Goed werkgeverschap in pittige tijden
Wanneer veel anders gaat dan we gewend zijn – en nu het soms best ingewikkeld wordt – laat je als organisatie zien wat je écht belangrijk vindt. Leg prioriteit als werkgever en laat je identiteit zien. Dit blog verzamelt verhalen van organisaties die juist nu keuzes durven te maken. We belichten organisaties die iets positiefs doen op een cruciaal moment en dus gewaardeerd én onthouden worden.
Je hebt als werkgever nu de kans om je te onderscheiden. Naar buiten toe maar zeker ook naar je medewerkers. Je keuzes zijn het levende bewijs van de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van je werkgeversmerk. Wie ben je echt, als onderneming? Deze mooie voorbeelden werden gespot in verschillende hoeken van HR en Communicatie door onze communityleden. Elke organisatie is anders, maar positieve inspiratie brengt je altijd een ruimere blik.
Je baan als veilige plek in onzekere tijden
Hypotheekadviseur Viisi stelt: People First. Ook in deze crisis behouden ze alle banen. Bovendien kijken ze in gesprek met alle medewerkers wat, op maat per persoon, passende thuiswerkoplossingen zijn. Want de variatie in thuissituaties is groot, merken we plotseling. Of je alleen woont of met een huis vol gezinsleden, of veel mensen (en kinderen) je aandacht nodig hebben of je die opeens vrijelijk besteden kunt, of je je beschikbare werktijd moet verdelen met je partner, of juist bewust gezond begrenzen. Viisi ging in gesprek met elke medewerker en vond voor elke medewerker een passende oplossing en werkverdeling.
De bank Santander belooft dat ze in Spanje alle banen behouden en in Portugal en Brazilië de nieuwe ontslagroutes niet gebruiken. En het topmanagement levert financieel in om een fonds op te richten voor medische middelen. Hun geografische binding is overduidelijk heel belangrijk. Een betrouwbare basis vormen is juist in deze mediterrane landen een waardevolle bijdrage aan de gemoedsrust van de echte mensen die hun werknemers zijn.
Wat vindt jouw organisatie écht belangrijk als het erop aan komt?
En wie wil je zijn? Want als er een wil is, is er vaak een weg te vinden, ook in grote keuzes.
Ik ben Marjolijn Vlug en ik help bedrijven goed werkgeverschap waar te maken. Bijvoorbeeld met inspirerende voorbeelden waar jij wat mee kan. In mijn podcast HR Matters spraken we hierover >> People First at All Times
Persoonlijke aandacht en gezamenlijke trots
We delen ook graag een pluim uit aan Transvorm, omdat zij laten zien wie ze zijn en waarmaken wat ze beloven. Transvorm is het samenwerkingsverband van werkgevers in de sector zorg en welzijn in Noord-Brabant. Hun team van strategisch specialisten werkt aan een gezonde arbeidsmarkt in de sector, onder andere door kennisoverdracht en beleidsondersteuning bij bijvoorbeeld werving en selectie, mobiliteit, professionele ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid.
Vanwege de enorm toegenomen behoefte aan zorgpersoneel zet Transvorm zich in om in korte tijd extra personele ondersteuning beschikbaar te krijgen.
Transvorm laat goed werkgeverschap zien in deze tijden. Door afstemming op ieders mogelijkheden qua werk en werktijden, het bieden van faciliteiten en een thuiswerkvergoeding, en vooral ook door het delen van gezamenlijke trots en oprechte persoonlijk aandacht. In de vorm van dagelijks telefonisch contact met medewerkers en het toesturen van bloemetje met een kaartje. Medewerkers voelen zich gehoord en gezien, zijn doordrongen van de urgentie en intrinsiek gemotiveerd om een stap extra te zetten die nu zo nodig is.
Ik ben Raymond Godding. Ik help organisaties om vanuit hun essentie te vertellen en verbinden. In persoonlijke krachtverhalen van professionals geef ik betekenis aan gewenste ontwikkeling en werkgeverschap.
Verbinding, gezondheid en betrokkenheid
Ook een pluim voor MKB Brandstof: goed werkgeverschap en maatschappelijke betrokkenheid behoren tot hun kernwaarden en dat laten zij heel mooi doorklinken in hun acties. Naast het sturen van leuke presentjes zoals Rituals pakketjes en Tony’s paaseieren worden de verbindende offline activiteiten omgevormd naar online, zoals in meditatielessen, een workout en een virtueel opstart-cafe (ter vervanging het praatje bij het koffiezetapparaat).
Niet alleen de focus op de business, maar ook op de verbinding en de fysieke/mentale gezondheid! Daarnaast maakt oprichter Martin Schuurman zich hard voor een tijdelijk basissalaris voor zzp’ers. Hiermee laten ze naast goed werkgeverschap ook de maatschappelijke betrokkenheid zien.
Ik ben Esther Flipse van Merknemers en ik help bedrijven met eigentijds beloningsbeleid.
Trots op je stad en je organisatie
Daarnaast noemen we graag Eigen Haard als goede casus met hun videoboodschap: Wij zijn er voor u.
Iedereen bij Eigen Haard werkt op attente wijze aan woongeluk. Er wordt gekeken naar wat goed is voor de buurt met oog voor de maatschappij. Eigen Haard is al jaren maatschappelijk verantwoord bezig en gedraagt zich menselijk, hartelijk. De collega’s bij Eigen Haard zetten zich met heel hun hart in voor hún stad Amsterdam. Ook nu, in Corona-tijd.
Een andere heel belangrijke reden, waarom ik juist deze casus zo goed vind: op deze boodschap kan iedereen bij Eigen Haard trots zijn. En dit is wat Branding doet: medewerkers verbinden én een magneet zijn naar de arbeidsmarkt. Want nu je ziet hoe zij hun dienstverlening ook in deze gekke tijd, met de nodige aanpassingen voortzetten, krijg je toch gewoon zin om ook bij deze club te willen horen?
Inge Beckers is Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie, Branding & Engagement expert, ontwikkelaar van De EVP Maker en bovendien hoofdredacteur van HR-Communicatie.nl
Inzicht en reflectie in een tijd vol transitie
De Universiteit van Amsterdam biedt haar medewerkers én oud-medewerkers loopbaanbegeleiding bij loopbaanspecialist ProActief. Nu, ten tijde van corona, heeft ProActief in samenspraak met de UvA een supportdesk geopend. Hier kunnen (ex-)medewerkers van de UvA naartoe bellen als ze hulp kunnen gebruiken bij het omgaan met transitie en aanpassen van hun werkzaamheden, willen bespreken hoe je tijdens het thuiswerken de balans houdt tussen werk en privé, of als ze behoefte hebben aan inzicht en reflectie op hun loopbaan in combinatie met de huidige situatie. Want hoe belangrijk is het, om gehoord te worden en advies te kunnen krijgen als je het moeilijk hebt?
De adviseurs bij ProActief werden voor de paasdagen door de directrice verrast met een prachtige bos bloemen voor hun toewijding en harde werk, vergezeld met een persoonlijk bericht. Goed werkgeverschap, erkenning en waardering, juist ook nu.
Sylvia Klootwijk is loopbaanadviseur en trainer bij ProActief, specialist in loopbaanbegeleiding in de academische wereld en bovendien redacteur van HR-Communicatie.nl
Mentale gezondheid in balans
Starbucks (in de VS) verdient een pluim omdat zij inzien dat de sterk veranderde sociale omstandigheden en omgangsregels in de coronacrisis, zoals social distancing en eenzaamheid, een flinke impact op de mentale gezondheid kunnen hebben. Zij bieden niet alleen hun medewerkers maar ook hun familie in de VS de mogelijkheid om 20 therapieconsulten te betalen. Medewerkers kunnen in alle vertrouwen zoeken naar professionals in de geestelijke gezondheidszorg die voldoen aan hun individuele behoeften en direct een persoonlijke of video-afspraak maken met een therapeut of coach, zonder kosten.
De corona-situatie zal een flinke impact hebben op een ieders mentale gezondheid, daarom is het waardevol dat werkgevers hun medewerkers de juiste tools geven om hun mentale gezondheid in balans te houden.
Vivian Acquah is de workplace wellness advocate en helpt organisaties met duurzame inzetbaarheid.
Verbinden met plezier
Goed werkgeverschap zit in de kleine dingen: je manager die jou net wat beter in de gaten houdt, gezelligheid op vrijdagmiddag met een originele digitale pubquiz en bovenal de ruimte om in deze thuiswerk-tijden je werk te doen op jouw eigen wijze, met begrip als dat net even niet lukt.
Een echt origineel voorbeeld van goed werkgeverschap is Randstad Human Forward Radio: wekelijks een uur radio met toffe muziek en ingezonden verhalen van medewerkers en uitzendkrachten. Een mooie voorbeeld van zorgen voor je mensen door verbinden en fun, horen en gehoord worden.
Marjolijne Gyurik is specialist in de driehoek van mens & organisatie, proces en arbeidsmarkt. Daarnaast is ze als accountmanager bij Visma I raet gesprekspartner voor onderwijsorganisaties.
Warm en persoonlijk
We hebben momenteel extra bewondering voor de mensen die in de zorg en het onderwijs werken. Vooral deze twee sectoren moeten een hart onder de riem krijgen, horen we veel om ons heen.
Een extra pluim delen we graag uit aan Zorgbegrip, een kleine zorgorganisatie in Wormerveer: heel persoonlijk, heel warm, geweldige collegialiteit, warme zorg voor de cliënten. De directeur werkt mee als er tijdgebrek is.
Bij het Sint Michaelcollege in Zaandam, een middelbare school voor Havo en Atheneum, kregen de leerkrachten eerst een bos bloemen met kaartje. En later nog een doos chocolade voor alle volhouders die online lessen maken.
Eve van Dijk, oftewel Mevrouw Van Dijk, adviseert en begeleidt organisaties bij het ontwikkelen en invoeren van mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!