De beste tips voor meer bevlogenheid
Gastblog van Bas van der Veldt, CEO van AFAS
Het is zeker de moeite waard om deze tips ook eens in jouw organisatie uit te proberen. Want meer bevlogenheid creëren in je organisatie is helemaal niet zo ingewikkeld. We maken het vaak heel ingewikkeld, waardoor energie, flow, creativiteit en bevlogenheid wegvloeien uit een organisatie.
1. Medewerkers eerst, daarna klanten
In veel organisaties worden klanten centraal gesteld, bij AFAS niet. Bij AFAS stellen ze medewerkers centraal. AFAS heeft als doel om heel veel liefde in medewerkers te stoppen, zodat medewerkers dat als vanzelf doorgeven aan klanten. Medewerkers voelen dat en geven daar veel voor terug. Zo ook ‘Koen’. Toen Koen 10 jaar in dienst was stuurde hij een bos bloemen naar Bas, CEO van AFAS, met daarop de tekst ‘Vandaag ben ik al 10 jaar je enthousiaste medewerker. Gefeliciteerd met mij. Koen.’ En Koen gaf iedereen die dag een klein cadeautje. Zo hebben ze bij AFAS meer dan 400 blije eieren. Hoe meer liefde, aandacht en waardering, hoe meer handel er achter je aan komt. Bij AFAS doen medewerkers auditie, omdat ze niet op zoek zijn naar mensen die bij ‘een’ software bedrijf willen werken, maar naar mensen die bij AFAS willen werken.
2. Vertrouwen geven
Bij AFAS houden ze niet van regeltjes. Medewerkers mogen heel veel dingen zelf bepalen. Vaak zijn er in zoveel regeltjes en procedures, waardoor we niet toe komen aan de dingen die er echt toe doen. Regeltjes leiden tot regeltjes. De enige manier op dat op te lossen is om te stoppen met regeltjes. Is heel moeilijk en vereist heel veel vertrouwen, maar het levert wel heel veel op.
Om het vertrouwen te stimuleren krijgen medewerkers bij AFAS bij indiensttreding een onboarding pakket, met daarin o.a. een kaart waarop zogenaamde Monkey Milestone’s staan. Allemaal acties die medewerkers in hun eerste jaar een keer gedaan moeten hebben. Eén van die milestones is ‘ik heb de directie tegengesproken en ik ben nog steeds in dienst’.
3. Het goede voorbeeld geven
Als je een feestje geeft met een thema, dan ga je als CEO ook verkleed! En wat je vaak ziet is dat de directie zegt; het thema is voor de medewerkers en wij gaan in ons pak. Cultuur wordt van bovenaf gedragen en uitgedragen. Benaderbaar zijn is belangrijk. De meeste CEO’s zijn toerist in hun eigen bedrijf. Hebben al lang geen idee meer wat een klant is, wat een medewerker is, hebben een eigen parkeerplaats en gaan met een rechtstreekse lift naar de directieverdieping. Het is de taak van de eindbaas, van de directie om het goede voorbeeld te geven.
4. Beleid is debiel
Laten we vooral na blijven denken over beleid en de regels die we invoeren. Zo bedacht een Leuvens restaurant in België onlangs om het opwarmen van flesjes in rekening te brengen. Een klant tweette daarover en het bericht ging viral. Je kunt je voorstellen dat dit het restaurant niet positief op de kaart zette.
5. Slim gebruik van ICT
We zitten in een fijne tijd waarin heel veel geautomatiseerd kan worden en het leuke werk overblijft. Er is heel veel te bereiken, maar we maken ook nog wel heel veel missers op dit gebied. Hoe is dit binnen jouw organisatie gesteld?
6. Goed doen
Hier waren we vroeger helemaal niet mee bezig. Circulaire economie? MVO? Goede doel? Doneren doe je om er een goed gevoel van te krijgen. Niet te verwarren met sponsoring, want dat heeft het doel om er zelf beter van te worden. Ook niks mis mee, maar het is belangrijk om de beide dingen niet door elkaar te halen. Bijdragen aan een goed doel, is ook een signaal aan je medewerkers. Die worden er ook blij van dat er vanuit de organisatie, dat waar zij aan bijdragen, een deel wordt geschonken aan een goed doel. Welk deel van je omzet doneer je aan een goed doel?
7. Input is output
Als je ergens energie insteekt, dan gebeurt er wat met die energie. Hoe meer je ergens insteekt, hoe meer je ervoor terug krijgt. Dit geldt voor je medewerkers, je klanten, je relaties, voor alles en iedereen om je heen. Weet dat en vergeet dat nooit :-)!
De bonustip: zorg voor goede koffie!
Aan koffie bij organisaties kun je zien hoe organisaties in elkaar zitten. Hoe ontvang je als klant je koffie? Dit is tekenend voor een organisatie. En vertelt alles over hoe hoog klantbeleving in het vaandel staat bij de organisatie.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!