HR’s nieuwe portal voor expats

De wereld raakt steeds meer met elkaar verbonden, maar relocatie, immigratie en de 30%-regeling blijven extra druk leggen op HR-managers en andere professionals. Mobile XL heeft daarom samen met Eastwing, een dienstverlener voor relocatie, immigratie en tax, een Global Mobility Portal ontwikkeld. Lees meer

Onderzoek onder HR-professionals naar gebruik AI-tools

Over de technische ontwikkelingen in AI (kunstmatige intelligentie) wordt veel geschreven. Er wordt niet alleen gekeken naar hoe je het veilig kunt gebruiken. Ook komen er steeds meer online tools bij, die sommige werkprocessen efficiënter kunnen maken. Toch blijven er nog wensen over. Lees meer

Werkplezier vergroten met een HR-systeem

Als HR-manager heb je veel invloed op de tevredenheid onder werknemers. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat werknemers eenvoudig hun declaraties kunnen indienen. Maar ook ben je verantwoordelijk voor het bijhouden van verlofdagen en het voeren van functioneringsgesprekken. Lees meer

Maak je vaardigheden concreet in je cv

Bij de redactie van HR & Communicatie komen wekelijks persberichten over onderzoeken binnen met prikkelende titels. Bijvoorbeeld een onderzoek over welk effect ChatGPT heeft in sollicitatieprocedures. Of over de toename van zzp’ers in de HR. De meest opvallende voor mij als communicatieprofessional is het bericht over de meest voorkomende clichés op Nederlandse cv’s. Lees meer

Zorg voor een succesvolle start van je intranetplatform

De aanschaf en inrichting van een goed systeem voor interne communicatie en samenwerking is één ding. Of het nu gaat om een sociaal intranet, een digitale werkplek of gebruik van bijvoorbeeld Microsoft Teams. Ervoor zorgen dat medewerkers en andere gebruikers er goed, actief en met een glimlach mee willen werken, is iets anders.

Lees meer

Veilig en slim je digitale informatie delen en beheren

Hoe deel je het beste – veilig! – digitale informatie? Dat is een vraag waar wij ons graag over buigen. Het lijkt simpel, maar als we gebonden zijn door regels en wetgeving (GDPR, AVG) en je niet alles meteen met een ander wil delen, wordt het vaak complex. Lees meer

Hoe digitale middelen medewerkers verbinden

Digitale middelen hebben de manier waarop we werken, communiceren en samenwerken ingrijpend veranderd. Door het werken op afstand – in welke vorm dan ook – worden digitale middelen steeds belangrijker om verbinding te creëren en ons werk effectief te doen. Lees meer

Hoe persona’s je social intranet naar een hoger niveau tillen

Een social intranet is een krachtig hulpmiddel voor organisaties om de communicatie en samenwerking tussen medewerkers en anderen te verbeteren. Om ervoor te zorgen dat het intranet effectief is en echt bijdraagt aan het dagelijkse werk, moet het worden ontworpen met de gebruikers in gedachten. Het gebruik van persona’s kan daarbij helpen.   Lees meer

Wie is eigenaar van de digitale werkplek?

Jullie nieuwe digitale werkplek of social intranet is eindelijk live! Na een lange aanloop met veel zinvolle discussies over de inrichting, het trainen van redacteuren  en dan nog de technische uitdagingen, want het moet natuurlijk wel veilig én toegankelijk zijn. Daar staat ie dan! Met een knetterende campagne is iedereen geactiveerd. We zijn moe, maar voldaan. Dus even is er wat rust in de organisatie. Maar niet voor lang…  Lees meer

Op welke bijzondere dagen haak jij in met je interne communicatie in februari?

MediaMyne heeft voor februari weer een mooi overzicht met een aantal bijzondere dagen samengesteld. In deze blog delen we vijf bijzondere dagen en leggen we uit hoe jij ze kan inzetten voor je interne communicatie. Zo houdt jij de hele maand de communicatiekanalen goed gevuld. Lees meer

9 HR-trends voor 2023: Grenzen verleggen

Het HR Trend Instituut heeft, zoals ieder jaar, een overzicht gemaakt van belangrijke HR-trends voor het komende jaar. Het artikel, geschreven door de Chief Trendwatcher van het HR Trend Institute, Natal Dank, is eerder in het Engels verschenen: 9 HR trends for 2023: Breaking Boundaries. De vertaling is verzorgd door Tom Haak. Lees meer

Anders organiseren lukt vanuit de pijlers: samenwerken, vertrouwen en lef

Marieke Verhoeven won een vrijkaartje voor het congres HRM en het onderwijs dat op 22 november plaats vond in Den Bosch. Het thema ‘transformatie van HR in het onderwijs’ stond centraal tijdens deze dag.   Lees meer

Interne Communicatiekalender 2023

Met de Interne Communicatiekalender verras jij jouw collega’s en cliënten in het nieuwe jaar met leuke afwisselende content!  Lees meer

Regel jij de communicatie even?

Binnenkort stapt jullie organisatie over op een nieuwe digitale werkplek. Een heel goed idee en aan de projectgroep de mooie taak om te zorgen dat het soepel, makkelijk en zonder gedoe wordt ingevoerd en in gebruik wordt genomen door alle collega’s. Het management denkt dat dit zo even geregeld is en heeft zonnige verwachtingen: ‘Regel jij de communicatie even?’ Maar om medewerkers echt te betrekken bij en verbinden aan (digitale) veranderingen, is veel meer nodig…

Lees meer

Digitale onboarding, hoe doe je dat?

De zomervakantie is achter de rug. Een nieuw seizoen begint. Het is ook hét moment waarop veel mensen starten met een nieuwe baan. Als organisatie kun je maar één keer een eerste indruk maken. Zorg dus dat je aandacht hebt voor het onboarden van nieuwe medewerkers. De combinatie van fysiek en digitaal is vaak het meest effectief. In deze blog vertel ik hoe je in drie verschillende onboardingsfasen met behulp van digitale middelen medewerkers kan verwelkomen, wegwijs maken en betrekken bij je organisatie. Lees meer

Hoe je HRM ‘leuker en makkelijker’ maakt met software

Met HRM software automatiseer je HRM taken en maak je dit makkelijker en leuker. Het biedt namelijk een aantal handige functies waarmee je veel tijd kan besparen op (repeterende) administratieve taken. Dit maakt jouw werk niet alleen eenvoudiger, maar ook dat van je collega’s.
Lees meer

Podcasts maken arbeidsmarkt transparant

Personeelstekorten zijn inmiddels in bijna elke sector voelbaar. En dat wordt ingrijpender naarmate de economische groei doorzet. Om dit probleem het hoofd te bieden, zoeken werkgevers nieuwe manieren om aan geschikt personeel te komen. Iedere branche heeft zijn specifieke kenmerken en personeelsbeleid en de ene werkgever is de andere niet.

Lees meer

Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2021

Dit zijn de vijf blogs met de meeste views in 2021. Blogs over hybride werken en het zakelijk inzetten van WhatsApp. Blogs over hoe je met je interne communicatie het ziekteverzuim kunt beïnvloeden, hoe je bevlogenheid en vitaliteit kunt verhogen én hoe je jaargesprekken voert in een reflectieve stijl. 

Lees meer

Jouw Interne Communicatieplan in 8 stappen

Met dit interne communicatieplan heb jij in 8 stappen één samenhangend geheel van jouw doelstellingen, doelgroepen en boodschappen! Lees meer

De 7 HR trends voor 2022 die álle managers moeten weten

Na een bewogen 2021 zijn we weer toe aan een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Dat brengt ook op HR-vlak nieuwe ontwikkelingen met zich mee. Waar we vorig jaar rekenden op maandelijkse check-ins en leiderschap op afstand, kijken we nu naar 7 hele nieuwe HR-trends voor 2022.  Lees meer

Waarom je ons op Facebook moet volgen?

Op Facebook delen wij informatie over HR-communicatie die elders is gepubliceerd én het delen waard is. Zo brengen we via dit sociale mediakanaal de buitenwereld naar binnen. Lees meer

10 HR-trends voor 2022: van adaptatie naar transformatie

Het is Tom Haak van het HR Trend Institute weer gelukt: een artikel BOMVOL inspiratie!

Lees meer

Persoonsgegevens in interne communicatie? Ook hierbij is de AVG van toepassing!

Foto’s van je medewerkers op het intranet, persoonsgegevens verzamelen voor een winactie of een evenement, het delen van informatie over een nieuwe medewerker of doorgeven dat iemand ziek is. Sinds 2018 is de omgang met persoonsgegevens, dus privacygevoelige informatie in de EU, een stuk lastiger geworden dankzij de AVG. Het is misschien wel de belangrijkste wet- en regelgeving als het gaat om (externe) communicatie. Wat veel organisaties vergeten: de wet is ook van toepassing op interne communicatie. Maar wat betekent dat eigenlijk precies?
Lees meer

De Stand van Werven 2021

Voor de zevende keer brengt de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie het rapport Stand van Werven uit dat inzicht geeft in de actuele stand van zaken op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Het onderliggende onderzoek vroeg onder meer naar invloeden, verwachtingen en prioriteiten bij bureaus en corporates (profit en not-for-profit organisaties). Lees meer

Podcast van Alexander Steegh: WerkenBij.FM

In ongeveer 10 minuten een eerste indruk van een aantrekkelijke werkgever krijgen. Wat doen ze eigenlijk en hoe is ’t om daar te werken? Wat voor soort medewerkers worden gezocht?

Lees meer

Interview met Robin van Vliet van AS WE SPEAK Podcasts: ‘De motiverende en verbindende werking van podcasts is groter dan je denkt’

Zo tof dat wij deze enthousiaste nieuwe kennispartner aan jullie voor mogen stellen: AS WE SPEAK Podcasts helpt organisaties bij het vertellen van hun verhaal door het ontwikkelen en produceren van podcasts.

Lees meer

Do’s and don’ts in de WhatsApp-groep op het werk

Zakelijke WhatsApp, de één is er helemaal klaar mee, de ander vind het een ideaal alternatief voor e-mail. Maar hoe komt het dat deze meningen zo zwaar uiteen lopen? Zijn er verschillen in gebruik en toepassing? Eind 2020 namen wij de proef op de som. We vroegen onze LinkedIn volgers hoe zij denken over de do’s and don’ts in groepsapps op het werk. Lees meer

De waarde van een goede website

We doen tegenwoordig alles online en Googlen wat af, waarbij we allerlei websites bezoeken zonder ons daar heel bewust van te zijn. Wat maakt nou een goede website? Weet jij waar je op moet letten op het moment dat je een goede website wilt maken? 

Lees meer

Interne Communicatiekalender 2021

Inhaakkalenders zijn er in vele soorten en maten, maar interne communicatieprofessionals moesten het tot nu toe zonder stellen. Tot nu. Narrowcastingleverancier MediaMyne en Interne Communicatie appontwikkelaar Incrowd lanceren de allereerste Interne Communicatiekalender boordevol themaweken en – dagen om de interne communicatiekanalen in 2021 goed gevuld te houden.

Lees meer

11 HR Trends om rekening mee te houden in 2021

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute is ongekend populair. De afgelopen jaren publiceert hij aan het einde van het jaar zijn visie op de HR-trends. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2021, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!

Lees meer

HR kan missers voorkomen met employee experience design

Een geweldige medewerkersbeleving is geen toevalstreffer en komt niet vanzelf, die moet je ontwerpen! Employee experience design is een nieuwe vaardigheid voor HR waarmee je de medewerkersbeleving naar een hoger plan tilt. In dit artikel van Heleen Mes lees je hoe HR de meest gemaakte ontwerpmissers kan voorkomen.

Lees meer

Podcasting voor thuiswerkers

Gebruik audio om jouw talenten te informeren en om verbinding te maken!

Door corona wordt werken op afstand snel de nieuwe norm. Veel organisaties maken zich zorgen over een flinke daling van de betrokkenheid en verbondenheid van hun medewerkers.  Lees meer

COR Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban

De Centrale Ondernemingsraad van de Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban via de online dialoogtool van CircleLytics. Een praktijkverhaal van Nederlandse bodem. 

Lees meer

Blitsvideo: je filmt zelf, wij doen de rest

Video is een ideale manier om je HR-communicatie boodschap te presenteren. Misschien beschik je niet over het budget om een videoproducent in te huren? Maar je wil ook geen saai of amateuristisch filmpje. Gelukkig heeft ons communitylid Petronella Korbijn een betaalbare oplossing bedacht: Blitsvideo!

Lees meer

5 redenen om LinkedIn Live in te zetten voor Employer Branding

Veel organisaties zijn inmiddels zichtbaar via een LinkedIn bedrijfspagina en snappen de kracht van dit platform. LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk met 7,4 miljoen Nederlanders die ervan gebruik maken. Met andere woorden, 82 procent van werkend Nederland heeft een LinkedIn account.
Lees meer

12 HR Trends voor 2020

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute wordt steeds populairder. De afgelopen vijf jaar publiceert hij jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2020, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!
Lees meer

CEO’s vaker actief op sociale media

Internationaal onderzoek laat zien dat CEO’s van ’s werelds grootste beursondernemingen beter zichtbaar zijn op sociale media dan twee jaar geleden. Momenteel is 58% van de CEO’s vertegenwoordigd op LinkedIn, dat is een stijging van 41% ten opzichte van twee jaar geleden. Twitter heeft nog steeds niet veel fans op directieniveau. Slechts 17% van de bestuursleden is daar actief. Dit is een toename met 14% in vergelijking met 2017.

Lees meer

Als werkgever in beeld komen met video en Instagram

In werving gaat het veel over tekst. Beeld is minstens zo belangrijk. Maar vraagt om een eigen plan en uitwerking. Daarover praat ik in aflevering 22 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ met Ellen van Dieren. Je kent haar als de Recruitment Trainer. Als je Ellen ziet, dan zie je Ellen ook echt. Ze gebruikt nooit alleen tekst, altijd beeld erbij. Dat was ook de rode draad van ons gesprek: beeld. Hoe kom je in beeld als werkgever. Hoe gebruik je echt beeld daarbij, wat voor rol kan Instagram daarbij spelen. En wat is nou de ideale testimonial-video?
Lees meer

Wat is employee experience en hoe verbeter je die van jullie?

Op de huidige arbeidsmarkt verwachten medewerkers transparantie, groeimogelijkheden en een werkervaring die leuk en uitdagend is. Zeker millennials zetten hun wensen stevig neer en vragen een flinke verdieping van hoe we kijken naar en bouwen aan employee experience. Maar wat is employee experience, waarom doet het ertoe en hoe kan een organisatie het verbeteren?

Lees meer

Interne podcast? De tool om werknemersbetrokkenheid verbeteren!

Volgens Gallup is 10% van de werknemers in Nederland betrokken op het werk. Dit is een alarmerend kleine minderheid van de medewerkers in Nederland die zich betrokken bij zijn werk voelt. Gallup, een toonaangevend marktonderzoeksbureau op het gebied van human capital en economie, schat de wereldwijde kosten van improductiviteit op €6 biljoen.  Lees meer

Hoe je binnen no time 500 enthousiaste kandidaten aan je bedrijf bindt

De economie draait op volle toeren en voor de meeste van ons is dat goed nieuws. Behalve als je veel vacatures hebt en constant zoekt naar kandidaten. Dan ben je veel tijd kwijt aan het werven van nieuwe medewerkers. Een frustrerende situatie waarbij je je business ziet stagneren. Toch lukt het mij om mijn klant met vijfhonderd enthousiaste kandidaten blijvend in contact te brengen.  Lees meer

Werkgeluk geeft energie-injectie in de zorgsector

29 januari 2019, de Dag van het Werkplezier in de Zorg. Deze dag doet me denken aan een krantenkop over St. Anna Zorggroep die het werkgeluk in hun organisatie onderzoekt, schrijft Robin van der Meulen, Strategic Happiness Expert bij 2DAYSMOOD en Halvefinalist HR Talent of the Year award 2018.

Lees meer

Podcast van Marjolijn Vlug & Friends: HR Matters

The HR topics that directly influence the way we work, lead and inspire within organizations.

In de Engelstalige podcast ‘HR Matters’ praat Marjolijn Vlug met Shea Harty (consultant organisatiecultuur van The Architechts) en Lisa Dempsey (leiderschapscoach van Leadership Labs) over onderwerpen die er echt toe doen op werkgebied. Hun insteek: ze bespreken nieuws en verfrissende inzichten over werken en samenwerken. Ze brengen je op nieuwe ideeën en geven tips die je meteen zelf kunt toepassen in jouw organisatie. Lees meer

10 inspirerende HR-trends voor 2019

Tom Haak van het HR Trend Institute publiceert jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2019, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands.  Lees meer

Het essentiële verschil tussen Employee Journeys en HR-processen

Het mappen van een employee journey is een manier om de verschillende stadia te beschrijven die een medewerker doorloopt tijdens zijn of haar interactie met je bedrijf. Je ziet heel veel visuele voorstellingen van journeys die bekeken zijn door de ogen van een HR-afdeling, als een proces dus, maar dan in een nieuw kleedje. Terwijl je juist een bepaalde ervaring van de medewerker met je organisatie wilt visualiseren om nieuwe inzichten te krijgen en de employee experience te verbeteren. Een fundamenteel ander doel en perspectief.

Lees meer

Drie veelbelovende Soft Skills voor meer werkgeluk

Ben jij je er al van overtuigd dat werkgeluk bijdraagt aan het succes van een organisatie? De meeste innovatieve bedrijven en HR managers in ieder geval wel! Overal lees je over de positieve effecten van gelukkige werknemers op cijfers van ziekteverzuim, personeelsverloop en productiviteit.

Lees meer

Infoland: “De tijd voor professionalisering is aangebroken”

Doelen bereiken en daarvoor beloond worden, al is het met woorden, is één van de fijnste ervaringen op de werkvloer. Bij veel organisaties komt het helaas nog voor dat doelstellingen links worden gelegd omdat medewerkers er vaak niet aan toekomen. Bij Infoland wilden ze dit anders doen. Geen twee traditionele evaluatiemomenten per jaar, maar 365 dagen feedback van collega’s als normaalste zaak van de wereld.

Lees meer

Nationale ombudsman signaleert dovemansoren

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen is een beroepsluisteraar. Als er ergens onvrede over overheidsoptreden opspeelt, is het zijn taak om goed te luisteren en aanbevelingen te doen. Vaker dan hem waarschijnlijk lief is, is de kern van zijn aanbevelingen: beter luisteren naar elkaar. Zullen we beginnen met beter naar hem te luisteren? Lees meer

Talent Acquisition Live combineert recruitment tech en ‘letting people be human’

Zo’n event waar je vol energie en met een smartphone vol aantekeningen en foto’s vandaan komt. Met interessante ontmoetingen, nieuwe en bekende gezichten. Waar je sprekers hoort vertellen over onderwerpen waarvan je vindt dat nog veel meer mensen erover mogen horen. Waar je ideeën hoort die je verrassen en waar je graag mee aan de slag wilt. Sterker nog, die je binnenkort gaat toepassen in je eigen werk.

Lees meer

De kloof dichten tussen arbeidsmarktcommunicatie en recruitment

Misschien herken je het wel. Na een personeelsstop van jaren ga je de arbeidsmarkt weer op. Je mag eindelijk weer nieuwe kandidaten gaan werven voor je organisatie. Recruitment gaat aan de slag met de vacatures en de collega die verantwoordelijk is voor (arbeidsmarkt)communicatie is druk bezig om de wervings/werken-bij-site een update te geven. Hoewel je beide dezelfde doelstelling hebt, goede mensen vinden en binden, praten jij en je HR- of communicatie collega niet of nauwelijks met elkaar.

Lees meer

De Employee Journey anno 2018

Een veel besproken onderwerp binnen ons vakgebied. Want hoe zorg je er nu voor dat die journey binnen jouw organisatie goed loopt?

Lees meer

App: Wie Waar Werven

Simone Otte-Klandermans en Gert-Jan de Waal van The Addstore zeggen: ‘Een complexe arbeidsmarkt vraagt om een simpele oplossing’. Daarom bouwden zij de app ‘Wie Waar Werven’. Het is een ‘eerste hulp bij wervingsvragen’. De app is gratis te downloaden in de Appstore en de Playstore.

Lees meer

De online community als katalysator voor leren en ontwikkelen (2)

In mijn vorige blog schreef ik hoe je met een online dialoogplatform de gewenste ontwikkeling van organisaties kan ondersteunen, waarbij je in betekenisvolle gesprekken een brug slaat tussen beleid en bedoeling. In deze bijdrage focus ik op de rol van een sociaal intranet voor het versterken van een lerende cultuur en co-creatie.

Lees meer

De online community als katalysator voor leren en ontwikkelen (1)

In mijn werk als communicatieadviseur en verhalenmaker ervaar ik dat directeuren en bestuurders voor de steeds terugkerende uitdaging staan om breed gedragen ambities te formuleren en die vervolgens tastbaar te maken in waarneembaar gedrag en resultaten. In een omgeving die steeds complexer wordt, is dat een stevige opgave. De dilemma’s zijn dan ook talrijk. Hoe bereid je je voor op wat je nog niet kan voorspellen? Hoe vergroot je slagvaardigheid, rendement en efficiency terwijl je ook eigenaarschap, samenwerking en klantgerichtheid wil versterken?

Lees meer

Waarom UX-learning de toekomst heeft

Gastblog Iris Koolen, oprichter Elephant Road

De technologische markt blijft zich vernieuwen. Denk aan ontwikkelingen als de enorme toename van online videomateriaal, ‘bring and choose your own device’, van mobile first naar mobile only en natuurlijk altijd bereikbaar en beschikbaar in je handpalm. In 2020 genereren meer dan 25 miljard devices data over bijna elk denkbaar onderwerp, waarvan 80 procent video is. Mobiele technologie is het enige middel (als we kijken naar tijdbesteding) dat momenteel groeit, ten opzichte van media als de desktopcomputer, de tv, radio en kranten. In de VS is al bijna 20 procent van de millennials ‘mobile only’. Kortom, deze technologische veranderingen hebben een sterke invloed op hoe we communiceren, informatie tot ons nemen en ook op hoe we leren. In deze blog neem ik je mee in deze veranderingen en bespreek ik welke gevolgen dit heeft voor leerprocessen.

Lees meer

Zó zinloos, dat adverteren via Facebook. Toch?

Regelmatig hoor ik dat ‘sociale media helemaal niet werken’. Vooral vanuit organisaties die eenmalig via Facebook een betaalde campagne hebben uitgezet die weinig (of misschien wel niets) heeft opgeleverd. De vraag is hoe dit komt, welk beeld de afzender over social media heeft en welke verwachtingen sufficiënt zijn.

Lees meer

WhatsApp-en op de werkvloer

Ik kan het me nauwelijks voorstellen om WhatsApp uit te sluiten van zowel mijn zakelijke als persoonlijke communicatiemix. Toen ik de blog zag ‘Met je collega’s WhatsApp-en. Doen of niet?’ trok dat natuurlijk mijn aandacht. De marketing manager van het software bedrijf die deze blog schreef adviseert nadrukkelijk om regels op te stellen voor WhatsApp-gebruik op het werk. Ik ben niet perse tegen regels, maar kies graag voor een weloverwogen insteek.

Lees meer

Nieuwe technologie: welke kansen pakt HR?

De positie van HR verandert. Technologische ontwikkelingen, zoals digitalisering, big data, het nieuwe werken en de dominante rol van mobiele devices, vinden ook plaats bij organisaties en gaan een groot effect hebben op de manier waarop medewerkers met elkaar samenwerken. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat organisaties in beweging moeten komen of blijven.

Lees meer

Heb jij al een influencer?

Iedereen is actief op (sociale) media. Van je oma van 83 tot je neefje van 11. Doordat technologische ontwikkelingen elkaar in razend tempo opvolgen, worden de mogelijkheden ook groter. Hoe bereik je de juiste mensen? Bijvoorbeeld bij het plaatsen van een vacature? Daar gaan we in deze blog nader naar kijken.

Lees meer

Persoonlijkheidstesten: waarheid, stigmatisering of excuus?

“Zijn er nog niet genoeg testen dan?” zei ze op narrige toon. Hmmm? Ik was net enthousiast aan ‘t vertellen hoe geweldig 7Life is, wat je ermee kunt, hoeveel inzicht het geeft in gedrag en hoe het de juiste woorden geeft om aan te sluiten bij de ander. In dit geval was ik in mijn enthousiasme te weinig aangesloten op haar.

Lees meer

Dit blogbericht gaat de manier waarop je voortaan gaat bloggen fundamenteel veranderen

De titel van dit bericht komt misschien wat borstklopperig over maar het is wel een van de tips die we op 25 februari jl. met elkaar hebben gedeeld tijdens de workshop ‘Bloggen anno 2016’. De achterliggende gedachte bij deze tip is: stop urgentie in een kopregel, en dat mag best op een provocatieve wijze.

Lees meer

Serious gaming laat mensen stage lopen in de toekomst

HR managers willen van hun opleidingen en ontwikkeltrajecten een effectieve leerervaring maken. Communicatie en brand managers willen dat hun merkbelofte wordt beleefd in de dagelijkse praktijk. Sinds tien jaar houd ik me bezig met serious gaming als interventietool in organisaties die in ontwikkeling zijn. It’s hot and it happens with serious gaming! Je hoort steeds meer organisaties gaming of gamification toepassen om mensen op een inspirerende manier bewust te maken van nieuwe klant oriëntaties, marktveranderingen of technologische ontwikkelingen.

Lees meer

Een mooie start van 2016 met social media en HR

Over sociale media wordt veel getweet, gepraat en geblogd. In het HR-vak denk je daarbij al snel aan ontwikkelingen en toepassingen in recruitment en wellicht arbeidsmarktcommunicatie: het twitteren van vacatures en het profileren van je organisatie op LinkedIn. Maar er is veel meer mogelijk. Op Twitter en Facebook, maar bijvoorbeeld ook met blogs en YouTube.

Lees meer

Social Media & Engagement

‘Hoe kun je sociale media inzetten om mensen te verbinden?’ vroeg iemand onlang in mijn workshop. Een levendige discussie volgde met interessante ervaringen van verschillende deelnemers.

Lees meer

HR & Social media: maak het concreet

Zien is geloven. Dat geldt ook voor het gebruik van sociale media in organisaties. De toegevoegde waarde wordt direct duidelijk als het delen van verhalen, kennis en ervaringen wordt ingezet voor een concreet doel: kandidaten, leads, tevreden medewerkers en tevreden klanten. De nieuwe uitgave ‘HR & Social media’ wil professionals inspireren om sociale media gericht in te zetten in de gehele organisatie. ‘Sociale media zijn  van ons allemaal.’ Lees meer

10 redenen voor social media-monitoring door HR

Er zijn tientallen redenen waarom het zinvol is voor organisaties om gesprekken op sociale media te monitoren. Veelal hebben deze redenen te maken met marketing- en communicatie-activiteiten.

Lees meer

Verandervoorkeuren bij gebruik sociale media

Eigenlijk is het een wonder dat Google+ nog steeds niet razend populair is. Google+ heeft nu bijna 4 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 1,3 miljoen actief zijn. Facebook heeft echter 9,4 miljoen gebruikers, waarvan 6,6 miljoen dagelijks inloggen. Terwijl je met Google+ zoveel kunt, zowel voor het werk als privé. In (besloten) communities met je vakgenoten of collega’s kennis uitwisselen, berichten delen, (video)gesprekken voeren via een hangout. Ideaal voor je virtuele afdelingsoverleg. Hoe actief – of juist niet actief – zet jij met je collega’s sociale media in? Is het al een onderdeel geworden van jullie werkprocessen? Of worden net de eerste voorbereidingen getroffen voor een veilige stap naar een sociaal intranet?

Lees meer

Op social media komen werkgevers van Mars en kandidaten van Venus

Jay Baer constateerde laatst in een artikel dat bedrijven van Mars komen en klanten van Venus met betrekking tot sociale media. Ik zie dat dit principe ook naar arbeidsmarktcommunicatie doorgetrokken kan worden.

Lees meer

Stop met branding. Start met bonding!

Met name in de FMCG-sector schuiven merken steeds vaker hun moedermerk (P&G, Unilever, Nestlé etc.) naar voren. Het corporate merk wordt ingezet om extra verbindingen te maken. Mijn tip voor 2015: stop met branding, start met bonding!

Lees meer

HR krijgt geen geld voor technologie

Net voor het zomerreces stelde ik via dit blog de vraag Hoe technologie-savvy ben jij? HR-professionals zijn gewoonweg behoudend en hebben minder affiniteit met technologie en nieuwe communicatiemiddelen, zo blijkt.  

Lees meer

Hoe technologie-savvy ben jij?

Recent was ik op bezoek bij een softwareleverancier die onder andere oplossingen biedt voor salarisverwerking, roostering en talentmanagement. HR-gerelateerde software dus. Dat betekent dat de salesmensen van deze softwareleverancier HR-professionals als aanspreekpunt, als hun klant, zien. En dat was verdomd lastig volgens die salesmensen. Want HR-professionals gaan direct met hun ogen rollen als je het over systemen en software hebt. Ze willen wel het gemak van de software, maar willen niet geconfronteerd worden met systeemeisen en het functioneel ontwerp. ‘Nou, dat wil eigenlijk niemand hoor’, wierp ik die salesmensen nog voor de voeten. Maar zij bleven erbij, software verkopen aan HR-mensen is echt het moeilijkste wat er is. Lees meer

Drie grondregels voor LinkedIn

Onlangs voegde LinkedIn een ranking toe die laat zien hoe jouw profiel gerankt is ten opzichte van anderen binnen jouw netwerk. De ranking is gebaseerd op het aantal keer dat je profiel is bekeken. Hoe meer mensen aanhaken bij social media, hoe meer het lijkt te gaan om grote aantallen volgers, likes en views. Laat ze maar. Hoe vaker ik dat zie, hoe meer ik terugval op de kracht van sterke, meervoudige persoonlijke verbindingen…en die hoeven niet zo groot te zijn qua aantal.

Lees meer

Zoekmachine wordt recruitmentmachine!

95% van de internetgebruikers gebruikt dagelijks Google. Adverteerders weten inmiddels het advertentiemodel van Google, Adwords, te vinden. Voor jou als HR-professional brengt dit ook de nodige voordelen bij het vervullen van complexe vacatures. Adwords leent zich er bij uitstek voor om in een korte tijd een groot publiek te bereiken. Erg interessant, maar hoe werkt dat precies?

Lees meer

Geregisseerd loslaten: Employer Brand Stories

Dinsdag 27 mei 2014, de eerste Employer Brand Stories, georganiseerd door het Employer Brand Netwerk. Negen zelfstandige experts die beschikken over veel kennis en ervaring met arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Drie cases. Eén rode draad: employer branding. Een verslag.

Lees meer

De meerwaarde van de interne blog

Een interne blog kan het leren in een organisatie gericht ondersteunen. Door intern kennis te delen krijgt Opleiding & Ontwikkeling een extra impuls.

Lees meer

Interview met Laura Baselaar (VUmc): ‘Van controle naar vertrouwen in kleine stapjes’

HR zet sociale media vooral in voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. De top 3 van activiteiten is plaatsen van vacatures, jobbranding – careerevent – campagnes en versterken van het werkgeversmerk. Maar wat gebeurt als je als HR-afdeling nog een stap verder gaat, zoals het geval was bij VUmc? We vragen het Laura Baselaar.  Lees meer

Vijf tips voor een goede online wervingsvideo

Wervingsvideo’s geven een goed beeld van de organisatie als werkgever. Daarnaast genereren ze, mits goed gebruikt, ook veel waarde voor zoekmachines. Het maken van een goede video is niet eenvoudig. Uiteraard is het goed om een goed script en teksten te hebben. Maar dit kan er ook voor zorgen dat de video onnatuurlijk overkomt. Vijf praktische tips en voorbeelden van goede wervingsvideo’s.

Lees meer

Sociaal leren: kennisuitwisseling in organisaties

Ik was benieuwd naar hoeveel bedrijven al gebruik maken van slim online uitwisselen binnen de organisatie, sociaal leren. Ik zie dat medewerkers vaak thuis wel facebooken, facetimen, appen en van allerlei sociale media gebruiken maar binnen de organisatie met collega’s heel anders communiceren – vooral via vergaderingen.  Lees meer

HR weet social media nog niet voor eigen vraagstukken in te zetten

De uitkomsten van de #HRsocialSurvey zijn opvallend te noemen. HR is één van de grootst vertegenwoordigde beroepsgroepen op LinkedIn. Echter HR-professionals zijn vooral kampioen in lezen, luisteren en kijken. Het gericht inzetten van social media voor HR-vraagstukken gaat nauwelijks verder dan recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.

Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie nieuwe stijl

15 mei inspiratiesessie over AMC, werken-bij websites, video’s en Layar

Het #Nieuwjaarstreffen in januari kreeg als rapportcijfer een 8. Ik ben dus enthousiast aan de slag gegaan voor een interessant volgend event waar drie – in de enquête – hoog gewaardeerde elementen centraal staan: het moet vakinhoudelijk zijn, interactief en de mogelijkheid bieden om te netwerken.

Lees meer

Vacatures sexy maken voor Google

Om websites te plaatsen en te rangschikken in zoekresultaten scant Google de inhoud van websites. Door de scan kunnen ze het onderwerp, relevantie en de populariteit vaststellen. De uitkomst hiervan bepaalt mede hoe hoog je website komt te staan in de zoekresultaten. En hoe hoger je vacature komt te staan des te groter is de kans dat kandidaten je website vinden. In deze blog een aantal tips hoe je ervoor kan zorgen dat vacatures beter worden gevonden in de zoekresultaten.

Lees meer

Hoe maak ik mijn website Generatie-Y-proof?

Generatie Y, geboren tussen circa 1980 en 1995, opgegroeid met snelle communicatie en zeer visueel ingesteld, is voor velen een grillige en soms ongrijpbare doelgroep. Toch is het wel degelijk mogelijk om ook deze doelgroep te bereiken. Vijf tips om de aandacht van deze talenten vast te houden.   Lees meer

Staat social media op de agenda van HR?

Eigenlijk best een eenvoudige vraag. Dagelijks krijgen we hier zeer verschillende berichten over. Door mee te doen aan dit onderzoek krijgen we inzicht welke social media worden ingezet, voor welke HR thema’s en en hoe social media binnen de organisatie wordt geïmplementeerd of geïntegreerd.

Lees meer

Visual Storytelling: video is format-of-choice

Visual Storytelling is de ‘beeldtaal’ van vandaag, die zowel informatief als  onderhoudend is. En het is waar, een foto zegt meer dan duizend woorden. Maar waarom is visuele communicatie zo effectief?

Lees meer

Social business innovation model

Sinds 1 mei van dit jaar ben ik werkeloos na een dienstverband van 35 jaar bij de ABN AMRO. Ik heb vanaf dag 1 niet stil gezeten en ben begonnen mij te oriënteren op wat ik nu leuk vind om te gaan doen. Dat is een leuke en spannende ontdekkingstocht geworden in een voor mij onbekende wereld van mogelijkheden en kansen. Als je je zoals ik 35 jaar op één bedrijf hebt gericht ben je niet zo bezig met de werkende wereld om je heen. Wat ik wél altijd heb gedaan is getracht zoveel mogelijk voorop te lopen op het gebied van innovatie en heb daar ook mijn sporen in verdiend. Sterker nog, mijn creativiteit brengt me altijd een aantal jaren vooruit op wat er zich nu afspeelt. En na een aantal jaren krijg ik ook gelijk en wordt datgene wat ik voor me zag werkelijkheid.

Lees meer

Medewerkertevredenheidsonderzoek: leuker met social media!

Dit verhaal gaat niet over hoe de inzet van social media de medewerker engagement kan verbeteren – hoewel dat ook een belangrijk en interessant onderwerp is- maar hoe social media het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) kan ondersteunen. Saai? Niet als je bedenkt dat we jaarlijks handen vol met geld uitgeven aan dit soort onderzoeken en er veel te weinig opvolging aan geven. Of erger nog: überhaupt geen MTO doen en dus niet weten of het uitgevoerde beleid effectief is geweest. Dat is pas een verspilling van geld, tijd een mankracht. Door social media in te zetten bij het MTO kunnen we het in ieder geval leuker maken. Het is de moeite van het proberen waard!

Lees meer

Hoe sociaal is het intranet van jouw organisatie? Doe mee met het onderzoek!

Het gebruik van interne social media binnen organisaties neemt toe. Steeds vaker wordt het intranet gekoppeld aan omgevingen waar kennisdelen en samenwerken centraal staan. Maar hoe ver is deze ontwikkeling in Nederland? Zijn mensen bekend met het begrip social intranet? Deze vragen zijn de aanleiding voor mijn onderzoek: ‘Social intranet 2013’.

Lees meer

Het succesvol opzetten van een intern social mediaplatform

In 2009 ben ik bij ABN AMRO begonnen met het vormgeven van een volwaardig social mediaplatform. Tegenwoordig staat dit bekend als de ABN AMRO Arena. Een daverend succes, zo meldt ook de website Frankwatching. In deze blog vertel ik meer over de zogenoemde lessons learned tijdens het opzetten van het platform.

Lees meer

Social media Laurens Zorg: leerpunten

De afgelopen maanden ben ik bij Laurens twee dagen per week werkzaam geweest als interim projectleider Social Media & Arbeidsmarktcommunicatie. Laurens is aanbieder van thuiszorg en verzorgd wonen voor ouderen in de regio Rotterdam en heeft zo’n 6000 medewerkers. In 2011 en de eerste helft van 2012 hebben ze de eerste social media activiteiten opgestart. Mijn opdracht bij Laurens was om social media bij recruitment mee te nemen naar ‘de volgende fase’ met de nadruk op uitbreiding en gedragsverandering. Een mooie combinatie tussen operationeel en strategisch bezig zijn. Hierbij mijn ervaringen en ‘learnings’.

Lees meer

HR & Social Media: Hoe en waar te beginnen?

Veel HRM’ers willen écht wel met social media aan de slag, maar weten niet waar en hoe te beginnen. Het is overweldigend veel als je vanuit stilstand op die voorbij denderende social media trein probeert te springen. En bovendien moet je zorgen dat je er niet meteen weer afgeslingerd wordt. De onderstaande learnings helpen je bij het zetten van de eerste stappen.

Lees meer

Twitter niet succesvol bij employer branding

Als organisatie wil je natuurlijk onder andere al voor je werving en selectie strategie als een aantrekkelijke werkgever overkomen, ofwel Employer Branding. De rol van social media wordt hierin steeds groter, zowel de rol van LinkedIn, maar ook van een medium als Twitter. Maar wat nou als bij de top 50 beste werkgevers slechts 1 organisatie Twitter juist inzet voor employer branding? Dit is de opvallende uitkomst van mijn afstudeeronderzoek naar het gebruik en het effect van Twitter voor Employer Branding. In deze blog zet ik mijn bevindingen uiteen.

Lees meer

Impact van social media is een HR-taak

Eindelijk staat social media ook bij HR op de agenda. Gelukkig maar, want de inzet van social media zal de komende tijd alleen maar verder toenemen. Dat is slechts het begin van de veranderingen waarmee organisaties in dit digitale tijdperk te maken krijgen: denk aan de flexibilisering van arbeidsrelaties, Het Nieuwe Werken en de veranderende behoeften van medewerkers. Daarmee heeft juist HR een cruciale rol bij dat wat komen gaat: als gebruiker van social media, als business partner en als change agent.

Lees meer

Vinden en gevonden worden in de online zoektocht naar jong talent

Hoogopgeleide starters, de zogenoemde Y-starters, worden de komende jaren steeds schaarser. 70% van hen oriënteert zich bij het zoeken naar een baan in de eerste plaats via het internet. Dit betekent voor de werkgever: Vind je doelgroep, maar zorg er ook voor dat ze jou kunnen vinden! Karlijn Fiesler van StudentenWerk schreef er een boek over. Vind mY is een handleiding voor werkgevers die vers bloed nodig hebben.

Lees meer

Personeel werven met social media

Social media zijn op dit moment hot binnen het vakgebied employer branding. Door de vele publicaties over dit onderwerp, zou je soms bijna denken dat alles is veranderd door het opkomen van social media. Ik denk dat dat niet het geval is. De basis van employer branding is het hebben van een uniek, onderscheidend verhaal: de employer brand story. Social media hebben aan deze basis niets veranderd. Iedere werkgever moet er nog steeds voor zorgen dat hij zijn unieke verhaal scherp voor ogen heeft. Dat verhaal vormt namelijk de kern van alle activiteiten op het gebied van behouden, boeien, binden en werven van medewerkers. Daarom moet dit verhaal geen reclame-kreet of een wervingscampagne zijn. Het verhaal moet eerlijk en echt zijn. Een employer brand moet je in eerste instantie vooral ‘zijn’.

Lees meer

Tips voor goede online medewerkersprofielen

Heeft jouw corporate website een echt gezicht? Elke website heeft zijn beeldmerken en logo’s, maar niets zegt zoveel over een organisatie als de werknemers die het dragen. Is het bedrijf jong of oud, formeel of informeel, een mannenhonk of vrouwenbolwerk? Sommige organisaties trekken online graag een gelikte, maar anonieme façade op. Dat is een keuze. Een organisatie die trots is op haar medewerkers laat echter graag zien wat ze in huis heeft. Maar hoe? Met deze zeven tips ben je aardig op weg.

Lees meer

7 tips voor aansprekende online medewerkersprofielen

Heeft jouw corporate website een echt gezicht? Elke website heeft zijn beeldmerken en logo’s, maar niets zegt zoveel over een organisatie als de werknemers die het dragen. Is het bedrijf jong of oud, formeel of informeel, een mannenhonk of vrouwenbolwerk? Sommige organisaties trekken online graag een gelikte, maar anonieme façade op. Dat is een keuze. Een organisatie die trots is op haar medewerkers laat echter graag zien wat ze in huis heeft. Maar hoe? Met deze zeven tips ben je aardig op weg.

Lees meer

Onmisbare condities voor lerende organisaties

We weten allemaal dat onze maatschappij veranderd is in een kenniseconomie. We weten ook dat het toepassen van kennis meer waarde toevoegt aan een organisatie. Uw medewerkers delen steeds vaker kennis via publieke sociale media als Twitter en LinkedIn in plaats van binnen uw organisatie. Hoe beïnvloeden deze ontwikkelingen Human Resource Development (HRD)? Het antwoord: organisaties worden ‘lerende organisaties’. Lees meer

Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

Niet iedere organisatie gaat op dezelfde manier om met Social Media. Organisatiefactoren zoals strategie, structuur en cultuur bepalen mede of en hoe een organisatie met Social Media aan de slag gaat. Maar ook persoonlijkheidsfactoren spelen mee. Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als Social Media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? De drijfverentheorie van Graves biedt ons handvatten om het acceptatieproces van Social Media te begrijpen.

 

Drijfverentheorie van Clare W. Graves
Met deze theorie – de basis voor onder andere Profile Dynamics®, Management Drives® en Spiral Dynamics®- kun je drijfveren in beeld brengen. Ieder mens heeft zeven drijfveren. We kunnen ze allemaal inzetten, maar geven de voorkeur aan de sterkst ontwikkelde drijfveren.

 

 

Social Media Acceptatie bekeken vanuit drijfverenperspectief
Nieuwe ontwikkelingen – zoals de opkomst van Social Media- brengen veranderingen met zich mee en afhankelijk van ons drijfverenprofiel reageren we daar verschillend op.

 

Paars zoekt nieuwe geborgenheid
De paarse drijfveer zoekt geborgenheid en een veilig thuisgevoel. Die vindt zij in kleine gemeenschappen. Onderlinge (ver)binding met gelijkgestemden is belangrijk. Paars houdt van tradities, rituelen en vaste gewoontes.
Daarom zal Paars de introductie van Social Media niet meteen omarmen en bij voorkeur alles bij het oude willen laten. De open en laagdrempelige omgeving van Social Media bedreigt de vertrouwde wereld van Paars. Maar Paars zal wel aan de slag gaan binnen een kleine, besloten community. Denk daarbij aan een Facebookgroep waar contacten met collega’s worden versterkt. Gewoontes en rituelen kunnen hier worden voortgezet door het plaatsen van foto’s van het jaarlijkse Kerstdiner en het delen van verhalen over het afdelingsuitje.

 

Mogelijkheden die Rood ziet om invloed te vergroten
De rode drijfveer (tempo, kracht, besluitvaardigheid) maakt dat we veranderingen omarmen als we daarmee onze invloed kunnen vergroten. Maar het is ook goed mogelijk dat Rood uit wantrouwen niet aan Social Media begint. Op voorhand is dus niet te zeggen of Rood Social Media wel of niet omarmt.
Rood zal met argumenten komen dat Social Media veel tijd kost. Door Rood voorbeelden te laten zien dat de interactie op Twitter en Facebook juist snel gaat en influencers en followers strategisch kunnen worden ingezet, zal Rood in actie komen. Waarschijnlijk zal Rood verschillende profielen aanmaken en bij het uitblijven van instant succes de handdoek in de ring gooien.

 

Blauw wil duidelijkheid en zekerheid toe laten nemen

De blauwe drijfveer maakt dat we Social Media terughoudend tegemoet treden. Blauw heeft behoefte aan zekerheid en duidelijkheid.
De blauwe drijfveer zal dus in eerste instantie moeite hebben het onbeheersbare, organische karakter van Social Media. Maar als Yammer voor interne communicatie wordt ingezet en daarmee de visie van het management verduidelijkt, zal Blauw dit toejuichen. Ook projectinformatie met elkaar delen door bijvoorbeeld Wiki’s, spreekt Blauw aan. Gaat een organisatie al experimenterend met Social Media aan de slag, dan zal Blauw in de weerstand blijven.

 

Oranje zal Social Media inzetten om doel te bereiken
De resultaat- en statusgerichte oranje drijfveer, maakt dat we Social Media inzetten in ons eigen belang. Deze drijfveer zorgt ervoor dat wij alles op alles zetten om het beoogde resultaat en de bijbehorende status te bereiken. Social Media biedt ons een podium om onszelf te profileren.
Oranje leidt ertoe dat we verschillende soorten Social Media gebruiken. Twitter om onszelf kort en krachtig te profileren en zoveel mogelijk followers te verzamelen. LinkedIn om contacten te onderhouden en meer exposure krijgen. Blogs en Slideshare om informatie te delen die laat zien wat we gepresteerd hebben. Oranje omarmt alle soorten Social Media met het grootste gemak.

 

Groen wil mensen met elkaar verbinden

De groene drijfveer is enerzijds de sociale drijfveer die zorgt dat we in goede sfeer met elkaar willen werken, elkaar willen informeren en naar elkaar willen luisteren: alle ingrediënten om Social Media te omarmen. Anderzijds, voor zover het gebruik van Social Media tot minder directe contacten met anderen leidt, zal onze groene drijfveer zich hier tegen verzetten.
Bijeenkomsten die zowel een online en een offline karakter hebben zoals #Tweetups en bijeenkomsten waarbij virtueel en in real life in elkaar over gaan, passen goed bij Groen. Dat geldt ook voor Location Based Services zoals op Foursquare. En de groene drijfveer zorgt er ook voor dat we blogs schrijven: om kennis te delen en informatie voor iedereen toegankelijk te maken. De menselijke maat van Social Media, waarbij zaken doen ook een persoonlijke kant laat zien, spreekt Groen aan.

 

Geel omarmt de vernieuwingen enthousiast
Geel is de drijfveer die kritisch is, werkelijk wil begrijpen en houdt van vernieuwing. Vrijheid in denken en doen is belangrijk.

Geel zal in Twitter een intellectuele uitdaging zien om boodschap in 140 tekens over te brengen. Via een blog kunnen we onze denkbeelden vormgeven en via de comments scherpe kritieken op andermans ideeën en denkbeelden verwoorden. Social Media vormt een bron van kennis en informatie, op zoek naar de waarheid. Kortom, Social Media wordt door Geel doorgaans met open armen verwelkomd. Wel kan Geel weerstand voelen tegen vluchtige, ondoordachte informatie en het klakkeloos overnemen daarvan.

 

De mogelijkheid voor Turquoise om de samenhang der dingen te bespreken

De holistische turquoise drijfveer tenslotte, zal verandering accepteren als een nieuw onderdeel van de menselijke orde, zonder daar al te veel oordeel over te hebben. Als de veranderingen niet relevant lijken zal de turquoise drijfveer de verandering negeren.
De turquoise drijfveer zet Social Media in om verbindingen te maken met gelijkgestemden en platforms te zoeken om ‘de samenhang der dingen’ te bespreken. Het ‘meerrichtings’ verkeer op Social Media en het wereldwijde bereik passen Turquoise goed. Twitter is een tool bij uitstek om zichtbaar te maken wie die gelijkgestemden in het virtuele universum zijn. Communities bieden een platform om ideeën en informatie met elkaar uit te wisselen. De Society 3.0 community is hier een mooi voorbeeld van.

 

Spreek alle drijfveren aan
Bij de implementatie van Social Media is het belangrijk eerst te identificeren wie de ambassadeurs zijn (geel en oranje), de critici (groen, rood en turquoise) en de aanvankelijke weigeraars (paars en blauw). Als bij de implementatie van Social Media alle drijfveren worden aangesproken, kunnen alle medewerkers aan de slag met dit fenomeen:
• Laat Paars aan de slag gaan met kleine, besloten communities
• Manage de verwachtingen van Rood omtrent ‘implementatie’ tijd, laat de snelheid van interactie en de strategische inzet Twitter en Facebook zien
• Informeer Blauw tijdig over het Social Media Implementatie Plan, met heldere afspraken en uitleg van het nut van Social Media
• Vraag Oranje om een mooie presentatie voor Slideshare te maken of een blog over de presaties te schrijven
• Nodig Groen uit voor een Tweetup en onderhoud vervolgens via LinkedIn en Twitter de nieuw gelegde contacten
• Daag Geel uit om deel te nemen aan discussies binnen LinkedIn groepen en vraag om een uiteenzetting van de eigen ideeën in een blog
• Laat Turquoisevia Twitter gelijkgestemden vinden en zich aansluiten bij open communities

 

Geschreven door Diana Russo en Marnix van der Zalm

Arbeidsmarktcommunicatie & sociale media: step back but don’t relax!

Je goede personeel behouden en de juiste mensen werven: dat is waar arbeidsmarktcommunicatie in mijn ogen om gaat. Sociale media kunnen daar zeker bij helpen. Door op een doordachte wijze gebruik te maken van bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Linkedin, bouw je een relatie op met je doelgroepen waardoor zij een positief beeld van je organisatie krijgen. Maar hoe doe je dat? Waar begin je? En hoe organiseer je dat?

Lees meer

Sociale media. Boeien!

De behoeften zijn helder: organisaties willen goede kwalitatieve instroom en geen ongewenste uitstroom. De realiteit is anders. Kondig je een reorganisatie aan, dan zijn je beste krachten het eerste weg. En bij weinig bedrijven staan rijen met topkandidaten te trappelen voor de deur. Daarom moet het vasthouden van goede werknemers de volle aandacht krijgen. Alleen door te boeien, kun je behouden. Maar hoe doe je dit?
Lees meer

Verwachtingen managen in social media

Social Media een HR aangelegenheid? Of een communicatie-vraagstuk? Of misschien meer marketing? Tja, deze gedachte gaat anno 2011 niet meer op. Social Media gaat dwars door bestaande structuren en procedures heen. Dus wat doen we… nieuwe regels en procedures! Lees meer

Peter Nelissen: ‘Sociale media zijn meer dan alleen tools’

Onlangs presenteerde Nelissen Media Consult in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam het eerste landelijke onderzoek naar de invloed van sociale media op interne communicatie. Peter Nelissen is stellig over de uitkomsten: ‘De discussie of sociale media zin hebben moet je niet eens meer aangaan. Je bent gewoon gek als je ze niet gebruikt.’

Lees meer

Solliciteren via Twitter? Ideaal!

Twitter bestond gisteren vijf jaar. Een mooi moment om het even over ‘twilliciteren’ te hebben. Ik las hier vorige week voor het eerst over, terwijl dit fenomeen toch al zeker anderhalf jaar bestaat. Een korte toelichting: de term twilliciteren is bedacht door marketingbureau Energize en staat natuurlijk voor ‘solliciteren via Twitter’. Dat betekent dat een bedrijf een vacature in maximaal 140 tekens moet omschrijven en de sollicitant in even zo veel tekens moet motiveren waarom hij dé kandidaat is voor de functie.

Lees meer

Hoe meer connecties, hoe beter

Het belang van LinkedIn hoef je aan een HR-professional niet uit te leggen. Lid worden van dit netwerk is zelfs onmogelijk zonder LinkedIn-profiel. Nu stort ook de wetenschap zich erop. Uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht blijkt dat netwerken via LinkedIn belangrijk is bij de zoektocht naar een baan.

Lees meer

Onbegrip tussen generaties | Social Media op de werkvloer

Het grootste HR-vraagstuk van nu is de vraag of je als organisatie gedragsregels moet opstellen voor je werknemers aangaande het gebruik van Social Media. De meningen hierover zijn verdeeld. Deze week verscheen op FD.nl het artikel van Renzo ter Haseborg waarin hij pleit voor een beteugeling van het gebruik van sociale media. Ik ben van mening dat dit een averechts effect zal hebben. Een beteugeling wordt geïnitieerd vanuit angst en niet vanuit vertrouwen. Dit sluit niet aan op de huidige tijd – het nieuwe werken, de werknemer 2.0 en de nieuwe arbeidsrelaties – die hierbij horen.

Lees meer

Efficiency door interne Social Media

Door Eelco Scheltinga
Steeds vaker hoor en lees ik berichten over bedrijven die policies maken omtrent het gebruik van social media. Ook in verschillende linkedin groepen zie ik regelematig de vraag verschijnen of er een beleid op gevoerd moet worden of niet. Zo zijn er zelfs bedrijven die het gebruik van applicaties als facebook en twitter zelfs verbieden op de werkvloer. Misschien is het voor sommige groepen ook echt wel nodig om het af te schermen om mensen nog aan het werk te krijgen of houden, echter bij andere kan ik me voorstellen dat het juist waarde kan toevoegen en de efficiency verhogen. Helaas horen of lezen we over het intern gebruiken van Social Media op de werkvloer om de effectiviteit te verhogen nog niet heel erg veel.

Hier en daar verschijnen wat cases terwijl er in Corporate America en Azië al geruime tijd gebruik wordt gemaakt van interne Social Media.

Email vs. Social
Inmiddels word ik zelf ook aardig ziek van de mailstroom en CC’s die elke dag ontstaat en ben de strijd aangegaan om hier reductie in aan te brengen. Hoe meer mails je verstuurt hoe meer je er terug krijgt om te lezen. Zo effectief als email eerst leek te zijn, zorgt het bij veel mensen voor aardig wat stress vandaag de dag. Juist een middel als Social Media kan hier zoveel in betekenen. Facebook en Twitter communiceren daarmee goed en sneller met de buitenwereld en ik kan me voorstellen dat veel bedrijven dat uiteraard te ver vinden gaan als het gaat om interne communicatie en vertrouwelijke stukken.

Tegenwoordig is het goed mogelijk om een intern social kanaal op te stellen. Zo zijn er producten als Yammer, CubeTree, NewsGator, GoogleWave, GoogleBuzz, SnapComms, en Groupsite.com of ongetwijfeld nog vele andere. Niet allemaal met dezelfde functionaliteiten maar wel nuttig om info te kunnen delen binnen de organisatie. Functionaliteiten variëren van klein tot groot en betreffen bijvoorbeeld:

* file sharing
* micro-blogging
* wikis om kennis op vast te leggen
* blogs om projecten te stroomlijnen
* ratings, comments en tagging om intranet content te beoordelen
* interne communities
* werknemersprofielen
* werknemers home page
* ideeënbeheer
* video posting mogelijkheden
* social search

Voordelen Interne Social Media
De voordelen van interne Social Media zijn niet voor iedereen even duidelijk. Maar ze lijken vooral te liggen op het gebied van efficiency, weten wat er gebeurt binnen het bedrijf, coherentie tussen teams en snelle toegang tot relevante informatie. Dat laatste is misschien wel van grootste waarde.

Het internet en daarmee ook interne bedrijfsnetwerken hebben inmiddels een ongelooflijke hoeveelheid ongestructureerde data opgeslagen. Deze data moet worden toegewezen aan de juiste persoon die er op dat moment naar op zoek is. Door deze op het juiste moment te kunnen vinden en presenteren wordt ze relevant en krijgt ze haar waarde toegemeten.

Groupsite.com is bijvoorbeeld een geweldige tool om teams op de hoogte te houden of projecten eenduidig te kunnen administreren. Groupsite stelt je in staat om Blogs te posten en documenten te delen. Een event kalender bij te houden of foto’s te plaatsen. Laatste versies kunnen altijd met de groep gedeeld worden.

Google stelt je ook in staat dit te doen met GoogleApps, of GoogleDocs en gaan hierbij zelfs nog een stap verder. Hierbij kan je zelfs tegelijkertijd in hetzelfde document werken om ervoor te zorgen dat er geen dubbele versies ontstaan. Tijdens het werken kan direct ge-chat worden in een speciaal chat window in het document. Helaas is de conversie van MS Word-bestanden naar GoogleDoc of andersom nog niet altijd even goed.

Yammer geeft je de gelegenheid om korte berichtjes te posten zoals op Twitter. Discussion-threads worden bijgehouden en aan de hand zijnde topics kunnen online worden besproken. Het voordeel hiervan is dat cross-boarder teams of project teams gewoon met elkaar in gesprek kunnen blijven en weten wat er speelt in de organisatie. Teams waar de deelnemers veel op de weg zitten kunnen zo goed op de hoogte blijven van de huidige werkzaamheden binnen de onderneming. Helemaal wanneer de mobile varianten voor dergelijke tools in gebruik worden genomen.

Lees verder hoe interne social media bijdragen aan transparantie, recruitment en on-boarding. In deze blog is ook een voorbeeld van PeopleXS opgenomen.

Lid! Chris Noks (Rabobank): ‘De ontwikkeling van HR-communicatie is in een stroomversnelling geraakt door technische innovaties’

Steeds meer mensen weten hun weg naar het Netwerk HR-Communicatie te vinden: sinds vorige maand is het ledenaantal verdubbeld tot over de 120. Tijd dus voor het maandelijkse interview met een van de leden. Leden die een eigen visie op HR-Communicatie hebben en hun ervaringen graag met de rest van Netwerk willen delen. Dit keer: Chris Noks van de Rabobank.

Lees meer

Wat is web 3.0?

Door Bas van de Haterd
De laatste tijd zie ik steeds meer partijen praten over recruitment 3.0 als afgeleide van het web 3.0, waarbij velen hun eigen definities gebruiken die relatief weinig te maken hebben met de eigenlijke definitie zoals deze gebruikt wordt in de online wereld. Lees meer