Teams mogen in de spotlights bij werving

Teambranding. Veel gebruikt in het kader van organisatieontwikkeling en versterking van binnenuit. Mooi! Onlangs las ik hier een inspirerend blog over van Paola Pisu waarbij ze heel treffend de link legt met het eigenaarschap van iedereen binnen een team. Niet alleen een organisatie of een manager is verantwoordelijk voor het ‘brand’ van een team, maar alle teamleden. Dit vraagt overigens wel fris leiderschap. Opvallend genoeg wordt teambranding bij positionering van organisaties naar buiten toe nauwelijks ingezet. Teams zitten nog teveel verstopt. De begrippen employer branding en personal branding zijn ‘hot’ en wat mij betreft voegen we daar met sneltreinvaart teambranding aan toe.

De sollicitant heeft nu een achterstand

Als sollicitant weet je momenteel in veel gevallen weinig over het team van de organisatie waar je interesse in toont bij een sollicitatie. En dat terwijl ik heel vaak hoor hoe belangrijk men collega’s vindt. Om mee te sparren en voor de sfeer. Hier ligt een kans voor de toekomst, pak voorsprong! In deze tijd van veel openlijk delen en communiceren is het wat mij betreft ook tijd dat teams zich veel gerichter gaan presenteren naar buiten. Als je als sollicitant op de website van een organisatie kijkt zie je hooguit de teamsamenstelling terug en heel af en toe zelfs namen. Maar presenteert het team zich aan je? Vrijwel niet. Zodra je wat speurwerk verricht via LinkedIn heb je de mogelijk toekomstige collega’s zo gevonden, maar heb je dan een goed beeld van het team? Het is ten eerste een flinke klus om dit uit te vogelen en het is daarnaast behoorlijk los zand want iedereen presenteert zich als persoon (personal brand) en niet als teamlid van organisatie X of Y.

Teamrunners als ambassadeur voor je team

De hoofdvraag bij actieve teambranding: zijn je mensen er trots op dat ze in jouw organisatie onderdeel uitmaken van een afdeling of een team? Het is daarom mijn ambitie en wens dat bedrijven teamrunners introduceren. Huh… teamrunners? Ja.

Wat houdt dit in? Laat je team spreken. Met een (roulerende) teamrunner als ambassadeur en verbinder van het team. Naar binnen en naar buiten. Teams zijn continu in beweging en dat zal in de toekomst niet minder worden. Een goeie teamrunner voegt veel waarde toe aan managers, maar ook aan afdelingen zoals bijvoorbeeld HR wanneer het gaat om capaciteitsvraagstukken. Mijn inschatting is dat de vaak wat statische functiebeschrijving in komende jaren naar de achtergrond verdwijnt. Het verschuift naar het zorgvuldig formuleren van de behoefte voor een specifiek moment of periode. Aanvullend en uiteraard in afstemming met de manager heeft een teamrunner namens het team een helder verhaal over hoe het team is ingericht en welke projecten en uitdagingen er liggen. Met uiteraard tact en visie. Welke successen kun je als team delen en waar werk je aan? En als het gaat om extra (tijdelijke) capaciteit, wat heb je als team nodig in iemand? Inzichten die ertoe doen.

Teambranding vraagt om bezieling

Teambranding vraagt wat van alle mensen uit een organisatie, het gaat veel verder dan je baan beschrijven in een functieprofiel. Het gaat om de bezieling die je erin legt, om een duidelijk antwoord te geven waarom je voor een organisatie werkt en waarom je doet wat je doet.

Teams mogen wat mij betreft veel meer uitstralen waar ze voor staan, maar dat kan alleen als een team met trots over de vakinhoudelijke uitdagingen en sfeer kan vertellen. Teams en dus teamleden zullen meer ondernemend moeten worden is mijn conclusie. Wat mij betreft wordt dit aangespoord door de juiste teamrunner op de juiste plek. Maak het niet te statisch en vast, maar hou het in beweging! Dat vraagt deze wereld.

Binnenkort een sessie organiseren over Teambranding?

Beeldcredit: Seth Doyle (via Unsplash)

Deze blog is geschreven door Erica van Ommen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie