Future-proof vaardigheden voor de HR-professional

Welke vaardigheden heb je nodig om als HR-professional future-proof te zijn? In een artikel in online magazine HR Morgen wordt benoemd welke vaardigheden daarvoor nodig zijn. Opvallend is de nadruk op communicatie: kunnen presenteren, anticiperen op wat er komen gaat, de leidinggevenden meenemen in een duidelijke uitleg welke maatregelen nodig zijn. Lees meer

Nieuw lid Kor Hello: bundel alle digitale activiteiten

“Mijn droom is dat organisaties alle digitale activiteiten bundelen in een digitale employee experience, die écht aansluit op de dagelijkse praktijk van de medewerker.” Kor Hello is directeur van Cloudstekker en werkt ook als verander- en adoptieconsultant. Hoe kijkt hij naar de ontwikkelingen in HR en communicatie? Lees meer

Grotere rol voor pensioen in employer branding

Alle pensioenregelingen moeten voor 2028 aangepast zijn aan de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Wie denkt dat dat alleen een rekenvraagstuk is, heeft het goed mis. Pensioen is een belangrijk onderdeel van het HR-beleid. Veel werkgevers zijn zich er steeds meer van bewust dat pensioen als secundaire arbeidsvoorwaarde een belangrijke rol kan spelen in de employer branding. Waar moet je op letten? Lees meer

Samen sterk: de strategische synergie tussen HRM en Communicatie

Als communicatieprofessional wist Vera de Kort al jaren hoe belangrijk de samenwerking tussen Communicatie en HRM is. Deze opvatting begon handen en voeten te krijgen toen ze werkte aan de theoretische onderbouwing voor die noodzakelijke samenwerking. In dit gesprek legt ze uit hoe dat in zijn werk ging. Lees meer

Open gesprekken, sterke teams – doe mee aan ons onderzoek!

Hoe creëren we een organisatiecultuur waarin écht iedereen zich durft uit te spreken? Dat is de centrale vraag van ons HR & Communicatie kennisthema 2025: Open gesprekken, sterke teams.

Lees meer

Vitaliteit, verbinding en vergroening op de werkvloer

Hoe een eetbare tuin bijdraagt aan vitaliteit, verbinding én organisatieverandering.  

Lees meer

Digitaal samenwerken? Zo ondersteun je je medewerkers optimaal 

Hybride werken is het nieuwe normaal. Een digitale werkplek is onmisbaar om medewerkers te ondersteunen, te betrekken en te verbinden. Veel organisaties merken dat hun digitale tools niet optimaal worden gebruikt. Gevolg? Stokkende communicatie, moeizame samenwerking en frustratie. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers niet alleen toegang hebben tot de technologie, maar deze ook echt omarmen en effectief inzetten?  Lees meer

Nieuw lid Suzanne Molenaar-Jonker: HR-communicatie is álle communicatie

“HR-communicatie is álle communicatie die wordt ingezet voor medewerkers. Ik zet me ervoor in om de ‘menskant’ van een organisatieverandering onderdeel van de strategie te laten zijn.” Suzanne Molenaar-Jonker is onafhankelijk communicatie- en veranderdeskundige met veel ervaring bij grotere internationale concerns. Waarom is zij lid geworden van onze community? Lees meer

Nieuw lid Annika Aerts: HR-communicatie is betekenis geven

Opschudders is een organisatie die complexe verandertrajecten begeleidt. Annika Aerts is één van de oprichters en is al enige tijd lid van onze community.  Waarom is zij lid geworden? “HR-communicatie draait om verbinden, activeren en betekenis geven. In deze community vind ik gelijkgestemden die geloven in de kracht van heldere en inspirerende HR-communicatie.” Lees meer

Van weerstand naar acceptatie: geef medewerkers een stem

Verandering binnen een organisatie roept vaak weerstand op. Medewerkers zijn gewend aan vaste werkwijzen en routines, en een plotselinge verandering kan onzekerheid en stress veroorzaken. Toch zijn veranderingen noodzakelijk om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en veranderende wetgeving. Lees meer

8 tips hoe je de employee journey concreet aanpakt

Een heldere en positieve medewerkersreis is van onschatbare waarde voor het succes van jouw organisatie. Het zorgt niet alleen voor het behouden van talent, maar versterkt ook je aantrekkelijkheid als werkgever. En een duidelijke employee journey zorgt ervoor, dat je tijd, energie en geld bespaart als HR-communicatieprofessional. Wat zijn de belangrijkste do’s en don’ts? Lees meer

Methodieken voor managen van stress binnen teams

Ben je leidinggevende en signaleer je stress in jouw team? Je haalt het beste uit je team als je oprecht aandacht hebt voor de mens achter de professional of teamlid. Het is de kunst om op tijd mogelijke stress-signalen bij je teamleden te leren (h)erkennen. Lees meer

Stand van Werven 2025

De Stand van Werven is een jaarlijks onderzoek op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Dit is alweer de achtste editie van de Stand van Werven: hét onderzoek onder Nederlandse recruitmentprofessionals. Met meer dan 300 respondenten uit verschillende vakgebieden en ervaringsniveaus maken we in dit onderzoek helder wat de recruitmentprofessionals bezighoudt. Lees meer

Jaarcongres HRM in de Overheid – Donderdag 17 april 2025 – Orpheus, Apeldoorn

Al 13 jaar succesvol als het jaarcongres vóór & dóór HR, lijn, directie/bestuur en gemeentesecretarissen werkzaam in de overheid. In één dag op de hoogte van de actuele transformatie van arbeidsmarkt en overheid.

Lees meer

Vanaf 3 maart: Employee Journey Inspiratieweek

Van maandag 3 maart t/m vrijdag 7 maart geeft Anouk Minnes van Human Journey elke ochtend van 9.30 tot 10.00 uur een gratis kennissessie over belangrijke thema’s binnen de employee journey en inclusief werkgeverschap. Lees meer

Waarom voelt verandering zo ongemakkelijk?

Verandering is de enige constante in organisaties. Nieuwe technologie, een andere werkcultuur, efficiëntere processen – stilstand is immers achteruitgang. Maar waarom voelt verandering dan vaak als een worsteling? Waarover niet zo vaak gesproken wordt, is de impact op individueel niveau: de onzekerheid, de weerstand en het ongemak die gedragsverandering met zich meebrengen. Hoe kunnen organisaties en leiders deze pijn verlichten en verandering omzetten in groei? Lees meer

Zorg voor verbinding in een verdeelde wereld

Vanuit HR & Communicatie verdiep ik mij graag in thema’s en inzichten die bijdragen aan goed werkgeverschap. Hoe kunnen we medewerkers écht ondersteunen, zodat ze zich gehoord, gewaardeerd en verbonden voelen met de organisatie? Met die vraag in gedachten bezocht ik een avond vol inspirerende lezingen over bezield leiderschap.   Lees meer

Inzichten uit podcast ‘Van A tot GenZ’

De arbeidsmarkt verandert in rap tempo en GenZ speelt daarin een cruciale rol. Deze generatie hecht waarde aan authenticiteit, flexibiliteit en betekenisvol werk. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie aansluit bij hun verwachtingen?

Lees meer

10 Arbeidsmarkttrends en verwachtingen voor 2025

Geert-Jan Waasdorp voorspelt jaarlijks de belangrijkste arbeidsmarktontwikkelingen voor recruiters. 

Lees meer

TikTok als krachtig wervingskanaal voor vanHaren

In de schoenenwereld is vanHaren al meer dan 95 jaar een bekende naam. En ze blijven innoveren, niet alleen met schoenen. In hun wervingsstrategie speelt TikTok een steeds grotere rol. De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie sprak met met Janne Verschuren, teamleider recruitment & employer branding, en Lotte Besse, online brand marketeer, over hoe dit platform een gamechanger is geworden. Lees meer

Ondersteunen van medewerkers: een reis naar wederzijds begrip

In deze community grijpen we de kans om regelmatig met elkaar te brainstormen over de allerbeste HR-communicatie. Natuurlijk gaan we ook in 2025 onderzoek doen en dus nieuwe kennis ontwikkelen.

Lees meer

Hoe moedige gesprekken inclusie dichterbij brengen

Voldoende gekwalificeerd personeel vinden wordt volgens het CBS de komende jaren steeds moeilijker. Dit kan leiden tot stagnatie in de groei en een verhoogde werkdruk voor de huidige werknemers, wat zorgt voor uitdagingen voor HR-professionals. Lees meer

Gelukkig nieuwjaar!

2025 staat voor de deur, een jaar vol nieuwe kansen, groei en verbinding. Wij hopen dat jouw ambities groeien en je kennis zich uitbreidt, zodat je anderen kunt inspireren. Lees meer

Dagvoorzitters Ivonne en Raymond reflecteren op Summum 2024

“Wat was het leuk om dagvoorzitter te zijn! Eerlijk is eerlijk, toen ik gevraagd werd, sputterde ik flink. Maar ik ben blij dat Inge Beckers me wist over te halen.  Waarom het zo leuk was? HR-communicatie draait om netwerken, nieuwe mensen leren kennen, op andere ideeën komen.” Aldus dagvoorzitter en communitylid Ivonne van der Male.

Lees meer

Nieuw lid Inge Parren: HR en communicatie mogen elkaar vaker opzoeken

Nieuwe leden van HR & Communicatie stellen zichzelf voor aan de hele community. Inge Parren is loopbaancoach en werkt als HR-interimmer. In 2022 werkte zij bij Vluchtelingenwerk Rotterdam als interim-teamleider toen de oorlog in Oekraïne uitbrak. Dit had op haar en de organisatie enorme impact. Lees meer

Terugblik summum 2024 met 5 tips

We kijken terug op een inspirerende bijeenkomst vol energie en verbinding! Jullie waardeerden dit summum met een 8,3! 

Lees meer

Nieuwe Yellow Paper over de magie van persoonlijke aandacht

Het is cruciaal, en het is uitdagend. Hoe maak je van jouw organisatie een echte ‘home base’ voor al jouw medewerkers? Waar iedereen zich gehoord en gezien voelt. Hoe organiseer je dat? En als je het realiseert, wat levert het op? Lees meer

Hoe voorkom je vertrek tijdens wittebroodsweken?

Steeds vaker al kort na indiensttreding kondigen bevlogen medewerkers aan te vertrekken. Onderzoek onthult dat gebrek aan betrokkenheid de belangrijkste oorzaak is van dit snelle afscheid. Hoe kantel je die ontwikkeling? Vooral door de wervingsbelofte voor nieuwe medewerkers permanent zichtbaar en betekenisvol te maken in hun werkpraktijk. Daarmee geef je hen de waardering en het vertrouwen om duurzaam betrokken te blijven. Lees meer

HR en de Inner Development Goals

Het is een fascinerende vraag: heeft nadenken over het thema schoonheid een plek in het werkveld van HR & Communicatie? Hoe en waar kan deze bijzondere insteek een nuttige bijdrage leveren aan organisaties? En dan vooral  in een wereld die steeds meer in transitie is, en steeds nieuwe en hogere eisen stelt op het gebied van duurzaamheid en regeneratie. Lees meer

Bereik de nieuwste generatie op de werkvloer

In de podcast ‘Werving van A tot Gen Z’ verkennen Marieke van Heek en Emma Agricola de uitdagingen en kansen die Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010) biedt aan werkgevers. Deze serie biedt essentiële inzichten voor iedereen werkzaam in recruitment. Lees meer

CSRD biedt HR-afdeling kans op plek aan de bestuurstafel

De Corporate Social Responsibility Directive (CSRD) verplicht organisaties om op gestructureerde wijze te rapporteren over duurzaamheidsprestaties, met gebruik van de Europese standaarden (ESRS).  Lees meer

Als zin in werk even helemaal weg is

Er zijn twee situaties dat zelfs toegewijde managers en medewerkers hun zin in het werk verliezen: bij de aankondiging van een nieuwe strategie, zeker in grote corporate ondernemingen, en bij een reorganisatie. Minder zin herken je aan  minder energie bij medewerkers, ontbreken van initiatief, sloomheid. Waarom gebeurt dit? Wat kan de organisatie eraan doen? Lees meer

Keynote: Richting geven aan je brein en biochemie voor meer energie

Chantalle Weemaes, auteur van het boek ‘Pak de regie over je energie’, verzorgt de keynote van ons summum!

Lees meer

De ontwijkgeneratie: jongeren hebben steeds meer moeite met face-to-face communicatie

In een tijdperk waarin communicatie voornamelijk digitaal verloopt, zien we een interessante, maar zorgwekkende trend onder jongeren. Hoewel tools als WhatsApp en Snapchat hen sterk verbinden, leidt de constante online interactie tot een afname van hun vermogen om effectief face-to-face te communiceren. Zo lijkt een “ontwijkgeneratie” te ontstaan. Lees meer

Kerstpakketten: de do’s en don’ts voor een succesvol eindejaarsgeschenk

Met het einde van het jaar in het vooruitzicht, is het goed om nu al na te denken over het kerstpakket: een traditioneel instrument om medewerkers aan het einde van het jaar te waarderen en betrokken te houden. Maar hoe relevant is zo’n eindejaarsgeschenk nog? Met een veranderend personeelsbestand en uiteenlopende voorkeuren, kan het kiezen van een kerstpakket complexer zijn dan ooit. Lees meer

Richting geven: een balans tussen harde en zachte aspecten

Richting geven: een balans tussen hard en zacht HR- en communicatieprofessionals spelen een cruciale rol in het geven van richting binnen organisaties. Zij helpen niet alleen om de strategische doelen van de organisatie te realiseren, maar zorgen er ook voor dat medewerkers zich verbonden voelen met de kernwaarden en missie. Richting geven is echter een […]

Succesvol richting geven aan organisatieverandering

Sta jij aan het roer van veranderingen binnen je organisatie? Reserveer dan nú je ticket voor het summum ‘Zinvol sturen’ op 12 november in Amersfoort. Op het programma staat een interessante inspiratiesessie voor jou. Lees meer

Workshop: Richting geven zonder hiërarchie

Steeds meer organisaties ontdekken dat de traditionele hiërarchische aansturing niet meer werkt bij complexe vraagstukken waarin verschillende disciplines en belangen samenkomen. Multidisciplinaire teams, samengesteld uit diverse afdelingen, lopen vast in diffuse aansturing en miscommunicatie. Hoe geef je richting, stimuleer je beweging en behaal je resultaten zonder te vervallen in stroperigheid of frustratie? Lees meer

Whitepaper: gevolgen invoering CSRD voor HR-professionals

Als HR-professional sta je aan de vooravond van een belangrijke verandering in de manier waarop organisaties rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) introduceert nieuwe verplichtingen die van grote invloed zijn op je werk. Deze invoering brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee voor HR-professionals. Door je goed voor te bereiden en de juiste processen te implementeren, kun je voldoen aan de nieuwe regelgeving. Daarnaast draag je ook bij aan een duurzamere toekomst voor je organisatie.

In deze download beantwoorden we de belangrijkste vragen over CSRD en de implicaties voor HR.

Een reis vol uitdagingen

Bij veranderingen in de digitale werkomgeving (introductie nieuw cliëntportaal, sociaal intranet, Teams) slaan we als organisatie automatisch ook een nieuwe richting in. Adoptie van deze nieuwe middelen zien we dan ook als een reis. Een reis met een duidelijk einddoel. Het pad daar naartoe is in de meeste gevallen geen rechte lijn. Lees meer

HR’s nieuwe portal voor expats

De wereld raakt steeds meer met elkaar verbonden, maar relocatie, immigratie en de 30%-regeling blijven extra druk leggen op HR-managers en andere professionals. Mobile XL heeft daarom samen met Eastwing, een dienstverlener voor relocatie, immigratie en tax, een Global Mobility Portal ontwikkeld. Lees meer

7 redenen voor hoog verloop die werkgevers missen (en hoe je ze aanpakt)

Waarom verlaten mensen een organisatie? Het is een urgente vraag, want in 2023 zijn in Nederland 1,8 miljoen mensen veranderd van baan. Dat is het hoogste aantal ooit. Toch steken veel organisaties vooral tijd en geld in werving en hebben minder oog voor het behouden van huidige collega’s. Lees meer

Summum 2024: Zinvol sturen

Hoe geef je krachtige sturing door persoonlijke aandacht? Hoe krijg je grip door los te laten? Hoe geef je richting door ruimte te geven? Juist door een balans te vinden tussen sturing en vrijheid, grip en loslaten, richting en ruimte, kun je effectieve HR-communicatie maken. Weet jij wat je moet doen om beter richting te krijgen, te geven maar ook los te laten? Lees meer

Het belang van medewerkerstevredenheid in de retail

In de retail is het succes van een onderneming nauw verbonden met de tevredenheid van haar medewerkers. Gelukkige en betrokken medewerkers dragen bij aan een betere klantervaring, hogere productiviteit en een lager personeelsverloop. Lees meer

Van visie naar realiteit: Hoe je met HR-communicatie veranderingen leidt

Verandertrajecten zijn een constante in organisaties, of het nu gaat om technologische vernieuwing, een nieuw systeem, herstructurering, samenvoeging van afdelingen of een cultuurverandering. Als directie of MT de koers heeft bepaald, komt vaak daarna de vraag bij HR of Communicatie om hier richting aan te geven en dit te implementeren. Want ja, hoe krijgen we de medewerkers mee? Welke stappen zijn dan belangrijk en hoe doen wij bij WEVIEW dat? Lees meer

De toekomst tegemoet: HR in de zorg in 2035

In een wereld waarin de zorgsector geconfronteerd wordt met immense uitdagingen, is het essentieel voor zorgorganisaties om vooruit te denken en zich aan te passen. Lees meer

Nieuwe arbeidsmarktcampagne voor rechters en raadsheren

De Rechtspraak lanceert deze week een nieuwe wervingscampagne voor rechters en raadsheren *. Met de campagne wil de Rechtspraak meer inzicht geven in het werk van de rechter en de mens achter de rechter. De campagne bestaat uit een wervingsvideo, online banners en nieuwe doelgroeplandingspagina’s op werkenbijderechtspraak.nl. Lees meer

Whitepaper: AI in recruitment: aan de vooravond van een revolutie?

AI in recruitment: aan de vooravond van een revolutie?

Ontdek de toekomst van werven met ons nieuwste whitepaper AI in Recruitment: aan de vooravond van een revolutie. Verken hoe artificial intelligence (AI) het recruteringslandschap transformeert door innovatieve toepassingen zoals CV-screening, talent sourcing en geautomatiseerde communicatie te benutten. Leer hoe AI niet alleen efficiëntie en objectiviteit bevordert, maar ook zorgt voor een verbeterde kandidaatervaring.

Ontdek de nieuwste trends, best practices en hoe je AI-effectief kunt integreren om je wervingsproces te verbeteren. Download nu en blijf vooroplopen in de evolutie van het wervingslandschap.

Vraag het whitepaper aan 

 

Beter samenwerken? 5 generatietips

In een recente discussie met HR- en communicatieprofessionals rees de vraag: hoe kunnen we beter rekening houden met de behoeften van onze medewerkers? Dit jaar staat het kennisthema voor HR & Communicatie in het teken van richting geven.  Lees meer

Ontdek de kracht van bedrijfscultuur

Je bedrijfscultuur is de kern van je Employer Value Proposition (EVP). Dit bepaalt hoe medewerkers zich identificeren met je organisatie en wat je hen biedt in ruil voor hun kennis en inzet. Vooral jongere generaties hechten hier veel waarde aan. Lees meer

Onderzoek onder HR-professionals naar gebruik AI-tools

Over de technische ontwikkelingen in AI (kunstmatige intelligentie) wordt veel geschreven. Er wordt niet alleen gekeken naar hoe je het veilig kunt gebruiken. Ook komen er steeds meer online tools bij, die sommige werkprocessen efficiënter kunnen maken. Toch blijven er nog wensen over. Lees meer

Zomeraanbieding: het perfecte moment om te starten met je pensioen!

Overweeg jij als werkgever om een pensioenregeling te beginnen? Nu is het perfecte moment! Het regelen van een pensioenregeling voor je medewerkers kan een grote stap zijn, maar het biedt veel voordelen. Niet alleen helpt het bij het aantrekken en behouden van talent, het toont ook je betrokkenheid bij het welzijn van je medewerkers op de lange termijn. Lees meer

Hoe verbindende verhalen je kunnen helpen in transities

Over de kracht van verhalen in organisaties en de samenleving zijn tal van boeken geschreven, vanuit verschillende perspectieven en toepassingsmogelijkheden. Ben je HR- of communicatieprofessional, dan kun je verhaalkracht op verschillende manieren inzetten om gewenste ontwikkelingen te ondersteunen. Lees meer

Interview Anouk Minnes, Human Journey: Bouw een mensgerichte employee journey

Anouk Minnes, oprichter van Human Journey, is sinds kort kennispartner van HR & Communicatie. Al kennen wij haar al veel langer, namelijk als content expert bij Great Place To Work voor 12+ jaar. Nu helpt Anouk, met haar eigen onderneming, HR-professionals om een mensgerichte employee journey te bouwen zodat mensen graag bij een organisatie willen (blijven) werken. Lees meer

Meer impact maken met diversiteits- en inclusiebeleid

Als je onder water bent, is je realiteit compleet veranderd. Kijk je naar wat er boven het wateroppervlak is, dan is het beeld anders dan toen je het zag met je ogen boven de waterspiegel. Details worden uitvergroot of zijn vervormd. Lees meer

Bex* Summer Academy: aanbod van 20 workshops

De Bex* Summer Academy gaat weer van start. Tijdens maar liefst 20 verschillende workshops delen we met liefde en plezier onze kennis met jou. Daarna praten we met elkaar na onder het genot van een drankje. Schrijf je in voor de Bex* Summer Academy en verzeker je van een zomer vol kennis, inspiratie én gezelligheid met vakgenoten. Lees meer

Collectief een weg inslaan: sturen met én-én-denken

Zie je die twee paden? Het kunnen de meerdere wegen naar Rome zijn. Maar in dit geval gaan ze naar Noordpolderzijl in de provincie Groningen. Als je daar loopt, voel je ruimte. Op de dijk, achter de dijk, op het wad. Je hebt er letterlijk de ruimte én je krijgt er ruimte, in je hoofd. Én-én. Niet het een óf het ander, maar het een én het ander. Het is het verander- en sturingsprincipe dat vaak over het hoofd wordt gezien. Want denken in of-of is een stuk makkelijker. Lees meer

Whitepaper: Referral recruitment: Strategisch onderdeel van jouw recruitment plan

Wist je dat momenteel 17% van de bedrijven meer dan 20% van hun nieuwe personeel via aanbevelingen binnenhaalt? En het mooie is, het werven via aanbevelingen kan tot wel 50% goedkoper zijn dan traditionele methoden zoals sociale media, advertenties of headhunters.

Lees meer

Welke tools gebruik je?

Wil jij ook veel beter leren hoe je ‘richting kunt geven’ aan .. [vul zelf in..] binnen jouw organisatie en/of je team? In 2024 onderzoeken we vanuit HR & Communicatie het actieve element van sturen en aandacht geven, en hoe jij als HR- en/of communicatieprofessional als ‘change agent’ hieraan kan bijdragen. Lees meer

Interview Raymond Hewitt, Mobile XL: Automatiseer je HR-administratie

Raymond Hewitt is met zijn bedrijf Mobile XL sinds enige tijd kennispartner van HR & Communicatie. Met zijn softwarebedrijf ondersteunt hij kleine en grote bedrijven bij hun administratieve processen op het gebied van sales, marketing, support en HR-zaken. ‘Wij willen een partner zijn voor onze klanten, betrokken zijn bij wat zij neerzetten.’ In dit interview vertelt hij hoe MobileXL klanten ondersteunt. Lees meer

Werkplezier vergroten met een HR-systeem

Als HR-manager heb je veel invloed op de tevredenheid onder werknemers. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat werknemers eenvoudig hun declaraties kunnen indienen. Maar ook ben je verantwoordelijk voor het bijhouden van verlofdagen en het voeren van functioneringsgesprekken. Lees meer

Stap 1: Sta stil bij het verleden, stap 2: begin bij het einde

Ingrid en Mireille van kennispartner WEVIEW hebben via e-mails hun overwegingen over en visie op het kennisthema 2024 ‘Richting geven’ gedeeld.  ‘Het wordt spannend als medewerkers de ruimte krijgen om zelf hun verwachtingen in te kleuren.’ Uit deze e-mailwisseling spreekt de ervaring en inzichten die WEVIEW als kennispartner met ons deelt. Lees meer

Interview Nelleke en Wil van Bureau Wilskracht: Gedoe is goede brandstof voor verandering

‘We moeten veranderen’ is één van de meest gehoorde zinnen in organisaties. ‘Hoe het nu gaat, gaat het niet meer’ is een goede tweede en meestal gaat die vooraf aan die eerste. We zitten in een tijdsgewricht waarin de werkwijze van vandaag onbruikbaar is geworden voor dat wat we morgen willen bereiken. Daarom zetten organisaties in op verandering en innovatie. Dat je dat niet even in elkaar zet op een regenachtige vrijdagmiddag begrijpt iedereen. Hoe je het wél doet, is vaak een puzzel. Lees meer

Whitepaper: 10 tips voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie

In de whitepaper 10 tips voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie in 2024 vind je een praktische handleiding voor je arbeidsmarktcommunicatie in 2024.

Je vindt antwoord op vragen als:

  • Hoe maak je vacatureteksten selectiever en aantrekkelijker voor kandidaten?
  • Wat zijn essentiële functiekenmerken en hoe kunnen ze effectief worden gecommuniceerd?
  • Hoe optimaliseer je vacatureteksten voor platforms zoals Google for Jobs?
  • Hoe draagt content die niet op vacatures is gericht bij aan employer branding?
  • Hoe onderhoud je een actieve talentenpool en waarom is dit van belang?

Jij als (arbeidsmarktcommunicatie-)specialist vindt veel bevestiging en (h)erkenning in dit whitepaper. Doe er je voordeel mee en deel het met je collega’s.

Download de whitepaper 10 tips voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie

Richting geven: daar willen we meer van weten

Een windwijzer waait met alle winden mee. Met alle winden meewaaien is echter niet de beste strategie om met plezier te werken. Wil je koers houden, dan moet je richting geven. Liefst met de vrijheid om die op je eigen manier te volgen. Lees meer

Hoeveel richting geven heeft iemand nodig?

In de laatste vijf jaar zijn er zo’n 80 definities verschenen van ‘purpose’. Medewerkers werken graag voor een bedrijf met een herkenbaar doel. Purpose is bij uitstek een onderwerp om richting te geven. Hoeveel richting geven heeft iemand eigenlijk nodig? Peter van den Besselaar werd aan het denken gezet. Lees meer

Neem een duik in de digitale verandering

Verandering is als een stromende rivier, soms rustig kabbelend en dan weer wild stromend. Het kan een flinke uitdaging zijn om in deze veranderende stroom te navigeren. Een koers die richting geeft is dan wel prettig. Maar voordat we de koers bepalen, moeten we de situatie eerst goed analyseren. Duik in de digitale verandering met een analyse aan de hand van 3 vragen. Lees meer

Inzicht in verloopcijfers 2023 tegen krapte op de arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt is en blijft krap. Daarom is het nóg meer van belang om met een vooruitziende blik recruitment op te zetten. Met een goede opzet kun je de strijd om talent winnen. 

Lees meer

Nieuw lid Marius Hogendoorn: wat is de rol van schoonheid binnen HR & Communicatie?

Marius Hogendoorn is een sociaal ondernemer, die in 2007 het Project Beauty startte. Met een vakverleden in communicatieonderzoek en begeleiden van interne communicatievraagstukken is hij de laatste jaren vooral bezig om een andere kijk op het fenomeen ‘schoonheid’ te ontwikkelen. Hij deelt er graag zijn kennis over, bijvoorbeeld over de rol van informele communicatie in organisaties. Lees meer

Data en storytelling: 2 werelden die elkaar aanvullen

In een podcastgesprek met een expert in Learning en Development ontdekte kennispartner Raymond Godding hoe data uit HR Learning Analytics en storytelling elkaar aanvullen om de medewerkerbetrokkenheid en leerrendement in organisaties te versterken. Dit blog is ingekort, de lange versie lees je op zijn eigen site. Lees meer

Boekrecensie: Stop het zwijgen – over grensoverschrijdend gedrag

De media staan er bol van, grensoverschrijdend gedrag is een (hot) topic. Het boek met de pakkende titel ‘Stop het Zwijgen’ van Karin Bosman en Frank Peters sprak me daarom aan. Grensoverschrijdend gedrag: je kunt je ogen er niet voor sluiten. Het is een groot probleem. Lees meer

Maak je vaardigheden concreet in je cv

Bij de redactie van HR & Communicatie komen wekelijks persberichten over onderzoeken binnen met prikkelende titels. Bijvoorbeeld een onderzoek over welk effect ChatGPT heeft in sollicitatieprocedures. Of over de toename van zzp’ers in de HR. De meest opvallende voor mij als communicatieprofessional is het bericht over de meest voorkomende clichés op Nederlandse cv’s. Lees meer

Handige tips voor meer werkvreugde

Ontdek maandelijks bevlogenheid in ons onderzoek: een blik op werkend Nederland. 2DAYSMOOD, bevlogenheidspionier en expert in MTO 3.0, het snelle, eenvoudige en altijd relevante medewerkerstevredenheidsonderzoek, praat je bij over werkgeluk en winnende organisatieculturen!

Lees meer

Double-OO: resultaten onderzoek naar generaties op de werkvloer

Voor de vierde keer lanceert Double-OO hun Yellow Paper, dit jaar over de dynamiek tussen generaties op de werkvloer. Experts van verschillende generaties delen hun visie op het thema generaties. Daarnaast spraken ze met CEO’s, HR-directors en leiders van 12 uiteenlopende bedrijven over hun ervaringen, dilemma’s en toekomstwensen. Lees meer

Hoe maak je pensioen in het sollicitatiegesprek inzichtelijk?

Steeds vaker nemen sollicitanten de pensioenregeling als secundaire arbeidsvoorwaarde mee in hun keuze om van baan te wisselen. Hoe kun je dit nu het beste presenteren als werkgever? En welke invloed heeft de nieuwe Wet toekomst pensioenen hier op?

Lees meer

Zorg voor een succesvolle start van je intranetplatform

De aanschaf en inrichting van een goed systeem voor interne communicatie en samenwerking is één ding. Of het nu gaat om een sociaal intranet, een digitale werkplek of gebruik van bijvoorbeeld Microsoft Teams. Ervoor zorgen dat medewerkers en andere gebruikers er goed, actief en met een glimlach mee willen werken, is iets anders.

Lees meer

Communicatie maakt het verschil tussen succes en falen

Bex* Communicatie ziet ontwikkelingen in organisaties in Nederland die op communicatiegebied een stevige aanpak vragen. Met de community delen ze graag 4 adviezen. Peter van den Besselaar en Anke van Gogh vertellen over hun ervaringen met veranderingsprocessen in organisaties en hoe je als organisatie met goede communicatie het verschil maakt in turbulente tijden. Lees meer

Yellow Paper 2024: Generations

Double-OO duikt in de kansen en dilemma’s die ontstaan als generaties met elkaar samenwerken. Mariken Kooi en Raymond de Looze spraken met generatie-experts en interviewden CEO’s en leiders van twaalf uiteenlopende bedrijven over hun ervaringen op de werkvloer.

Lees meer

Onderzoek naar werkgeluk december 2023

Maandelijk publiceert 2DAYSMOOD de Bevlogenheidsmonitor, waarmee we inzicht geven in het werkgeluk van medewerkers in Nederland. In het meest recente onderzoek van december 2023 komen opvallende trends naar voren. Lees meer

Aandachtspunten in uitvoering Wet toekomst pensioenen voor 2024

Het jaar loopt alweer ten einde. Voor onze pensioenen was het een belangrijk jaar: na jarenlange discussie is in juli 2023 eindelijk de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in werking getreden. Voor bestaande pensioenregelingen geldt een overgangsperiode, maar iedere pensioenregeling in Nederland moet uiterlijk 1 januari 2028 zijn aangepast aan de nieuwe wetgeving. Dat betekent dat u 4 jaar de tijd heeft om uw pensioenregeling te optimaliseren. Lees meer

Save the Date: Kick-offsessie kennisontwikkeling met partners

Op 26 januari organiseren we weer een exclusieve kick-offsessie voor onze kennispartners in Utrecht. Tijdens deze lunchbijeenkomst introduceren we nieuwe kennispartners, delen we inzichten en bespreken we onze gezamenlijke agenda voor 2024. Een unieke kans om te netwerken en de toon te zetten voor HR & Communicatie voor het komende jaar!

Aan de slag met het verminderen van werkstress!

Het stressniveau van medewerkers in Nederland is de afgelopen maanden flink gestegen! Dit blijkt uit het 2DAYSMOOD bevlogenheidsonderzoek waar zij iedere maand terugblikken op de stemmingsdata van meer dan 100.000 Nederlanders. Tijd dus om hiermee aan de slag te gaan!

Lees meer

Nieuw lid Monique Schoofs droomt van duidelijke communicatie scholingsaanbod

In dit interview deelt Monique Schoofs haar droom dat organisaties helderheid verschaffen over hun scholingsaanbod, zodat medewerkers weten waar ze aan toe zijn en hoe ze zich kunnen ontwikkelen. Ze pleit voor tweerichtingsverkeer, waar zowel de organisatie stimuleert als de medewerker initiatief toont. Een mooie uitdaging voor zowel HR als Communicatie.

Lees meer

Vertrouwen als kernwaarde

Tijdens het summum van HR-communicatie op 9 november doken we in het thema vertrouwen. Daarvoor verzorgde ik twee workshops over vertrouwen versterken. In de workshops bundelden we de denkkracht van deelnemers en genereerden we in no-time handvatten voor het werken aan vertrouwen in organisaties. Die gezamenlijke kennis deel ik in verschillende blogs. In deze eerste blog lees je over vertrouwen als kernwaarde.

Lees meer

Duurzaam werkgeverschap in het onderwijs

De uitdagingen voor het onderwijs zijn legio. Vraagstukken rondom het binden, boeien en behouden van de juiste professionals in een uitdagende arbeidsmarkt, het anders organiseren van onderwijs met behoud van kwaliteit en het innoveren van processen staan met stip op de HR-agenda. Dit zie je ook terug in de wettelijke eisen aan strategisch personeelsbeleid (per 1 augustus 2024) en de groeiende aandacht voor duurzaam werken in het onderwijs.

Lees meer

Laten we gaan werken vanuit vertrouwen

Jaap Boonstra stelt, zegt Lars Scheurer: ‘Loslaten is alleen moeilijk als je leeft in de illusie dat je het ooit vast hebt gehad. Je hebt het niet vast, je hebt het nooit vast gehad. Je moet gewoon durven te vertrouwen.’ Dit citaat hoor je in de intro van de podcast ‘Leidinggeven aan vertrouwen’. En precies deze woorden gonzen na in mijn gedachten. 

Lees meer

Employer branding hoofdprioriteit in 2023

Nederland zet internationaal al jaren de toon als het gaat om employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. En dat is met reden: employer branding-campagnes blijken voor het 2e jaar op rij het effectiefste wervingsmiddel voor wervingsprofessionals. Wat gebeurt er verder in de wereld van employer branding? In dit artikel vind je de belangrijkste insights uit de Stand van Werven 2023. Lees meer

Groene arbeidsvoorwaarden in de spotlights

In de afgelopen decennia is duurzaamheid uitgegroeid tot een centraal thema in de wereldwijde discussie over klimaatverandering en milieubescherming. Steeds meer bedrijven en individuen passen hun gedrag aan om milieuvriendelijker te worden, en de roep om duurzaamheid klinkt luider dan ooit tevoren. Maar wat betekent dit nu eigenlijk voor de arbeidsmarkt? Lees meer

Met 2DAYSMOOD monitoren van psychologische veiligheid op werkvloer

De groei van psychisch verzuim op de werkvloer is een zorgwekkende trend. Psychische klachten vormen de meest voorkomende reden voor ziekteverzuim en brengen aanzienlijke kosten met zich mee voor organisaties. Voorkomen van psychische klachten is daarom een belangrijke actie binnen je organisatie. Lees meer

2DAYSMOOD

2DAYSMOOD internationaal erkend als topspeler in Employee Engagement Software

2DAYSMOOD meet medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid voor een positievere werkomgeving met een speciaal ontwikkelde tool. De 2DAYSMOOD-tool & service onderscheidt zich van andere Employee Engagement Software. Met simpele, plezierige en snelle enquêtes van slechts 15 seconden heeft een organisatie snel en in real time inzicht in stemming van en betrokkenheid bij medewerkers. De anonimiteit stimuleert eerlijke feedback van medewerkers. Lees meer

5 belangrijkste voordelen van AI voor recruitment

Artificial Intelligence (AI) heeft de manier waarop Nederland werft drastisch veranderd, het is een bewezen instrument voor recruiters die op zoek zijn naar efficiëntie én nauwkeurigheid. De AI-tools vliegen je inmiddels om de oren, maar wat kun je er nu eigenlijk écht mee? In dit artikel: de 5 belangrijkste voordelen van AI voor recruitment.

Lees meer

Vertrouwen ‘de podcast’

Dit jaar geen whitepaper maar podcasts! Wat een geweldige inzichten krijgen we vooruitlopend op 9 november. Vanaf morgen is deel 1 van de podcast-drieluik beschikbaar.

Lees meer

Marcha Ringsma over vertrouwen herstellen: durf onbevreesd problemen aan te kaarten

Als onderdeel van het kennisthema van 2023 over ‘Vertrouwen op de werkvloer’ maken we een podcast en publiceren we interviews. Lees meer

Ivonne van der Male over vertrouwen: hoe ‘openheid’ als hefboom werkt

Om de spanning op te bouwen en jullie in de juiste stemming te brengen voor het event op 9 november (heb jij je kaartje al?), heeft de redactie van HR & Communicatie iets speciaals in petto. We delen drie diepgaande interviews om je op te warmen. 

Lees meer

Erwin Damhuis’ visie op vertrouwen: geef leiding vanuit je hart

In de aanloop naar het summum op 9 november met als thema ‘Vertrouwen is een werkwoord’, geven we het woord aan diverse sprekers en experts. Als onderdeel van het HR & Communicatie kennisthema van 2023 – vertrouwen op de werkvloer – maken we hierover podcasts en publiceren we interviews.

Lees meer

Inge Beckers keynote op HR & Communicatie Summum Vertrouwen 2023

Inge Beckers verzorgt de keynote tijdens het summum van HR & Communicatie op 9 november 2023 in Eindhoven. Inge onthult hoe vertrouwen essentieel is voor de toekomst van organisaties.

Lees meer

Bouwen aan vertrouwen via het beeldscherm

Lees meer

Betrokkenheid en innovatie: Het ontgrendelen van collectieve intelligentie in organisaties

De beste ideeën ontstaan vaak uit de medewerkers zelf. Het is van cruciaal belang om medewerkers serieus te nemen, aangezien dit leidt tot een grotere acceptatie van verandering, een snellere identificatie en oplossing van problemen en het tijdig herkennen van kansen. Onderzoeken, zoals die van Gallup, bevestigen al geruime tijd dat betrokkenheid wordt vergroot wanneer medewerkers serieus worden genomen, wat op zijn beurt veranderingen versnelt. Aan de andere kant blijkt uit onderzoek dat het falen van verandering vaak te wijten is aan onbetrokkenheid. Het is dus van essentieel belang om medewerkers te activeren op een dagelijkse basis.

Lees meer

EVP speelt hoofdrol in betekenisvol werkgeversmerk

De EVP (Employer Value Proposition) positioneringsgebied is dé drijvende kracht achter een betekenisvol werkgeversmerk. Wat filmsterren daarmee te maken hebben lees je in dit artikel.

Lees meer

Loyaliteitsconflicten zijn een motor voor verandering

Wanneer je op feestjes uitlegt waar je werkt en wat je doet, krijg je respons waardoor je weet: bedrijven deugen of niet. Soms is dat reden om niet te vertellen dat je werkt bij een oliemaatschappij of belastingdienst. Geen zin in discussie. Lees meer

Boek: de Rockstars Methode

Vrijheid vs. verantwoordelijkheid 

We kennen het allemaal wel, de zoektocht naar voldoende vrijheid op de werkvloer zonder dat het vrijblijvendheid wordt. Maar, hoe doe je dat?

Hieronder vind je een korte passage uit het boek: de Rockstars methode. Meer lezen? Je kunt het boek bestellen op Managementboek.nl of via de website van onze kennispartner Double-OO.

Vrijheid is de elfde bouwsteen van de Rockstars methode. Het is een menselijke basisbehoefte. We zien vrijheid als de mogelijkheid om zonder belemmeringen keuzes te maken die het beste aansluiten bij de eigen overtuigingen en voorkeuren.

Een hoge mate van vrijheid in de organisatie heeft veel waarde, omdat het:

💛 Duidt op vertrouwen en respect voor het individu
🖤 Energie geeft
💛 Een essentieel element voor ontwikkeling is
🖤 De basis is voor creativiteit en innovatie
💛 Eigenaarschap versterkt

Om vrijheid te kunnen organiseren, is structuur nodig. Het is iets heel anders dan vrijblijvendheid.

Een Rockstars-organisatie heeft een hoge mate van zowel vrijheid als verantwoordelijkheid. Die twee gaan hand in hand.

Wil je weten hoe jou organisatie het doet op de Schaal van Rockstars? Of wil je weten wat het oplevert als je je mensen radiccaal op #1 zet?

Neem contact op met Mariken Kooi van Double-OO

 

Veilig en slim je digitale informatie delen en beheren

Hoe deel je het beste – veilig! – digitale informatie? Dat is een vraag waar wij ons graag over buigen. Het lijkt simpel, maar als we gebonden zijn door regels en wetgeving (GDPR, AVG) en je niet alles meteen met een ander wil delen, wordt het vaak complex. Lees meer

Taalgebruik en veiligheid op de werkvloer

Met het HR-communicatie-platform hebben we onderzocht hoe het zit met vertrouwen op de werkvloer. Eén van de mooie conclusies is dat er sprake kan zijn van praktisch en emotioneel vertrouwen. Wil je daar meer over weten, dan moet je de podcasts volgen en bij het SUMMUM op 9 november a.s. zijn. Maar ik ging zelf alvast eens nadenken over voorbeelden die ik wel eens tegen ben gekomen over dat minder grijpbare ‘emotioneel vertrouwen’ en hoe verkeerd taalgebruik daaraan bijdraagt. Lees meer

Hoe voorkom je te veel stress? Lees de tips en onderzoek de balans werk-privé

In onze manier van werken gebeurt het maar al te snel dat je ongemerkt stress opbouwt. Daar krijg je na een tijdje flinke last van. Om stress te voorkomen moet je jezelf op tijd in acht nemen en zorgen dat je je weer kunt opladen met nieuwe energie. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hieronder vind je indringende vragen die bijdragen om een gezonde balans tussen werk en privé te herstellen. Lees meer

Werkgeversreputatie versterken? Zet je medewerkers in de schijnwerpers!

Technologie ontwikkelt zich razendsnel. We hebben robots en artificial intelligence tot onze beschikking. Maar of je nu actief bent in de bouw, de maakindustrie, ict, zakelijke dienstverlening, overheid, onderwijs of zorg, het zijn nog steeds de mensen die het verschil maken. Hun inzet en drive, hun creativiteit, samenwerkingsvaardigheden en vakbekwaamheid leveren resultaat, creëren waarde en maken impact. Lees meer

Boekrecensie: ‘Spelen werkt’ – een spel is een grote leeromgeving

In het boek ‘Spelen werkt’ leggen de auteurs uit hoe organisaties met het Game-based Learning Design Wheel op een speelse manier gedragsverandering bij medewerkers in een organisatie realiseren. Met deze ’tool’ kunnen organisaties een eigen spel en zelfs een opleidingsprogramma inrichten. Het boek is uitgeroepen tot Managementboek van het jaar 2023. Lees meer

Resultaten thema-onderzoek 2023: ‘Vertrouwen is een werkwoord’

Het onderzoek naar het kennisthema van 2023 ‘Vertrouwen op de werkvloer’ heeft een aantal markante resultaten en uitspraken opgeleverd. Bijvoorbeeld ‘Vertrouwen is een werkwoord, je moet eraan werken om het te krijgen en te behouden’. Respondenten maken duidelijk, dat er aan transparantie en openheid door leidinggevenden nog een wereld te winnen valt. Lees meer

Persoonlijke verhalen vergroten betrokkenheid bij medewerkers

‘Content is king’ hoor je vaak zeggen. Wil je je onderscheidend vermogen vergroten, je reputatie versterken, medewerkers werven of diensten onder de aandacht brengen, dan moet je ook daadwerkelijk iets te vertellen hebben. En liefst niet alleen vanuit het perspectief van je eigen organisatie. Lees meer

Afscheid nemen met waardering: het belang van goede off-boarding

Op LinkedIn zie je regelmatig berichten voorbijkomen waarin mensen aankondigen dat het hun laatste werkdag is. Ze kijken terug op mooie jaren en bedanken hun collega’s. Als werkgever gun je je medewerkers natuurlijk een nieuw avontuur en de mogelijkheid om professioneel verder te groeien. Soms is een nieuwe werkomgeving de beste bestemming.

Lees meer

‘Komt dit van het MT of is er over nagedacht?’

De CEO sluit de aankondiging van het veranderprogramma vol overtuiging af: ‘We gaan er samen iets moois van maken, ik reken op jullie!’ Maar bij de koffieautomaat hoor je collega’s zeggen: ‘Het waait vanzelf wel weer over. Zo ging het bij de vorige verandering ook.’ Anderen gaan in de weerstand, gaan onopvallend saboteren of zijn verandermoe. Lees meer

Slecht nieuws goed brengen: stappenplan voor slechtnieuwsgesprek

Als zzp’er of freelancer moet je wel eens ‘Nee’ verkopen tegen iemand die een offerte bij je aanvraagt. Bijvoorbeeld omdat je al vol zit voor de komende maanden, of omdat de opdrachtgever of het werk je niet aanstaat. Dat je Nee moet zeggen heeft ook een positieve kant: je bent gezien, je wordt gevraagd, men wil jou. Maar toch. Soms lukt het me niet om botweg ‘Nee, ik doe het niet’ te zeggen. Lees meer

Werkgever, zet de zorgprofessional centraal

Kom je op 19 september naar het jaarcongres HRM in de Zorg in Den Bosch? Al 17 jaar hét jaarcongres voor & door HR-, bestuur/directie, zorg- en lijnmanagers werkzaam in de care en cure. Je bent in één dag op de hoogte van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt, HR-beleid, de toekomst van HRM in de zorg en wat dit betekent voor jou.

Lees meer

Nieuw lid Juliëtte Reinders: ‘Obstakels uit de weg ruimen, mijn leukste leermomenten’

“Mijn leukste werkervaring? Ik geloof dat ‘the obstacle the way’ is, en daarom denk ik dat mijn leukste werkervaringen de leermomenten zelf waren. Maar niet op het moment zelf natuurlijk 😉.” Juliëtte Reinders is HR businesspartner bij organisatieadviesbureau Berenschot. Met haar studieachtergrond in communicatie en HR is ze blijvend geïnteresseerd in HR en communicatie. Lees meer

Wet toekomst pensioenen (Wtp) is aangenomen door de Eerste Kamer

Op 30 mei jl. heeft de Eerste Kamer ingestemd met de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Dat betekent dat er een eind komt aan de jarenlange discussie over de herziening van ons pensioenstelsel. De Wtp treedt in werking per 1 juli 2023. Er is een overgangstermijn tot 1 januari 2028 om de pensioenregeling aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Wat betekent deze nieuwe wet voor jou? Lees meer

Kom je ook naar het Festival Recruitment in de Zon?

🌞 Zet je zonnebril maar op en trek je dansschoenen aan, want het is tijd voor het meest spectaculaire festival van het jaar! Maak je klaar voor Festival Recruitment in de Zon 2023, waar we dit keer het thema “Rave Your Way to Success” hebben gekozen. Op vrijdag 15 september komen recruiters en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten samen voor een dag vol bruisende energie, informatieve sessies en onvergetelijke momenten. Lees meer

Nationale Vitaliteitsweek: een boost voor veerkrachtige verbinding met je collega’s

Steeds meer werkgevers doen mee aan de Nationale Vitaliteitsweek. In 2023 is deze van 25 t/m 29 september. Tijdens deze week helpen we werkgevers om hun medewerkers bewuster te maken van hun eigen invloed op hun veerkracht en vitaliteit. We geven ze toffe challenges en de keuze uit minimaal 3 webinars over één van de 18 belangrijkste persoonlijke thema’s. Dit jaar doen ook de leidinggevenden mee. Lees meer

Je mensen op #1 plaatsen is geen trucje

Je hoeft tegenwoordig niet zo heel hard je best te doen om in de (sociale) media te lezen over organisaties die hun mensen op de eerste plaats zetten. Of beter gezegd: organisaties die claimen dat te doen. Vaak voorzien van inspirerende quotes, zoals Richard Branson’s “Take care of your people and they’ll take care of your business”. Appeltje-eitje dus: zet je mensen op #1 en klaar ben je. Was het maar zo makkelijk. Lees meer

Hoe digitale middelen medewerkers verbinden

Digitale middelen hebben de manier waarop we werken, communiceren en samenwerken ingrijpend veranderd. Door het werken op afstand – in welke vorm dan ook – worden digitale middelen steeds belangrijker om verbinding te creëren en ons werk effectief te doen. Lees meer

Met de Ontwikkelbooster sneller medewerkers meekrijgen in veranderingen

Fenna Schellings en Marieke Verhoeven bedachten samen een programma voor HR-professionals: de Ontwikkelbooster. In dit programma brengen zij HR-professionals bij elkaar om van en met elkaar te leren hoe je mensen actief betrekt bij organisatieveranderingen. Het programma is ontstaan op basis van vragen uit de praktijk en ervaringen met mensen begeleiden in organisatieveranderingen. Lees meer

Doe mee aan de 2e ronde van de online dialoog over vertrouwen op de werkvloer

In een eerste ronde hebben we veel bijdragen ontvangen op onze vragen. Ben je nieuwsgierig? Doe dan nu mee aan de tweede ronde, dat kan ook als je in de eerste ronde niet meedeed.

Lees meer

Stand van Werven 2023: krapte op de arbeidsmarkt

We kunnen er ook in de nieuwste editie van de Stand van Werven niet omheen: de arbeidsmarkt is in 2023 wéér een stukje krapper geworden. Terwijl 70% van de recruitmentprofessionals in 2021 de krappe arbeidsmarkt en de bijbehorende schaarste als meest invloedrijke onderwerp zag, is de krapte in het onderzoek van dit jaar nóg explosiever geworden. Nu ziet 84% van de professionals de krapte als onderwerp nummer 1 bovenaan hun agenda. Lees meer

Nieuw lid Pieter-Marijn van der Velden: ‘Via creatieve werkvormen ambitiestatement waarmaken’

Medewerkers ervaren zin in hun werk door zich bewust te zijn over het belang ervan. Tijdens plezierige, creatieve en laagdrempelige werkvormen zoals storytelling, workshops en digitale dialoog, laten wij medewerkers de toegevoegde waarde van het werk voor hun cliënten, voor henzelf en voor de maatschappij benoemen. Lees meer

Win je vertrouwen met transparantie?

Een directeur die informatie achterhoudt, een bonus voor het bestuur die aan het zicht is onttrokken, een reorganisatie die uit de lucht komt vallen… Wantrouwen vlamt op bij dit soort onthullingen. Snel daarna volgt meestal de roep om transparantie. De gedachte is dat daarmee het vertrouwen hersteld kan worden. Maar werkt dat wel zo? Lees meer

Digitale tools inzetten voor verbinding in organisaties

Op 8 juni staat de volgende intervisie netwerklunch op de agenda. Tijdens deze intervisie netwerklunch biedt HR & Communicatie de mogelijkheid om in een exclusieve en vertrouwde omgeving met elkaar te sparren over een thema gefaciliteerd door Doreen Borneman, boegbeeld Middelen & Sociale media.

Lees meer

Nieuw lid Ivonne van der Male: ‘De bereidheid om te veranderen is er al, nu nog onthullen’

Ons nieuwe lid Ivonne van der Male is als freelancer werkzaam op het snijvlak van HR en communicatie. Voor Ivonne gaat HR-communicatie over effectieve interne communicatie, om een omgeving te creëren waarbij een ieder betrokken is en zich gehoord, gewaardeerd en gezien voelt. Lees meer

Verhaalkracht inzetten om medewerkers te boeien en te binden

Iedere organisatie wil betrokken medewerkers. Betrokken werknemers zijn productiever, blijven langer bij de organisatie, vertonen meer inzet en toewijding en hebben over het algemeen een positieve invloed op de werkcultuur en de prestaties van de organisatie. Ruimte voor ontwikkeling en de mogelijkheid om bij te dragen aan maatschappelijke betekenis dragen zeker bij aan betrokkenheid, maar ik geloof erin dat je medewerker-betrokkenheid vooral kunt versterken door een actieve inzet van verhaalkracht in organisaties. Lees meer

Groen licht voor de Wet toekomst pensioenen nadert

Met de invoering van de Wet toekomst pensioenen gaat het pensioenstelsel in Nederland een enorme onderhoudsbeurt krijgen. De grootste wijziging sinds decennia. De behandeling van de nieuwe Wet toekomst pensioenen gaat gestaag door. Op 15/16 mei is de openbare behandeling door de Eerste Kamer gepland. Vooralsnog lijkt er een meerderheid te zijn bij een stemming over het wetsvoorstel. Het lijkt erop dat groen licht voor de Wet toekomst pensioenen op komst is. Lees meer

Tem je reptielenbrein – tips voor groepsdynamiek en weerstanden

Het gebeurt nog geen tien seconden nadat we de bijeenkomst hebben geopend. Nauwelijks heb ik de aanwezigen welkom kunnen heten, of ik word al in de rede gevallen. Een luide stem van een van de buren schalt door de ruimte. Wat nu eigenlijk de status van deze bijeenkomst is. Want ze vindt het niet fijn als er hier besluitvorming plaats vindt. Of dat alles wat er vandaag wordt gezegd betekent dat ze dan ook instemt met van alles en nog wat. Zo, de toon is gezet. De rest van de aanwezigen kijkt een beetje verschrikt om zich heen, schuift wat ongemakkelijk op de stoel en begint zich ook af te vragen hoe dit nu eigenlijk zit. En dan moeten we nog aan de omgevingsdialoog beginnen… Lees meer

Vergader als een scherpschutter

We vergaderen wat af met z’n allen. Maar ondanks al onze overlegervaring doen we dat vaak niet soepel en kosten vergaderingen veel tijd en energie. Heb jij ook wel eens het gevoel dat je eerder tegen dan met je collega’s vergadert? Doe er wat aan! Iedere deelnemer aan een vergadering kan het tij keren, dus jij ook.  Lees meer

Hoe persona’s je social intranet naar een hoger niveau tillen

Een social intranet is een krachtig hulpmiddel voor organisaties om de communicatie en samenwerking tussen medewerkers en anderen te verbeteren. Om ervoor te zorgen dat het intranet effectief is en echt bijdraagt aan het dagelijkse werk, moet het worden ontworpen met de gebruikers in gedachten. Het gebruik van persona’s kan daarbij helpen.   Lees meer

Nieuw bij de redactie van HR & Communicatie: Barbara Philipsen

We stellen graag Barbara Philipsen aan jullie voor, onze nieuwe redacteur. Samen met Inge Beckers en Manon Franken maakt Barbara deel uit van de redactie van HR & Communicatie. Haar specialiteit is schrijven voor websites in begrijpelijke taal. Lees meer

Interview met Barbara Philipsen van Bureau Philipsen: ‘Communiceer vanuit een gelijkwaardige relatie’

Heel graag stellen wij aan jullie Barbara Philipsen voor. Barbara komt uit een familie vol schrijvers. Organisaties en ondernemers zijn bij Bureau Philipsen aan het juiste adres voor heldere teksten en als schrijfcoach helpt zij je met schrijven. Gelijkwaardigheid is een belangrijke waarde. 

Lees meer

Doe je mee aan ‘De Stand van Werven 2023’?

Dit onderzoek heeft tot doel om tot een totaalbeeld te komen van het arbeidsmarktcommunicatie en recruitment vakgebied anno 2023. Onder andere op het gebied van trends en ontwikkelingen, prioriteiten, hoe werven werkgevers, de effectiviteit van wervingskanalen, het gebruik van (informatie) technologie, leiders en influencers en internationaal werven. De resultaten zullen gebruikt worden voor onder andere een whitepaper, infographics, webinars en onze trainingen. Lees meer

Hoe je betrokkenheid vergroot door de inzet van verhaalkracht

Het is een feit dat hoog presterende organisaties zich kenmerken door een hoge medewerkerbetrokkenheid. Betrokkenheid hangt onder andere samen met de ervaren echtheid van leidinggevenden, met erkenning en waardering en met een positieve focus en doelgerichtheid. Ook ruimte voor ontwikkeling en de mogelijkheid om bij te dragen aan maatschappelijke betekenis dragen bij aan betrokkenheid. Lees meer

Effectieve complimenten voor meer waardering op het werk

Binnen de campagne ‘Een lente vol complimenten’ staan de maanden maart en april bij 2DAYSMOOD volledig in het teken van complimenten en waardering op de werkvloer.

Lees meer

Spierballentips voor veranderen in de praktijk….

Ik loop naar huis vanuit de sportschool en heb net een gesprekje met de eigenaar achter de rug. Hij heeft me gevraagd of ik voortaan op een ander tijdstip wil gaan sporten. Er is minder capaciteit. En dus is er  op mijn favoriete tijdstip van 8 uur in de ochtend voor mij geen plaats meer. Of ik een half uur eerder of later wil komen. Ik mag kiezen; 7.30 of 8.30 uur.  Er valt lichte regen en dat past precies bij mijn stemming van het moment. Elke vezel in mijn lijf voelt weerstand en boosheid. ‘Wat denkt hij wel niet, dat ik bij nacht en ontij om 7.30 uur kom sporten? Of veel te laat om 8.30, zodat ik mijn afspraken in de ochtend niet meer kan halen? En allemaal omdat hij andere bedrijfsmatige keuzes wil maken?’ Ik bries met grote stappen door de regen naar huis. Ik besluit het twee weken te geven om het te proberen, maar dan zullen we nog wel eens zien hoe het verder gaat met mij bij deze sportschool…. 

Lees meer

Win je vertrouwen met beloftes?

‘Vanmiddag is het af!’, roep je snel wanneer jouw collega vraagt waar je reactie blijft. Een belofte met de beste bedoelingen. Maar wist je dat je met beloften ook het vertrouwen kunt beschadigen? En dat heeft niet alleen te maken met het nakomen van je belofte. 

Lees meer

Is een vertrouwenspersoon de oplossing?

Elke organisatie – klein en groot – zou een vertrouwenspersoon moeten hebben. Kun je vertrouwen op de werkvloer vergroten door een vertrouwenspersoon aan te stellen?  Lees meer

Aanvragen SLIM-subsidie weer mogelijk voor MKB

Vorig jaar hebben we in samenwerking met duurzaamheidsplatform Johan.nl en Simplecheck zes organisaties succesvol begeleidt met de aanvraag van de SLIM subsidie. Deze subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid helpt het MKB het leren en ontwikkelen binnen hun organisatie vorm te geven.
Lees meer

Wie is eigenaar van de digitale werkplek?

Jullie nieuwe digitale werkplek of social intranet is eindelijk live! Na een lange aanloop met veel zinvolle discussies over de inrichting, het trainen van redacteuren  en dan nog de technische uitdagingen, want het moet natuurlijk wel veilig én toegankelijk zijn. Daar staat ie dan! Met een knetterende campagne is iedereen geactiveerd. We zijn moe, maar voldaan. Dus even is er wat rust in de organisatie. Maar niet voor lang…  Lees meer

Zó word jij ook een ‘lover of meetings’!

Het bordje ‘lover of meetings’ staat op de hoek van het bureau van mijn collega Mascha Weijers; en niet onopgemerkt. Het lokt regelmatig reacties uit. Meetings, of specifieker ‘vergaderingen’ hebben geen sterk imago. We rommelen soms wat aan aan de Nederlandse vergadertafels. Neemt niet weg dat een goede vergadering een flinke versneller kan zijn in het bereiken van je doelen. Lees meer

Op welke bijzondere dagen haak jij in met je interne communicatie in februari?

MediaMyne heeft voor februari weer een mooi overzicht met een aantal bijzondere dagen samengesteld. In deze blog delen we vijf bijzondere dagen en leggen we uit hoe jij ze kan inzetten voor je interne communicatie. Zo houdt jij de hele maand de communicatiekanalen goed gevuld. Lees meer

Interview met Monique Hendriks van Más advies + communicatie: ‘Handvatten bieden voor toekomstgerichte oplossingen’

Een vertrouwd gezicht stelt zich opnieuw aan je voor. Monique Hendriks blies in 2022 haar ondernemerschap nieuw leven in met Más advies + communicatie. Als geen ander weet Monique Hendriks mensen en partijen met elkaar te verbinden vanuit gezamenlijke belangen op het gebied van communicatie, HR, change management, diversiteit & inclusie en crisismanagement. 

Lees meer

Top 5 HR thema’s en tips voor 2023

Zoals elk begin van het nieuwe jaar delen we de belangrijkste HR-thema’s voor het aankomende jaar. Lees meer

Wat gebeurt er als je je mensen écht op de eerste plaats zet?

Team Rockstars IT doet het, en floreert zelfs in deze historisch krappe arbeidsmarkt, en de zeer competitieve IT-branche.  Tijdens het recente Summum van HR -Communicatie stonden we al even stil bij hun mooie verhaal. Lees meer

Dialogen inzetten op een hele effectieve wijze

Graag nodigen wij je uit voor de eerste online intervisie netwerklunch van 2023. Tijdens deze online bijeenkomst sparren wij in een exclusieve en vertrouwde omgeving met HR- en communicatieprofessionals over één thema gefaciliteerd door een van onze experts. Lees meer

We hebben vertrouwen in 2023

Wij hebben enorm veel zin in 2023. Samen maken we met de inzet van goede HR-communicatie van heel Nederland een ‘Great Place to Work’.

Lees meer

9 HR-trends voor 2023: Grenzen verleggen

Het HR Trend Instituut heeft, zoals ieder jaar, een overzicht gemaakt van belangrijke HR-trends voor het komende jaar. Het artikel, geschreven door de Chief Trendwatcher van het HR Trend Institute, Natal Dank, is eerder in het Engels verschenen: 9 HR trends for 2023: Breaking Boundaries. De vertaling is verzorgd door Tom Haak. Lees meer

10 dingen die je NIET moet doen bij werknemers met geldzorgen

Steeds meer werkgevers krijgen te maken met medewerkers met financiële problemen. Uit onderzoek blijkt dat dit is opgelopen van 62% naar 85%. Zo’n 80% van de werkgevers willen hun personeelsleden wel ondersteunen, maar ze weten niet hoe. Er is inmiddels een mediacampagne die aangeeft dat je als werkgever moet herkennen, bespreken en doorverwijzen. Maar dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. In dit artikel 10 dingen die je in ieder geval NIET moet doen. Lees meer

Hashtagsam ‘geselecteerd’ met twee leefstijlprogramma’s

Bij #SAM weten ze het al wat langer, maar nu de documenten officieel zijn getekend durven ze het eindelijk hardop te zeggen…

Lees meer

Terugblik summum 2022: (Ver)binden of liever dichtbij

Deelnemers vonden het summum van HR & Communicatie vooral INSPIREREND, het werd gewaardeerd met een 8,1 💜 en iedereen ging op 24 november met nieuwe inzichten naar huis. 
Lees meer

Anders organiseren lukt vanuit de pijlers: samenwerken, vertrouwen en lef

Marieke Verhoeven won een vrijkaartje voor het congres HRM en het onderwijs dat op 22 november plaats vond in Den Bosch. Het thema ‘transformatie van HR in het onderwijs’ stond centraal tijdens deze dag.   Lees meer

Recensie: HR met ballen

Als een van je stokpaardjes is dat HR-adviseurs in organisaties hun positie veel meer zouden moeten claimen, dan steek je natuurlijk meteen je vinger op bij een oproep wie ‘HR met ballen’ wil recenseren. Ik wilde wel eens zien hoe deze beroepsgroep op zijn stoerst is. Lees meer

Een goed gesprek is meer dan praten en luisteren

Soms loopt een gesprek gewoon niet lekker. Je voelt dat er iets ontbreekt, maar kunt er niet precies de vinger op leggen. Omdat het alle kanten op gaat of juist omdat je je ervaart dat er veel te snel één richting op wordt geduwd. Lees meer

Staan mensen echt op de eerste plaats?

Veel organisaties claimen dat ze hun mensen op de eerste plaats zetten. Dat klinkt goed natuurlijk, en in een overspannen arbeidsmarkt kun je er bijna niet tegen zijn. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in? Is dat wat jouw organisatie ook echt doet? En wat kun je leren van de Rockstars methode? Lees meer

Interview met Mascha Weijers en Elisa Salentijn van Rechtdoorzee: ‘HR & Communicatie zijn aanjagers voor gespreksklimaat’

Een bijzondere organisatie heeft zich bij ons aangesloten als kennispartner: Rechtdoorzee. Graag stellen wij aan jullie Mascha Weijers voor. Mascha is gespreks-expert en directeur van Rechtdoorzee. Samen met compagnon Elisa Salentijn en zo’n 20 collega’s brengt ze een beweging op gang waarin mensen, ook op het werk, kunnen zeggen wat voor hen van belang is. Lees meer

Interne Communicatiekalender 2023

Met de Interne Communicatiekalender verras jij jouw collega’s en cliënten in het nieuwe jaar met leuke afwisselende content!  Lees meer

Wat is lippendienst op het gebied diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie?

Als organisaties streven naar meer diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DEI) binnen hun personeelsbestand, is het belangrijk om bewust te zijn van de gevaren van het verlenen van ‘lippendienst; aan deze initiatieven. Lippendienst wordt gedefinieerd als ‘ onoprechte of loze praatjes; lege woorden die gebruikt worden om een goede indruk te maken zonder dat er echte inspanningen achter zitten’. Met andere woorden, het is wanneer een organisatie de schijn wekt toegewijd te zijn aan DEI zonder haar beloften daadwerkelijk na te komen.

Lees meer

Van enquête naar dialoog: meer verbinding, betrouwbaarheid en impact

Mensen houden van open vragen om een ander te mogen vertellen hoe zij dingen zien, ervaren en bedoelen. Mensen zijn ook enorm nieuwsgierig naar hoe anderen over iets denken. 
Lees meer

Regel jij de communicatie even?

Binnenkort stapt jullie organisatie over op een nieuwe digitale werkplek. Een heel goed idee en aan de projectgroep de mooie taak om te zorgen dat het soepel, makkelijk en zonder gedoe wordt ingevoerd en in gebruik wordt genomen door alle collega’s. Het management denkt dat dit zo even geregeld is en heeft zonnige verwachtingen: ‘Regel jij de communicatie even?’ Maar om medewerkers echt te betrekken bij en verbinden aan (digitale) veranderingen, is veel meer nodig…

Lees meer

Voorkom Quiet Quitting

De kans is groot dat de term Quiet Quitting je al om de oren gevlogen is, zeker als je actief bent op TikTok. Het is een serieus signaal en we zullen er iets mee moeten doen…

Lees meer

Authentiek verbinden door de kracht van verhalen

Effectieve leiders zijn relatiebouwers en betekenisgevers

‘Je ziet met andere ogen, weet dat er deining nodig is om los te komen

je bent de druppel die de emmer blij doet overlopen

met vertrouwen in de kracht van de samenstroom

die leven geeft en de wereld  in beweging brengt’

Lees meer

Hoe ziet de transformatie van HR in het onderwijs eruit?

Wil je in één dag op de hoogte worden gebracht van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt, HR-beleid en de toekomst van HRM in Onderwijs? Bezoek dan het Jaarcongres HRM & het Onderwijs op dinsdag 22 november 2022 in het Congrescentrum 1931, ‘s-Hertogenbosch. HRM & het Onderwijs is al 12 jaar het jaarcongres vóór & dóór HR, bestuur/directie en schoolleiders werkzaam in het onderwijs. Lees meer

Hoe neem je op een goede manier afscheid van medewerkers?

Niet een doosje Merci en een cadeaubon van een tientje, maar wat dan wel? Over het belang van een goede offboarding-aanpak. 

Lees meer

Summum 2022: (Ver)binden, of liever dichtbij

Met drie stevige inhoudelijke verhalen staat ons summum dit jaar in het teken van de manier waarop medewerkers verbonden zijn, worden of blijven aan een organisatie:

(Ver)binden, of liever dichtbij 

Lees meer

Zo stimuleer je veranderbereidheid

Om grip te krijgen op de toekomst is het slim om het verandervermogen en de veranderbereidheid van medewerkers te vergroten. Hoe neem je medewerkers mee in de toekomst?

Lees meer

Een goed gesprek voeren, begint bij jezelf

In organisaties ‘anno nu’ werken mensen thuis, vergader je via het beeldscherm en kom je zo nu en dan live bijeen. Naast de technologische uitdagingen en generatieverschillen hebben we allemaal onze eigen(aardig)heden, onze eigen wortels en waarden en varen we op vertrouwde patronen. Eisen en verwachtingen ten aanzien van de werkomgeving liggen soms ver uiteen. Verbinding maken en elkaar verstaan is dan zo eenvoudig nog niet. Wat we zien: een goede connectie maken is hard werken! Lees meer

Bedrag ineens / de pensioenjackpot; datum wetsvoorstel gaat naar 1 juli 2023

In het wetsvoorstel ‘bedrag ineens’, ofwel de ‘pensioenjackpot’ staat opgenomen dat werknemers een deel van hun pensioen in één keer kunnen laten uitbetalen. De verwachte ingangsdatum van deze mogelijkheid wordt verschoven van 1 januari 2023 naar 1 juli 2023. Het uitstel zorgt ervoor dat medewerkers die binnenkort met pensioen gaan vooralsnog geen gebruik van deze pensioenjackpot kunnen maken. In deze pensioenkit zet ik op een rij wat dit wetsvoorstel in de praktijk gaat betekenen. Lees meer

Digitale onboarding, hoe doe je dat?

De zomervakantie is achter de rug. Een nieuw seizoen begint. Het is ook hét moment waarop veel mensen starten met een nieuwe baan. Als organisatie kun je maar één keer een eerste indruk maken. Zorg dus dat je aandacht hebt voor het onboarden van nieuwe medewerkers. De combinatie van fysiek en digitaal is vaak het meest effectief. In deze blog vertel ik hoe je in drie verschillende onboardingsfasen met behulp van digitale middelen medewerkers kan verwelkomen, wegwijs maken en betrekken bij je organisatie. Lees meer

Nieuw leiderschap: actieve open mind, dialoog en de denkkracht van velen

Iedereen heeft beperkingen. Ik zeker. Hoe compenseer jij ze?

Om maar eens wat te noemen. Als ik op sta is één van de dingen die ik doe: mijn lenzen in, of eerst even mijn bril op. Vanwege de beperking van mijn zicht. Ik heb dit al vanaf mijn 14e ongeveer. Zonder bril of lenzen zie ik mensen, dingen, situaties en dimensies wazig. Enorm beperkt dus, en dus enorm beperkend. Het sluit mij namelijk wat af van de wereld om mij heen. En dat is meteen een effect op mij: ik sluit mij wat meer af van de wereld. Als ik er niks mee kan, het niet kan zien, lijkt het wel alsof ik die wereld dan ook niet hoef te zien. Dan blijf ik in een soort bubbel, een wat apathische, geïsoleerde situatie. Als tiener wilde ik mijn bril niet dragen, en voor lenzen hadden we geen geld, dus alleen als het niet anders kon, ging dat ding op. Toen merkte ik hoe je je kunt afsluiten van de wereld, of ervoor openstaan. Afsluiten, openstaan, afsluiten, openstaan. En dat met een simpel hulpmiddel. Nou ja, simpel, een hele bijzondere innovatie waar 60% van de maatschappij inmiddels niet zonder mee kan. Lees meer

Op welke bijzondere dagen haak jij in met je interne communicatie in september?

De zomer is voorbij gevlogen en zo langzamerhand keert iedereen weer terug van vakantie. Dit is voor jou het moment om te vlammen met de interne communicatie. Mix formele informatie over de dagelijkse gang van zaken met leuke inhakers om medewerkers meteen weer naar jouw interne communicatiekanalen te trekken. Lees meer

Mensgericht organiseren: focus op de balans van HR in de Zorg

Al 16 jaar hét jaarcongres voor en door HR-, bestuur/directie, zorg- en lijnmanagers werkzaam in de care en cure. Op 20 september ben je in één dag op de hoogte van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt, HR-beleid, de toekomst van HRM in de zorg en wat dit betekent voor jou. Lees meer

Whitepaper: 15 tips om van hybride werken een succes te maken

Hybride werken is blijvend! Daarom moet je zorgen dat je nu je beleid zo toekomstbestendig mogelijk inricht. De meeste medewerkers willen geen vijf dagen per week meer naar kantoor. Maar hoe onderhoud je verbinding als je elkaar niet (dagelijks) ziet? Hoe bepaal je de juiste leiderschapsstijl? En wat kun je doen om een werkplek in te richten? Dat lees je allemaal in het gratis e-book van 2DAYSMOOD met tips voor hybride werken! Lees meer

Nieuw lid, Monica Helbig: ‘Met financiële rust houd jij medewerkers duurzaam inzetbaar’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Monica Helbig voor. Monica is Financieel Succes Expert. Ze doorbreekt een taboe op de werkvloer vertelt ze in dit interview. Helaas kampen veel medewerkers met financiële zorgen. Hoe ga je hierover intern het gesprek aan? En bovenal, hoe los je het op, zodat jouw collega weer enthousiast aan het werk kan? Lees meer

De Nationale Vitaliteitsweek: geef de veerkracht van jou en je collega’s een boost!

Van 19 t/m 25 september vindt alweer de achtste editie van de Nationale Vitaliteitsweek plaats. Het ideale moment om medewerkers bewust te maken van het belang van hun eigen veerkracht en vitaliteit.

Lees meer

Stimuleren van veranderbereidheid. A hell of a job, maar mogelijk!

Het is dé belangrijkste taak van de CEO: een toekomstvisie formuleren om organisaties voor te bereiden op wat komen gaat. Goede leiders geven daarmee richting. Heel wat communicatie- en HR-professionals peinzen zich vervolgens suf hóe die visie tussen de oren komt. A hell of a job. Normale sturingsmechanismes schieten meestal tekort om het totaal van veranderingen te sturen. We zien organisaties pas veranderen als medewerkers veranderen.

Lees meer

Nieuw lid, Wil Bekker: ‘Samen resultaatgericht op zoek naar jouw pad. Oftewel doorbraak’

Graag stellen wij aan jullie voor ons nieuwe lid Wil Bekker! Zit je met een dilemma, obstakel of uitdaging? Twijfel je welke richting je het beste op kunt gaan? Of ben je simpelweg op zoek naar groei en wil je meer uit het leven halen? En zoek je hierbij een steuntje in de rug? Dan zit je bij Wil aan het juiste adres. Lees meer

Houd de aandacht vast met de WII4Y formule

Onlangs observeerde ik een HR manager die door mij gecoacht wilde worden. Ik zat achterin een zaal vol met geïnteresseerde medewerkers, die heel graag wilde weten hoe het nieuwe HR beleid eruit zou zien.  Lees meer

Doreen Borneman: boegbeeld voor Middelen & Sociale media

Voor het HR & Communicatie expertisegebied Middelen & Sociale media hebben wij een enthousiaste vakgenoot gevonden: Doreen Borneman. Lees meer

Autonomie: gevaarlijk aantrekkelijk positioneringsgebied voor je EVP

Heb je de opdracht om het werkgeversmerk (employer brand) van jouw organisatie op een onderscheidende wijze te positioneren? Baseer dan je Employee (of Employer) Value Proposition (EVP) op waarden en drijfveren. Je zult zien dat dit goed aanslaat bij medewerkers en kandidaten.  

Lees meer

10 tips voor jou en je personeel om een burn-out te voorkomen

Wist je dat ongeveer 27% van de Nederlandse werknemers burn-out klachten heeft? Ja, dat lees je goed. Meer dan EEN KWART van de werknemers heeft zware stressklachten!! Ze hebben dan langdurig last van vermoeidheid, prikkelbaarheid en spanning. Vaak in combinatie met slecht slapen, moeheid, piekeren, concentratieproblemen, vergeetachtigheid en een opgejaagd gevoel.  Lees meer

Waarom zou je een dialoog met medewerkers starten?

Wil je samen uitzoeken wat er verborgen gaat achter de cijfers? Hoe je dingen in je organisatie beter kunt doen? Vanuit co-creatie – via een dialoog met je medewerkers – kun je komen tot collectieve intelligentie en creëer je een dieper level van betrokkenheid met je collega’s. Ik licht het graag toe met vier cases. 

Lees meer

Gebruik het pensioenakkoord als kans om de pensioenregeling aan je HR-visie aan te passen

Nederland staat aan de vooravond van de invoering van het nieuwe pensioenstelsel. Het wetsvoorstel is recentelijk naar de Tweede Kamer gestuurd. Een beter moment om je pensioenregeling aan te passen naar de HR-visie van je organisatie is er niet. Aan het woord: boegbeeld Rudie Martens, eigenaar van Vallura. Lees meer

Interview met Doreen en Chris van Adoptics: ‘HR én Communicatie belangrijkste partijen bij digitale veranderingen’

Onze community is een sprankelende sparringpartner rijker! Adoptics helpt organisaties tijdens transities naar succesvolle digitale werkplekken. Heel graag stellen wij Doreen Borneman en Chris Couenberg voor als nieuwe kennispartners van HR & Communicatie. 

Lees meer

Bex*summer academy 2022

We gaan weer van start met de Bex*summer academy! 

Met inspirerende, leerzame en handige workshops geeft Bex jou ook in 2022 meer inzicht in het communicatievak. Neem deel aan de Bex*summer academy en ga naar huis met handige tips en praktische handvatten. Deel ervaringen met vakgenoten uit andere organisaties en branches. Lees meer

De hoofddoelstellingen van arbeidsmarktcommunicatie

Communicatie is een steeds belangrijker hulpmiddel geworden om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt op elkaar af te stemmen. Vergrijzing van de beroepsbevolking, een toename van het opleidingsniveau en de snelle groei van bepaalde sectoren van de economie hebben geleid tot personeelsschaarste in een toenemend aantal vakgebieden. In een land als Nederland heeft deze schaarste een langdurig karakter. Dat heeft geleid tot een andere benadering van de arbeidsmarkt door recruiters, waarin naast de aloude doelstelling van directe werving plaats is voor doelstellingen die dit proces indirect ondersteunen.  Lees meer

HR & Communicatie bestaat 12,5 jaar!

Wat een feest: HR & Communicatie bestaat 12,5 jaar! We vroegen aan enkele community leden en ook kennispartners wat zij met hun lidmaatschap zoal als toegevoegde waarde ervaren. Het is geweldig om terug te horen en te zien wat wij samen neerzetten. Trots op onze community!

Lees meer

Interview met Inge Beckers, initiatiefnemer: ‘HR & Communicatie is een inspirerende community!’

HR & Communicatie bestaat deze maand 12,5 jaar. Hoogste tijd om Inge Beckers te interviewen. Wat motiveert haar om met zoveel passie en plezier via deze community een bijdrage te leveren aan het vakgebied HR-communicatie? Lees meer

Interview met Annet van Duren van Strategisch Opleiden: ‘Een organisatie kan optimaal succesvol zijn als medewerkers betrokken en gelukkig zijn’

Heel graag stellen wij Annet van Duren onze nieuwe kennispartner aan jullie voor. Annet is oprichter van Strategisch Opleiden en biedt structurele oplossingen voor het vergroten van de medewerker betrokkenheid in organisaties. Vanuit modern prestatiemanagement toegevoegde waarde brengen!

Lees meer

Veranderen is in vertrouwen zwermen

Ik hou van verhalen. Niet voor niets schrijf ik graag verhalen en help anderen als story coach. Goede verhalen blijven ‘plakken’ en zijn persoonlijk en herkenbaar. Hoe verhalen kunnen bijdragen aan verandering schrijf ik in deze blog, je kunt hierdoor verhalend meebewegen, nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken en daar betekenis aan geven.

Lees meer

Whitepaper: Ontwerp ijzersterke open vragen

Nieuwe, verbeterde versie van de whitepaper!

Hoe formuleer je ijzersterke open vragen waardoor je met mensen een betere verbinding maakt én inzichten krijgt die je eerst niet had? CircleLytics heeft op basis van meer dan 1.000en dialogen en een veelvoud van vragen, met 300+ organisaties, de belangrijkste 18 principes op een rij gezet. Speciaal voor directie, HR, managers, innovatie & transitie professionals en medezeggenschap.

In dit whitepaper leer je hoe je succesvolle open vragen maakt en daardoor meer bereikt met en bij jouw medewerkers. Lees meer

Whitepaper: 15 drijfveren om werkgeluk en betrokkenheid te beïnvloeden

2DAYSMOOD heeft intensief onderzoek gedaan naar de factoren die invloed hebben op werkgeluk en medewerkersbetrokkenheid. Zo hebben zij 15 drijfveren voor werkgeluk geïdentificeerd die zijn verwerkt in ons Employee Happiness Model® en hun realtime meetmethode. Een vervanging van het traditionele tevredenheidsonderzoek. Lees meer

MediaMyne: ‘Onze missie: betrokkenheid van medewerkers in organisaties vergroten door interne communicatie te verbeteren’

Een hernieuwde introductie met kennispartner van HR & Communicatie: MediaMyne. Het is de MediaMyne missie om bij organisaties de betrokkenheid van hun medewerkers te vergroten door hun interne communicatie te verbeteren.

Lees meer

Een Next Steps Aanpak voor Diversiteit & Inclusie

‘Voorbij de 7-vinkjes’ noemt Vivian Acquah haar kennissessie. Maar dan wel eentje mét een VR-experience. Want met hulp van virtual reality kunnen wij empathie ontgrendelen. En dat is precies wat er nodig is om te komen tot een effectieve aanpak voor diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie op de werkvloer. Lees meer

HR & Communicatie zoekt Boegbeelden: Arbo en Middelen & Sociale Media

Jouw talenten en missie met trots laten zien en daarmee anderen inspireren. Als HR-communicatie Boegbeeld realiseer jij dit.  Lees meer

Je opleidingen laten vergoeden: steeds makkelijker

Als HR manager is het zaak om jouw collega’s en werknemers zichzelf te laten blijven ontwikkelen. Des te meer kennis waar zij over beschikken, des te beter de prestaties van de onderneming zullen worden. Bovendien geeft het mensen een voldaan gevoel wanneer een bedrijf graag wil dat zij door blijven leren. 

Lees meer

Netwerklunch 11 april: intervisie zowel offline als online

Graag nodigen wij je van harte uit voor een intervisie netwerklunch exclusief voor HR- en communicatieprofessionals. Lees meer

Werkgeluk? Hoezo Werkgeluk? Opinieblog van Martin Meulenkamp, 2DAYSMOOD

Op 1 mei 1997 begon ik mijn HR carrière. Jong en onervaren, vol ambitie. Hoe anders was het toen, in relatie tot de huidige tijdsgeest. Werkgeluk? Hoezo werkgeluk?  Uiteraard letten we erop dat je paste in de cultuur van de organisatie, maar verder moest je meegaan in de flow. Gewoon op tijd komen, je ding doen en zorgen dat je werk kwalitatief goed en af is. Dat was het algemene gedachtengoed. Niets mis mee toch? Lees meer

7 Redenen waarom DEI-doelen deel uit moeten maken van de beloning van het management

In een wereld die voortdurend in beweging is, zien ook de praktijken op de werkplek voortdurend de broodnodige verandering. Naarmate werkgevers en organisaties als geheel meer openstaan om werkelijk naar hun mensen te luisteren en organisatiebeleid opstellen om divers, gelijkwaardig en inclusief te zijn, gaan we inderdaad in de richting van een werkplek die voor alle mensen een gastvrije omgeving is.  Lees meer