HR mag tradities best opfrissen

Het lijkt wel of de praktijk van het HR-vak vol tradities zit – meer dan in welk ander vakgebied. Tradities zijn verstandig en handig als ze werken. Maar als ze alleen maar bestaan omdat ze tradities zijn, dan is het zinvoller om ze op te frissen.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld

De standaardzinnen vliegen je vaak om de oren. ‘Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.’ ‘Wij bieden een marktconform salaris.’ ‘Wij danken haar voor haar inzet in onze organisatie en wensen haar succes voor de toekomst.’ Schrijf je wat iedereen altijd al schrijft dan wordt het nietszeggend. Maar dan moet je niet gek opkijken als je ook saaie standaardfrasen als ‘Met interesse nam ik kennis van uw vacature’ in veelvoud terug krijgt.

The puzzle of motivation

Er zijn nog veel meer tradities. Selecteren met een tunnelvisie op standaard-cv’s. Referenten nabellen met wat standaardvragen in plaats van goed luisteren, doordenken en doorvragen. Functieomschrijvingen die veel geblaat zijn maar weinig wol en waarin je in de praktijk vooral klem draait. Een beloningssysteem als bron van motivatie blijkt echt niet te werken (hoe zit dat? en wat werkt dan wel? Bekijk dit filmpje). Ook de traditionele arbeidsrelaties an sich blijken steeds minder te voldoen aan wat werkgevers en werknemers nodig hebben. Houd je zo vast aan strikte etiquette en traditie, dan bereik je minder makkelijk de kern van de persoon tegenover je en hoe die het beste bijdraagt aan je organisatie.

Je zou er moe van worden, al die tradities waarmee je niet bereikt wat je zo graag zou willen. Maar er waait een frisse wind…

Tot nu toe was dat vooral door je huis. De bron ervan heet Marie Kondo en haar methode heet Konmari. ‘The life-changing magic of tidying up’, belooft ze. We houden vast aan dingen om één van twee redenen, zegt Kondo: uit angst voor de toekomst of om het verleden te behouden. Allebei niet nodig: we leven in het nu. Nou heeft ze het over het opruimen van je eigen huis, maar voor het constructief opruimen van het traditionele HR-vak is ze ook een inspiratie. Hoe fijn voelt het als je die zolder, die garage of die kasten eindelijk eens hebt uitgemest? Wat een opluchting – en hoe zou het zijn als je dat ook in je werk kunt doen?

‘Ooit’ komt niet, zegt Kondo

Kondo raadt aan: bekijk alles wat je hebt en kijk of het het bewaren waard is. Dat hoef je niet elke keer weer opnieuw te doen. Doe het één keer goed en hou het dan bij, met dezelfde insteek in gedachten. Begin per categorie, stap voor stap. Vertaald naar HR: gooi niet je tools, communicatiemiddelen, beleidsonderwerpen en expertise weg, maar houd wel de traditionele benadering ervan tegen het licht. Wat is de reden dat je die bewaart? Doet het wat het moet doen, of is het eigenlijk niet effectief genoeg? Zeg je: ‘Ja, maar dat gaat ooit nog handig zijn?’ ‘Ooit’ komt niet. Vind je het prettig om gedegen voorbereid te zijn? Dat is prima, maar houd de kosten-batenverhouding ervan in het oog.

Bewaar je tradities en etiquette alleen als je er blij van wordt en je er daadwerkelijk resultaat uit haalt.

Dat mooie personeelshandboek, staat het te verstoffen in de kast? Die standaardbrieven en vacatureteksten, brengen die de boodschap over die je daadwerkelijk wil vertellen? Die rapportages vol ken- en stuurgetallen over de medewerkers in je bedrijf, worden die nauwgezet bekeken of vluchtig doorgebladerd?

Opruimen creëert ruimte

Al die tools, standaarden en gewoontes worden, volgens Konmari, een stuk minder waard als ze niet zinvol zijn. Ruim ze op of fris ze op, dan hou je energie over om in andere dingen te stoppen. Je hebt opeens ruimte voor nieuwe ideeën, creativiteit, innovatie of iets anders dat echt constructief bijdraagt aan je organisatie. Je hoeft er niet van te balen dat je je overbodige tradities de deur uit doet: ze hebben je geleerd wat niet werkt. Dat is ook heel nuttig. Het is vervolgens makkelijker om te koesteren wat je wél hebt – en daarvoor gewaardeerd te worden door je organisatie. Je kunt ook makkelijker meebewegen met veranderende omstandigheden.

Kijk met een open blik en wees eerlijk, want dat is deze exercitie zeker waard.

Maak wat je doet helder en transparant, maak het doelgericht en mensgericht.
Maak het toekomstbestendig.

Er zijn zeker tradities die het waard blijken om te bewaren en te herwaarderen. Een belangrijke is mensgerichtheid. Of noem het gastgerichtheid, klantgerichtheid, servicegerichtheid of hospitality. Ouderwetse hoffelijkheid en goede manieren raken nooit uit de mode en leveren altijd wat op, daar ben ik van overtuigd.

We leven in een tijd vol verandering. Pak je kans en het momentum van deze tijd, Konmari het vakgebied en fris het hele HRM-veld op. Wat een opluchting als je het hebt gedaan!

Wat vind jij?
Zie je nog meer voorbeelden van tradities in HR die een opfrisbeurt kunnen gebruiken? Ken je Konmari en zie je ook zulke toepassingen buitenshuis? Welke tradities wil je graag behouden? Ik ben benieuwd wat jij vindt.

Beeld: Hansel – ‘Cleaning House’
2 antwoorden
    • Marjolijn Vlug
      Marjolijn Vlug zegt:

      Ha S.,

      Dat is een goede vraag. Ik heb een managementopleiding gedaan, een taal gestudeerd, ben toen HR adviseur geworden en heb dat er ook nog bij geleerd (opleiding en on-the-job).

      Maar de combinatie heb ik vooral verder ontwikkeld door de manier waarop ik in mijn werk sta. In de organisaties waar ik tot nu toe gewerkt heb, vond ik de communicatiekant van dingen altijd interessant en ik ben er goed in. Zo pakte ik steeds meer klussen op die in die richting lagen. Ik heb een tijdje zowel op de HR-afdeling als de marcom-afdeling gewerkt, daarmee heb ik veel ervaring opgedaan. En ik lees veel over beide onderwerpen, online is heel veel extra te leren.

      Is dat een antwoord waar je wat aan hebt, zijn er nog andere dingen waar je benieuwd naar bent?

      Hartelijke groet,
      Marjolijn

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie