Door Linda van Putten
Met alleen slimme trucjes red je het niet in de strijd om talent, aldus hoogleraar Identiteit en talent Michiel Schoemaker. Wel met duidelijke bedrijfswaarden die binnen en buiten de organisatie breed worden gedragen. En daar mag hrm wat hem betreft best wat meer zijn stempel op drukken. ‘Anders zien medewerkers het als een pr-spelletje van het management.’
In uw publicaties stelt u dat bedrijven hun identiteit veronachtzamen en dat dit een gemiste kans is in de slag om talent. Wat doen ze fout?
‘Veel bedrijven hebben een “one size fits all”-manier van omgaan met talent. Terwijl ook het specifieke karakter van de organisatie belangrijk is. Vergelijk het met de gemeenten Rotterdam en Amsterdam. Ze hebben ongeveer hetzelfde takenpakket, maar ieder een heel eigen identiteit waarmee ze andere mensen aantrekken. In de communicatie naar buiten toe laten veel bedrijven wel zien waar ze goed in zijn, maar ze laten niet goed zien wie ze zijn en wat hun identiteit is. Een helder imago is aantrekkelijk voor werknemers. Het geeft de onderneming een duurzaam karakter. Maar veel bedrijven hebben geen idee hoe sterk of hoe zwak de identiteit van hun bedrijf is. Ze hebben wel geïnvesteerd in hun imago en in marketing, maar aan de binnenkant is de identiteit nog te weinig een agendapunt voor het management.
‘Overigens hebben oudere werknemers vaak een heel andere manier van identificeren dan jongeren. Bedrijven houden te weinig rekening met die verschillen. Medewerkeronderzoeken zijn meestal nog heel traditioneel opgezet. Ik adviseer bedrijven om te kijken wat al die verschillende groepen nu eigenlijk bindt.’
Wat adviseert u bedrijven als de uitkomst daarvan heel divers is?
‘Ik adviseer ze het personeelsmanagement veel meer op maat in te richten. Ik gebruik vaak de indeling van groepen van Motivaction (onderzoeksbureau dat acht sociale milieus onderscheidt, red.). Gemaksgeoriënteerden zullen minder geïnteresseerd zijn in de doelen en strategieën van de onderneming. Die willen vooral genoeg geld verdienen en kijken meer calculerend en opportunistisch naar hun werkgever dan bijvoorbeeld postmaterialisten, die ideologisch heel bevlogen zijn en waarden en normen veel belangrijker vinden. Voor hen is de identiteit een belangrijk bindmiddel en moet helder zijn waar de organisatie voor staat. Dat begint aan de managementtafel: waar staan we voor en wat willen we naar buiten uitdragen?’
Wordt het niet snel een te gekunstelde onderneming? Veel bedrijven willen toch gewoon veel geld verdienen, en dat is toch onhandig om expliciet naar buiten uit te dragen?
‘Dat hoeft geen probleem te zijn. Een bedrijf als McDonald’s heeft een duidelijk verkoopmodel. De consument weet precies wat het kan verwachten en de organisatie verdient daar een hoop geld mee.’
Lees verder
Meest recente reacties