Reorganiseren: mens boven systeem

Bij reorganisaties, fusies en overnames laat HRM te vaak de regie over aan de adviseurs uit de juridische discipline, uit angst om fouten te maken bij ingewikkelde regelgeving. Onverstandig, want de ‘mens’-kant en de kernwaarden van de organisatie moeten altijd leidend zijn ten opzichte van de ‘systeem’-wereld van het arbeidsrecht.

Lees meer

Echt samenwerken met bytes, bricks & behaviour

Begin januari ben ik jarig en ieder jaar heb ik weer het dilemma wat ik zal trakteren. Ga ik voor wat lekkers dan loop ik het risico dat ik de meeste van mijn traktaties onverrichterzake weer mee naar huis neem. Veel mensen zijn aan het begin van het jaar aan de lijn en zoetigheid wordt rond deze tijd nog heel dapper geweigerd. Maar trakteren op mandarijnen vind ik ook weer zo wat. Nu het jaar wat verder vordert, sneuvelen de meeste van de goede voornemens. Vooral die voornemens waar we diepgewortelde gewoontes en overtuigingen voor aan moeten pakken. Dat ligt toch niet zo eenvoudig als we dachten. Of in ieder geval hoopten.

Lees meer

Investeer in werknemers, niet in ontslagzaken

Zie je het Nederlandse arbeidsrecht A) als een set van steeds veranderende regels waaraan je moet voldoen om complicaties te voorkomen? of B) als iets wat je nodig hebt als je een werknemer wilt ontslaan?

Lees meer

Slagvaardig door gezond communicatieklimaat

Hoe we op het werk in ons vel zitten, hangt grotendeels af van vier factoren: openheid, vertrouwen, employee voice en supportiveness. Ons collectieve gevoel daarover wordt communicatieklimaat genoemd. Het communicatieklimaat is van grote invloed op twee kenmerken van veel duurzaam succesvolle organisaties: hoge betrokkenheid en een cultuur van samenwerking. In deze blog lees je wat een gezond communicatie-klimaat precies is, wat het oplevert en hoe je het kunt verbeteren.

Lees meer

Lid! Marc Amaral (SPUP): ‘Alles draait om een open communicatieklimaat’

‘Grote strategieplannen voor een organisatie zijn zinloos als er geen open communicatieklimaat op de werkvloer heerst’, zegt Marc Amaral. Hij bekleedde bij grote bedrijven diverse communicatiefuncties. Amaral kwam erachter dat werknemers vaak niet open met elkaar praten. Op zijn huidige werkplek in Rotterdam geeft hij zijn kijk op het huidige communicatieklimaat. 

Lees meer

Corporate branding plus employer branding is…?

Een ‘merkvesting’, dat is wat je krijgt als je – zoals ERE.net. ons aanraadt – erin slaagt om je corporate brand en je employer brand te ‘integreren’. Het corporate brand probeert te laten zien hoe klanten ten opzichte van een organisatie zouden moeten, kunnen of willen staan; met employer branding laat je zien hoe dat zit met (potentiële) medewerkers. Dat die twee in elkaars verlengde liggen, zou buiten kijf moeten staan en ik vind het woord ‘merkvesting’ (‘brand fortress’) een mooie vondst. Lees meer

De oude wereld vergaat … kom (niet) uit de grot!

Een paar weken geleden zag ik met mijn kinderen de film The Croods. Het verhaal gaat over een familie holbewoners die bij voorkeur in hun oude, vertrouwde wereldje blijft. Althans vooral de vader, met lijfspreuken als ‘Blijf in de grot!’, ‘Wees nooit niet bang’ en ‘Nieuw is altijd slecht’.

Lees meer

Interne communicatie als een community

Soms zie je ergens overlap vanaf de plek waar je je bevindt. Bijvoorbeeld tussen HR en communicatie. Of, zoals in mijn geval, tussen interne communicatie en community management. Omdat ik zowel ervaring heb als community manager als met interne communicatie kwam ik tot een drietal rollen uit community management die een andere kijk geven op het managen van interne communicatie. Laten we eerst even de verschillen bekijken. Het grootste verschil zit ‘m erin dat bij community’s idealiter sprake is van een gemeenschappelijke passie. Dat de community-aanpak intern zodoende meer kans van slagen heeft bij betrokken medewerkers hoef ik vermoedelijk niet uit te leggen. Máár… ondanks dat niet iedereen bewust kiest voor zijn plek binnen een organisatie – veel mensen zijn ‘erin gerold’ – wil niet zeggen dat er geen verbinding en gemeenschapszin is. Zelfs als je ziet dat mensen hun werk totaal niet zien als uitdaging of passie (denk: machinaal kippen plukken) dan kan er wel een eigen cultuur heersen, vaak vergezeld van bepaalde onderlinge humor. Daar moet je het als interne community manager van hebben.

Lees meer

De nieuwe rol van interne communicatie

Interne communicatie is dé belangrijkste interventie voor bedrijfscontinuïteit, of zo je wilt een goede reputatie, zo stelt Marcel Baas (Fleishman-Hillard) tijdens de workshop over de gevolgen van de crisis op interne communicatie. Tijdens deze door Babbage Academy georganiseerde workshop lichtte Baas de resultaten van een kwalitatief onderzoek onder communicatiedirecteuren en -professionals toe. De hoofdvraag bij dit onderzoek: welk effect heeft de crisis op de corporate communicatie en vooral op de interne communicatie? Naar mijn mening een zeer interessante en terechte vraag!

Lees meer

Stop met machine-denken!

Wie kent het niet? Een onderneming bedenkt een nieuwe klantstrategie. Kosten noch moeite worden gespaard om deze strategie te ontwikkelen: dure adviseurs en overleg ‘op de hei’ zijn aan de orde van de dag. Uiteindelijk komt er groen licht en extern ingehuurde bureaus rollen de strategie uit in de organisatie. Bij de personeelsingang, op de werkvloer, in de kantine, overal hangen flitsende posters. Intranet staat vol met informatie over de nieuwe strategie en op een informatieavond ontvangt het personeel de laatste ins-en-outs. Ook managers spreken alleen nog maar in termen van de nieuwe strategie. Is er een nieuw proces, dan wordt elke stap nauwkeurig vastgelegd en beschreven. Na afloop van de geslaagde invoering komt het management bijeen om onder het genot van een hapje en drankje te toasten op het succes. Lees meer

Maak gebruik van non-verbale communicatie

Niemand heeft zijn non-verbale communicatiekracht 24 uur per dag op scherp staan. Zo kan ik me een kennismakinggesprek herinneren met een coachee, ik noem hem gemakshalve Mark. De setting was als volgt. De deurbel ging en ik opende de voordeur. Mark kwam gehaast binnen. Hij gaf een hand zonder zich voor te stellen en mij aan te kijken. Ik liet het begaan, nam zijn jas aan en stak mijn hand uit. ‘Welkom bij Talento Loopbaancoaching, ik ben Arnaud Hol’. Ik zag zijn wenkbrauwen verschrikt fronsen en hoorde Mark denken: ‘Help, ik ben vergeten mezelf voor te stellen.’ Dat deed hij toen alsnog. Maar het ergste komt nog: hij sprak zijn naam uit, vergezeld met een stroom aan sigarettenlucht. Geen goed begin.

Lees meer

Van klagende naar enthousiaste collega

We klagen, zeuren en zaniken meer dan ons lief is. Over de baas, de printer, de economische crisis, de koffie, het weer, de file, het salaris, andere collega’s die te luid bellen, te laat komen of te vaak gaan roken. Het is meer regel dan uitzondering en daarmee niet heel erg. Denk je.. We ergeren ons juist flink aan klagende collega’s terwijl we er zelf ook aan meedoen (ja, jij ook).

Lees meer

Meer vrouwen aan de top? Onbelangrijk!

De juiste persoon op de juiste plek! Man of vrouw. Blauw, rood of groen. Dát is waar het om gaat! De ECB weigert de absoluut beste kandidaat, de Luxemburgse bankier Yves Mersch, aan te stellen in het dagelijks bestuur van de bank omdat hij ballen heeft. Letterlijk dan, hij wordt namelijk niet benoemd omdat hij een man is. Het zou tijd zijn voor een vrouw. Wat een waanzin!

Lees meer

Effectieve pensioencommunicatie kan kort en krachtig

Voor veel werknemers zijn maar twee zaken echt interessant als het om pensioen gaat: wanneer kan ik met pensioen en hoeveel bedraagt dat pensioen dan? En of dat nu in een eindloon, een middelloon of beschikbaar premie regeling wordt opgebouwd, wat een franchise is, wat pensioengevend salaris is;  tja, voor de techneut interessante materie maar de gepensioneerde in spé gaat het vaak boven de pet. De website mijnpensioenoverzicht.nl vind ik in dit verband een prima site. Daar staat gewoon simpel het antwoord op de twee vragen die werknemers echt belangrijk vinden.

Lees meer

Corporate volunteering als HR-instrument

Recent organiseerde ontwikkelingsorganisatie VSO het symposium ‘Corporate volunteering als HR instrument’. VSO is ’s werelds grootste onafhankelijke ontwikkelingsorganisatie die armoede bestrijdt door de inzet van vakdeskundigen. Op het eerste gezicht is het wellicht verrassend dat een non-gouvermentele organisatie (NGO) een dergelijk evenement organiseert voor het bedrijfsleven. Maar dit initiatief is niet zo onlogisch als het lijkt. Een NGO als VSO, heeft bedrijven juist heel wat te bieden. En dan met name op het gebied van HR. VSO heeft al meer dan 10 jaar ervaring bij het uitzenden van medewerkers van organisaties als Accenture en Randstad.

Lees meer

Nederlandse managers zitten vol met mindbugs

Bij werknemers bestaat een onbewuste voorkeur voor mannelijk leiderschap. Dat is gebleken uit onderzoek van Direction Europe, een bureau voor training en advies rond leiderschap en diversiteit. Het onderzoek onder 881 managers en medewerkers laat onder andere zien dat 77% van de mannelijke en 64% van de vrouwelijke respondenten een onbewuste voorkeur heeft voor mannelijk leiderschap. Esther Mollema, oprichter van Direction, denkt dat herkenning en erkenning van deze onbewuste voorkeuren veel organisaties kan helpen om beter te presteren.

Lees meer

Personeelsbeleid in crisistijd bij transport en logistiek

De economische recessie raakt ook de sector Transport en Logistiek. Veel bedrijven hebben meer personeel dan werk en staan voor lastige dilemma’s. Mensen ontslaan? Of juist opleiden en investeren met het oog op de toekomst? Een toekomst waarin door vergrijzing en ontgroening een tekort aan arbeidskrachten wordt voorzien. VTL organiseerde een webinar met experts van Randstad, EVO en Mooy Logistics om deze problematiek te bespreken en tot bruikbare inzichten te komen. De belangrijkste inzichten zijn gebundeld in het boekje ‘Slimme inzichten’.

Lees meer

Waar social media écht om gaan

In de haast om ook ‘iets’ met Social Media te willen doen en vooral niet als laatste aan te haken, gaan sommige organisaties voorbij aan de wereld van veranderingen waarin wij ons momenteel bevinden. Wij bewegen ons naar een essentieel andere manier van werken en organiseren. Een manier waarbij organisatiegrenzen vervagen, medewerkers werken op een vaste, thuis of derde werkplek en social media zorgt voor verbinding en kennisdeling. Organisaties die ook op de langere termijn social media succesvol inzetten hebben de essentie ervan begrepen. Het gaat om connecties, congruentie, conversaties, content en context.

Lees meer

Zeven tips voor feedback die ergernis wegneemt

‘Neee, ik heb nu geen tijd!’ Wie herkent zich niet in deze primaire reactie? Nou, ik wel. Toen ik een aantal jaren geleden bij een media-adviesbureau werkte, was de werkdruk structureel (te) hoog. En juist op de momenten dat de stress toenam, liep een collega de kamer binnen met de vraag of ik morgenochtend een strategisch media-advies kon opleveren, met de toevoeging ‘ik heb de klant beloofd dat het gaat lukken’. Voordat ik het wist waren de woorden ‘neee, ik heb nu geen tijd!’ al gevallen en droop mijn collega teleurgesteld af. Niet echt een handige terugkoppeling en een opbouwende manier van communiceren. Ook ik was, in mijn emotie, vergeten hoe het ook weer moest: goede feedback geven.

Lees meer

Op weg naar één jaarverslag?!

Het vakgebied HR-communicatie stelt ons voortdurend voor nieuwe opgaven. In de rubriek De vraag van… gaan leden samen op zoek naar antwoorden. Ditmaal ging initiatiefnemer René Ravestein op visite bij Catharien Hamerslag, communicatieadviseur Pensioen & Leven bij Achmea, die zich afvroeg: wat is de meerwaarde van een sociaal jaarverslag? Het gesprek leidde tot vijf stellingen over doel, vorm en inhoud van jaarverslagen.

Lees meer

Ophouden met janken, a.u.b.

Opnieuw geweeklaag, ditmaal in een artikel op
 Personnel Today: in de hoogste gelederen van organisaties beschikt slechts één procent van de bestuurders over een HR-achtergrond. Één procent! Dat is heel weinig voor zo’n belangrijk vakgebied: ‘It’s astonishing that, while HR directors are pivotal to an organisation’s growth and long-term success, they are almost completely absent at board level’. Lees meer

Slimme communicatie bij functiedifferentiatie

Werkgevers gaan een grote uitdaging tegemoet: de economie zal uiteindelijk weer aantrekken én grote groepen mensen gaan binnenkort met pensioen. Hooggekwalificeerde arbeid zal dus snel duurder worden voor werkgevers. Tegelijkertijd stijgen de maatschappelijke kosten ook enorm, omdat we in Nederland iedereen een bestaansminimum garanderen. Met functiedifferentiatie kunnen we – dat is bewezen – een deel van deze pijn wegnemen. Maar dat vereist wel zorgvuldige communicatie!
Lees meer

Lid! Ton Barning (Balu Personeelscommunicatie): ‘Betrek communicatie in een vroeg stadium bij HR-processen’

De verbinding zoeken tussen HR en communicatie is niets nieuws. Ton Barning van Balu Personeelscommunicatie werkt naar eigen zeggen al jaren in het ‘niemandsland’ tussen HR en communicatie. Hoe kijkt hij tegen de samenwerking tussen de twee aan?

Lees meer

Integriteit: een kwestie van communicatie

We hebben ethiek op de werkvloer nodig, stelt prof. Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor de vitaliteit en veiligheid van medewerkers, voor het vinden en binden van nieuwe collega’s en voor een gedragen, integere organisatiecultuur. Ik sprak Kaptein voor het HR-Communicatie Netwerk, om erachter te komen: wat hebben HR-communicatie en integriteit met elkaar te maken? In deel één van dit interview gingen we in op de HR-component.Nu kijken we naar de communicatiekant.

Lees meer

Blogging en het imago van de organisatie. Employer-branding.

Bedrijfsorganisaties die al een succesvolle online aanwezigheid hebben, kunnen zich afvragen, vanwege hun huidige successen, of het zinvol zou zijn te beschikken over een nog meer uitgebreide online aanwezigheid. Zakelijke blogs zijn een belangrijke instrumenten voor het handhaven van het succes, en zorgen er voor dat het huidige klantenbestand blijft groeien en groeien. Blogs zijn ook belangrijk voor employer branding en zijn cruciaal voor het imago van de organisatie.

Lees meer

7 tips voor aansprekende online medewerkersprofielen

Heeft jouw corporate website een echt gezicht? Elke website heeft zijn beeldmerken en logo’s, maar niets zegt zoveel over een organisatie als de werknemers die het dragen. Is het bedrijf jong of oud, formeel of informeel, een mannenhonk of vrouwenbolwerk? Sommige organisaties trekken online graag een gelikte, maar anonieme façade op. Dat is een keuze. Een organisatie die trots is op haar medewerkers laat echter graag zien wat ze in huis heeft. Maar hoe? Met deze zeven tips ben je aardig op weg.

Lees meer

Onmisbare condities voor lerende organisaties

We weten allemaal dat onze maatschappij veranderd is in een kenniseconomie. We weten ook dat het toepassen van kennis meer waarde toevoegt aan een organisatie. Uw medewerkers delen steeds vaker kennis via publieke sociale media als Twitter en LinkedIn in plaats van binnen uw organisatie. Hoe beïnvloeden deze ontwikkelingen Human Resource Development (HRD)? Het antwoord: organisaties worden ‘lerende organisaties’. Lees meer

Betrokken bij de buurt, waardevolle kans voor ontwikkeling

Net als veel Nederlanders genieten ook wij deze week van wintersport, van sneeuw, zon, Jãgertee en steile pistes. Wat is het dan fijn om bij terugkomst huis en haard ongeschonden te vinden. Natuurlijk hebben wij alle voorzorgsmaatregelen tegen inbraak genomen zoals alarm en goede sloten. Maar de allerbelangrijkste preventie blijft toch de zorg en oplettendheid van buren. Die houden graag een oogje in het zeil als jij een goede band met ze hebt.

Lees meer

Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

Niet iedere organisatie gaat op dezelfde manier om met Social Media. Organisatiefactoren zoals strategie, structuur en cultuur bepalen mede of en hoe een organisatie met Social Media aan de slag gaat. Maar ook persoonlijkheidsfactoren spelen mee. Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als Social Media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? De drijfverentheorie van Graves biedt ons handvatten om het acceptatieproces van Social Media te begrijpen.

 

Drijfverentheorie van Clare W. Graves
Met deze theorie – de basis voor onder andere Profile Dynamics®, Management Drives® en Spiral Dynamics®- kun je drijfveren in beeld brengen. Ieder mens heeft zeven drijfveren. We kunnen ze allemaal inzetten, maar geven de voorkeur aan de sterkst ontwikkelde drijfveren.

 

 

Social Media Acceptatie bekeken vanuit drijfverenperspectief
Nieuwe ontwikkelingen – zoals de opkomst van Social Media- brengen veranderingen met zich mee en afhankelijk van ons drijfverenprofiel reageren we daar verschillend op.

 

Paars zoekt nieuwe geborgenheid
De paarse drijfveer zoekt geborgenheid en een veilig thuisgevoel. Die vindt zij in kleine gemeenschappen. Onderlinge (ver)binding met gelijkgestemden is belangrijk. Paars houdt van tradities, rituelen en vaste gewoontes.
Daarom zal Paars de introductie van Social Media niet meteen omarmen en bij voorkeur alles bij het oude willen laten. De open en laagdrempelige omgeving van Social Media bedreigt de vertrouwde wereld van Paars. Maar Paars zal wel aan de slag gaan binnen een kleine, besloten community. Denk daarbij aan een Facebookgroep waar contacten met collega’s worden versterkt. Gewoontes en rituelen kunnen hier worden voortgezet door het plaatsen van foto’s van het jaarlijkse Kerstdiner en het delen van verhalen over het afdelingsuitje.

 

Mogelijkheden die Rood ziet om invloed te vergroten
De rode drijfveer (tempo, kracht, besluitvaardigheid) maakt dat we veranderingen omarmen als we daarmee onze invloed kunnen vergroten. Maar het is ook goed mogelijk dat Rood uit wantrouwen niet aan Social Media begint. Op voorhand is dus niet te zeggen of Rood Social Media wel of niet omarmt.
Rood zal met argumenten komen dat Social Media veel tijd kost. Door Rood voorbeelden te laten zien dat de interactie op Twitter en Facebook juist snel gaat en influencers en followers strategisch kunnen worden ingezet, zal Rood in actie komen. Waarschijnlijk zal Rood verschillende profielen aanmaken en bij het uitblijven van instant succes de handdoek in de ring gooien.

 

Blauw wil duidelijkheid en zekerheid toe laten nemen

De blauwe drijfveer maakt dat we Social Media terughoudend tegemoet treden. Blauw heeft behoefte aan zekerheid en duidelijkheid.
De blauwe drijfveer zal dus in eerste instantie moeite hebben het onbeheersbare, organische karakter van Social Media. Maar als Yammer voor interne communicatie wordt ingezet en daarmee de visie van het management verduidelijkt, zal Blauw dit toejuichen. Ook projectinformatie met elkaar delen door bijvoorbeeld Wiki’s, spreekt Blauw aan. Gaat een organisatie al experimenterend met Social Media aan de slag, dan zal Blauw in de weerstand blijven.

 

Oranje zal Social Media inzetten om doel te bereiken
De resultaat- en statusgerichte oranje drijfveer, maakt dat we Social Media inzetten in ons eigen belang. Deze drijfveer zorgt ervoor dat wij alles op alles zetten om het beoogde resultaat en de bijbehorende status te bereiken. Social Media biedt ons een podium om onszelf te profileren.
Oranje leidt ertoe dat we verschillende soorten Social Media gebruiken. Twitter om onszelf kort en krachtig te profileren en zoveel mogelijk followers te verzamelen. LinkedIn om contacten te onderhouden en meer exposure krijgen. Blogs en Slideshare om informatie te delen die laat zien wat we gepresteerd hebben. Oranje omarmt alle soorten Social Media met het grootste gemak.

 

Groen wil mensen met elkaar verbinden

De groene drijfveer is enerzijds de sociale drijfveer die zorgt dat we in goede sfeer met elkaar willen werken, elkaar willen informeren en naar elkaar willen luisteren: alle ingrediënten om Social Media te omarmen. Anderzijds, voor zover het gebruik van Social Media tot minder directe contacten met anderen leidt, zal onze groene drijfveer zich hier tegen verzetten.
Bijeenkomsten die zowel een online en een offline karakter hebben zoals #Tweetups en bijeenkomsten waarbij virtueel en in real life in elkaar over gaan, passen goed bij Groen. Dat geldt ook voor Location Based Services zoals op Foursquare. En de groene drijfveer zorgt er ook voor dat we blogs schrijven: om kennis te delen en informatie voor iedereen toegankelijk te maken. De menselijke maat van Social Media, waarbij zaken doen ook een persoonlijke kant laat zien, spreekt Groen aan.

 

Geel omarmt de vernieuwingen enthousiast
Geel is de drijfveer die kritisch is, werkelijk wil begrijpen en houdt van vernieuwing. Vrijheid in denken en doen is belangrijk.

Geel zal in Twitter een intellectuele uitdaging zien om boodschap in 140 tekens over te brengen. Via een blog kunnen we onze denkbeelden vormgeven en via de comments scherpe kritieken op andermans ideeën en denkbeelden verwoorden. Social Media vormt een bron van kennis en informatie, op zoek naar de waarheid. Kortom, Social Media wordt door Geel doorgaans met open armen verwelkomd. Wel kan Geel weerstand voelen tegen vluchtige, ondoordachte informatie en het klakkeloos overnemen daarvan.

 

De mogelijkheid voor Turquoise om de samenhang der dingen te bespreken

De holistische turquoise drijfveer tenslotte, zal verandering accepteren als een nieuw onderdeel van de menselijke orde, zonder daar al te veel oordeel over te hebben. Als de veranderingen niet relevant lijken zal de turquoise drijfveer de verandering negeren.
De turquoise drijfveer zet Social Media in om verbindingen te maken met gelijkgestemden en platforms te zoeken om ‘de samenhang der dingen’ te bespreken. Het ‘meerrichtings’ verkeer op Social Media en het wereldwijde bereik passen Turquoise goed. Twitter is een tool bij uitstek om zichtbaar te maken wie die gelijkgestemden in het virtuele universum zijn. Communities bieden een platform om ideeën en informatie met elkaar uit te wisselen. De Society 3.0 community is hier een mooi voorbeeld van.

 

Spreek alle drijfveren aan
Bij de implementatie van Social Media is het belangrijk eerst te identificeren wie de ambassadeurs zijn (geel en oranje), de critici (groen, rood en turquoise) en de aanvankelijke weigeraars (paars en blauw). Als bij de implementatie van Social Media alle drijfveren worden aangesproken, kunnen alle medewerkers aan de slag met dit fenomeen:
• Laat Paars aan de slag gaan met kleine, besloten communities
• Manage de verwachtingen van Rood omtrent ‘implementatie’ tijd, laat de snelheid van interactie en de strategische inzet Twitter en Facebook zien
• Informeer Blauw tijdig over het Social Media Implementatie Plan, met heldere afspraken en uitleg van het nut van Social Media
• Vraag Oranje om een mooie presentatie voor Slideshare te maken of een blog over de presaties te schrijven
• Nodig Groen uit voor een Tweetup en onderhoud vervolgens via LinkedIn en Twitter de nieuw gelegde contacten
• Daag Geel uit om deel te nemen aan discussies binnen LinkedIn groepen en vraag om een uiteenzetting van de eigen ideeën in een blog
• Laat Turquoisevia Twitter gelijkgestemden vinden en zich aansluiten bij open communities

 

Geschreven door Diana Russo en Marnix van der Zalm

Lid! Karin Jongbloed (Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenwaard): ‘De samenwerking met HR is heel belangrijk’

Zoals bij de recente wateroverlast in Groningen bleek, is de communicatie van waterschappen bij calamiteiten een grote uitdaging. Daarnaast wordt van de waterschappen verwacht dat ze steeds meer met elkaar en andere overheidsinstanties gaan samenwerken. Dat vraagt het nodige van een communicatieadviseur, weet Karin Jongbloed van het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenwaard.

Lees meer

Case: op expeditie. Naar Antarctica én naar een nieuw merk!

In maart 2011 kondigde de ManpowerGroup een grote verandering aan. Wereldwijd worden alle professionalbedrijven in deze groep, die zich bezighouden met werving, selectie en detachering van hoogopgeleide professionals, samengevoegd. In Nederland betekent dit dat Vitae, Jefferson Wells en Elan samen één nieuw merk gaan vormen: Experis. We werken nu aan deze éénwording. Een groots avontuur dat we samen aangaan. Mét een prachtig middel: een heuse expeditie naar Antarctica!

Lees meer

Ontslagen bij reorganisaties integer communiceren

Voor het eerst in jaren hebben veel communicatieprofessionals en HR-adviseurs te maken met reorganisaties met afstoting van bedrijfsonderdelen, het opgeven van taken en zelfs ontslag van medewerkers. Er is weinig kennis hoe interne communicatie het beste aangepakt kan worden in organisaties die voor de uitdaging worden geplaatst te krimpen.

Lees meer

Hoe kan HR zichzelf uit het moeras trekken?

‘Stop HR-bashing‘. ‘HR moet eigenaar worden van het merk’. ‘HR-professionals werken meerdan professionals van andere afdelingen’. Drie berichten over HR in de afgelopen weken. Drie berichten die de onmogelijke positie van dit vakgebied illustreren. Ondanks dat HR-medewerkers zich blijkbaar een slag in de rondte werken – alleen advocaten schijnen gemiddeld meer uren te maken – wordt HR nog steeds regelmatig als ‘zinloos’ aan de kant gezet.

Lees meer

Praten over persoonlijke ontwikkeling

Vanaf januari dit jaar geef ik les aan de eerstejaars van een HBO Business school. De module gaat over het gebruik van allerlei gesprekstechnieken, die helpen bij het leiden van een afdeling of organisatie.Per leerjaar zijn er een aantal zogenaamde skill-vakken, gericht op de persoonlijke ontwikkeling van de student. Ik ben een van de uitverkoren docenten om deze vakken te mogen geven. Erg leuk en inspirerend. Het sluit mooi aan op mijn werkveld van training en coaching.

Lees meer

Lid! Lieke Michiels van Kessenich (CSO Milieuadvies): ‘Communicatie is dus een essentieel onderdeel van MVO’

Veel mensen starten het nieuwe jaar met goede voornemens, maar bedrijven horen we hier zelden over. Toch gaat een groeiend aantal organisaties aan de slag met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Dat merkt Lieke Michiels van Kessenich als adviseur MVO bijna dagelijks.

Lees meer

Community uitstekend communicatiemiddel in netwerkorganisatie

Een mooi moment om stil te staan bij het werk van community managers. Robyn Tippins zegt: ‘Community Managers are, on the whole, good people. They are slow to anger, and quick to give second (and tenth) chances. They cheer-lead awesome folks and great ideas, while quietly, but firmly, discouraging bad behaviour. They’re passionate about their product, protective of their site and fervently supportive of their community. And, despite working long and varied hours, they still will tell you that they have the coolest job in the world.’

Lees meer

‘HR moet weer een ondersteunende rol gaan spelen’

In de LinkedIn-groep HRcommunity Nederland is een drukke discussie gaande over Angelsaksisch (Amerikaans) en Rijnlands (Europees) kapitalisme. Het onderwerp maakt blijkbaar de nodige tongen los. Niet gek, vindt organisatiedeskundige Jaap Peters. ‘We verkeren sinds 2008 in crisis en hebben drie jaar later nog geen enkel zicht op een oplossing.’ Volgens hem is het tijd om ons te bezinnen op de inrichting van onze organisaties. De conclusie is volgens Peters duidelijk: het Angelsaksische model is disfunctioneel, zeker bij niet-beursgenoteerde organisaties.

Lees meer

Verbinding met anderen vraagt verbinding met jezelf

Wanneer doe jij het nu goed als HR-professional? Wanneer is men tevreden? Wanneer ben jij tevreden? Zomaar drie vragen waarbij ik graag even wil stilstaan. Wat mij betreft staan ze deels symbool voor het leven van een HR-professional. Het is lastig om ze eenduidig te beantwoorden, om een antwoord te geven dat iedereen tevreden stelt. Toch wil ik benadrukken dat het voor HR-professionals belangrijk is ze zelf te beantwoorden. Alleen als je verbinding maakt met jezelf, kun je namelijk verbinding maken met anderen.

Lees meer

Motiveren met Maatschappelijk Leren

2011 was het jaar van de Arabische Lente, de KomkommerZomer, de EuroHerfst en Mauro. En het Europees Jaar van het Vrijwilligerswerk natuurlijk. Inderdaad, vrijwilligerswerk is zó 2011. Bij het woord vrijwilligerswerk denk ik aan jezelf wegcijferen. Aan rolstoelen duwen, luizenmoeders op de basisschool en met collega’s een dagje per jaar het kinderdagverblijf schilderen. Niets ten nadele van bovenstaande activiteiten. Maar of mensen anno 2012 zich nou aangesproken voelen tot deze term? Ik denk het niet.

Lees meer

‘In organisaties is alleen de ondernemingsraad echt onafhankelijk’

Ondernemingsraden (or’s) spelen vaak een vitale rol in organisaties, maar daar is niet altijd voldoende aandacht voor. Jan Ekke Wigboldus promoveerde met zijn studie Bron van meerwaarde onlangs op or’s en de manier waarop ze in economisch opzicht kunnen bijdragen aan organisaties. Volgens hem bieden or’s mogelijkheden waarin zelfs een waterdicht HR-beleid niet kan voorzien.

Lees meer

De (on)zichtbare ‘PLEK’ van HR

We kennen ze allemaal, situaties die als vanzelfsprekend worden ervaren. Als je vroeger uitblonk in het vak Nederlands, dan was het feit dat je met een cijfer 8 of hoger thuiskwam, vaak een moment waar snel overheen werd gestapt. De bevestiging, de kortstondige, goedkeurende blik en al vrij snel gingen we (ouders en kind) weer over tot de orde van de dag en werd er uitgebreid stilgestaan bij de lagere cijfers voor tekenen of godsdienst.

Lees meer

Interview met Marius Rietdijk (VU): ‘Consequenties gedrag heb je met HR in de hand’

Met ruim zeshonderd leden krijgt het HR-Communicatie Netwerk steeds meer gewicht in de wereld van bedrijfsvoering. Om dit kracht bij te zetten staat dit keer wetenschapper Marius Rietdijk van de Vrije Universiteit Amsterdam in de schijnwerpers. Volgens hem bestaat er een fikse kloof tussen wat de wetenschap weet en het bedrijfsleven doet. Maar niet getreurd: deze kloof is niet zo onoverbrugbaar als hij misschien lijkt.

Lees meer

Authenticiteit versterkt werkgeversmerk

Elke organisatie staat voor de opgave zich te onderscheiden. Richting klanten en prospects, maar ook richting medewerkers en de arbeidsmarkt. Authentieke communicatie is hierbij een waardevol middel. Door te communiceren vanuit de identiteit van de organisatie, komt het werkgeversmerk immers sterker naar voren. Zaak dus om de organisatie-identiteit te gebruiken als basis voor communicatie. Intern en richting de arbeidsmarkt. Hoe pak je dit aan en hoe dragen teksten hier aan bij? Dat kun je lezen in ons white paper Van waarden naar woorden. Benieuwd? Hier alvast een voorproefje!

Lees meer

Competenties ‘in the cloud’!

Zeventig procent van de bedrijven die in 2003 nog in de top duizend stonden, zal in 2013, dus in tien jaar tijd, zijn verdwenen. Dit blijkt uit onderzoek van Forbes. Organisaties kunnen steeds moeilijker hun infrastructuur tijdig en adequaat aanpassen aan de veranderende eisen vanuit de omgeving. De markt vraagt om hogere kwaliteit voor een lagere prijs. De massale uittocht van ervaren babyboomers komt op gang en er dreigt gebrek aan nieuw, jong talent. Organisaties zullen dus steeds sneller van het toneel verdwijnen. Of ingrijpend veranderen.

Lees meer

Zo verander je gedrag!

Het Scientific Management van Frederick Taylor onderschatte de sociale component bij prestaties. De Hawthorne Experimenten maakten immers duidelijk dat persoonlijke aandacht voor medewerkers veel meer impact had dan fysieke interventies. Deze vergissing werd door veel HR-professionals overgecompenseerd door een te softe HR-benadering. Nu zoeken trainers en veranderaars naar het juiste evenwicht. Met hulp van onze behavioristische, gedragsanalytische benadering.

Lees meer

Lid! Rian Campen (TU Eindhoven): ‘Fysiek werk ik in beide vakgebieden’

Voor veel van onze 550 leden is de war for talent dagelijkse kost. Op weinig plaatsen woedt deze zo hard als in de technische sector. De techniek heeft te kampen met een stoffig imago en jong talent kiest al snel voor het bedrijfsleven. Hoe gaan universiteiten deze concurrentiestrijd aan? We vroegen het aan Rian Campen van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

Lees meer

Interview met Erik Reijnders: waar overlappen HR en IC?

Het zijn zware tijden voor organisaties en de mensen die er werken. Boventalligheid, reorganisaties, elke dag lees je erover. HR-professionals zijn volop in touw de procedurele kant van al dat gereorganiseer in goede banen te leiden. Communicatie-professionals ‘doen’ de corporate communicatie erover. De scheiding tussen die twee is niet zo strikt afgebakend als je zou verwachten. Een expertblog van Erik Reijnders, auteur van Interne Communicatie voor de Professional.

Lees meer

Onzekere interim-markt? Positief!

Dit is een interessant moment om het over ontwikkeling op de interim-markt te hebben. Recent nog verschenen verschillende (zeer) positieve artikelen over de interim-markt, vaak op basis van cijfers uit het recente verleden met hieraan gekoppelde toekomstverwachtingen. Het lijkt weer goed te gaan met de interim-markt en ook de voorspellingen zijn positief! Oké, verwachtingen van interim professionals zijn wat minder relevant, zij bepalen immers niet de vraag. En onderzoeken onder opdrachtgevers hebben wij niet of nauwelijks gezien. Maar de algemene teneur was positief.

Lees meer

Recruitment en MVO: een prima combinatie

Veel mensen denken bij recruiters niet direct aan een beroepsgroep met maatschappelijk verantwoorde inborst. Voor recruiters en executive searchers tellen toch alleen prestaties en geld? Om dat misverstand uit de wereld te helpen en vooral om AMREF Flying Doctors te steunen, verzamelen recruiters en executive searchers uit heel Nederland zich op 2 september aanstaande in Zandvoort. Daar vindt dan namelijk het benefietevenement Recruiters on the beach plaats.

Lees meer

HR wordt Human Development!

Herman Wijffels – u weet wel, de man die op 21 mei jongstleden Statenleden opriep om bij de afgelopen eerste Kamer-verkiezingen niet te stemmen op een van de coalitiepartijen vanwege het volledig ontbreken van een ‘duurzaamheidsagenda’ bij dit kabinet – pleit ervoor om voortaan niet meer te spreken van HR, maar van HD: Human Development.

Lees meer

Ambtenaren bieden elkaar mediation bij conflicten

Mijn laatste opdracht stond in het teken van mediation en slim samenwerken tussen gemeenten. Het Regionaal Mediation Netwerk, dit zijn gemeenteambtenaren uit Almere, Amersfoort, De Bilt, Hilversum, Soest, Utrecht en Zeist (penvoerder), vroeg mij voor begeleiding en advies om een transitie door te maken met als doel het netwerk te professionaliseren. Dit met steun van het A+O fonds Gemeenten door de Stimuleringsregeling, ‘Meer weten met uw netwerk’.

Lees meer

HR-Communicatie –> ook leidinggevenden ondersteunen in hun communicatie?

Net nieuw op dit netwerk vroeg ik me af of dit ook een relevant onderwerp is? We hebben namelijk recent een gratis tool ontwikkeld ‘Snelstarter voor een beter werkoverleg’. Om teamleiders en managers gericht te ondersteunen in hun interne communicatierol. Die wilde ik dan bij deze op dit netwerk delen!

Lees meer

Het Nieuwe Werken. De hype voorbij?

Het Nieuwe Werken. Het is deze dagen een hot topic. Iedereen heeft het erover. Iedereen wil het. Maar wat zijn randvoorwaarden voor een goede invoering? In gesprek met André Westerhuis, senior adviseur huisvesting / anders werken bij Bhuro, een interdepartementaal bureau binnen het Rijk op het gebied van huisvestingsvraagstukken en projecten.

Lees meer

Het Nieuwe Werken; bezuinigingsmaatregel of middel voor betekenisvolle co-creatie?

Via Wiro Kuipers ontving ik een uitnodiging die ik jullie niet wil onthouden. Samen met Yael van Assendelft en Ellen Kuipers organiseert Wiro het Betekeniscafé. Op wisselende locaties en steeds met andere partijen, organiseren zij ontmoetingen met onderwerpen van en over betekenis. Hun streven is “Door met elkaar het ‘betekenisdenken’ te stimuleren en te ontwikkelen creëren we organisaties die krachtig, puur en duurzaam zijn.” Het Betekeniscafé vindt plaats op woensdag 2 februari bij Meeting Plaza in Maarssen. Het onderwerp: Het Nieuwe Werken.

Lees meer

Harten veroveren

Soms schrijf ik een stukje en moet ik aan het einde nadenken over de titel, en nu is het juist andersom. Harten veroveren, mooi hé? Dat is voor mij HR-communicatie, pur sang! Lees meer

HR van de toekomst: een visie

De toegevoegde waarde bestond voor HR altijd uit het beheersen van de kosten en processen. Dit is voor weinigen een inspirerende positie. De activiteiten die je verricht, mogen niets kosten en als je ze dan toch zo nodig moet uitvoeren, dan mag het geen cent teveel kosten.

Lees meer

Lid! Martijn Leppink (Towers Watson): ‘Communicatie wordt steeds meer een vak waarin stevige, volwassen professionals de dienst uitmaken’

Na een rustige vakantieperiode verschijnt het HR-Communicatie Netwerk weer fris aan de start. Met een nieuwe lay-out en een ledental dat richting de driehonderd gaat. HR-Communicatie blijkt eens te meer een boeiend vakgebied wanneer we de nieuwe leden langslopen. Ditmaal richten we de spotlights op Martijn Leppink van Towers Watson.

Lees meer

HR-professionals moeten iets meer marketeer worden

Eerder schreef ik over de crossover tussen zacht en hard HRM. Aanleiding was het bezoek van Dave Ulrich aan Nederland. Tijdens zijn voordracht haalde Ulrich herhaaldelijk marketingprincipes aan. Hij ging zelfs zover dat hij het Ansoff-model besprak. Voor de niet marketeers: de Ansoff product-marktmatrix is een strategisch hulpmiddel bij het formuleren van groeistrategieën (productontwikkeling, marktontwikkeling, marktpenetratie en diversificatie). Het veranderen van strategie heeft belangrijke implicaties voor HR en vraagt om een HR transformatieproces.

Lees meer

Lid! Annemarie Stel (Wervingsvisie)

240 leden heeft het HR-Communicatie Netwerk inmiddels. Interessante leden, dus laten we graag zien wat er bij hen speelt. Daarom zetten we elke maand iemand in de spotlight. Onze leden maken immers het netwerk en het vakgebied. Ook dit keer weer iemand met een interessante kijk op HR-communicatie: Annemarie Stel van Wervingsvisie.

Lees meer

Lid! Judith Janssen (Eprom): ‘HR en Communicatie, een gouden combinatie’

Het HR-Communicatie Netwerk groeit als kool. We hebben al meer dan zestig leden, en daar komen er elke dag een paar bij. Om u nog beter te leren kennen, interviewen wij eens per maand een van de leden. Leden die een eigen visie op HR-Communicatie hebben en hun ervaringen graag met de rest van Netwerk willen delen. In de eerste editie: Judith Janssen van Eprom.

Lees meer

HR-Communicatie en de macht van de massa

Lijstjes. Mensen zijn gek op lijstjes. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een lijstje van gemaakt. Sportmomenten, rampen, muziek. Terugblikken, vooruitkijken, opsommen en waarderen. Vooral populair rond de jaarwisseling: denk bijvoorbeeld aan de Top2000 op Radio2.

Lees meer

Digitale sociale media helpen Océ in tijden van crisis

Printgigant Océ Technologies B.V. heeft een zwaar jaar achter de rug. Toen de crisis aan het begin van 2008 toesloeg, ondervond het bedrijf, dat alleen business-to-business zaken doet en veertig procent van de omzet uit Amerika haalt, daar direct de consequenties van. Jan van Veen is Manager Internal Communications bij de afdeling Corporate Communications. Hij legt uit hoe de afdeling waar hij deel van uitmaakt met behulp van digitale sociale media de 24.000 medewerkers uit dertig landen aan zich weet te binden.

Lees meer