Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2019
Blogs over onbeperkt verlof, medewerker-engagement, HR-trends, candidate experience marketing en branding in het onderwijs. Het is een prachtige top 5 met best gelezen HR-Communicatie blogs geworden. En niet alleen deze vijf, maar alle bloggers bedankt voor jullie fantastische bijdragen!
De meeste blogs gingen dit jaar over Branding & Engagement, op de tweede plaats Communicatie & Verandering. Er werd afgelopen jaar vaker dan daarvoor geschreven over Arbeidsvoorwaarden & Vitaliteit.
De best gelezen blogs van 2019 zijn:
‘De voor- en nadelen van onbeperkt verlof die iedereen echt moet weten’
Communitylid Vivian Acquah publiceerde afgelopen jaar blogs die zeer goed werden gelezen. Vivian is workplace wellness advocate. Ze zet verschillende onderwerpen op de agenda die ervoor zorgen dat medewerkers gezond, gelukkig en veilig aan het werk zijn. Zoals onbeperkt verlof, bijvoorbeeld. Voor een werkgever is het super trendy om een onbeperkt aantal vakantiedagen te bieden. Een mooi gebaar en een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. In dé best gelezen blog van 2019 zet Vivian de voor- en nadelen van onbeperkt verlof voor ons op een rij.
‘Aan de slag met de employee Net Promotor Score’
Kennispartner 2DAYSMOOD heeft met de blogs van Robin van der Meulen een belangrijke bijdrage geleverd aan het thema werkgeluk. Echter op nummer twee van onze top 5 staat een artikel van haar collega Martin Meulenkamp. Martin gaat in op de eNPS oftewel de employee Net Promotor Score. Wil je vanuit een betrokken wijze aandacht geven aan het enthousiasmeren van medewerkers over hun organisatie, dan moet je alle categorieën – promotors, passieven en detractors – aandacht te geven, stelt hij.
’12 HR trends voor 2020′
In de laatst maand van het jaar publiceerden we het artikel van Tom Haak, directeur HR Trends Insitute. Maar wat een lezers trok deze blog! Heel fijn om Tom zijn trends voor 2020 – in het Nederlands – te kunnen delen op ons kennisplatform. Welke trends gaan we zien?
HR gaat een meer holistische benadering krijgen, er komt een hardere aanpak voor diversiteit op de werkvloer en het leiderschap binnen organisaties wordt inclusief. Hij voorspelt ook veranderingen op gebied van people analytics, productiviteit en bedrijfs- en werknemersactivisme. De – voor HR-communicatie – meest veelbelovende trend luidt: ‘Wees aardig!’ Tom voorspelt dat aardig zijn voor elkaar een filosofie gaat worden. Wat een heerlijk vooruitzicht!
‘Dit is de verrassende opbrengst van Candidate Experience Marketing’
Michael Boud is grondlegger van het candidate experience-model dat hij sinds 2013 heeft ontwikkeld en in de praktijk brengt. Iedereen weet dat een sollicitatie-ervaring een enorme impact heeft op het werkgeversmerk. Maar bij het meten van de tevredenheid van sollicitanten ontdekte Michael met zijn benchmarkmeting meer toepassingen en kansen dan hij vooraf had verwacht. Organisaties hoopten op een lage waardering in de benchmark. Hiermee kregen zij een rapportage in handen die voor draagvlak voor het benodigde budget, tijd en aandacht, kon zorgen. Verschillende organisaties konden eindelijk aan de slag met het verbeteren van de candidate journey!
‘Het lerarentekort is goed voor het imago’
Inge Beckers is naast hoofdredacteur van HR & Communicatie ook Employer Brand Manager a.i. Ze werkt vooral voor organisaties in zorg en onderwijs. Hoewel de tekorten in het basisonderwijs maar blijven groeien, hoeft dat niet slecht voor het imago te zijn, zegt Inge. In haar artikel reflecteert ze positief kritisch op wervingscampagnes voor leerkrachten. Ze stelt dat de onderwijssector geen behoefte heeft aan job-branding. Wat moet er dan wel gebeuren? Stichtingen van basisscholen moeten investeren in goed werkgeverschap. Naast het kind moet ook de leerkracht centraal staan. Onderwijsorganisaties die actief bezig zijn met internal en employer branding kunnen – volgens haar praktijkervaring – wél het verschil maken op de arbeidsmarkt.
Deze vijf blogs met de meeste views in 2019 bevatten concrete adviezen voor HR- en communicatieprofessionals. We ontwikkelen goede HR-communicatie, door niet alleen tactisch of strategisch maar juist ook praktisch aan te geven hoe we dit het beste kunnen vormgeven.
Dankjewel experts voor het delen van deze kennis en het aanreiken van nieuwe ideeën en fijne tips!
Wil jij bloggen bij HR & Communicatie?
Word jij in 2020 communitylid of kennispartner?
HR & Communicatie is een platform voor professionele ontwikkeling, een netwerk om ervaringen uit te wisselen en een fijne community om elkaar te ontmoeten en te inspireren. Ken je bijvoorbeeld Sandra Wesselman, Raymond Godding en Eve van Dijk al? Via de interviews met onze communityleden en kennispartners leer je onze HR & Communicatie-community beter kennen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!