereikt is, maar ik blijf er wel met passie aan werken. Want ik weet uit ervaring dat wanneer HR en communicatie samen de handen ineen slaan dat je goede werkgevers met duurzaam werkgeverschap kunt creëren. Met als resultaat bevlogen, gemotiveerde en geïnspireerde medewerkers.’

Inge Beckers, initiatiefnemer van HR & Communicatie

Foto: Petra van Velzen Fotografie

Deze maand bestaat HR & Communicatie 12,5 jaar… What’s Next?

‘Mag ik als eerste zeggen dat ik best heel trots ben op deze fijne community? Ik zie steeds meer eigenaarschap bij kennispartners, boegbeelden en ook bij community leden. Ik vind het ontzettend leuk om met hen samen te werken. Iedereen draagt vanuit passie bij aan onze missie, dat is heel mooi om te zien. En nog mooier om hieraan een bijdrage te mogen geven. We willen van elke organisatie een prachtige werkplek maken met betrokken medewerkers door op het vlak van HR & Communicatie kennis en mensen te verbinden.’

Inge Beckers

06 280 90 755
inge@hr-communicatie.nl
mail@ingebeckers.nl

https://evpmaker.org – Maak een Employee Value Proposition
https://ingebeckers.nl – Jouw partner in HR-communicatie

Social media

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie