Kerstpakketten: de do’s en don’ts voor een succesvol eindejaarsgeschenk

Met het einde van het jaar in het vooruitzicht, is het goed om nu al na te denken over het kerstpakket: een traditioneel instrument om medewerkers aan het einde van het jaar te waarderen en betrokken te houden. Maar hoe relevant is zo’n eindejaarsgeschenk nog? Met een veranderend personeelsbestand en uiteenlopende voorkeuren, kan het kiezen van een kerstpakket complexer zijn dan ooit. Lees meer

Het belang van medewerkerstevredenheid in de retail

In de retail is het succes van een onderneming nauw verbonden met de tevredenheid van haar medewerkers. Gelukkige en betrokken medewerkers dragen bij aan een betere klantervaring, hogere productiviteit en een lager personeelsverloop. Lees meer

Ontdek de kracht van bedrijfscultuur

Je bedrijfscultuur is de kern van je Employer Value Proposition (EVP). Dit bepaalt hoe medewerkers zich identificeren met je organisatie en wat je hen biedt in ruil voor hun kennis en inzet. Vooral jongere generaties hechten hier veel waarde aan. Lees meer

Stap 1: Sta stil bij het verleden, stap 2: begin bij het einde

Ingrid en Mireille van kennispartner WEVIEW hebben via e-mails hun overwegingen over en visie op het kennisthema 2024 ‘Richting geven’ gedeeld.  ‘Het wordt spannend als medewerkers de ruimte krijgen om zelf hun verwachtingen in te kleuren.’ Uit deze e-mailwisseling spreekt de ervaring en inzichten die WEVIEW als kennispartner met ons deelt. Lees meer

Data en storytelling: 2 werelden die elkaar aanvullen

In een podcastgesprek met een expert in Learning en Development ontdekte kennispartner Raymond Godding hoe data uit HR Learning Analytics en storytelling elkaar aanvullen om de medewerkerbetrokkenheid en leerrendement in organisaties te versterken. Dit blog is ingekort, de lange versie lees je op zijn eigen site. Lees meer

Laten we gaan werken vanuit vertrouwen

Jaap Boonstra stelt, zegt Lars Scheurer: ‘Loslaten is alleen moeilijk als je leeft in de illusie dat je het ooit vast hebt gehad. Je hebt het niet vast, je hebt het nooit vast gehad. Je moet gewoon durven te vertrouwen.’ Dit citaat hoor je in de intro van de podcast ‘Leidinggeven aan vertrouwen’. En precies deze woorden gonzen na in mijn gedachten. 

Lees meer

Employer branding hoofdprioriteit in 2023

Nederland zet internationaal al jaren de toon als het gaat om employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. En dat is met reden: employer branding-campagnes blijken voor het 2e jaar op rij het effectiefste wervingsmiddel voor wervingsprofessionals. Wat gebeurt er verder in de wereld van employer branding? In dit artikel vind je de belangrijkste insights uit de Stand van Werven 2023. Lees meer

2DAYSMOOD

2DAYSMOOD internationaal erkend als topspeler in Employee Engagement Software

2DAYSMOOD meet medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid voor een positievere werkomgeving met een speciaal ontwikkelde tool. De 2DAYSMOOD-tool & service onderscheidt zich van andere Employee Engagement Software. Met simpele, plezierige en snelle enquêtes van slechts 15 seconden heeft een organisatie snel en in real time inzicht in stemming van en betrokkenheid bij medewerkers. De anonimiteit stimuleert eerlijke feedback van medewerkers. Lees meer

EVP speelt hoofdrol in betekenisvol werkgeversmerk

De EVP (Employer Value Proposition) positioneringsgebied is dé drijvende kracht achter een betekenisvol werkgeversmerk. Wat filmsterren daarmee te maken hebben lees je in dit artikel.

Lees meer

Werkgeversreputatie versterken? Zet je medewerkers in de schijnwerpers!

Technologie ontwikkelt zich razendsnel. We hebben robots en artificial intelligence tot onze beschikking. Maar of je nu actief bent in de bouw, de maakindustrie, ict, zakelijke dienstverlening, overheid, onderwijs of zorg, het zijn nog steeds de mensen die het verschil maken. Hun inzet en drive, hun creativiteit, samenwerkingsvaardigheden en vakbekwaamheid leveren resultaat, creëren waarde en maken impact. Lees meer

Persoonlijke verhalen vergroten betrokkenheid bij medewerkers

‘Content is king’ hoor je vaak zeggen. Wil je je onderscheidend vermogen vergroten, je reputatie versterken, medewerkers werven of diensten onder de aandacht brengen, dan moet je ook daadwerkelijk iets te vertellen hebben. En liefst niet alleen vanuit het perspectief van je eigen organisatie. Lees meer

Afscheid nemen met waardering: het belang van goede off-boarding

Op LinkedIn zie je regelmatig berichten voorbijkomen waarin mensen aankondigen dat het hun laatste werkdag is. Ze kijken terug op mooie jaren en bedanken hun collega’s. Als werkgever gun je je medewerkers natuurlijk een nieuw avontuur en de mogelijkheid om professioneel verder te groeien. Soms is een nieuwe werkomgeving de beste bestemming.

Lees meer

Verhaalkracht inzetten om medewerkers te boeien en te binden

Iedere organisatie wil betrokken medewerkers. Betrokken werknemers zijn productiever, blijven langer bij de organisatie, vertonen meer inzet en toewijding en hebben over het algemeen een positieve invloed op de werkcultuur en de prestaties van de organisatie. Ruimte voor ontwikkeling en de mogelijkheid om bij te dragen aan maatschappelijke betekenis dragen zeker bij aan betrokkenheid, maar ik geloof erin dat je medewerker-betrokkenheid vooral kunt versterken door een actieve inzet van verhaalkracht in organisaties. Lees meer

Effectieve complimenten voor meer waardering op het werk

Binnen de campagne ‘Een lente vol complimenten’ staan de maanden maart en april bij 2DAYSMOOD volledig in het teken van complimenten en waardering op de werkvloer.

Lees meer

Wat gebeurt er als je je mensen écht op de eerste plaats zet?

Team Rockstars IT doet het, en floreert zelfs in deze historisch krappe arbeidsmarkt, en de zeer competitieve IT-branche.  Tijdens het recente Summum van HR -Communicatie stonden we al even stil bij hun mooie verhaal. Lees meer

9 HR-trends voor 2023: Grenzen verleggen

Het HR Trend Instituut heeft, zoals ieder jaar, een overzicht gemaakt van belangrijke HR-trends voor het komende jaar. Het artikel, geschreven door de Chief Trendwatcher van het HR Trend Institute, Natal Dank, is eerder in het Engels verschenen: 9 HR trends for 2023: Breaking Boundaries. De vertaling is verzorgd door Tom Haak. Lees meer

Hoe neem je op een goede manier afscheid van medewerkers?

Niet een doosje Merci en een cadeaubon van een tientje, maar wat dan wel? Over het belang van een goede offboarding-aanpak. 

Lees meer

Een goed gesprek voeren, begint bij jezelf

In organisaties ‘anno nu’ werken mensen thuis, vergader je via het beeldscherm en kom je zo nu en dan live bijeen. Naast de technologische uitdagingen en generatieverschillen hebben we allemaal onze eigen(aardig)heden, onze eigen wortels en waarden en varen we op vertrouwde patronen. Eisen en verwachtingen ten aanzien van de werkomgeving liggen soms ver uiteen. Verbinding maken en elkaar verstaan is dan zo eenvoudig nog niet. Wat we zien: een goede connectie maken is hard werken! Lees meer

Whitepaper: 15 tips om van hybride werken een succes te maken

Hybride werken is blijvend! Daarom moet je zorgen dat je nu je beleid zo toekomstbestendig mogelijk inricht. De meeste medewerkers willen geen vijf dagen per week meer naar kantoor. Maar hoe onderhoud je verbinding als je elkaar niet (dagelijks) ziet? Hoe bepaal je de juiste leiderschapsstijl? En wat kun je doen om een werkplek in te richten? Dat lees je allemaal in het gratis e-book van 2DAYSMOOD met tips voor hybride werken! Lees meer

Autonomie: gevaarlijk aantrekkelijk positioneringsgebied voor je EVP

Heb je de opdracht om het werkgeversmerk (employer brand) van jouw organisatie op een onderscheidende wijze te positioneren? Baseer dan je Employee (of Employer) Value Proposition (EVP) op waarden en drijfveren. Je zult zien dat dit goed aanslaat bij medewerkers en kandidaten.  

Lees meer

Waarom zou je een dialoog met medewerkers starten?

Wil je samen uitzoeken wat er verborgen gaat achter de cijfers? Hoe je dingen in je organisatie beter kunt doen? Vanuit co-creatie – via een dialoog met je medewerkers – kun je komen tot collectieve intelligentie en creëer je een dieper level van betrokkenheid met je collega’s. Ik licht het graag toe met vier cases. 

Lees meer

De hoofddoelstellingen van arbeidsmarktcommunicatie

Communicatie is een steeds belangrijker hulpmiddel geworden om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt op elkaar af te stemmen. Vergrijzing van de beroepsbevolking, een toename van het opleidingsniveau en de snelle groei van bepaalde sectoren van de economie hebben geleid tot personeelsschaarste in een toenemend aantal vakgebieden. In een land als Nederland heeft deze schaarste een langdurig karakter. Dat heeft geleid tot een andere benadering van de arbeidsmarkt door recruiters, waarin naast de aloude doelstelling van directe werving plaats is voor doelstellingen die dit proces indirect ondersteunen.  Lees meer

Interview met Annet van Duren van Strategisch Opleiden: ‘Een organisatie kan optimaal succesvol zijn als medewerkers betrokken en gelukkig zijn’

Heel graag stellen wij Annet van Duren onze nieuwe kennispartner aan jullie voor. Annet is oprichter van Strategisch Opleiden en biedt structurele oplossingen voor het vergroten van de medewerker betrokkenheid in organisaties. Vanuit modern prestatiemanagement toegevoegde waarde brengen!

Lees meer

Whitepaper: 15 drijfveren om werkgeluk en betrokkenheid te beïnvloeden

2DAYSMOOD heeft intensief onderzoek gedaan naar de factoren die invloed hebben op werkgeluk en medewerkersbetrokkenheid. Zo hebben zij 15 drijfveren voor werkgeluk geïdentificeerd die zijn verwerkt in ons Employee Happiness Model® en hun realtime meetmethode. Een vervanging van het traditionele tevredenheidsonderzoek. Lees meer

Werkgeluk? Hoezo Werkgeluk? Opinieblog van Martin Meulenkamp, 2DAYSMOOD

Op 1 mei 1997 begon ik mijn HR carrière. Jong en onervaren, vol ambitie. Hoe anders was het toen, in relatie tot de huidige tijdsgeest. Werkgeluk? Hoezo werkgeluk?  Uiteraard letten we erop dat je paste in de cultuur van de organisatie, maar verder moest je meegaan in de flow. Gewoon op tijd komen, je ding doen en zorgen dat je werk kwalitatief goed en af is. Dat was het algemene gedachtengoed. Niets mis mee toch? Lees meer

De volgende stap in employee listening heet online dialoog

Elk jaar, kwartaal of maand moet HR er aan geloven, en medewerkers ook … de medewerkers-enquête. Op 10 tot soms wel 80 vragen scores ophalen van medewerkers. Algemene vragen. Voor specifieke uitdagingen. Dat is geen match.  Lees meer

Hoe voer je een goed exitgesprek? Zo leer je van vertrekkende medewerkers

Natuurlijk zie je medewerkers liever niet vertrekken! Zeker in de huidige arbeidsmarkt is het van belang dat jij het talent in jouw organisatie zo lang mogelijk kunt vasthouden. Verloop kost de organisatie immers veel geld. Maar toch is het uiteindelijk onvermijdbaar. Daarom is het van belang dat je met vertrekkende medewerkers een goed en open gesprek voert over hun vertrekredenen. Dan heb je de kans om het gat vroegtijdig te dichten en meer verloop te voorkomen. Hoe hou je zo’n exitgesprek? Dat lees je hier. Lees meer

Podcasts maken arbeidsmarkt transparant

Personeelstekorten zijn inmiddels in bijna elke sector voelbaar. En dat wordt ingrijpender naarmate de economische groei doorzet. Om dit probleem het hoofd te bieden, zoeken werkgevers nieuwe manieren om aan geschikt personeel te komen. Iedere branche heeft zijn specifieke kenmerken en personeelsbeleid en de ene werkgever is de andere niet.

Lees meer

Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2021

Dit zijn de vijf blogs met de meeste views in 2021. Blogs over hybride werken en het zakelijk inzetten van WhatsApp. Blogs over hoe je met je interne communicatie het ziekteverzuim kunt beïnvloeden, hoe je bevlogenheid en vitaliteit kunt verhogen én hoe je jaargesprekken voert in een reflectieve stijl. 

Lees meer

Nieuwe Yellow Paper gelanceerd over Goede Mensen Langer Vasthouden

Het is vandaag Yellow Tuesday!

De dag na Blue Monday, de meest depressieve dag van het jaar. Die heb je dus maar vast gehad. Yellow Tuesday is onze positieve tegenhanger. Een dag om vooruit te kijken. Lees meer

Hoe houd je goede mensen langer vast?

Vandaag publiceren de twee experts van Double-OO hun Yellow Paper. Double-OO helpt organisaties hun goede mensen langer vast te houden. Want dat is voor organisaties één van de belangrijkste uitdagingen voor 2022.

Lees meer

De 7 HR trends voor 2022 die álle managers moeten weten

Na een bewogen 2021 zijn we weer toe aan een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Dat brengt ook op HR-vlak nieuwe ontwikkelingen met zich mee. Waar we vorig jaar rekenden op maandelijkse check-ins en leiderschap op afstand, kijken we nu naar 7 hele nieuwe HR-trends voor 2022.  Lees meer

10 HR-trends voor 2022: van adaptatie naar transformatie

Het is Tom Haak van het HR Trend Institute weer gelukt: een artikel BOMVOL inspiratie!

Lees meer

Wat is employee engagement en hoe verhoog je het? [+6 tips]

We maken tegenwoordig in een rap tempo veel ontwikkelingen mee. Niet alleen op het gebied van technologie, maar ook op de arbeidsmarkt (door de toenemende krapte) en op de werkvloer: denk aan de transitie naar hybride werken en een hogere werkdrukbeleving door corona. Die transformaties zorgen ervoor dat de employee experience belangrijker is geworden om goede resultaten te boeken voor je organisatie. Een onderdeel van die medewerkersbeleving is ook employee engagement, oftewel medewerkersbetrokkenheid. Waarom is het zo’n veelgebruikte term, en wat kun je er als HR-manager mee doen?

Lees meer

Diversiteitsmanagement: wat werkt wel en wat niet?

Organisaties en lokale overheden handelen vaak reactief op de ontwikkelingen in de samenleving door het invoeren van diversiteitsbeleid/management. De leidraad en scope van het diversiteitsmanagement varieert erg per organisatiecultuur.

Lees meer

7 tips voor een onboarding die nieuwe medewerkers omver blaast

Beginnen met een nieuwe baan: het is en blijft toch wel spannend. Maar als teamleider of HR-manager kun je het al een stuk gemakkelijker maken. Tijd om je onboarding proces te optimaliseren! Hoe zorg je dat je het proces goed inricht? En waarom is het eigenlijk zo belangrijk? In deze blog lees je alles over onboarding en krijg je handige tips.

Lees meer

De Stand van Werven 2021

Voor de zevende keer brengt de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie het rapport Stand van Werven uit dat inzicht geeft in de actuele stand van zaken op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Het onderliggende onderzoek vroeg onder meer naar invloeden, verwachtingen en prioriteiten bij bureaus en corporates (profit en not-for-profit organisaties). Lees meer

Ga voor mensen die iets toevoegen: cultural add no cultural fit

Diversiteit en inclusiviteit. Groot en belangrijk onderwerp. Moet zeker een plek hebben in de podcast-serie ‘Hier is AMC‘. Maar ik heb ermee geworsteld hoe ik het erover kan hebben. Want ik vind het ingewikkeld. Het is sowieso een heel groot onderwerp. En als het hierover gaat, wordt er vaak met het vingertje gewezen wat er niet goed gaat. Die kant wil ik niet op. Lees meer

Je werkgever is een merk, maar waar is de zin voor jou?

Als je werkt bij een werkgever met een sterk merk, waar zit dan de werkelijke match? Als werk meer is dan een transactie, wat is dan het appellerend vermogen van een employer brand? Van welk verhaal maak je dan deel uit? Welke betekenisgeving biedt dat en hoe verhoudt zich dat tot je eigen verhaal? 

Lees meer

Beste werkgevers van Nederland? Liever een ‘Beter Leven’ keurmerk voor bedrijven

Streven jullie ook ieder jaar ernaar om in dé lijstjes te staan zodat talentvolle mensen bij jouw organisatie willen komen werken? Maar deze lijst, de beste werkgevers van Nederland, is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk als je denkt. Je kunt er namelijk veel beter voor gaan om elk jaar de beste werkgever van jouw medewerkers te zijn. Klinkt logisch, toch? Maar waar ligt het verschil? En hoe bereik je dat dan?

Lees meer

Boegbeeld Branding & Engagement: Raymond Godding

Voor het expertisegebied Branding & Engagement stellen wij graag ‘inspirator’ Raymond Godding voor als HR & Communicatie boegbeeld. Lees meer

Vier lessen over verbinden en werken aan cultuur op afstand

‘Zonder ontmoeting geen (organisatie)cultuur’. Symbolen, gedrag, rituelen vormen samen de bedrijfscultuur. En deze tijd levert een herwaardering op van bedrijfscultuur. Vier lessen over verbinden op afstand.  Lees meer

Universiteit Utrecht en 2DAYSMOOD lanceren unieke meting van duurzame inzetbaarheid

Hoe kunnen organisaties continu zorgen voor waardig werk voor medewerkers, op elk niveau en elke leeftijd? Dat is de essentie van duurzaam werkgeverschap. En zeker na de impact van de coronacrisis, hebben werkgevers hier een grote opgave. Universiteit Utrecht en 2DAYSMOOD stimuleren daarom de verbetering van duurzaam werkgeverschap met een nieuw product.  Lees meer

Waarom jij in 2021 stappen moet zetten in Employer Branding

Employer branding is een term die je vast vaak voorbij ziet komen. Maar wat is dit nou precies, waarom is het belangrijk en hoe kun je dit inzetten in je wervingsstrategie? In deze blog vertellen we je het!

Lees meer

11 HR Trends om rekening mee te houden in 2021

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute is ongekend populair. De afgelopen jaren publiceert hij aan het einde van het jaar zijn visie op de HR-trends. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2021, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!

Lees meer

Werkstress data rapport: energiebronnen en stressoren tijdens coronacrisis

De veranderingen in onze leefwereld gaan sneller dan ooit. Dat was natuurlijk al een tijdje zo, maar sinds de uitbraak van het coronavirus schipperen mensen en organisaties continu tussen een toestand van onzekerheid-zekerheid, proactiviteit-waakzaamheid, verantwoordelijkheid-vrijheid en eenzaamheid-verbinding. Om die wisselingen het hoofd te bieden putten we uit fysieke en mentale energiebronnen. Maar kunnen we onze energie snel genoeg aanvullen voordat de reserves opraken? En welke invloed heeft dit op ons werk en welzijn? Lees meer

De employee journey moet verder worden gedigitaliseerd

Dat vindt 87% van de deelnemers aan de online dialoog die HR & Communicatie binnen (en buiten) haar community uitzette. Is dit een verrassende uitkomst? Nee, zeker niet. In het nieuwsbericht waarin we HR- en communicatieprofessionals vroegen zich uit te spreken over de (digitale) toekomst van de employee journey stond eigenlijk al de verwachting dat met de toenemende digitalisering ook de employee journey verder moe(s)t digitaliseren. Lees meer

Goed de winter door met blijvende online verbondenheid

Het thuiswerken gaat nog wel even duren, merken we aan de ontwikkelingen om ons heen. Vanwege de coronacijfers, maar zeker ook omdat tot wel 80% van de medewerkers er het liefst voor kiest om blijvend hybride te blijven werken: deels op kantoor en deels op een externe (thuis)werkplek. De vraag hoe je de club bij elkaar houdt als je allemaal online werkt en niet dagelijks samen op kantoor zit, wordt nog belangrijker nu we zien dat het voor de lange termijn is.

Lees meer

Dit helpt niet bij werkstress tijdens thuiswerken

Wéér een dag werken vanuit huis zonder spontane interactie met collega’s, wéér de laptop openklappen aan de inspiratieloze oncomfortabele keukentafel, wéér dat energievretende video-vergaderen of bellen met collega’s… Lees meer

Verbinden ‘beyond’ de virtuele koffie – hoe doe je dat?

Hoe beïnvloedt de tijd waarin we nu leven en werken de relatie tussen werkgevers en werknemers? Welke positieve en negatieve effecten hebben de intelligente lockdown met het vele thuiswerken als gevolg, voor goed werkgeverschap en de employee experience?  Lees meer

AMC kent veel specialismen, de verbinding ertussen is ook een vak

In aflevering 31 van ‘Hier is AMC’ kom ik zelf aan het woord. Dat zit zo. Ik was te gast in de Werkimago-podcast van Kim Werensteijn, en dat werd een erg leuk gesprek over arbeidsmarktcommunicatie. Dat past zo in mijn eigen podcastserie. Lees meer

Employer branding power hour met James Ellis

In aflevering 30 van ‘Hier is AMC’ heb ik James Ellis te gast. En daar ben ik erg blij mee, want ik vind hem een van de meest interessante sprekers over employer branding van dit moment. Strategisch gezien brengt hij het erg helder, en hij koppelt het aan de dagelijkse praktijk. Met lekker veel humor. Hij is Chicago-based en host van de podcast ‘The Talent Cast’, met inmiddels al meer dan 175 afleveringen. Maar hij doet veel meer. Verstuurt o.a. iedere week een erg goede nieuwsbrief over employer branding. Ik heb in mijn podcasts al regelmatig naar hem verwezen. Dus ik vond het erg mooi om hem nu in levende (digitale) lijve te spreken. Zo veel mogelijk mensen in het Nederlandse en Belgische vakgebied moeten van hem gaan horen.

Lees meer

HR kan missers voorkomen met employee experience design

Een geweldige medewerkersbeleving is geen toevalstreffer en komt niet vanzelf, die moet je ontwerpen! Employee experience design is een nieuwe vaardigheid voor HR waarmee je de medewerkersbeleving naar een hoger plan tilt. In dit artikel van Heleen Mes lees je hoe HR de meest gemaakte ontwerpmissers kan voorkomen.

Lees meer

In vacatureteksten komt alle AMC samen

In aflevering 29 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ is het dan eindelijk zover, we gaan het over vacatureteksten hebben. En met wie kan je dat beter doen dan met Nicol Tadema van Voor Tekst? We hebben eerst de breedte van vacatureteksten besproken. Want als je over vacatureteksten praat, gaat het eigenlijk over arbeidsmarktcommunicatie in de volle breedte. En we hebben elkaar uitgedaagd om ieder 3 concrete tips te geven voor het maken van vacatureteksten. Een lekkere mix dus tussen breedte en concreet. Bekijk hier het hele gesprek. De links naar de audioversie staan onderaan dit artikel.

Lees meer

Werkgeluk voor en tijdens corona: cijfers uit de (thuis)werkomgeving!

Organisaties staan aan het begin van een grote uitdaging. De afgelopen maanden hebben zij ervaren hoe hun medewerkers en managers omgaan met een crisis. De focus was overleven. Maar de volgende fase breekt aan: de organisatiecultuur herontwerpen en groeien. Of worden we toch nog opgeschrikt door een tweede coronagolf? In elk van die scenario’s speelt de data-gedreven en mensgerichte werkgever een hoofdrol. Want die zal in staat zijn iedere medewerker een gezonde en motiverende (thuis)werksfeer te bieden die nodig is om weer te floreren. Lees meer

Whitepaper Candidate Experience 2019

Het afgelopen jaar hebben wederom bijna 15.000 sollicitanten meegedaan aan de nationale Candidate Experience benchmark. De benchmark laat zien dat sollicitanten steeds meer op zoek zijn naar de juiste sollicitatie-ervaring. Zo is de telefonische bereikbaarheid gestegen naar een 7,0 terwijl dit in 2018 nog met een 5,3 werd gewaardeerd. Het gehele sollicitatieproces werd in 2019 beoordeeld met een 6,9 (6,3 in 2018). Lees meer

Werkgeluk Data Rapport

HR managers en leidinggevenden staan aan het begin van een grote uitdaging. De afgelopen tijd hebben zij ervaren hoe hun organisatie omgaat met een globale crisis. Het is nu tijd om te leren van het verleden en te kijken naar de toekomst, en daarin speelt de data-gedreven, mensgerichte professional een hoofdrol. Lees meer

Waarom iedere werkgever een eigen Tommie zou moeten hebben

Voor mij is de basis van alle employer branding en arbeidsmarktcommunicatie dat er mensen enthousiast vertellen over hun werk. Natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken, maar als die enthousiaste mensen ontbreken, of niet echt voelen, klopt het uiteindelijk niet. Daarover praat ik in aflevering 27 van de podcast “Hier is AMC” met Tommie Niessen, beter bekend als Tommie in de Zorg. Mijn favoriete voorbeeld van zo’n ambassadeur. Hij deelt al jaren verhalen over zijn werk in de zorg. Lees meer

Een sterk werkgeversmerk maakt het verschil

De huidige situatie zet de arbeidsmarkt op zijn kop, des te belangrijker is de rol van employer branding.

Je moet nog steeds in beeld komen bij de schaarse doelgroepen en de band met je huidige medewerkers is cruciaal, zeker nu ze thuiswerken. Dat doe je allemaal vanuit je employer brand.

Lees meer

Data-gedreven bedrijven zien werktevredenheid dalen tijdens Coronacrisis

In tijden van Corona wil iedere leider graag een antwoord op deze vragen: Hoe houd ik mijn teams vitaal, productief en betrokken? Hoe doen andere bedrijven dit nu? Hoe maak ik mijn organisatie veerkrachtig om sterker uit deze crisis te komen? Lees meer

Lid! Nicole Toebast: ‘Ik stimuleer bewustwording in organisaties over hoe essentieel gedrag is bij de opbouw van je merk’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Nicole Toebast voor. Nicole werkt als business partner communication & strategy bij MTA bv. Zij is gefascineerd door identiteitsvraagstukken en het verankeren van communicatie in organisaties. Sinds zij de opleiding ‘de coachende communicatieadviseur’ ontwikkeld en begeleid heeft met een collega, koppelt zij het communicatie- en coachvak aan elkaar.
Lees meer

4.000 vacatures, veel meer dan treinen. Mooie tips voor Instagram

In aflevering 26 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ ben ik weer te gast in een mooie wervingskeuken. Ik zit aan tafel bij Daphne van der Sprong, manager recruitment marketing bij NS. We spreken over de verschillende doelgroepen die ze met hun team werven, over het maken van content op de werkenbij-site en we staan wat uitgebreider stil bij de mogelijkheden van een werkenbij-account op Instagram. Lees meer

Whitepaper: Kickstart een Bedrijfscultuur van Betrokkenheid en Topprestaties

2DAYSMOOD schreef dit praktische stappenplan om aan de slag te gaan met je cultuur. In deze whitepaper vind je een handleiding om een datagedreven pilot op te zetten voor jouw werkparadijs.  Lees meer

The Workplace Wellness Ways

Tips voor gezond en gelukkig werken!

We weten het allemaal, werknemers zijn de belangrijkste asset van een organisatie. Het behouden en verbeteren van hun gezondheid met op maat gemaakte oplossingen is van het grootste belang omdat mensen het hart vormen van iedere organisatie. Nog niet alle organisaties weten hier inhoud en vorm aan te geven. Deze publicatie van Vivian Acquah, Workplace Wellness Advocate, brengt hier verandering in.

Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie: Aandacht voor alles wat je doet. De kracht komt uit de breedte.

Aflevering 25 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ is een bijzondere. Anders dan anders. Want het is de 25e, dat wilde ik een beetje vieren. Daarom heb ik mijn eerste 3 gasten ooit, uit aflevering 1, 2 en 3, opnieuw voor de microfoon gevraagd. Mitchell van Koert van Achmea, Hans Kroonen van Steam en Ronald van Driel van Recruitment Accelerator.

Lees meer

Hoe storytelling het Employer Brand van Waterschap Rivierenland versterkt in 2020

Hoe zorg je dat de identiteit en persoonlijkheid van jouw organisatie goed voor het voetlicht komt bij je doelgroep in de arbeidsmarkt? Employer Branding met behulp van storytelling biedt hier uitkomst. Wat kunnen we leren van de praktijkcase van Waterschap Rivierenland? 

Lees meer

Gemeente Alphen aan den Rijn: ‘Een 8 als werkgever is onze KPI’

Hoe gemeente Alphen aan den Rijn werkgeluk vergroot op basis van data

Steeds meer innovatieve organisaties hebben het door, werkgeluk is winst! Voor de medewerker, manager én directie. Maar werkgeluk is een resultante van een positieve en productieve werkomgeving. HR-professionals zijn dan ook druk bezig met de vraag: Hoe kun je die duurzaam en effectief vormgeven? Lees meer

Kennis delen is de basis voor goede content marketing. Werving is bijvangst

Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie kunnen veel van marketing leren. Dat hoor ik vaak, en ik ben het ermee eens. Maar je hoort dit verhaal eigenlijk alleen van recruiters. Dat wilde ik ook wel eens met een echte marketeer bespreken. Daarom spreek ik in aflevering 24 van mijn podcast ‘Hier is AMC’  Edwin Vlems Lees meer

Een werkgeversmerk als Tony’s Chocolonely? Zo pak je het aan!

Van plofkip tot #metoo, angstcultuur bij de Belastingdienst, of meer betalen om CO2-neutraal te tanken bij Shell. Medewerkers, klanten en andere (maatschappelijk betrokken) partijen worden steeds mondiger als het gaat over hoe organisaties hun bedrijfsvoering en werkgeverschap aanpakken. Met naming and shaming op (sociale) media als mogelijk gevolg. En dat mag in sommige gevallen ook. Maar het lijkt hierdoor steeds moeilijker om de reputatie van je werkgeversmerk veilig te stellen als organisatie. Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie is én techniek, én merk, én marketing

In aflevering 23 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ ga ik langs bij Ricardo Risamasu van Talmark. ‘Bureau voor strategische digitale arbeidsmarktcommunicatie’ zeggen ze zelf op hun site. Dus dat past helemaal bij de titel van de podcast. Het werd een gesprek over de grote lijnen van arbeidsmarktcommunicatie. Hoe vlieg je het aan, wat houdt het allemaal bij elkaar. Daarmee zitten er mooie handvaten in voor alle AMC-professionals. Lees meer

Meer geluk op het werk? Deel verhalen van betekenis

Waaruit halen we ons geluk? Misschien uit nieuwe delen van de wereld zien, het samenzijn met familie en vrienden, een romantisch etentje of een mooie zonsondergang. Leo Bormans, geluksambassadeur en auteur van onder andere ‘The World Book of Happiness, stelt dat er geen eenduidige definitie van geluk bestaat, maar dat er wel drie vaste componenten aan te wijzen zijn in de zoektocht naar geluk. “We streven allemaal naar comfort en plezier: we willen dat ons leven aangenaam is. Daarnaast willen we ook betrokken leven: we willen zinvolle dingen doen in relatie tot en samen met andere mensen. De mens is en blijft een sociaal dier. En tenslotte willen we dat ons leven betekenisvol is: wat we doen, moet een diepere zin en waarde hebben.  Lees meer

5 redenen om LinkedIn Live in te zetten voor Employer Branding

Veel organisaties zijn inmiddels zichtbaar via een LinkedIn bedrijfspagina en snappen de kracht van dit platform. LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk met 7,4 miljoen Nederlanders die ervan gebruik maken. Met andere woorden, 82 procent van werkend Nederland heeft een LinkedIn account.
Lees meer

12 HR Trends voor 2020

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute wordt steeds populairder. De afgelopen vijf jaar publiceert hij jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2020, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!
Lees meer

Zo beïnvloed je onbewust gedrag van medewerkers

Op iedere werkvloer werken mensen met elkaar samen en eerlijk is eerlijk: technologie groeit als aandeel van het werkproces, maar de mens staat nog steeds centraal. Al die mensen vertonen bepaald gedrag en iedereen is anders. De kunst als werkgever is om de juiste mensen met de juiste gedragingen aan te laten sluiten bij jouw bedrijfscultuur, maar hoe doe je dat? 

Lees meer

Vrouwenquotum vormt reputatierisico

Niet alleen vrouwen zouden moeten huiveren voor de reputatie van ‘quotumvrouw’. Ook organisaties die zich met een telraam blindstaren op de sekseverdeling van hun personeelsbestand, dienen beducht te zijn op het reputatierisico dat daaraan kleeft. Meer vrouwen aannemen om het quotum te halen dat de SER verplicht wil stellen, terwijl het werkklimaat niet evenredig meegroeit, bespaart bedrijven misschien boetes van de ‘quotum-politie’. Maar tegen welke prijs? Lees meer

Hoe overtuig je je stakeholders?

Stel: je hebt een goed idee om je organisatie verder te helpen. Maar dan ook echt, een idee dat het werkgeversmerk van de organisatie versterkt én meer kandidaten laat solliciteren. Hoe zorg je dan dat anderen ook zien dat jouw idee echt de moeite waard is? Lees meer

Employer Branding versterken met Duurzaamheid

Wist je dat je met een visie op duurzaamheid impact kunt maken op de arbeidsmarkt? Tijdens EVP-sessies die ik verzorg voor organisaties zie ik keer op keer naar voren komen dat medewerkers duurzaamheid als thema belangrijk en waardevol vinden. En echt niet alleen jonge mensen – iedereen wil bijdragen aan een betere wereld. In dit artikel help ik je – met interessante voorbeelden uit de praktijk – op weg hoe je duurzaamheid kunt implementeren in je employer brandingsactiviteiten.  Lees meer

Jij bent hier welkom: gastvrijheid in je HR-communicatie

Je hebt er ongetwijfeld ervaring mee hoe fijn het is om gastvrij bediend te worden in een café of restaurant. Je colaatje light smaakt hetzelfde als op het terras ernaast, het eten bij de buren is misschien zelfs net iets lekkerder, toch kom je graag bij die zaak terug als de medewerkers er vriendelijk en gastgericht met je omgaan. Als je er niet als tafelnummer, maar als mens wordt behandeld.
Lees meer

Whitepaper: De beste manieren om werkgeluk te meten

2DAYSMOOD publiceerde onlangs deze whitepaper vol wetenschappelijke inzichten, voorbeelden en een quickscan om werkgeluk te peilen in je team.  Lees meer

Van het juiste talent verleiden naar vasthouden

Whitepaper: De Stand van Werven 2019/2020

In deze zesde editie van het jaarlijkse onderzoek op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment in Nederland, De Stand van Werven 2019/2020, zien we dat de economie en de arbeidsmarkt aan het afkoelen zijn. De schaarste is nog steeds groot, maar lijkt niet verder toe te nemen. Met de onzekerheid rond de gevolgen van de Brexit en de invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) per 1 januari 2020 staan nieuwe uitdagingen voor de deur. Lees meer

Burned-out of toch bored-out? Zó herken je bore-out bij je medewerkers!

Gestreste medewerkers die zich constant vermoeid en futloos voelen, weinig energie stoppen in hun werk, prikkelbaar reageren of zelfs depressief zijn. Als management, HR of teamleider ben je vast bekend met het verschijnsel ‘burn-out’. Helaas komt dit veel voor op de werkvloer. Maar weet je zeker dat je te maken hebt met burn-out, of vervelen je medewerkers zich juist en is er sprake van ‘bore-out’? In deze blog helpen we je aan de hand van concrete tips en een praatkaart een bore-out bij je medewerkers te herkennen en bespreekbaar te maken.  Lees meer

De verbindende werking van podcasts

“Het belang van lineaire radio neemt af. Met onze podcasts leveren we geen kijkers in, er komen meer luisteraars bij”, zegt hoofdredacteur Sjors Frölich van BNR. Met opdrachtgevers en relaties zijn we op bezoek bij BNR, onze jaarlijkse ontmoeting met journalisten. We leren dat het mogelijk is met de BNR app om “smart radio” te luisteren. Een functie om audio content te vinden. “You are far ahead of us”, vertelde een delegatie uit Engeland. We krijgen een speed cursus podcasting met veel interessante cijfers. Lees meer

Search & Co Groep haalt Firstbird naar Nederland

Trots meldt Michael Boud van de Search & Co Groep dat zij de officiële partner zijn geworden van het innovatieve Oostenrijkse Firstbird: een handige app voor personeelswerving. Search & Co Groep levert en ondersteunt het systeem voor alle gebruikers in Nederland.  Lees meer

Als werkgever in beeld komen met video en Instagram

In werving gaat het veel over tekst. Beeld is minstens zo belangrijk. Maar vraagt om een eigen plan en uitwerking. Daarover praat ik in aflevering 22 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ met Ellen van Dieren. Je kent haar als de Recruitment Trainer. Als je Ellen ziet, dan zie je Ellen ook echt. Ze gebruikt nooit alleen tekst, altijd beeld erbij. Dat was ook de rode draad van ons gesprek: beeld. Hoe kom je in beeld als werkgever. Hoe gebruik je echt beeld daarbij, wat voor rol kan Instagram daarbij spelen. En wat is nou de ideale testimonial-video?
Lees meer

Heb jij een emotioneel veilige werkomgeving? Laat je medewerkers floreren!

Op de werkvloer is niets belangrijker dan dat medewerkers helemaal zichzelf durven te zijn. Stel je voor, meer dan 30 uur per week op je tenen lopen, je niet comfortabel voelen, niemand om je heen om een oprecht gesprek mee te voeren, daar wordt toch iedereen somber of gestrest van! Het thema ‘Sociale Waarden’ is dan ook één van de belangrijkste factoren die werkgeluk en medewerkersbetrokkenheid beïnvloedt, en daarmee het succes van je organisatie.   Lees meer

Hiermee stoom je jouw organisatie klaar voor de wereld van morgen

Na decennialang de focus te hebben gehad op het creëren van aandeelhouderswaarde, heeft het Amerikaanse bedrijfsleven (het licht gezien!) plechtig beloofd om de komende jaren de nadruk te leggen op langere termijn waarde creatie. Naast het leveren van toegevoegde waarde voor klanten, gaan deze organisaties ook investeren in medewerkers. Wat houdt dat laatste in? 

Lees meer

De kortste weg naar het beste talent?

Hoe word je als bedrijf een magneet van talent? Door continu en veelvuldig met vacatures te strooien? Alle jobboards te vullen met steeds weer dezelfde teksten? Met concurrenten die allemaal hetzelfde zeggen, roepen of schreeuwen? Wij geloven daar niet meer in. Anno 2019 is er echt wel wat meer voor nodig om de aandacht van al dat begeerde talent te trekken. Maar wat dan? En hoe dan? Lees meer

Employee Experience, waar begin je?

Een gastblog van Marieke Michel, Chief Employee Experience: “Door mijn ervaringen en aanpak te delen wil ik bijdragen aan het beeld over hoe je in de praktijk een sterke Employee Experience neerzet.”

Lees meer

Wat is employee experience en hoe verbeter je die van jullie?

Op de huidige arbeidsmarkt verwachten medewerkers transparantie, groeimogelijkheden en een werkervaring die leuk en uitdagend is. Zeker millennials zetten hun wensen stevig neer en vragen een flinke verdieping van hoe we kijken naar en bouwen aan employee experience. Maar wat is employee experience, waarom doet het ertoe en hoe kan een organisatie het verbeteren?

Lees meer

Dit is de verrassende opbrengst van Candidate Experience Marketing

Een sollicitatie-ervaring heeft een enorme impact op het werkgeversmerk. Bij het meten van de tevredenheid van sollicitanten ontdekte kennispartner Michael Boud meer toepassingen en kansen dan hij vooraf had verwacht.

Lees meer

Interne podcast? De tool om werknemersbetrokkenheid verbeteren!

Volgens Gallup is 10% van de werknemers in Nederland betrokken op het werk. Dit is een alarmerend kleine minderheid van de medewerkers in Nederland die zich betrokken bij zijn werk voelt. Gallup, een toonaangevend marktonderzoeksbureau op het gebied van human capital en economie, schat de wereldwijde kosten van improductiviteit op €6 biljoen.  Lees meer

Whitepaper: Goed werkgeverschap

De basis voor een succesvolle, gezonde en mensgerichte organisatie

Er is niet 1 succesformule voor de ideale werkgever. Iedere organisatie is anders, opgebouwd uit een bepaalde visie, waarden en gedrag. Niet iedere werkgever zal bij ieder persoon passen en vice versa. Het succes zit in het vinden van de juiste match tussen waar je als organisatie voor staat en de mensen die er werken. Lees meer

Schrijf eens een business case voor Employer Branding!

Hoe bouw je een sterke business case voor Employer Branding?

We plaatsen deze paper (van 10 september 2013!) weer even naar voren. Waarom? Tijdens de kennisontwikkelingsgesprekken die wij voeren over het thema draagvlak komt regelmatig de tip naar voren: schrijf een business case. In een business case leg je uit hoe jouw plan concreet te koppelen is aan het verbeteren van de knelpunten in de organisatie. Daarbij, je business case geeft een helder antwoord op de vraag: wat levert het de organisatie op? Lees meer

Het lerarentekort is goed voor het imago

De tekorten in het basisonderwijs blijven alleen maar groeien. Het zal de komende jaren steeds meer moeite kosten om leraren te vinden. De cijfers maken het zichtbaar: op 70% van de vacatures voor leraren reageerde het afgelopen schooljaar minder dan vijf kandidaten. Het jaar daarvoor was dat nog 43%.  Lees meer

Heb jij last van (te) hoge werkdruk? Doe de quickscan

Steeds meer mensen ervaren een (te) hoge werkdruk. Waar komt dat door, wat heeft het tot gevolg, en hoe ontdek je hoe hoog de werkdruk voor jou, jouw team of organisatie is?

Lees meer

Interview met Martin Meulenkamp en Jan Pronk: ‘De beste resultaten krijg je door korte frequente feedback.’

Aan het hoofd van onze nieuwste kennispartnerorganisatie 2DAYSMOOD staat een ervaren ondernemersduo met een frisse visie. Vanuit hun frustratie bouwden ze iets moois. “Een positief werkklimaat is volgens ons de allerbelangrijkste voorwaarde om als medewerker te kunnen presteren en als bedrijf te floreren.”

Lees meer

Employee experience, klinkt geweldig, maar hoe doe je dat?

Employee Experience is alles. Het is inspirerend en motiverend om er over te lezen en te praten. Maar als je dan weer terug in je dagelijkse werkomgeving bent, hoe begin je dan? Want je begint niet met een schone lei maar in een bestaande context. Daarom blogt Marieke Michel: om haar ervaringen te delen en samen het wiel uit te vinden.

Lees meer

Employer branding in het basisonderwijs

Omdat het onderwijs kampt met een groot en groeiend personeelstekort, en ook het imago wel wat positieve ‘vibes’ kan gebruiken deel ik graag mijn meest recente werkervaring. In dit blog neem ik jullie mee op reis naar Talent Primair, een stichting met 24 basisscholen in Gooi en Vechtstreek, en vertel ik hoe we met het professionaliseren van Corporate, Employer & Internal Branding goede resultaten bereiken.  Lees meer

Aan de slag met de employee Net Promotor Score

Er is van alles aan de hand op de arbeidsmarkt; krapte, werkdruk, burn-outs, imagoproblemen in sectoren, verschillen tussen millennials en babyboomers en de zoektocht naar zingeving in je baan. Is het essentieel om hier als directeur rekening meeuden? Ja! Maar je kunt niet op alle slakken zout leggen. Je focus ligt ook gewoon op de bedrijfsvoering van dag tot dag. Lees meer

Talent verleiden, verrassen én verbinden

Whitepaper: De Stand van Werven 2018

In deze vijfde editie van het jaarlijkse onderzoek op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment in Nederland, De Stand van Werven 2018, zien we dat de schaarste op de arbeidsmarkt steeds bepalender wordt voor het werk van de wervingsprofessional. Was dit in 2017 al zichtbaar, in 2018 zijn deze effecten nog groter. Talent vinden in de huidige arbeidsmarkt is niet echt meer het probleem, maar hen verleiden, verrassen en verbinden is dé grote uitdaging. Lees meer

De voor- en nadelen van onbeperkt verlof die iedereen echt moet weten

Het is een trend om je als werkgever aantrekkelijker te maken door medewerkers een onbeperkt aantal vakantiedagen te bieden. Een mooi gebaar. Maar laten we eens kijken naar de voordelen én de nadelen.

Lees meer

Wil jij een positiever werkgeversimago in het onderwijs? Tips van Werkgeluk experts!

‘Onderwijs heeft hoogste burn-out percentage’, ‘Leraren, verpleegkundigen en ambtenaren hebben te weinig werkgeluk.’, ‘Toename van geweld tegen docenten voorgezet onderwijs.’ Een greep uit de krantenkoppen die mij afgelopen tijd zijn opgevallen als we het hebben over het onderwijs. Neem daarbij het nieuws over de meest recente nationale onderwijsstaking van 15 maart. Hiermee werd aandacht gevraagd voor de hoge werkdruk, het lerarentekort en de te lage salarissen. Als jij nu werkzoekend bent, klinkt het onderwijs dan als een aantrekkelijke sector om voor te solliciteren? Ik word er helaas niet enthousiast van. Lees meer

TAGdeck: praktische hulp voor waardevolle communicatie

Met TAGdeck kom je razendsnel tot waardencreatie voor concepten met betekenis. Je infiltreert je strategiesessie met lichtheid!

We ontvingen deze set kaarten van Dirk Pieter van Walsum, specialist in merkontwikkeling en visuele communicatie. In een introductie zegt hij dat hij vooral af wil van die onnodig zware strategiebijeenkomsten. Zijn aanpak is speels. Heeft snelheid. En omdat het tastbare in onze dienstenmaatschappij steeds belangrijker is geworden – bedacht hij juist deze niet tastbare begrippen die betekenis geven aan ideeën, concepten, plannen of projecten. Of een platform en community, zoals wij zijn. We namen direct de proef op de som.

Tijdens een redactieoverleg hadden wij in een half uur onze drie meest prominente waarden voor HR & Communicatie op tafel. We begonnen met de kleur geel, dat zijn de abstracte concepten. Een tafel vol kaartjes en eigenlijk zagen wij beiden ‘onze kaart’ ertussenuit springen: ASPIRATION/ASPIRATIE.

Door naar groen, de persoonlijke kwaliteiten en interactie. Hier zijn wij eigenlijk gaan wegstrepen. Eén voor één haalden wij een kaartje van de tafel. Uiteindelijk bleven er drie over. Dan begint de discussie over identiteit, zijn we meer van dit of van dat. We kiezen uiteindelijk voor ACCESS/TOEGANG. Vanuit de filosofie ‘delen is vermenigvuldigen’. Daarbij krijgt iedereen – via onze community – toegang tot onze kennis en onze kennissen.

Tot slot blauw, de zakelijke focus, het ondernemen. Hier bleven na het wegnemen van alles wat we niet zijn vier kaartjes over. Mooi om te merken hoe dicht sommige ontastbare begrippen tegen elkaar aanliggen maar dat je uiteindelijk toch kiest voor juist die ene. Wij kozen voor NICHE. Ons platform bedient een niche. HR-communicatie, ons vakgebied is een niche. Wij voorzien in zo’n specifieke behoefte. Super tevreden over dit prachtige spel!

Wil je weten hoe jij deze prachtige set aan kaarten kunt inzetten voor je werk?
Neem dan zeker even contact op met DPid. Bestellen? Dat kan via deze link.

Krapte in de zorg: de oplossing is ‘nabij’

De afgelopen maanden heeft Arjan Mackaay de zorg van wel heel dichtbij meegemaakt. Een overdonderende diagnose gooide zijn leven in september vorig jaar van het ene op het andere moment volledig op z’n kop. Een bijzondere ervaring die het beeld van werken in de zorg compleet heeft veranderd. Wat leerde hij over krapte, werving en arbeidsmarktcommunicatie binnen de zorg? Een gastblog van Arjan: 

Lees meer

Is jouw jaarlijkse medewerkersonderzoek een moetje? 3 Redenen om te stoppen

Iedere werkgever vindt het belangrijk om medewerkersfeedback te verzamelen. En werknemers vinden het ontzettend belangrijk dat er naar hen wordt geluisterd door het management. Toch is het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) binnen veel organisaties een doorn in het oog. Het voelt als een moetje. Hoe komt dat? 

Lees meer

Poll: wat zijn de beste employer brands in de zorg?

Als communicatie- en HR-professional kun je haast niet meer om employer branding heen. Welke zorgorganisaties vind jij hierin excelleren? We horen het graag van je, als input voor een wetenschappelijke casestudy.

Het begrip employer branding wint snel aan populariteit. De krapte op de arbeidsmarkt neemt immers alleen nog maar toe. Dat betekent niet dat employer branding alleen gaat over het werven van nieuwe medewerkers. Nee, vrij vertaald gaat employer branding over de kunst om vanuit de essentie van het merk (lees: de belofte en de rationale daarachter) een krachtige vertaling te maken naar de propositie als werkgever. Een propositie die ‘buiten’ zorgt voor een unieke en aanlokkelijke plek op de arbeidsmarkt en ‘binnen’ zorgt voor een cultuur die de merkwaarden levend houdt. Talent aantrekken én vasthouden dus.

Herkenbare, betekenisvolle en contextrijke waarden

Dat vraagt meer dan een geslaagde communicatiecampagne. Goede employer brands zorgen ervoor dat de merkessentie een vertaling kent in waarden die herkenbaar en betekenisvol zijn en passen in de context van het werk. Die waarden vormen zo de ‘merk-ankers’ in de interne cultuur en tegelijk waardevolle haakjes voor de communicatie.

Unieke en onderscheidende propositie

Zo vormt de werving geen windowdressing met loze kreten of een etalage van arbeidsvoorwaarden, maar een unieke en onderscheidende propositie voor talent. Een propositie die vooral naadloos aansluit bij de kracht van de interne cultuur. Employer branding is daarmee geen ‘communicatiekunstje’ maar een discipline die hechte samenwerking vraagt van communicatie, management en HR.

Best practices

We zijn op zoek naar best practices in de zorg. Waarom daar? Omdat deze branche kampt met zowel een slecht imago als een grote personeelsbehoefte. Organisaties die er desondanks in slagen een sterk employer brand neer te zetten, verdienen een podium. Daarom horen we graag jouw mening als inside professional. Welke zorgorganisatie slaagt er, naar jouw idee, het beste in om dit proces van attraction & retainment vorm te geven? Is dat de beste campaigner? Of is dat de organisatie waar sprake is van een ijzersterke interne merkcultuur? Geef ons je mening.

Naar de poll

De input wordt gebruikt voor een wetenschappelijke case studie van drie tot vijf best practices in het kader van de masterthesis van EURIB, uitgevoerd door Erik Lelieveld, strategisch adviseur bij Gloedcommunicatie. De resultaten worden natuurlijk ook gedeeld op dit platform.

Foto: David Billings / Unsplash

Hoe je binnen no time 500 enthousiaste kandidaten aan je bedrijf bindt

De economie draait op volle toeren en voor de meeste van ons is dat goed nieuws. Behalve als je veel vacatures hebt en constant zoekt naar kandidaten. Dan ben je veel tijd kwijt aan het werven van nieuwe medewerkers. Een frustrerende situatie waarbij je je business ziet stagneren. Toch lukt het mij om mijn klant met vijfhonderd enthousiaste kandidaten blijvend in contact te brengen.  Lees meer

Podcast: je best doen om aandacht te verdienen

Arbeidsmarktspecialist en podcaster Marcel van der Quast heeft in aflevering 18 van zijn podcastserie ‘Hier is AMC’ te gast Maarten Bokhoven van ABNAMRO. Sowieso een interessante werkgever, maar ook de werkgever die in 2017 en 2018 veel bekroond is op het gebied van creativiteit in arbeidsmarktcommunicatie. Lees meer

Hoezo te oud voor een nieuwe baan?

Afgelopen najaar heb ik na 60.640 uur mijn baan opgezegd. Inderdaad nadat ik zoveel uren van mijn leven bij deze mooie organisatie had gewerkt. Mijn collega’s waren als een familie voor me en velen heb ik vaker gezien dan mijn eigen zus. Toch besloot ik deze belangrijke stap te maken. Inmiddels weet ik waarom zowel mijn omgeving als ik daar geen spijt van gaan krijgen. Lees meer

2019: toon leiderschap en laat talent los

Op de radio het nummer ‘Laat het los’ van de band Van Dik Hout. Een mooi nummer en wat mij vooral triggerde was de laatste zin van het refrein:

Laat het gaan, Laat het vallen, Laat het los.

Een mooie zin, zeker wanneer de relatie wordt gelegd met de ontwikkeling van leiderschap en talent in 2019 en de rol van HRM. Daarom hierbij de eerste blog voor 2019!  Lees meer

Het essentiële verschil tussen Employee Journeys en HR-processen

Het mappen van een employee journey is een manier om de verschillende stadia te beschrijven die een medewerker doorloopt tijdens zijn of haar interactie met je bedrijf. Je ziet heel veel visuele voorstellingen van journeys die bekeken zijn door de ogen van een HR-afdeling, als een proces dus, maar dan in een nieuw kleedje. Terwijl je juist een bepaalde ervaring van de medewerker met je organisatie wilt visualiseren om nieuwe inzichten te krijgen en de employee experience te verbeteren. Een fundamenteel ander doel en perspectief.

Lees meer

Vlog: Hoe word je een aantrekkelijke werkgever?

Vivian Acquah is een workplace wellness advocate. Zij helpt organisaties met het gezond, gelukkig en veilig houden van hun werknemers. Lees meer

Drie veelbelovende Soft Skills voor meer werkgeluk

Ben jij je er al van overtuigd dat werkgeluk bijdraagt aan het succes van een organisatie? De meeste innovatieve bedrijven en HR managers in ieder geval wel! Overal lees je over de positieve effecten van gelukkige werknemers op cijfers van ziekteverzuim, personeelsverloop en productiviteit.

Lees meer

Met employer branding personeel vinden én behouden

Bedrijven hebben steeds meer moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Uit een recent onderzoek van UWV blijkt dat veel bedrijven te maken hebben met moeilijk vervulbare vacatures (augustus 2018). Er zijn verschillende manieren voor werkgevers om dit probleem op te lossen. Eén daarvan is employer branding. Het doel van employer branding is het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers.

Lees meer

Managers kunnen niet luisteren

Houd jij structureel exitinterviews met collega’s die hun ontslag indienen? Het is voor menig HR-adviseur een doorn in het oog dat ‘de direct leidinggevende’ bovenaan het lijstje van vertrekreden van medewerkers staat. Vraag je hierop door, dan hoor je dat medewerkers zich niet gehoord of gezien voelen door hun manager. Niet zo raar dus dat medewerkers de organisatie verlaten vanwege een gebrek aan vertrouwen in de manager. Lees meer

Reputatie is dé manier om in beeld te komen bij werkzoekenden

Scooters, woonruimte en kans op een vliegticket. Organisaties bieden toekomstig personeel van alles aan in de strijd om talent. Maar is deze manier van werven wel de juiste om als werkgever in beeld te komen bij werkzoekenden? Je reputatie is hierbij van grotere invloed. Reputatiemanagement is daarom de beste aanpak om de concurrentie het nakijken te geven in deze krappe arbeidsmarkt.

Lees meer

Nieuw in onze Toolbox: podcast over arbeidsmarktcommunicatie

Hij heeft al een heel aantal interviews gedaan met indrukwekkende gasten en wat duidelijk blijkt: het vakgebied arbeidscommunicatie is levendig en volop in ontwikkeling. Er mag bovendien nog veel meer over gepraat worden. De podcastserie ‘Hier is AMC!’ van Marcel van der Quast is vanaf nu ook te vinden in de Toolbox op HR-Communicatie.nl, de plek waar we interessante en waardevolle inhoudelijke informatie voor HR- en Communicatieprofessionals verzamelen.

Lees meer

Gebruik de zelfbeschikkingstheorie voor een sterk employer brand

Je huidige werknemers zijn een belangrijk element om een sterk merk te creëren. Door een sterk employer brand wordt het eenvoudiger om potentiële talenten aan te trekken en huidige werknemers te houden. Het employer brand kun je versterken met de zelfbeschikkingstheorie.

Lees meer

Zo’n sollicitatietraject kan zoveel beter!

Ruim 6.000 sollicitanten beoordeelden hun sollicitatietraject met een 6,3. Dat is gek, de arbeidsmarkt is krap, mensen zijn moeilijk te krijgen. Je zou denken, elk  sollicitatietraject wordt optimaal ingericht. Echter uit onderzoek blijkt dan kndidaten hun procedures slechts met een mager zesje beoordelen. Daar is dus nog volop ruimte voor verbetering.  Lees meer

Hoe ga je om met Generatie Z?

Hoe kun je als organisatie inspelen op de behoeftes van de Generatie Z? Deze generatie is geboren tussen 1995 en 2010. Waar hebben ze behoefte aan? En hoe kun je daar als HR- & communicatieprofessional op inspelen?

Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie, dat is toch ff een leuk filmpje maken?

Zodra de alarmbellen rinkelen omdat een personeelstekort dreigt roept menig directeur, HR- of communicatieprofessional: ‘Laten we ff een leuk filmpje maken!’ We hebben het dan niet over die paar kapitaalkrachtige multinationals waar een Chief Recruitment & Employer Branding (CREB) tonnen verspijkert aan een arbeidsmarktcampagne. We hebben het hier over al die andere organisaties die deze luxe niet kennen. Maar hoe zet je arbeidsmarktcommunicatie op een krappe arbeidsmarkt effectief in?

Lees meer

Lid! Marcel van der Quast: ‘Doe maar alsof je tegen normale mensen praat!’

Ons nieuwe communitylid is een echte employer branding-expert en benadert HR & communicatie vanuit verschillende invalshoeken. Praten over het vak doet hij graag, bijvoorbeeld in zijn eigen podcastserie ‘Hier is AMC’.

Lees meer

Probeer eens jezelf te zijn in plaats van Coolblue!

Misschien komt het door de plekken waar ik kom of de bijeenkomsten die ik bezoek, maar ik hoor net te vaak: neem een voorbeeld aan Coolblue of wij zijn de Coolblue van de techniekbranche, de autowereld of [vul zelf in]. En begrijp me niet verkeerd: ik ben een echte Coolblue-fan, maar wat is er gebeurd met: ga uit van je eigen kracht?
Lees meer

Ebook Employer Brand Netwerk: De 7 pijlers van goed werkgeverschap

Ze zijn er trots op! Op basis van onderzoek en eigen ervaringen heeft het Employer Brand Netwerk de 7 pijlers van goed werkgeverschap opgesteld. Nu zijn deze 7 pijlers ook in een ebook vormgegeven dat je gratis kunt downloaden.

Zowel inspirerend als handig: dit is een document waarmee je aan de slag wilt. Want wanneer je de 7 pijlers op orde hebt en vervolgens op de juiste wijze uitdraagt in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment kan ook jouw organisatie een wervingsmagneet worden. Lees meer

Hoe zorg jij voor meer energie in jouw organisatie?

Vorige week was de week van de bevlogenheid, een tegenhanger van de week van de Werkstress. Een mooie positievere insteek – waar ik zelf ook een groot voorstander van ben. Als gelukkige mocht ik als gast van Inge Beckers mee naar het afsluitende hoofdevent op donderdag 7 juni!

Lees meer

De beste tips voor meer bevlogenheid

Gastblog van Bas van der Veldt, CEO van AFAS

Het is zeker de moeite waard om deze tips ook eens in jouw organisatie uit te proberen. Want meer bevlogenheid creëren in je organisatie is helemaal niet zo ingewikkeld. We maken het vaak heel ingewikkeld, waardoor energie, flow, creativiteit en bevlogenheid wegvloeien uit een organisatie.

Lees meer

Bevlogenheid is een magische state-of-mind

Gastblog door Paul van Heeringen van IMPACT on the job

Bevlogen (management)teams zijn dé motor voor groeiversnelling. Ze zijn 17% productiever, realiseren 10% hogere klantloyaliteit, hebben 41% minder verzuim en zijn 21% winstgevender. Hoe mooi is dat? Bovendien voelen bevlogen en betrokken medewerkers zich vitaler, gelukkiger en zijn zij gemiddeld langer verbonden aan hetzelfde bedrijf. Dit zien managers terug in lagere verzuim- en verloopcijfers én in meer energie en positieve sfeer op de werkvloer.

Lees meer

Hoe je een vacaturetekst aantrekkingskracht geeft

De arbeidsmarkt wordt steeds krapper als gevolg van economische groei, waardoor het voor bedrijven steeds lastiger wordt om nieuwe werknemers aan te trekken. De dagen van ‘post and pray’ zijn allang voorbij en jezelf positioneren als aantrekkelijke werkgever is de eerste cruciale stap om arbeidsmarktkrapte als bedrijf tegen te gaan. Vervolgens omschrijf je welk talent jij nodig hebt op welk moment en giet je dat in een pakkende vacature.

Lees meer

De Best Workplaces van 2018

Atlassian, Dela, Lean Consultancy en House of Performance voeren dit jaar de lijst aan met Best Workplaces 2018 van Great Place to Work. Novo Nordisk, Mars Nederland en Protime wonnen een special Award.

Atlassian, Dela, Lean Consultancy en House of Performance hebben de eerste plekken behaald op de lijst van Best Workplaces 2018 van Great Place to Work Nederland. De lijst werd dinsdagavond 27 maart bekend gemaakt tijdens de uitreiking van de awards in het Transformatorhuis in Amsterdam.

Lees meer

Engaged People. Great Companies. Better World.

Wat is jouw persoonlijke motto, mantra, visie, geloof, stokpaardje als het om employer branding gaat? Dit vroeg Marion de Vries ons voorafgaand aan een overleg van het Employer Brand Netwerk afgelopen week. Eigenlijk heb ik al jaren hetzelfde motto bedacht ik mij:

Engaged People. Great Companies. Better World.

Lees meer

Whitepaper: De interne kracht van Employer Branding

In een aantrekkende arbeidsmarkt is het voor veel organisaties een uitdaging om talenten te vinden die passen bij de organisatie. Deze ontwikkeling leidt er onder andere toe dat organisaties er steeds meer baat bij hebben om zichzelf te profileren als een aantrekkelijke werkgever. We zien dan ook dat er meer en meer geïnvesteerd wordt in ‘Employer Branding’. Maar wat houdt Employer Branding precies in? En hoe kunt u een sterk ‘Employer Brand’ ontwikkelen?
Lees meer

Wat kost werving in de zorg?

Waar moet je nou aan denken als je met een wervingstraject aan de gang gaat? De meeste instellingen hebben werkelijk geen idee en vragen vervolgens stagiaires om input. En zo kwam het dat ik werd gebeld door een paar paar ambitieuze hbo-studenten. Of ik ze wat op weg kon helpen. Hun opdracht: een organisatie in de ouderenzorg te ondersteunen bij hun wervingsvraag.

Lees meer

Employer branding: 4 trends gespot voor 2018

Employer branding is aan een opmars bezig van een nice to have naar een must have in de beleving van steeds meer organisaties. Ze zien in dat het een basiselement is voor het boeien, binden en behouden van de beste medewerkers. Talentvolle en betrokken medewerkers zijn namelijk de sleutel naar optimale resultaten.

Lees meer

Terugblik Summum HR-Communicatie: Aan de slag met medewerker-engagement

In het gevarieerde programma van de summum van HR-Communicatie ‘Dé sleutel tot medewerker-engagement’ was ruimte voor nieuwe informatie, vragen stellen, doen en ervaren. Inzichten werden afgewisseld met tips. Veel verschillende ideeën kwamen naar voren en de deelnemers deelden vragen die hen bezig hielden.

Lees meer

‘Boost Your Employer Brand’

De mondiale arbeidsmarkt verandert. De economie trekt aan en de strijd om talenten is wederom losgebarsten. Recruitment alleen werkt niet meer. Werkgevers moeten employer branding inzetten om hun doelen te bereiken, maar hoe doe je dat?

Lees meer

Lid! Yves Pilet: ‘Met mijn aanpak kan iedere ondernemer een employer brand bouwen’

Ons nieuwste communitylid Yves Pilet is bijzonder actief op het gebied van HR-communicatie. Niet alleen is hij arbeidsmarktadviseur bij UWV, naast die functie heeft hij ook nog eens een Engelstalig boek over zijn expertise, employer branding, geschreven dat deze week is verschenen. 

Lees meer

Employee journey mapping vult blanco plekken op de HR-kaart in

Vijftien HR-directeuren bespraken onlangs in een rondetafelgesprek de vragen: Hoe sterk is de employee experience van Nederlandse werkgevers? Waar zetten zij de verbetering in – en, als dat niet lukt, waar ligt dat dan aan? De HR-directeuren vonden zonder uitzondering dat er in hun organisaties nog veel winst te behalen valt op gebied van medewerkers. ‘Voor onze klant doen we het fantastisch, maar die vertaalslag naar de medewerker hebben we nog niet gemaakt.’ Maar hoe dat aan te pakken, op dat vraagstuk lopen ze allemaal vast. Wat zien ze over het hoofd, wat is de blanco plek op hun overzichtskaart van het HR-veld?

Lees meer

De zorg: hoe reputatie in de weg kan zitten

Werken in de zorg, wie wil dat nou niet? Een sector met mogelijkheden, er is geld beschikbaar, je geeft een zinvolle invulling aan je werkzame leven, je doet ertoe. En toch zal het nog een flinke opgave worden om alle vacatures de komende jaren te vervullen. Kortom, de sector staat de komende jaren voor een enorme opgave. Hoe zorgen we ervoor dat (jong) talent kiest voor de zorg?

Lees meer

Neem jij ex-werknemers aan?

85% van het HR personeel geeft aan dat zij in de laatste vijf jaar sollicitaties hebben ontvangen van ex-medewerkers. Gezien de huidige overvolle arbeidsmarkt biedt dit een nieuwe kans voor bedrijven om kandidaten te werven. Brian Westfall (Senior Marktonderzoeker bij Software Advice) sprak met Recruitee over ‘boemerang werknemers’ en de voordelen, nadelen en het opzetten van je organisatie om een mogelijke terugkeer te faciliteren. In deze blog lees je de pro’s en cons van boomerang recruitment.

Lees meer

Ik heb 5 tips over employee engagement

Als je erin slaagt om 10% meer innovatiekracht en verandervermogen uit je medewerkers te halen door hun intrinsieke motivatie los te krijgen, dan slaap je als CEO van een organisatie een stuk rustiger. Maar dan moet je wel durven! Wij dagen je uit.

Lees meer

Werkgever, wat is je verhaal?

De verwachting is dat de personeelstekorten de komende jaren in veel sectoren zodanig nijpend worden dat de continuïteit van organisaties in het gedrang komt. De vraag is of je dan de banen moet blijven promoten of dat je beter voor een duurzame oplossing kiest.

Lees meer

Whitepaper: Aan de slag met Medewerker-Engagement

‘Aan de slag met Medewerker-Engagement’ is een gezamenlijke uitgave van HR-Communicatie.nl en Motivaction. In deze whitepaper beschrijven we de resultaten van ons onderzoek naar betrokkenheid en bevlogenheid op de werkvloer in Nederland.

Lees meer

Engagement heeft een eigenaar nodig

Wanneer zetten medewerkers zich met passie in voor hun baan en willen zij een positieve bijdrage leveren aan hun organisaties? Internationaal wordt er veelvuldig onderzoek gedaan naar ‘Retention & Engagement’. Het wereldwijde onderzoek van Gallup over de staat van de werkplek liegt er niet om: slechts 13% van de medewerkers is betrokken, 63% is niet betrokken en 24% is actief niet betrokken.

Lees meer

“Gezocht: Manager Medewerker Engagement”

PERSBERICHT | Directieleden schatten het belang dat wordt gehecht aan medewerker engagement gemiddeld hoog in. Meer dan de helft van de medewerkers in Nederland is trots op hun werkgever en vindt een positieve werkomgeving belangrijk. Tegelijkertijd zegt meer van de helft dat de organisatie nog onvoldoende beleid heeft gemaakt rondom engagement. Wie dit oppakt binnen een organisatie en hoe is vaak niet duidelijk. Dit melden HR-Communicatie.nl en Motivaction in hun publicatie ‘Aan de slag met Medewerker Engagement’.

Lees meer

7 tips om medewerkers voor je organisatie te behouden

Medewerkerbetrokkenheid is een cruciale voorwaarde voor duurzaam succes en het bereiken van gezamenlijke ambities. Daar zijn we het wel over eens. Alleen worstelen we met de vraag in hoeverre we betrokkenheid kunnen beïnvloeden. Je kunt weliswaar communiceren over de strategie en mooie cultuurprogramma’s initiëren, medewerkers blijven zelf eigenaar van hun betrokkenheid. Het gaat immers om hun eigen waarden, intrinsieke motivatie, talenten en gevoel van verbinding met de organisatie.

Lees meer

Waarom is met plezier naar je werk gaan niet goed genoeg?

Employee engagement, medewerkerbetrokkenheid, werkgeluk… De HR- en (interne)communicatieplannen staan er vol mee. Maar waar komt toch die drang vandaan om, soms zelfs erg geforceerd, betrokken medewerkers te ‘creëren’? Waarom is gewoon met plezier naar je werk gaan niet voldoende?

Lees meer

Hoe zorg je voor betrokken medewerkers?

Weet jij wat bijdraagt aan betrokkenheid? Wij zijn benieuwd wat jij – HR & Communicatie professional – hierover kunt vertellen. Heb je een mening, ideeën of ervaringen rond medewerker engagement? Zijn er knoppen waar je aan kunt draaien om engagement of medewerkerbetrokkenheid positief te stimuleren?

Lees meer

Hoe de zorg aan nieuwe talenten komt

In het convenant ‘investeren in vernieuwende zorg’ geven een groot aantal partijen (o.a. Actiz, GGz, Patiëntenfederatie en Zorgverzekeraars NL) in niet minder dan zeven speerpunten aan dat het roer om moet. Naast grotere betrokkenheid van de patiënt en digitale zorg en innovatie, wordt er gelukkig ook geïnvesteerd in voldoende gekwalificeerde zorgverleners. Expliciet wordt benadrukt dat het vooral gaat om investeren in de zorg zelf, niet in grote systeemveranderingen.

Lees meer

De juiste mensen aan je binden? Vertel het echte verhaal.

In Amerika is een brouwerij met de naam Steam Whistle Brewery. Het verhaal van de brouwerij wordt beschreven in het boek Brand: It ain’t the logo…It’s what people think of you. De oprichters Greg Taylor and Cam Heaps zijn erin geslaagd om een levend en authentiek merk te bouwen en een cultuur te realiseren die dit mogelijk maakt. In het filmpje spreekt Greg over een bepalend moment in zijn leven als fietskoerier, toen hij ontdekte dat er een ander type leider bestond. Die ontmoeting vormde de basis voor zijn latere keuzes en legde de basis voor zijn leiderschapsfilosofie.

Lees meer

Op zoek naar schoonheid

Onderzoek onder medewerkers in organisaties richtte zich van oudsher op twee belangrijke thema’s: A. de tevredenheid en B. de betrokkenheid van medewerkers. In de afgelopen jaren is hier het thema van medewerkersgeluk aan toegevoegd. Alle drie concepten zeggen iets over de relatie die medewerkers hebben met de organisatie. Recent is er in onderzoek ook naar een heel ander onderwerp gevraagd: schoonheid.

Lees meer

Why, waarom, pourquoi?

Het lijkt zo’n makkelijke vraag. Maar wat is deze vraag vaak moeilijk. (Ook knap vermoeiend met onze kleuters die ons beiden regelmatig met een waarom-bombardement verrassen. Ontwapenend vooral.) Zelf geloven wij enorm in de kracht van het grote waarom, zoals Simon Sinek dit als geen ander kan beschrijven.

Lees meer

Nieuwe technologie: welke kansen pakt HR?

De positie van HR verandert. Technologische ontwikkelingen, zoals digitalisering, big data, het nieuwe werken en de dominante rol van mobiele devices, vinden ook plaats bij organisaties en gaan een groot effect hebben op de manier waarop medewerkers met elkaar samenwerken. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat organisaties in beweging moeten komen of blijven.

Lees meer

Gaat HRM meer invloed nemen op het merk?

Deze week werd ik gevraagd input te geven op een onderzoeksopzet voor een EURIB master thesis. De vraag die op tafel ligt hield zoveel in als ‘Hoeveel invloed heeft HRM op het merk?’ De onderzoeker stelt dat de sleutel voor échte verbinding van medewerkers met het merk bij HRM ligt. ‘Want’, zegt hij, ‘als de merkwaarden vanuit HRM worden geborgd en geactiveerd, is het te verwachten dat het merk als gemeenschappelijk vertrekpunt aan kracht wint.’

Lees meer

Bedrijfscultuur is bepalend voor de werving van toptalent

Start-ups beginnen met een goed idee en de juiste financier. Deze snelle groeiers in de nieuwe economie weten vooral ook talentvolle medewerkers van het juiste profiel te vinden en te binden. Maar de recruitmentwereld is een arena vol geduchte concurrenten. Uitstekende voorwaarden zijn niet genoeg: toptalenten zoeken topbedrijven. De ervaring bij Meltwater leert dat de bedrijfscultuur een belangrijke rol speelt om als topbedrijf te worden herkend. Mijn advies: laat die bedrijfscultuur dan ook zien bij je recruitment en in de communicatie. Want recruitment is van strategisch belang.

Lees meer

Het beste talent aantrekken: teambranding

Employer branding is een hot topic. Personal branding helpt menigeen zich steviger en helderder te presenteren. Maar ben jij al aan de slag met teambranding?

Lees meer

Medewerkers betrekken als stromend water

Er is geen effectievere manier om energie en focus in een organisatie te krijgen dan om medewerkers te betrekken bij strategie en verandering. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk in de praktijk? Onlangs was ik op bezoek bij Vitens, Nederland’s grootste leverancier van smakelijk en gezond drinkwater. Ik sprak daar met manager communicatie Koosje Zomer en vroeg haar welke rol medewerkers spelen in het vormgeven aan verandering bij Vitens.

Lees meer

Tip: behaal succes door verbinding vanuit de inhoud

Je kent ze wel: berichten via LinkedIn waarin mensen aangeven dat ze op zoek zijn naar een volgend project of nieuwe baan. Zo ook mijn oud-studiegenoot. Zonder er veel woorden aan vuil te maken gaf ze aan dat haar baan op de tocht stond, en of ik iets voor haar kon betekenen. Ik belde haar op. Mijn eerste vraag was of ze contact met me opnam als sollicitant of als ambitieuze saleslady. Dat eerste dus. En ze begreep me direct. Ik gaf haar aan dat ik graag met haar in gesprek zou willen, maar dat onze manier van werken anders is dan ze wellicht verwachtte. Ze was nieuwsgierig.

Lees meer

Versterk je merk met employee branding

Personal branding, je weet wel, het proces waarbij we mensen en hun carrières op dezelfde wijze in de markt zetten als merken. Vandaag de dag kun je eigenlijk niet NIET aan personal branding doen. Dit was voor Yokogawa de reden om een sessie voor hun jonge professionals te besteden aan Employee & Employer Branding. Of ik met mijn verhaal wilde bijdragen aan een stuk bewustwording. Tijdens de groepsdiscussie maakten zij mij daarnaast ook bewust van een zeer relevant aspect. Wat ik leerde bij de Lunch & Learn:

Lees meer

Teams mogen in de spotlights bij werving

Teambranding. Veel gebruikt in het kader van organisatieontwikkeling en versterking van binnenuit. Mooi! Onlangs las ik hier een inspirerend blog over van Paola Pisu waarbij ze heel treffend de link legt met het eigenaarschap van iedereen binnen een team. Niet alleen een organisatie of een manager is verantwoordelijk voor het ‘brand’ van een team, maar alle teamleden. Dit vraagt overigens wel fris leiderschap. Opvallend genoeg wordt teambranding bij positionering van organisaties naar buiten toe nauwelijks ingezet. Teams zitten nog teveel verstopt. De begrippen employer branding en personal branding zijn ‘hot’ en wat mij betreft voegen we daar met sneltreinvaart teambranding aan toe.

Lees meer

Recensie: Wat als je je mensen boven je handel durft te zetten?

Marnix Geus begon tien jaar geleden met zakenpartner Jacqueline Bosselaar een eigen bedrijf. Na een vliegende start kwamen er lastige vragen. Hoe vind je een pand? En hoe vorm je het beste (en leukste) team? Maar ook: Hoe hard werken is te hard? En hoe neem je afscheid van collega’s die niet meer passen? Hij vertelt persoonlijke verhalen: the good, the bad and the ugly. Ze lezen lekker weg en zijn wel degelijk raak.  Lees meer

Match op organisatiecultuur voor werktevredenheid

Kan je het je voorstellen? Neem je na een uitputtende selectie ein-de-lijk een nieuwe medewerker aan voor een functie, komt hij zijn proeftijd niet door. Misschien omdat de verwachtingen anders waren, omdat de medewerker niet functioneert of omdat er geen match is in de manier van werken. Voor beide partijen een ontzettend vervelende ervaring. Onderzoek laat zien waarom medewerkers snel stoppen en misschien nog wel beter, hoe we dit kunnen tegengaan.

Lees meer

Maak het verschil als werkgever!

Ondanks de nog (te) hoge werkloosheid begint de arbeidsmarkt al weer krap te worden. Daar waar het twee, drie jaar geleden bijna alleen de gespecialiseerde ICT’ers betrof, is nu langzaamaan de rest van de arbeidsmarkt aan de beurt.

Lees meer

In 2016 liggen de kansen in Customer & Candidate Experience

Iedereen roept het al jaren: “De klant is Koning”. Maar anno 2016 is de klant ook écht koning. Klanten eisen een goede klantbeleving en worden pas echt enthousiast als hun verwachtingen overtroffen worden. Om dit voor elkaar te krijgen moet de klant keer op keer de ideale klantbeleving(customer journey) ervaren.

Lees meer

Je employer brand kan ook tegen je werken

Van een goed employer brand kun je veel plezier hebben. Maar onlangs ontdekte ik dat een employer brand blijkbaar ook té goed kan zijn. Tenminste, volgens dit artikel en het levert een geheel eigen, onverwacht probleem op: “You invest all this money in a cool employer brand. You then attract cool people to work there. But… you also created a place where (…) people won’t leave because the brand is too cool.” Kan een employer brand inderdaad te sterk zijn?

Lees meer

SJP 2014-2015: de overheid trekt aandacht

Wat waren de beste arbeidsmarktcommunicatie campagnes van 2014-2015?

Lees meer

Social Media & Engagement

‘Hoe kun je sociale media inzetten om mensen te verbinden?’ vroeg iemand onlang in mijn workshop. Een levendige discussie volgde met interessante ervaringen van verschillende deelnemers.

Lees meer

Communicatie in de stijl van Ricardo Semler

Harvard-laureaat Ricardo Semler wordt alom geroemd om de revolutionaire manier waarop hij in de jaren tachtig zijn bedrijf Semco revitaliseerde. Van een roestige, kwijnende bureaucratie heeft Semco zich ontpopt tot een dynamische zelfsturende organisatie die blijft groeien. Semco is zeer winstgevend en de meest gewaardeerde werkgever van Brazilië. Per jaar verlaten niet meer dan 2% van de medewerkers het bedrijf. Welke rol speelt communicatie in Semler’s leiderschapsstijl? Lees meer

Verbeteren sollicitatieproces levert geld op

Het slecht of niet zorgvuldig behandelen van (potentiële) sollicitanten kan verstrekkende gevolgen hebben voor de reputatie van de organisatie. Onderzoek in 2012 door CareerBuilder wees uit dat 78% van de kandidaten die een slechte ervaring heeft met een potentiële werkgever dat deelt met familie en vrienden. Bovendien geeft een derde aan dat ze minder producten of diensten van de betreffende organisatie zullen afnemen… Lees meer

RET wint Internal Branding Jaarprijs 2014

De Rotterdamse vervoerder RET heeft de Internal Branding Jaarprijs in de wacht gesleept met een traject om de servicegerichtheid te vergroten. In een enerverende eindstrijd in het Rotterdamse Lommerrijk hield RET het Alexander Monro Ziekenhuis en Stedin achter zich.

Lees meer

10 agendapunten voor HR in 2015

Het is weer tijd voor lijstjes met voorspellingen, trends en agendapunten voor 2015. Hierbij een overzicht, zeker niet volledig, met een aantal aandachtspunten die vanuit mijn perspectief in 2015 sowieso op de HR agenda zouden moeten staan:

Lees meer

Finalisten Internal Branding Jaarprijs bekend

Drie cases zijn door de jury benoemd tot finalist (in alfabetische volgorde): Alexander Monro Borstkankerziekenhuis, RET en Stedin. Op 12 februari wordt winnaar van de Internal Branding Jaarprijs bekend gemaakt tijdens het gelijknamige event.

Lees meer

Op social media komen werkgevers van Mars en kandidaten van Venus

Jay Baer constateerde laatst in een artikel dat bedrijven van Mars komen en klanten van Venus met betrekking tot sociale media. Ik zie dat dit principe ook naar arbeidsmarktcommunicatie doorgetrokken kan worden.

Lees meer

Generatie Y niet minder betrokken

De huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt maken het steeds belangrijker te investeren in medewerkersbetrokkenheid. Maar diezelfde ontwikkelingen zorgen er tegelijkertijd voor dat het steeds moeilijker wordt om medewerkers bevlogen te krijgen. Hoe ga je om met de huidige betreders van de arbeidsmarkt? Is generatie Y echt minder betrokken?

Lees meer

Hoe wij een nieuwe naam kozen

Tot voor kort waren in Nederland vijf verenigingen en stichtingen actief rondom Ergonomie. Met een nieuwe visie, een nieuwe missie en de daarbij horende nieuwe branding willen we een sterke vereniging neerzetten die interessant is voor onze leden en voor de buitenwereld. Het was een boeiend traject waar ik als kersvers vice-voorzitter graag verslag van doe.

Lees meer

Van hechte relaties naar sterke merken

‘RE-ENGAGE’ was het thema tijdens de Employer Branding Experience 2014, in Aalsmeer. Het grootste congres op het gebied van employer branding en arbeidsmarktcommunicatie in Nederland koos voor dit thema omdat de rollen en verantwoordelijkheden – van werkgevers, opdrachtgevers, medewerkers en zelfstandig professionals – continu wijzigen. Tegelijkertijd hebben in veel organisaties bezuinigingen en reorganisaties alle tijd en energie opgeslurpt. Met als gevolg: we hebben te weinig aandacht voor elkaar gehad.

Op 6 november werd er ook gesproken over de relatie tussen iedereen die aan een organisatie een bijdrage levert; of dat nu in traditionele dienstverbanden is of in een alternatieve vorm. En niet minder belangrijk stond ook re-engagement van de organisatie met zichzelf centraal: tussen wat je bent en wat je doet en waar je naartoe gaat. Want hoe leg je een duurzame verbinding tussen binnen en buiten als iedereen iets anders wil en vraagt? Hoe moeten de organisaties van de toekomst eruit zien? En waar moeten ze zich op voorbereiden? Drie professionals doen verslag voor HR-Communicatie.nl:

Annemarie Stel, Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie, Employer Branding en Recruitment

Annemarie Stel‘Ik vond het verhaal van Louisa Moreton vooral een mooi overzicht van acties en ontwikkelingen in het kader van Engagement. Maar wat ze vertelde had vooral betrekking – of was vooral toepasbaar – op grote organisaties, de KPMG’s en Shells van deze wereld. Niet zo gek, want dat zijn hun klanten. Met in mijn achterhoofd de uitspraak van de eerste keynote speaker Leo Witvliet dat er over niet al te lang nog slechts een handjevol héle grote organisaties is en verder enorm veel kleintjes, boette haar verhaal aan relevantie in. Het ergerde me zelfs zo nu en dan: er zijn geen algemene wijsheden meer.

Ik heb de sessies van NRC en PostNL bijgewoond. NRC was een beetje theoretisch, verteld door twee accountmanagers. Verhaal bevatte wel een paar leuke wetenswaardigheden, wat zelfstandig professionals belangrijk vinden (inhoud, tarief en betalingstermijn) bijvoorbeeld. De break-out van Bart Beek van PostNL (http://employerbrandingexperience.nl/wp-content/uploads/2014/11/Post-NL.pdf) was een geweldige reis langs de vraag hoe je in hemelsnaam het zooitje ongeregeld dat postbezorgers tegenwoordig zijn bij elkaar houdt. Antwoord: met teamleiders die zich meer als gastheer/gastvrouw gedragen dan als manager. En ik heb geleerd dat de postbezorgers de meeste klachten hebben over hun regenpak.’

Yves Pilet, Employer brand consultant at The Brand Valley

Yves Pilet‘De breakout van Effectory sprak mij het meest aan. Guido Heezen ging in op drie elementen die het succes van een organisatie bepalen: organisatie, maatschappelijk en individuen. Tegenwoordig zie je dat de druk op de organisatie (door RvB, daarboven de RvC en daarboven de aandeelhouders) steeds zwaarder weegt (korte termijn denken), waardoor het maatschappelijke aspect (MVO) en individuen (engagement) onder druk komen te staan. Visueel goed ondersteund in zijn presentatie.

Ruimte voor verbetering is er ook. Ik miste het onderdeel strategische aanpak van employer branding. Er is veel aandacht voor arbeidsmarktcommunicatie, maar onderzoek naar EVP’s, waarden die binnen een onderneming een rol spelen, analyse van concurrenten en hoe daar mee om te gaan kwam zeer beperkt aan bod. Al moet ik zeggen dat de case van VUmc gepresenteerd door Laura Baselaar (https://hr-communicatie.nl/2014/04/24/case-vumc) wel enkele strategisch aspecten van (het interne) employer brand aanhaalde. Al met al een goede manier om je dag te besteden!’

Rob Overgaauw, zelfstandig HRM en HRD Consultant

Rob Overgaauw1‘Re-engagement is het sleutelwoord. De sprekers en inleiders gaven allen vanuit hun invalshoek en deskundigheid een kijk op de door hen gepercipieerde werkelijkheid. Ze hebben een marginale wetenschappelijke onderbouwing. Het onderwerp heeft maatschappelijk nauwelijks aandacht is mijn conclusie, behalve bij bedrijven die op zoek zijn naar schaarse werknemers.
Een mooi voorbeeld kwam van de prijswinnaar, het Rotterdamse NH hotel. Ze zochten echte Rotterdammers om hun hotel te bemannen. Een mooie campagne, terecht gewonnen. De nieuwe campagne Rijksoverheid had in mijn beleving een erg hoog abstractieniveau. Voor de professionals in het werkveld was het echt een feestje. Crown in Aalsmeer had de organisatie perfect in handen, echt top. Ik had de dag niet willen missen. We leven in een interessante tijd. Iedereen mag zich zelf opnieuw gaan uitvinden en dat biedt kansen.’

Magneet, categorie Creativiteit, presentatie van genomineerden: http://youtu.be/HtBsC_GNS5Q

Presentaties van sprekers #EBE14: http://employerbrandingexperience.nl/downloads

 

Stop met branding. Start met bonding!

Met name in de FMCG-sector schuiven merken steeds vaker hun moedermerk (P&G, Unilever, Nestlé etc.) naar voren. Het corporate merk wordt ingezet om extra verbindingen te maken. Mijn tip voor 2015: stop met branding, start met bonding!

Lees meer

Nu: inschrijven Internal Branding Jaarprijs 2014

Wil jij als vijfde organisatie ervaren dat het winnen van deze jaarprijs er echt toe doet? De Internal Branding Jaarprijs is een prijs die gaat over medewerkers en is bestemd voor organisaties die daadwerkelijk in staat zijn hun beloftes waar te maken. Het waarmaken zorgt voor merk-gemotiveerde medewerkers en loyale klanten.

Lees meer

Hoe beïnvloed je betrokkenheid & bevlogenheid?

Twee derde van de Nederlandse medewerkers is niet bevlogen over hun werk. Dat blijkt uit onderzoek van Effectory in 2013 onder ruim 400.000 medewerkers. Een schokkend cijfer omdat we weten dat betrokken en bevlogen medewerkers in grote mate het succes van een organisatie bepalen. Als je als organisatie de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers wilt beïnvloeden, is het van belang te weten aan welke knoppen je kunt draaien. Hieronder de belangrijkste zeven factoren.

Lees meer

Van recruitment funnel naar wervingstornado

Of je nu een nieuwe auto gaat kopen of op zoek bent naar een nieuwe baan. Het keuzeproces is vrijwel identiek. Dergelijke processen duidt men vaak aan in de vorm van een trechter. Recruiters die de trechter inzichtelijk maken hebben een streepje voor op concurrenten. Maar waar moet je op letten?

Lees meer

Lid! Lodi Planting: ‘Alles draait om twee vragen’

Lodi Planting is een van de leden van hr-communicatie. Hij is Nederlander, maar woont al weer zestien jaar in België. Velen kennen hem vanwege zijn onmiskenbare online aanwezigheid. Lodi, zo lijkt het, duikt overal op. Lees meer

EVP-onderhoud: wat drijft medewerkers?

Al een tijdje geen aandacht meer geschonken aan je Employee Value Proposition? Of heb je nog geen EVP? Juist nu, met een aantrekkende markt, is een waardenpropositie nodig voor je organisatie, de arbeidsmarkt en ‘the most important asset’: het personeel. Elk sterk werkgeversmerk (‘Employer Brand’) heeft een Employee Value Proposition als basis, een visionair fundament voor de organisatie. Heeft jouw organisatie onlangs noodzakelijke strategische veranderingen ondergaan? Blijft jong talent niet langer dan twee jaar in dienst? Is de Employee Engagement te laag? Of is jouw organisatie naarstig op zoek naar nieuwe (typen) medewerkers? Dan is het belangrijk tijd te besteden aan de EVP dat aansluit bij de Employee Experience.

Lees meer

Medewerkers: onmisbaar in communicatiemix

Consultant Weber Shandwick heeft recent onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van medewerkers en in hoeverre medewerkers optreden als ambassadeur voor hun werkgever. Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers die aangemoedigd worden om nieuws en informatie online te delen significant vaker optreden als ambassadeur. Zij bevelen de diensten en producten van hun werkgever bij anderen aan en vertellen dat het zo’n leuke werkgever is.  En als iemand daar dan tegenin gaat, verdedigen zij hun werkgever. Ideaal toch?

Lees meer

Geregisseerd loslaten: Employer Brand Stories

Dinsdag 27 mei 2014, de eerste Employer Brand Stories, georganiseerd door het Employer Brand Netwerk. Negen zelfstandige experts die beschikken over veel kennis en ervaring met arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Drie cases. Eén rode draad: employer branding. Een verslag.

Lees meer

Ga toch fietsen met je toptalent

Nu de economie weer een beetje lijkt op te fleuren, beginnen de eerste zenuwachtige geluiden al weer te klinken. Zijn we nog wel aantrekkelijk genoeg? Moeten we niet dringend een SPP gaan maken? Is ons employer brand nog wel in orde? Als straks onze kostelijke medewerkers de kuierlatten nemen, hoe halen we dan nieuw toptalent binnen?

Lees meer

Van transactie naar engagement – de wervingslus

De recruitment funnel is uit, schreef ik een jaar geleden en moet worden vervangen door de wervingslus. De funnel als lineair proces doet namelijk geen recht aan het feit dat een sollicitatie of – wat een voorfase is – het ontwikkelen van een voorkeur voor een baan of werkgever steeds minder over ‘het merk’ gaat en steeds meer over wat mensen denken, voelen of nodig hebben. Dat zijn dingen die je niet één-twee-drie ‘weet’ of ‘doet’.  Lees meer

Lommerrijk wint Internal Branding Jaarprijs 2013!

De Internal Branding Jaarprijs 2013 is gewonnen door horecaonderneming Lommerrijk uit Rotterdam. In de MINI Brand Store in Amsterdam nam gisteravond directeur Monique Delfgaauw met een aantal van haar medewerkers de award in ontvangst. Eneco en ONVZ waren de andere finalisten.

Lees meer

Juiste woorden versterken werkgeversmerk

Organisaties schenken doorgaans veel aandacht aan de visuele huisstijl (logo, kleuren, etc.), maar staan niet stil bij de kracht van het woord. Terwijl een zogeheten redactionele huisstijl, taal en toon in lijn met de identiteit, de puzzel compleet maakt. Door de woorden en de toon de kiezen die bij je organisatie passen, blijft je communicatie herkenbaar, toegankelijk en daardoor betrouwbaar. Voor klanten, maar ook voor (potentiële) medewerkers. Het is daarmee onmisbaar voor effectieve internal branding en employer branding.

Lees meer

Woorden zijn vogelvrij, kernwaarden een waardevol richtsnoer

Corporate Values, merkwaarden, kernwaarden. Iedere organisatie heeft wel iets hierover opgesteld. De vraag vandaag de dag is in hoeverre organisaties in staat zijn daadwerkelijk volgens de gekozen waarden te leven en te werken. Uw Human Capital kan hierin het verschil maken. Ik zeg bewust ‘kan’, want dit blijkt lastig te realiseren.

Lees meer

Internal Branding finalisten: Eneco, Lommerrijk en ONVZ

De vakjury van de Internal Branding Jaarprijs heeft de beste Internal Branding praktijkcases van 2013 geselecteerd: Eneco, ONVZ en Lommerrijk.

Lees meer

Wat mensen echt drijft? Purpose & Passion!

Bij het #Nieuwjaarstreffen op 17 januari was Han Mesters de key note spreker. De eigenzinnige sector banker, ooit nog actief op Pinkpop met het fameuze Baton Rouge, schetste een fundamenteel andere toekomst voor zakelijk dienstverleners. Een nieuwe wereld waarin HR en Communicatie opnieuw hun weg moeten leren vinden.

Lees meer

Borrelen in de States: kwestie van personal branding

Na een pit stop van een jaar in Rhode Island, woon ik weer in Massachusetts (Needham). Ik heb me voorgenomen om met meer regelmaat naar de ‘Nederlandse borrel’ te gaan van de ‘Netherlands-America Foundation, Boston chapter’. Het is slechts 12 mijl rijden oostwaarts. Heb meteen de daad bij het woord gevoegd door ‘acte de présence’ te geven op het ‘business networking event’ in een café aan Harvard Square. Benieuwd wat ik er zal treffen. Als Nederlander die in de VS woont, maar ook als Director Employer and University Relations bij Rhode Island Student Loan Authority. Het is een belangrijk onderdeel van mijn werk om relaties te bouwen met andere bedrijven, om studenten en bedrijven met elkaar te verbinden. HR en Communicatie spelen daarin een belangrijke rol. Lees meer

Laat wervingsvideo’s voor je werken

Video is een belangrijk onderdeel van employer branding. Toch blijven veel kansen met video vaak onbenut. Een gemiste kans, want video is ideaal om de organisatie te visualiseren voor kandidaten. Met een goede strategie zorg je ervoor dat je als werkgever opvalt. Een een aantal tips om video effectief in te zetten.

Lees meer

Wint jouw organisatie de Internal Branding prijs?

Herinner je het nog? Afgelopen jaar won VVV de Internal Branding Jaarprijs 2012, dankzij een indrukwekkende case die liet zien hoe de positionering van het merk is aangescherpt en succesvol tot leven is gebracht binnen het netwerk. In 2011 ging, na een spannende finale, Etos ermee aan de haal. Het Sint Franciscus Gasthuis was de eerste prijswinnaar in 2010. Deze organisaties hebben ervaren dat het winnen van deze Jaarprijs ertoe doet. Trots binnen de organisatie, erkenning door de marketing community, en positieve spin-off gedurende dat jaar en de jaren erna.

Lees meer

Corporate branding plus employer branding is…?

Een ‘merkvesting’, dat is wat je krijgt als je – zoals ERE.net. ons aanraadt – erin slaagt om je corporate brand en je employer brand te ‘integreren’. Het corporate brand probeert te laten zien hoe klanten ten opzichte van een organisatie zouden moeten, kunnen of willen staan; met employer branding laat je zien hoe dat zit met (potentiële) medewerkers. Dat die twee in elkaars verlengde liggen, zou buiten kijf moeten staan en ik vind het woord ‘merkvesting’ (‘brand fortress’) een mooie vondst. Lees meer

De Vakkenvullers Blues

“AH voedt vakkenvullers op”, kopt Het Parool op 13 augustus jl. Al eerder wordt in de pers gewag gemaakt van Jumbo die via Pantar -mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt- inhuurt. Supermarkten en winkelpersoneel, vaak geen -match made in heaven- en gebukt onder een zwaar imagoprobleem. Ouders dreigen hun kroost met een bestaan als vakkenvuller, als het school niet gaat zoals gepland. Supermarktmanagers zijn blijkbaar niet in staat om goed (betaalbaar en gemotiveerd) personeel te vinden. “Teleurgesteld in de discipline van de jonge puberende werknemers”, zo heet het. Vreemd, want retail, en supermarkten in het bijzonder, zijn enorm boeiende bedrijven. Met enorme carrièremogelijkheden, zelfs voor pubers. Lees meer

Interne communicatie als een community

Soms zie je ergens overlap vanaf de plek waar je je bevindt. Bijvoorbeeld tussen HR en communicatie. Of, zoals in mijn geval, tussen interne communicatie en community management. Omdat ik zowel ervaring heb als community manager als met interne communicatie kwam ik tot een drietal rollen uit community management die een andere kijk geven op het managen van interne communicatie. Laten we eerst even de verschillen bekijken. Het grootste verschil zit ‘m erin dat bij community’s idealiter sprake is van een gemeenschappelijke passie. Dat de community-aanpak intern zodoende meer kans van slagen heeft bij betrokken medewerkers hoef ik vermoedelijk niet uit te leggen. Máár… ondanks dat niet iedereen bewust kiest voor zijn plek binnen een organisatie – veel mensen zijn ‘erin gerold’ – wil niet zeggen dat er geen verbinding en gemeenschapszin is. Zelfs als je ziet dat mensen hun werk totaal niet zien als uitdaging of passie (denk: machinaal kippen plukken) dan kan er wel een eigen cultuur heersen, vaak vergezeld van bepaalde onderlinge humor. Daar moet je het als interne community manager van hebben.

Lees meer

Een business case voor employer branding

Budgetten staan onder druk. Richting management is meer dan ooit een goed verhaal nodig: wat levert Employer Branding nu precies op? Onlangs organiseerde ik met enkele vakgenoten een business brunch rond dit thema. Hoe bouw je een sterke business case voor Employer Branding? Hoe kom je tot een goed verhaal en hoe krijg je vervolgens intern verkocht?

Lees meer

Profilering van gezonde arbeidsorganisatie

Na het succes van de eerste uitreiking zal de Gezondheidsaward op 3 oktober a.s. opnieuw worden uitgereikt aan een organisatie in de regio Zuidoost-Nederland die het thema gezondheid het meest efficiënt en effectief inzet om organisatiedoelstellingen te realiseren. Het is de bedoeling dat de Gezondheidsaward op termijn in meerdere regio’s wordt uitgereikt. De Gezondheidsaward stimuleert bedrijven die gezondheidsbeleid structureel inbedden in hun bedrijfsvoering. Hoe kan jij of jouw organisatie dit initiatief ondersteunen?

Lees meer

De nieuwe rol van interne communicatie

Interne communicatie is dé belangrijkste interventie voor bedrijfscontinuïteit, of zo je wilt een goede reputatie, zo stelt Marcel Baas (Fleishman-Hillard) tijdens de workshop over de gevolgen van de crisis op interne communicatie. Tijdens deze door Babbage Academy georganiseerde workshop lichtte Baas de resultaten van een kwalitatief onderzoek onder communicatiedirecteuren en -professionals toe. De hoofdvraag bij dit onderzoek: welk effect heeft de crisis op de corporate communicatie en vooral op de interne communicatie? Naar mijn mening een zeer interessante en terechte vraag!

Lees meer