Geslaagd samenwerken heeft verantwoordelijkheid, begrip en erkenning nodig
Begin maart schreef ik dat 2020 hét jaar wordt dat bedrijven en organisaties het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers als topprioriteit zullen gaan zien. En dat een nauwe samenwerking tussen de afdelingen HR & Communicatie hierbij cruciaal is. We wisten toen niet in welke situatie we vandaag zouden verkeren. Goede HR-communicatie inrichten krijgt meer betekenis dan ooit in coronatijd.
De vraag van onze eerste online dialoog van 2020 was:
“Wat is op dit moment de ‘missing link’ voor een geslaagde samenwerking tussen professionals op HR & Communicatie afdelingen?”
Dé missing link – menen respondenten van de online dialoog – is dat HR en Communicatie niet samen verantwoordelijk zijn voor één (of meerdere) gemeenschappelijke organisatiedoelstelling(en). Pas wanneer diverse expertises nodig zijn, zal het de onderlinge samenwerking versterken.
Voor een gemeenschappelijk belang neem je samen verantwoordelijkheid
De meeste respondenten zeggen “Het is juist interessant om samen aan dezelfde thema’s te werken. HR-professionals dragen doorgaans andere oplossingen aan dan communicatieprofessionals. Het gaat hierbij niet zozeer om ‘andere oplossingen’ bedenken, maar om oplossingen te verrijken met extra kennis en kunde.”
Maak dus vaker gebruik van elkaars kracht en vul elkaar aan!
Samen verantwoordelijkheid nemen, krijgen, pakken of dragen, daar gaat het dus om. Menig expert zegt: “Start bij de strategie en zorg ervoor dat professionals werkzaam bij HR en Communicatie samen optrekken in de uitvoering van de organisatiedoelstellingen.”
Heb je een uitdaging in het aantrekken, behouden, inspireren en verbinden van medewerkers aan je organisatie, dan is het gewoon niet handig wanneer HR en Communicatie hiervoor verschillende doelstellingen formuleren.
Zodra je inzicht hebt in het gemeenschappelijk belang, kunnen de betreffende teams niet meer vanaf hun eigen eilanden opereren. Hiervoor is begrip, openheid en nabijheid tussen de twee specialisten nodig.
Terugblik
In het oprichtingsjaar van HR & Communicatie 2009 deed Rob Smeets ook al onderzoek naar de samenwerking tussen de vakgebieden HR en Communicatie. Interessant om een van de eerste artikelen te lezen: Afdelingen HR en Communicatie moeten samenwerken
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!