Employer Branding anno nu

Dat Employer Branding op dit moment prioriteit heeft bij organisaties blijkt wel uit de enorme interesse voor dit onderwerp, de deelname van velen aan events en de vele reacties op discussies binnen online communities.

Lees meer

UMC Utrecht ís vernieuwing

Op het hoogtepunt van de crisis de campagne ‘Ontsla jezelf voor een ander het doet’ lanceren. Tijdens een Open Dag bezoekers zelf laten dotteren en intuberen. Drieduizend aanmeldingen voor een meeloopdag trekken dankzij een Hyves-gadget. Dat is arbeidsmarktcommunicatie volgens het UMC Utrecht: vernieuwend, humoristisch en gedurfd. En juist daarom zo succesvol, stelt hoofd Werving Nicole Lisman.

Lees meer

Verslag Meet & Tweet borrel over interne communicatie en social media

Op dinsdag 26 januari een hele leuke bijeenkomst gehad, georganiseerd door Politiek Online over social media en interne communicatie http://meetandtweet.ning.com/. Het onderwerp is echt hot aan het worden, ineens is er ook veel belangstelling voor wat we bij Océ hebben gedaan. Wat opviel was de discussie over management involvement bij social media initiatieven. Moet je top-down of bottom-up beginnen? Huib Koeleman, auteur van Twitteren op je werk, en van de klassieker Interne communicatie als managementinstrument heeft een leuk verslag van de avond geplaatst op zijn site: http://www.twitterenopjewerk.nl/content.php?id=266

Lees meer

‘Gedragsverandering vergt expertise HR én Communicatie’

Heeft u ze ook weer gezien, de spotjes over goede voornemens rond de jaarwisseling? Dit jaar vertelt een dame ons hoe blij ze is dat ze het roken heeft afgezworen. Nu hoeft ze niet meer haar hele huis – inclusief de stofzuigerzak, bah! – om te keren om een sigaret te bemachtigen. Lees meer

Personal Branding: de beste versie van jezelf in de wereld zetten…+ kennisevent 24 feb.

Personal Branding is ruim 10 jaar geleden in de VS ontstaan. Tom Peters was de eerste managmentgoeroe die deze term gebruikte. Er is nog steeds geen Nederlandse vertaling. Veel mensen hebben moeite met deze benaming. Het klinkt nogal glad om jezelf als merk te beschouwen.

Lees meer

Hoe word je een goede werkgever?

Op 8 april 2010 wordt de lijst van Beste Werkgevers bekendgemaakt. Samen met sociale partners, een aantal Beste Werkgevers en experts wordt dan tevens een manifest over Goed Werkgeverschap gepresenteerd.

Lees meer

Diversiteit, de eerste stap is gezet

Het Openbaar Ministerie (OM) is van mening dat hun medewerkers een afspiegeling moeten zijn van de samenleving. Makkelijker gezegd dan gedaan…toch is begin vorig jaar een nieuwe richting ingezet en zijn de eerste vruchten daarvan geplukt: 14 MBO studenten zullen een maatwerk stageprogramma gaan volgen, inclusief extra modules. Volledige blog is te lezen op http://arbeidsmarkt.blogo.nl/2010/01/18/diversiteit-de-eerste-stap-is-gezet/

Lees meer

Employer branding is not a HR function, it is a business philosophy

Door Brett Minchington
Having spent the best part of the last decade researching, writing, speaking and consulting in the field of employer branding, I thought as this new decade begins now would be a good time to reflect and share my opinion on employer branding trends towards 2020 and how they will impact on the workplace. Lees meer

Interne communicatie en sociale media

Ik word op 26 januari geïnterviewd door Politiek Online tijdens hun zogenaamde Meet & Tweetborrel in Den Haag. Het onderwerp dit keer is sociale media voor interne communicatie. Ik belicht daar onze aanpak bij Océ. Huib Koeleman, een vooraanstaand expert op het gebied van interne communicatie is de andere geïnterviewde. Details over de bijeenkomst vind je op de website van Politiek Online: Wellicht leuk als je in de buurt van Den Haag woont. Online lijkt mij ook een optie, gezien de titel van de reeks…

Betrokkenheid zegt meer dan tevredenheid

Werknemers die tevreden zijn, zijn niet per definitie betrokken. Medewerkers kunnen namelijk in een baan blijven hangen omdat ze het best naar hun zin hebben, best aardig verdienen en het best nog wel een tijdje kunnen volhouden. Betrokken werknemers daarentegen hebben hart voor de zaak, willen hun werk goed doen en kijken niet op een uurtje extra. Een duidelijk verschil, zo lijkt me.

Lees meer

Wat houdt het psychologisch contract in?

Door Frederieke van Velzen
De werknemer verwacht meer dan alleen salaris, waardering bijvoorbeeld. Die verwachtingen maken deel uit van het psychologisch contract. Dat contract is echter nergens op papier vastgelegd en verandert met de dag. Dus moeten werkgever en werknemer hun verwachtingen vaker met elkaar bespreken, zegt Aukje Nauta (42), bijzonder hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Lees meer

Wat is web 3.0?

Door Bas van de Haterd
De laatste tijd zie ik steeds meer partijen praten over recruitment 3.0 als afgeleide van het web 3.0, waarbij velen hun eigen definities gebruiken die relatief weinig te maken hebben met de eigenlijke definitie zoals deze gebruikt wordt in de online wereld. Lees meer

Visie van professor Ed Lawler: ‘New world needs new management model’

Door Alexander Crépin Ed Lawler is een interessante wetenschapper. Jaren geleden wist hij mijn aandacht al te trekken met de uitspraak dat binnen 10 jaar HR onder de verantwoordelijkheid van IT managers zou kunnen komen te vallen als HR de aandacht niet zou verleggen van beheersmatige activiteiten naar actieve ondersteuning van managers bij het realiseren van doelstellingen.

Lees meer

Uitbesteden of inhuren van externe adviseurs? Kennis en kunde maken het verschil!

Uitbesteden of inhuren? Kennis & Kunde maken het verschil!
Uitbesteden van overheidsdiensten aan externe adviseurs.

Lees meer

Employer Brand is gezamenlijke verantwoordelijkheid

Wil jij je in je organisatie ontfermen over het Employer Brand? Start een stuurgroep! Dat is werkelijk de mooiste oplossing en ’tackelt’ de gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Lees meer

Digitale sociale media helpen Océ in tijden van crisis

Printgigant Océ Technologies B.V. heeft een zwaar jaar achter de rug. Toen de crisis aan het begin van 2008 toesloeg, ondervond het bedrijf, dat alleen business-to-business zaken doet en veertig procent van de omzet uit Amerika haalt, daar direct de consequenties van. Jan van Veen is Manager Internal Communications bij de afdeling Corporate Communications. Hij legt uit hoe de afdeling waar hij deel van uitmaakt met behulp van digitale sociale media de 24.000 medewerkers uit dertig landen aan zich weet te binden.

Lees meer

Afdelingen HR en Communicatie moeten samenwerken

De vakgebieden HR en Communicatie moeten nauwer met elkaar samenwerken om bestaande en toekomstige medewerkers te informeren, te motiveren en aan de eigen organisatie te binden. Dat was de uitkomst van het onderzoek dat stagiair Rob Smeets in opdracht van Ravestein & Zwart uitvoerde. We vroegen drie professionals te reageren op de belangrijkste resultaten.

Lees meer

‘Werknemer onmisbaar in zoektocht naar mvo-oplossingen’

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is hot. De rijksoverheid koopt vanaf komend jaar uitsluitend duurzaam in. Ook werknemers vinden het steeds belangrijker om te werken voor een organisatie die ethische waarden hanteert. Managers, maar ook professionals op het gebied van HR en communicatie zijn volop in de weer met het vormgeven van mvo. Hoe organiseer je mvo-beleid en hoe communiceer je dit vervolgens naar de eigen medewerkers? We vroegen het Toine Al, kersvers hoofdredacteur van Pepper, een nieuw magazine over maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Lees meer

Samen weten we steeds meer, individueel steeds minder

Half oktober plaatste ik in verschillende LinkedIn groepen de oproep ‘Welke afdeling kan zich het beste ontfermen over het Employer Brand? A) Marketing B) HRM C) Corporate communicatie’. Het werd een levendige discussie. Aan de bijdragen las ik af dat dit een onderwerp betrof wat leeft, en waar ook veel vakgenoten ‘iets’ over vinden.

Lees meer