Engaged People. Great Companies. Better World.
Wat is jouw persoonlijke motto, mantra, visie, geloof, stokpaardje als het om employer branding gaat? Dit vroeg Marion de Vries ons voorafgaand aan een overleg van het Employer Brand Netwerk afgelopen week. Eigenlijk heb ik al jaren hetzelfde motto bedacht ik mij:
Engaged People. Great Companies. Better World.
Gek eigenlijk als Neerlandica dat ik mij toch het beste kan vinden in deze zes Engelse woorden. Maar het past me en ik leg graag uit waarom. Wat ik doe is heel gericht interveniëren in organisaties. Mijn verkoopverhaaltje is dan ook; als je goede relaties met je medewerkers hebt, houdt of creëert – dan investeer je in het verlengde daarvan – direct in een goede relatie met je klanten.
Teveel medewerkers zijn niet betrokken bij hun werk
Hiermee wil ik maar zeggen dat HR-communicatie en medewerker-engagement heel belangrijk zijn voor het succes van een organisatie. Soms vraag ik mij af hoe het toch komt dat redacties van Kassa, Radar en Kanniewaarzijn moeiteloos hun programma’s vullen? Dit ligt echt niet (alleen) aan slechte producten of diensten. Dit ligt voor het grootste gedeelte aan slechte service gegeven door niet-betrokken medewerkers. Internationaal onderzoek (Gallup) laat zien dat maar 13% van de werknemers betrokken is bij hun werk.
Wat is medewerker-engagement precies?
Onder medewerker-engagement versta ik de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie waar ze werken: van de band die ze hebben met directe collega’s tot de bekendheid met de missie van de organisatie en de gedrevenheid om deze te verwezenlijken.
Hoe gaat het in Nederland?
In Nederland zegt 63% dat het merendeel van de medewerkers bekend is met de doelen, missie en visie van de organisatie. 57% zegt dat de medewerkers trots zijn op hun werkgever. Helaas zegt 48% dat medewerker-engagement nog onvoldoende ingebed is in het beleid van hun organisatie – en 30% weet het niet. Tot slot zegt 35% concrete tools te missen om medewerker-engagement goed op de kaart te zetten binnen de organisatie. Er is dus nog wat werk aan de winkel.
[Bron: ‘Whitepaper ‘Aan de slag met medewerker-engagement‘, Inge Beckers en Ester Koot]
Enthousiaste en tevreden klanten, dat is toch de wens van elke organisatie?
Het goed kennen van de organisatiepropositie is een belangrijke drijfveer voor het creëren van betrokkenheid op de werkvloer. Als je aantoonbaar leert te luisteren naar je medewerkers, kun je in het verlengde daarvan, je veel beter inzetten voor je klanten. Met een gerichte focus vanuit de organisatievisie op medewerker-engagement in je HR-communicatie bevorder je begrip tussen de organisatie en haar klant/doelgroepen!
Check je Employee Value Proposition!
Een Employee Value Proposition – afgekort EVP – omvat de reden waarom een medewerker bij een organisatie werkt. Met mijn scan de ‘EVP Maker’ vertel ik je wat jouw medewerkers belangrijk vinden en of jullie organisatie voldoende tools beschikbaar stelt om je personeel blijvend ‘happy’ te houden.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!