Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2020
Deze vijf blogs met de meeste views in 2020 reflecteren het coronajaar. Blogs over institutioneel racisme en employer branding tijdens een crisis. Blogs over hoe je plezier in je werk vast kunt houden, hoe je hybride werken goed kunt vormgeven tot aan het reboarden van je medewerkers na corona. Het is een indrukwekkende top 5 met best gelezen HR-Communicatie blogs geworden. Dit kennisplatform kan niet bestaan zonder interessante verhalen: alle bloggers bedankt voor jullie bijdragen!
De meeste blogs gingen dit jaar over – hoe kan het ook anders – Communicatie & Verandering rap opgevolgd door de categorie Branding & Engagement. Ook werd het afgelopen jaar vanwege de bijzondere situatie waarin wij zaten veel geschreven over arbeidsvoorwaarden en over de inzet van digitale communicatiemiddelen.
De best gelezen blogs van 2020 zijn:
5 adviezen om racisme op het werk te ontmantelen – Vivian Acquah
‘Het is een uitdaging voor mij om dit artikel te schrijven in deze buitengewone tijden’, start Vivian Acquah haar blog. George Floyd is overleden en de Black Lives Matter movement de realiteit. Het zorgt voor demonstraties over de hele wereld. Het is opvallend hoe oorverdovend stil ‘HR’ is. Vivian is niet zonder reden met ‘Let’s Humanize the Workplace‘ begonnen. We zeggen het vaker ‘verhalen over echte ervaringen’ worden het best gelezen. Vivian roept alle HR- en communicatieprofessionals op om hun best te doen om vanuit de werkvloer verandering te creëren om racisme te bestrijden en geeft 5 zeer zinvolle adviezen.
Goed werkgeverschap in pittige tijden – Redactie, Inge Beckers
Dit blog verzamelt verhalen van organisaties die tijdens de eerste lockdown goede keuzes durven te maken. Acht communityleden van HR & Communicatie belichten organisaties die iets positiefs doen op dit cruciale moment en dus gewaardeerd én onthouden worden. Want je hebt als werkgever juist in tijden van crisis de kans om je te onderscheiden. Naar buiten toe maar zeker ook naar je medewerkers. Je keuzes zijn het levende bewijs van de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van je werkgeversmerk. Wie ben je echt, als onderneming? Deze mooie voorbeelden werden gespot in verschillende hoeken van HR en Communicatie door onze communityleden en ook gedeeld per video.
Werkplezier – Peter van den Besselaar
Werk kan een bron van plezier zijn. Maar werk kan er ook voor zorgen dat iemand wakker ligt of alle energie verliest. Prettig is dat vrijwel iedereen vanuit eigen ervaring kan aangeven wat maakt dat werk bevredigend is, betekenisvol en energie gevend. Omgekeerd ook. Wát maakt dat je afhaakt op het werk, dat je denkt het zal mijn tijd wel duren… daar kan je iedereen naar vragen. Er ontstaan dan twee lijstjes, een lijstje met positieve onderwerpen en een lijstje met negatieve onderwerpen. Peter deelt in deze blog voorbeelden die energie gevend en energie slopend zijn.
Hybride werken: zo vind je de balans tussen op kantoor en thuiswerken – Mare Derks
Zijn je medewerkers het thuiswerken helemaal zat óf vinden ze het wel prima zo die flexibiliteit? Nu de lockdown maatregelen stapsgewijs versoepelen bepalen organisaties hun aanpak voor de post-corona manier van werken. De tevredenheid over de thuiswerkbeleving kent grote verschillen, ook binnen organisaties. Daarom wint de ‘hybride’ werkcultuur aan terrein voor alle niet-vitale beroepen: een balans tussen op kantoor en op afstand werken. In de blog vind je een handige checklist van 2DAYSMOOD om de behoeften van medewerkers te peilen en valkuilen vroegtijdig te signaleren. Mare heeft ook een tip: Wanneer je vooraf feedback vraagt en vervolgens blijft monitoren of jouw acties het gewenste effect hebben, kun je bijsturen en medewerkers ook op langere termijn tevreden houden.
8 tips om de reboarding na corona zo effectief mogelijk te communiceren – Cindy Veldhuis
We leven in een bijzondere tijd waarin veel dingen anders verlopen dan gewoonlijk. En voorlopig blijven er ook veel dingen nog wel anders dan voorheen. De werkvloer blijft nog wel even ingericht volgens de social distancing regels. Op dit moment werkt iedereen waar het kan nog steeds zoveel mogelijk thuis, maar het aantal mensen dat terugkeert naar de werkvloer neemt langzamerhand toe. En daarom is het tijd om na te gaan denken over de communicatie over de reboarding na corona. Cindy laat met deze tips zien hoe HR- en communicatieprofessionals hun medewerkers kunnen meenemen in veranderingen die essentieel zijn om het werk op een veilige, gezonde en prettige manier voort te zetten en doet dit in 8 tips om de reboarding zo duidelijk mogelijk te communiceren met je medewerkers.
Er zijn heel veel communicatieadviezen gepubliceerd op dit kennisplatform voor HR- en communicatieprofessionals. Met alle bijdragen zijn we in staat om goede HR-communicatie te ontwikkelen, door niet alleen tactisch of strategisch maar juist ook praktisch aan te geven hoe we dit het beste kunnen vormgeven.
Dankjewel experts en bloggers voor het delen van al deze kennis en het aanreiken van nieuwe ideeën en fijne tips!
Graag zien en spreken we je weer in dit nieuwe jaar!
Eerste mogelijkheid: ideeënproeverij op 29 januari van 12 tot 13.30 uur met het thema ‘Vitaliteit op de werkplek (in coronatijd)’. Hoe blijven je medewerkers tijdens het thuiswerken vitaal? Wat kunnen we doen om onze en hun veerkracht op peil te houden? Hoe blijven we in balans en zorgen we ervoor dat we ons niet overbelasten? Gladys Nurmohamed licht tijdens deze interactieve inspiratielunch haar visie op vitaliteit toe. Community-leden kunnen aan de intervisielunch gratis deelnemen en niet-leden betalen €15. Tot in de Zoom! 😃
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!