Podcasts maken arbeidsmarkt transparant
Personeelstekorten zijn inmiddels in bijna elke sector voelbaar. En dat wordt ingrijpender naarmate de economische groei doorzet. Om dit probleem het hoofd te bieden, zoeken werkgevers nieuwe manieren om aan geschikt personeel te komen. Iedere branche heeft zijn specifieke kenmerken en personeelsbeleid en de ene werkgever is de andere niet.
Structurele tekorten en moeilijk vervulbare vacatures zijn volgens Lieke Lange (auteur van Carrière Switch) vaak een gevolg van hoe het personeelsbeleid is georganiseerd. Als er al voldoende gekwalificeerde mensen aan de deur kloppen, komen die er moeilijk tussen omdat er te weinig capaciteit is om mensen goed te kunnen begeleiden. Met de realiteit van werkdruk, ziekteverzuim en de urgentie om de productie draaiende te houden, willen deze werkgevers liever een ervaren kracht die zelfstandig aan de slag kan dan iemand die net van school komt.
Anders werven en behouden
De personeelstekorten vragen om creatieve oplossingen, zowel in de interne organisatie als in de keuze en benadering van kandidaten in de arbeidsmarkt. Het werk anders organiseren en mensen intern opleiden kan al veel knelpunten wegnemen. Daarnaast vragen de tekorten ook om een bredere oriëntatie dan alleen op functie-gerichte kennis en ervaring. Denk aan een focus op eerder opgedane vaardigheden in andere sectoren, inzet van oudere medewerkers als mentoren, het aantrekkelijker presenteren van je organisatie als werkgever of het informeren van jongeren over opleidingsmogelijkheden en beroepsperspectieven.
Kom op dezelfde golflengte als je kandidaten
Een ontwikkeling die zeker ook zal bijdragen aan het terugdringen van de personeelstekorten, is een collectieve inspanning om de arbeidsmarkt transparanter te maken. Dat betekent niet langer alleen communiceren over banen en de daartoe benodigde competenties, maar gericht inzicht en beleving tot stand brengen bij de waarden, visie en cultuur van je organisatie als werkgever. Een arbeidsmarkt initiatief dat aan deze transitie een bijdrage levert, is WerkenBij.FM. In de vorm van een WerkenBij kaart, podcast producties en trainingen ondersteunen de professionals van WerkenBij.FM HR- en communicatiemanagers om op een creatieve manier echte verhalen te delen en in contact te komen met talentvolle kandidaten. De podcast verhalen van medewerkers versterken de werkgeversreputatie en de interne loyaliteit en trots.
Meerwaarde podcasts in arbeidsmarktcommunicatie
Het verhaal van jouw organisatie als werkgever en de persoonlijke ervaringen van medewerkers geven een extra dimensie aan je inspanningen voor het versterken van je employer branding en recruitment. De specifieke meerwaarde van een podcast is dat je verhalen veel indringender binnenkomen dan wanneer je communiceert via andere kanalen. Luisteren naar een authentiek podcast verhaal zorgt voor een intensere beleving van het gesprek. Het geeft ruimte aan subtiele nuances en brengt je als het ware dichter bij de verteller. Daar komt bij dat mensen in de regel meer tijd nemen om naar een podcast te luisteren dan dat ze content via een scherm tot zich nemen. Bovendien kun je een podcast beluisteren terwijl je andere dingen doet. Onderweg in de auto, tijdens het hardlopen of het poetsen van het huis. Per saldo zijn er dus meer contactmomenten dan bijvoorbeeld met video.
Reacties van mee-makers:
- “Ik was eerst sceptisch, maar ik ben nu overtuigd. Podcast verhalen nemen je mee in de belevingswereld van medewerkers. Wij willen zo snel mogelijk een serie op onze werken-bij-website.”
- “Het was de eerste keer dat ik een podcast heb laten maken, maar het was ontzettend leuk om te doen!”
- “Wat ik prachtig vind, is dat iedereen in de organisatie nu nog trotser is om bij ons te werken.”
- “We krijgen nu allemaal vragen van onze relaties over wat een podcast is, waar ze ernaar kunnen luisteren en wat het kost …Het lijkt echt steeds meer te leven.”
- “Op weg naar de wintersport hebben we dit jaar alleen maar naar podcasts geluisterd.”
Zet jezelf op de kaart als werkgever
Met het podcast-landschap van WerkenBij.FM van Alexander Steegh leren kandidaten werkgevers uit hun regio kennen, die ze normaal gesproken wellicht niet in hun vizier zouden hebben. Directer, omvattender en indringender dan mogelijk is wanneer je websites van werkgevers afzonderlijk bezoekt. Dankzij de samenwerking met Springcast kunnen alle podcasts via één hosting-systeem worden toegevoegd aan de distributieplatforms Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts. De hosting omvat verder een aparte podcast website in de huisstijl van de werkgever, SEO-optimalisatie voor optimale vindbaarheid, koppeling met alle social media en een volledig analytics-programma, zodat kan worden gemonitord wat het bereik is van de podcasts. Uniek is dat tijdens het luisteren van de podcast ook een directe call-to-action pop-up kan worden getoond.
Wil je verkennen of dit ook interessant is voor jouw organisatie? Ga in gesprek met Alexander Steegh, De Mens werkt Groep via: a.steegh@dmwgroep.nl of 06-28338242 of met Raymond Godding, Godding Storytelling en Training via: raymond@godding.nu of 06-24995025.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!