Interview Nelleke en Wil van Bureau Wilskracht: Gedoe is goede brandstof voor verandering

‘We moeten veranderen’ is één van de meest gehoorde zinnen in organisaties. ‘Hoe het nu gaat, gaat het niet meer’ is een goede tweede en meestal gaat die vooraf aan die eerste. We zitten in een tijdsgewricht waarin de werkwijze van vandaag onbruikbaar is geworden voor dat wat we morgen willen bereiken. Daarom zetten organisaties in op verandering en innovatie. Dat je dat niet even in elkaar zet op een regenachtige vrijdagmiddag begrijpt iedereen. Hoe je het wél doet, is vaak een puzzel. Lees meer

Neem een duik in de digitale verandering

Verandering is als een stromende rivier, soms rustig kabbelend en dan weer wild stromend. Het kan een flinke uitdaging zijn om in deze veranderende stroom te navigeren. Een koers die richting geeft is dan wel prettig. Maar voordat we de koers bepalen, moeten we de situatie eerst goed analyseren. Duik in de digitale verandering met een analyse aan de hand van 3 vragen. Lees meer

Double-OO: resultaten onderzoek naar generaties op de werkvloer

Voor de vierde keer lanceert Double-OO hun Yellow Paper, dit jaar over de dynamiek tussen generaties op de werkvloer. Experts van verschillende generaties delen hun visie op het thema generaties. Daarnaast spraken ze met CEO’s, HR-directors en leiders van 12 uiteenlopende bedrijven over hun ervaringen, dilemma’s en toekomstwensen. Lees meer

Communicatie maakt het verschil tussen succes en falen

Bex* Communicatie ziet ontwikkelingen in organisaties in Nederland die op communicatiegebied een stevige aanpak vragen. Met de community delen ze graag 4 adviezen. Peter van den Besselaar en Anke van Gogh vertellen over hun ervaringen met veranderingsprocessen in organisaties en hoe je als organisatie met goede communicatie het verschil maakt in turbulente tijden. Lees meer

Yellow Paper 2024: Generations

Double-OO duikt in de kansen en dilemma’s die ontstaan als generaties met elkaar samenwerken. Mariken Kooi en Raymond de Looze spraken met generatie-experts en interviewden CEO’s en leiders van twaalf uiteenlopende bedrijven over hun ervaringen op de werkvloer.

Lees meer

Vertrouwen als kernwaarde

Tijdens het summum van HR-communicatie op 9 november doken we in het thema vertrouwen. Daarvoor verzorgde ik twee workshops over vertrouwen versterken. In de workshops bundelden we de denkkracht van deelnemers en genereerden we in no-time handvatten voor het werken aan vertrouwen in organisaties. Die gezamenlijke kennis deel ik in verschillende blogs. In deze eerste blog lees je over vertrouwen als kernwaarde.

Lees meer

Laten we gaan werken vanuit vertrouwen

Jaap Boonstra stelt, zegt Lars Scheurer: ‘Loslaten is alleen moeilijk als je leeft in de illusie dat je het ooit vast hebt gehad. Je hebt het niet vast, je hebt het nooit vast gehad. Je moet gewoon durven te vertrouwen.’ Dit citaat hoor je in de intro van de podcast ‘Leidinggeven aan vertrouwen’. En precies deze woorden gonzen na in mijn gedachten. 

Lees meer

5 belangrijkste voordelen van AI voor recruitment

Artificial Intelligence (AI) heeft de manier waarop Nederland werft drastisch veranderd, het is een bewezen instrument voor recruiters die op zoek zijn naar efficiëntie én nauwkeurigheid. De AI-tools vliegen je inmiddels om de oren, maar wat kun je er nu eigenlijk écht mee? In dit artikel: de 5 belangrijkste voordelen van AI voor recruitment.

Lees meer

Bouwen aan vertrouwen via het beeldscherm

Lees meer

Betrokkenheid en innovatie: Het ontgrendelen van collectieve intelligentie in organisaties

De beste ideeën ontstaan vaak uit de medewerkers zelf. Het is van cruciaal belang om medewerkers serieus te nemen, aangezien dit leidt tot een grotere acceptatie van verandering, een snellere identificatie en oplossing van problemen en het tijdig herkennen van kansen. Onderzoeken, zoals die van Gallup, bevestigen al geruime tijd dat betrokkenheid wordt vergroot wanneer medewerkers serieus worden genomen, wat op zijn beurt veranderingen versnelt. Aan de andere kant blijkt uit onderzoek dat het falen van verandering vaak te wijten is aan onbetrokkenheid. Het is dus van essentieel belang om medewerkers te activeren op een dagelijkse basis.

Lees meer

Loyaliteitsconflicten zijn een motor voor verandering

Wanneer je op feestjes uitlegt waar je werkt en wat je doet, krijg je respons waardoor je weet: bedrijven deugen of niet. Soms is dat reden om niet te vertellen dat je werkt bij een oliemaatschappij of belastingdienst. Geen zin in discussie. Lees meer

Taalgebruik en veiligheid op de werkvloer

Met het HR-communicatie-platform hebben we onderzocht hoe het zit met vertrouwen op de werkvloer. Eén van de mooie conclusies is dat er sprake kan zijn van praktisch en emotioneel vertrouwen. Wil je daar meer over weten, dan moet je de podcasts volgen en bij het SUMMUM op 9 november a.s. zijn. Maar ik ging zelf alvast eens nadenken over voorbeelden die ik wel eens tegen ben gekomen over dat minder grijpbare ‘emotioneel vertrouwen’ en hoe verkeerd taalgebruik daaraan bijdraagt. Lees meer

Boekrecensie: ‘Spelen werkt’ – een spel is een grote leeromgeving

In het boek ‘Spelen werkt’ leggen de auteurs uit hoe organisaties met het Game-based Learning Design Wheel op een speelse manier gedragsverandering bij medewerkers in een organisatie realiseren. Met deze ’tool’ kunnen organisaties een eigen spel en zelfs een opleidingsprogramma inrichten. Het boek is uitgeroepen tot Managementboek van het jaar 2023. Lees meer

Slecht nieuws goed brengen: stappenplan voor slechtnieuwsgesprek

Als zzp’er of freelancer moet je wel eens ‘Nee’ verkopen tegen iemand die een offerte bij je aanvraagt. Bijvoorbeeld omdat je al vol zit voor de komende maanden, of omdat de opdrachtgever of het werk je niet aanstaat. Dat je Nee moet zeggen heeft ook een positieve kant: je bent gezien, je wordt gevraagd, men wil jou. Maar toch. Soms lukt het me niet om botweg ‘Nee, ik doe het niet’ te zeggen. Lees meer

Win je vertrouwen met transparantie?

Een directeur die informatie achterhoudt, een bonus voor het bestuur die aan het zicht is onttrokken, een reorganisatie die uit de lucht komt vallen… Wantrouwen vlamt op bij dit soort onthullingen. Snel daarna volgt meestal de roep om transparantie. De gedachte is dat daarmee het vertrouwen hersteld kan worden. Maar werkt dat wel zo? Lees meer

Tem je reptielenbrein – tips voor groepsdynamiek en weerstanden

Het gebeurt nog geen tien seconden nadat we de bijeenkomst hebben geopend. Nauwelijks heb ik de aanwezigen welkom kunnen heten, of ik word al in de rede gevallen. Een luide stem van een van de buren schalt door de ruimte. Wat nu eigenlijk de status van deze bijeenkomst is. Want ze vindt het niet fijn als er hier besluitvorming plaats vindt. Of dat alles wat er vandaag wordt gezegd betekent dat ze dan ook instemt met van alles en nog wat. Zo, de toon is gezet. De rest van de aanwezigen kijkt een beetje verschrikt om zich heen, schuift wat ongemakkelijk op de stoel en begint zich ook af te vragen hoe dit nu eigenlijk zit. En dan moeten we nog aan de omgevingsdialoog beginnen… Lees meer

Vergader als een scherpschutter

We vergaderen wat af met z’n allen. Maar ondanks al onze overlegervaring doen we dat vaak niet soepel en kosten vergaderingen veel tijd en energie. Heb jij ook wel eens het gevoel dat je eerder tegen dan met je collega’s vergadert? Doe er wat aan! Iedere deelnemer aan een vergadering kan het tij keren, dus jij ook.  Lees meer

Spierballentips voor veranderen in de praktijk….

Ik loop naar huis vanuit de sportschool en heb net een gesprekje met de eigenaar achter de rug. Hij heeft me gevraagd of ik voortaan op een ander tijdstip wil gaan sporten. Er is minder capaciteit. En dus is er  op mijn favoriete tijdstip van 8 uur in de ochtend voor mij geen plaats meer. Of ik een half uur eerder of later wil komen. Ik mag kiezen; 7.30 of 8.30 uur.  Er valt lichte regen en dat past precies bij mijn stemming van het moment. Elke vezel in mijn lijf voelt weerstand en boosheid. ‘Wat denkt hij wel niet, dat ik bij nacht en ontij om 7.30 uur kom sporten? Of veel te laat om 8.30, zodat ik mijn afspraken in de ochtend niet meer kan halen? En allemaal omdat hij andere bedrijfsmatige keuzes wil maken?’ Ik bries met grote stappen door de regen naar huis. Ik besluit het twee weken te geven om het te proberen, maar dan zullen we nog wel eens zien hoe het verder gaat met mij bij deze sportschool…. 

Lees meer

Win je vertrouwen met beloftes?

‘Vanmiddag is het af!’, roep je snel wanneer jouw collega vraagt waar je reactie blijft. Een belofte met de beste bedoelingen. Maar wist je dat je met beloften ook het vertrouwen kunt beschadigen? En dat heeft niet alleen te maken met het nakomen van je belofte. 

Lees meer

Dialogen inzetten op een hele effectieve wijze

Graag nodigen wij je uit voor de eerste online intervisie netwerklunch van 2023. Tijdens deze online bijeenkomst sparren wij in een exclusieve en vertrouwde omgeving met HR- en communicatieprofessionals over één thema gefaciliteerd door een van onze experts. Lees meer

9 HR-trends voor 2023: Grenzen verleggen

Het HR Trend Instituut heeft, zoals ieder jaar, een overzicht gemaakt van belangrijke HR-trends voor het komende jaar. Het artikel, geschreven door de Chief Trendwatcher van het HR Trend Institute, Natal Dank, is eerder in het Engels verschenen: 9 HR trends for 2023: Breaking Boundaries. De vertaling is verzorgd door Tom Haak. Lees meer

Een goed gesprek is meer dan praten en luisteren

Soms loopt een gesprek gewoon niet lekker. Je voelt dat er iets ontbreekt, maar kunt er niet precies de vinger op leggen. Omdat het alle kanten op gaat of juist omdat je je ervaart dat er veel te snel één richting op wordt geduwd. Lees meer

Staan mensen echt op de eerste plaats?

Veel organisaties claimen dat ze hun mensen op de eerste plaats zetten. Dat klinkt goed natuurlijk, en in een overspannen arbeidsmarkt kun je er bijna niet tegen zijn. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in? Is dat wat jouw organisatie ook echt doet? En wat kun je leren van de Rockstars methode? Lees meer

Interne Communicatiekalender 2023

Met de Interne Communicatiekalender verras jij jouw collega’s en cliënten in het nieuwe jaar met leuke afwisselende content!  Lees meer

Wat is lippendienst op het gebied diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie?

Als organisaties streven naar meer diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DEI) binnen hun personeelsbestand, is het belangrijk om bewust te zijn van de gevaren van het verlenen van ‘lippendienst; aan deze initiatieven. Lippendienst wordt gedefinieerd als ‘ onoprechte of loze praatjes; lege woorden die gebruikt worden om een goede indruk te maken zonder dat er echte inspanningen achter zitten’. Met andere woorden, het is wanneer een organisatie de schijn wekt toegewijd te zijn aan DEI zonder haar beloften daadwerkelijk na te komen.

Lees meer

Van enquête naar dialoog: meer verbinding, betrouwbaarheid en impact

Mensen houden van open vragen om een ander te mogen vertellen hoe zij dingen zien, ervaren en bedoelen. Mensen zijn ook enorm nieuwsgierig naar hoe anderen over iets denken. 
Lees meer

Authentiek verbinden door de kracht van verhalen

Effectieve leiders zijn relatiebouwers en betekenisgevers

‘Je ziet met andere ogen, weet dat er deining nodig is om los te komen

je bent de druppel die de emmer blij doet overlopen

met vertrouwen in de kracht van de samenstroom

die leven geeft en de wereld  in beweging brengt’

Lees meer

Zo stimuleer je veranderbereidheid

Om grip te krijgen op de toekomst is het slim om het verandervermogen en de veranderbereidheid van medewerkers te vergroten. Hoe neem je medewerkers mee in de toekomst?

Lees meer

Nieuw leiderschap: actieve open mind, dialoog en de denkkracht van velen

Iedereen heeft beperkingen. Ik zeker. Hoe compenseer jij ze?

Om maar eens wat te noemen. Als ik op sta is één van de dingen die ik doe: mijn lenzen in, of eerst even mijn bril op. Vanwege de beperking van mijn zicht. Ik heb dit al vanaf mijn 14e ongeveer. Zonder bril of lenzen zie ik mensen, dingen, situaties en dimensies wazig. Enorm beperkt dus, en dus enorm beperkend. Het sluit mij namelijk wat af van de wereld om mij heen. En dat is meteen een effect op mij: ik sluit mij wat meer af van de wereld. Als ik er niks mee kan, het niet kan zien, lijkt het wel alsof ik die wereld dan ook niet hoef te zien. Dan blijf ik in een soort bubbel, een wat apathische, geïsoleerde situatie. Als tiener wilde ik mijn bril niet dragen, en voor lenzen hadden we geen geld, dus alleen als het niet anders kon, ging dat ding op. Toen merkte ik hoe je je kunt afsluiten van de wereld, of ervoor openstaan. Afsluiten, openstaan, afsluiten, openstaan. En dat met een simpel hulpmiddel. Nou ja, simpel, een hele bijzondere innovatie waar 60% van de maatschappij inmiddels niet zonder mee kan. Lees meer

Op welke bijzondere dagen haak jij in met je interne communicatie in september?

De zomer is voorbij gevlogen en zo langzamerhand keert iedereen weer terug van vakantie. Dit is voor jou het moment om te vlammen met de interne communicatie. Mix formele informatie over de dagelijkse gang van zaken met leuke inhakers om medewerkers meteen weer naar jouw interne communicatiekanalen te trekken. Lees meer

Stimuleren van veranderbereidheid. A hell of a job, maar mogelijk!

Het is dé belangrijkste taak van de CEO: een toekomstvisie formuleren om organisaties voor te bereiden op wat komen gaat. Goede leiders geven daarmee richting. Heel wat communicatie- en HR-professionals peinzen zich vervolgens suf hóe die visie tussen de oren komt. A hell of a job. Normale sturingsmechanismes schieten meestal tekort om het totaal van veranderingen te sturen. We zien organisaties pas veranderen als medewerkers veranderen.

Lees meer

Houd de aandacht vast met de WII4Y formule

Onlangs observeerde ik een HR manager die door mij gecoacht wilde worden. Ik zat achterin een zaal vol met geïnteresseerde medewerkers, die heel graag wilde weten hoe het nieuwe HR beleid eruit zou zien.  Lees meer

De hoofddoelstellingen van arbeidsmarktcommunicatie

Communicatie is een steeds belangrijker hulpmiddel geworden om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt op elkaar af te stemmen. Vergrijzing van de beroepsbevolking, een toename van het opleidingsniveau en de snelle groei van bepaalde sectoren van de economie hebben geleid tot personeelsschaarste in een toenemend aantal vakgebieden. In een land als Nederland heeft deze schaarste een langdurig karakter. Dat heeft geleid tot een andere benadering van de arbeidsmarkt door recruiters, waarin naast de aloude doelstelling van directe werving plaats is voor doelstellingen die dit proces indirect ondersteunen.  Lees meer

Veranderen is in vertrouwen zwermen

Ik hou van verhalen. Niet voor niets schrijf ik graag verhalen en help anderen als story coach. Goede verhalen blijven ‘plakken’ en zijn persoonlijk en herkenbaar. Hoe verhalen kunnen bijdragen aan verandering schrijf ik in deze blog, je kunt hierdoor verhalend meebewegen, nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken en daar betekenis aan geven.

Lees meer

Whitepaper: Ontwerp ijzersterke open vragen

Nieuwe, verbeterde versie van de whitepaper!

Hoe formuleer je ijzersterke open vragen waardoor je met mensen een betere verbinding maakt én inzichten krijgt die je eerst niet had? CircleLytics heeft op basis van meer dan 1.000en dialogen en een veelvoud van vragen, met 300+ organisaties, de belangrijkste 18 principes op een rij gezet. Speciaal voor directie, HR, managers, innovatie & transitie professionals en medezeggenschap.

In dit whitepaper leer je hoe je succesvolle open vragen maakt en daardoor meer bereikt met en bij jouw medewerkers. Lees meer

7 Redenen waarom DEI-doelen deel uit moeten maken van de beloning van het management

In een wereld die voortdurend in beweging is, zien ook de praktijken op de werkplek voortdurend de broodnodige verandering. Naarmate werkgevers en organisaties als geheel meer openstaan om werkelijk naar hun mensen te luisteren en organisatiebeleid opstellen om divers, gelijkwaardig en inclusief te zijn, gaan we inderdaad in de richting van een werkplek die voor alle mensen een gastvrije omgeving is.  Lees meer

Hoe Maslow ons kan helpen om betere vacatureteksten te schrijven

De piramide van Maslow bestaat al zo’n 75 jaar. Volgens Matt Buckland kunnen we dit model ook goed inzetten bij werving. Maslow deelde de menselijke behoeftes op in verschillende lagen: de hogere behoeftes komen pas aan bod als de lagere vervuld zijn. Wat kunnen we hiervan leren met betrekking tot vacatureteksten?

Lees meer

De volgende stap in employee listening heet online dialoog

Elk jaar, kwartaal of maand moet HR er aan geloven, en medewerkers ook … de medewerkers-enquête. Op 10 tot soms wel 80 vragen scores ophalen van medewerkers. Algemene vragen. Voor specifieke uitdagingen. Dat is geen match.  Lees meer

Verandermanagement: drie tips om een leidende coalitie bouwen

Het zijn niet organisaties die veranderen. Het zijn de mensen die veranderen. Daarom is bij verandering het bouwen aan een leidende coalitie verstandig.  Een leidende coalitie is een groep mensen die hetzelfde wil en hetzelfde denkt over de aanpak. 

Lees meer

Podcasts maken arbeidsmarkt transparant

Personeelstekorten zijn inmiddels in bijna elke sector voelbaar. En dat wordt ingrijpender naarmate de economische groei doorzet. Om dit probleem het hoofd te bieden, zoeken werkgevers nieuwe manieren om aan geschikt personeel te komen. Iedere branche heeft zijn specifieke kenmerken en personeelsbeleid en de ene werkgever is de andere niet.

Lees meer

Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2021

Dit zijn de vijf blogs met de meeste views in 2021. Blogs over hybride werken en het zakelijk inzetten van WhatsApp. Blogs over hoe je met je interne communicatie het ziekteverzuim kunt beïnvloeden, hoe je bevlogenheid en vitaliteit kunt verhogen én hoe je jaargesprekken voert in een reflectieve stijl. 

Lees meer

Nieuwe Yellow Paper gelanceerd over Goede Mensen Langer Vasthouden

Het is vandaag Yellow Tuesday!

De dag na Blue Monday, de meest depressieve dag van het jaar. Die heb je dus maar vast gehad. Yellow Tuesday is onze positieve tegenhanger. Een dag om vooruit te kijken. Lees meer

Hoe houd je goede mensen langer vast?

Vandaag publiceren de twee experts van Double-OO hun Yellow Paper. Double-OO helpt organisaties hun goede mensen langer vast te houden. Want dat is voor organisaties één van de belangrijkste uitdagingen voor 2022.

Lees meer

Jouw Interne Communicatieplan in 8 stappen

Met dit interne communicatieplan heb jij in 8 stappen één samenhangend geheel van jouw doelstellingen, doelgroepen en boodschappen! Lees meer

De 7 HR trends voor 2022 die álle managers moeten weten

Na een bewogen 2021 zijn we weer toe aan een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Dat brengt ook op HR-vlak nieuwe ontwikkelingen met zich mee. Waar we vorig jaar rekenden op maandelijkse check-ins en leiderschap op afstand, kijken we nu naar 7 hele nieuwe HR-trends voor 2022.  Lees meer

Interne Communicatiekalender 2022

Met de Interne Communicatiekalender ben jij de superheld die content elke dag tot een feest maakt!

Lees meer

10 HR-trends voor 2022: van adaptatie naar transformatie

Het is Tom Haak van het HR Trend Institute weer gelukt: een artikel BOMVOL inspiratie!

Lees meer

Interne communicatie na corona: trends en ontwikkelingen

Het Nederlandse bedrijfsleven is weer volop in beweging. De economie draait op volle toeren, overal staan vacatures open en aan de groeiende files te zien, werken we weer massaal op de zaak. Ook bij MediaMyne mogen we sinds een aantal weken weer naar kantoor. Eén dag in de week proberen we met z’n allen aanwezig te zijn, de andere dagen wordt er of thuis, of bij de klant op de zaak gewerkt. Lees meer

35 jaar Bex*communicatie: de toekomst van het communicatievak

Het Eindhovense bureau Bex*communicatie bestaat 35 jaar! Lees meer

Dit zijn de ontwerpprincipes voor open vragen

In dit whitepaper leer je hoe je succesvolle open vragen maakt en daardoor meer bereikt met en bij jouw medewerkers. Lees meer

Diversiteitsmanagement: wat werkt wel en wat niet?

Organisaties en lokale overheden handelen vaak reactief op de ontwikkelingen in de samenleving door het invoeren van diversiteitsbeleid/management. De leidraad en scope van het diversiteitsmanagement varieert erg per organisatiecultuur.

Lees meer

OutsideIn: De nieuwe podcast van Funk-e over interne communicatie

In de podcast OutsideIn gaat de oprichter van het Rotterdams bedrijf Funk-e Internal Communication en voormalige radio moderator op zoek naar eerlijke verhalen. Hij gaat in gesprek met experts, klanten en pioniers op het gebied van interne communicatie.

Lees meer

Effectmeting employer branding: check naast cijfers vooral inzichten

Hoe meet je employer branding? Welke cijfers benoem je om je arbeidsmarktcommunicatie te kunnen beoordelen? In aflevering 44 van de podcast ‘Hier is AMC’ praten we over cijfers. Twee gasten deze keer, Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema van Roadtrip. Ik wilde hen graag een keer spreken om vanuit hun ervaring met recruitmentmarketing te praten over de rol van cijfers voor employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Want employer branding en AMC zijn wat cijfers betreft zwakker onderbouwd dan recruitment. Dus het gesprek gaat vooral over cijfers bovenin de funnel.

Lees meer

Persoonsgegevens in interne communicatie? Ook hierbij is de AVG van toepassing!

Foto’s van je medewerkers op het intranet, persoonsgegevens verzamelen voor een winactie of een evenement, het delen van informatie over een nieuwe medewerker of doorgeven dat iemand ziek is. Sinds 2018 is de omgang met persoonsgegevens, dus privacygevoelige informatie in de EU, een stuk lastiger geworden dankzij de AVG. Het is misschien wel de belangrijkste wet- en regelgeving als het gaat om (externe) communicatie. Wat veel organisaties vergeten: de wet is ook van toepassing op interne communicatie. Maar wat betekent dat eigenlijk precies?
Lees meer

De Stand van Werven 2021

Voor de zevende keer brengt de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie het rapport Stand van Werven uit dat inzicht geeft in de actuele stand van zaken op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Het onderliggende onderzoek vroeg onder meer naar invloeden, verwachtingen en prioriteiten bij bureaus en corporates (profit en not-for-profit organisaties). Lees meer

Persoonlijke ontwikkeling: laat ze het ervaren!

Persoonlijke ontwikkeling staat hoog op het verlanglijstje van veel talentvolle medewerkers. Want wie wil dat nou niet, 2021? Maar wat is het precies? Wat kunnen je mensen ermee? En hoe weet je als HR-verantwoordelijke waar mensen nou echt behoefte aan hebben?

Lees meer

Ga voor mensen die iets toevoegen: cultural add no cultural fit

Diversiteit en inclusiviteit. Groot en belangrijk onderwerp. Moet zeker een plek hebben in de podcast-serie ‘Hier is AMC‘. Maar ik heb ermee geworsteld hoe ik het erover kan hebben. Want ik vind het ingewikkeld. Het is sowieso een heel groot onderwerp. En als het hierover gaat, wordt er vaak met het vingertje gewezen wat er niet goed gaat. Die kant wil ik niet op. Lees meer

Focus op je interne doelgroep: de medewerker

“Maak van je klanten ambassadeurs!” Het is een veelgehoorde term, vooral op de communicatieafdeling. Maar eigenlijk zou de focus veel meer op een andere doelgroep moeten liggen: de medewerker. Met de toenemende concurrentiedruk en het steeds snellere tempo waarin een bedrijf zich moet aanpassen aan de markt zijn medewerkers diegenen die ervoor zorgen dat het bedrijf blijft draaien. Daarom mag hun belang in het communicatieplan van een bedrijf niet worden onderschat.  Lees meer

Inspiratie voor juli om je interne communicatiekanalen gevuld te houden

Het is komkommertijd. Iedereen is bezig met plannen maken voor de vakantie, als je collega’s niet al op vakantie zijn. In juli kan het daarom erg lastig zijn om je interne communicatiekanalen goed gevuld te houden met relevante en leuke berichten. Daarom hebben we bij MediaMyne de koppen bij elkaar gestoken en een aantal bijzondere dagen geselecteerd die jou inspiratie kunnen geven voor jouw interne communicatie. Voor jou geen komkommertijd dit jaar! Lees meer

Het verschil tussen een project manager en een change manager

De competenties van een change manager worden vaak toegekend aan de project manager. Persoonlijk vind ik dat beiden uit ander hout gesneden zijn. Dus, wat is het verschil tussen een project manager en een change manager?

Lees meer

Zo ga je om met emoties in crisistijd 2/2

Na het aanvankelijke begrip voor de coronamaatregelen, kunnen de emoties nu opspelen. Lever met deze adviezen communicatie-op-maat.

Nu duidelijk is dat de nasleep van de crisis lang gaat duren, speelt de nodige weerstand op en worden allerlei emoties aangewakkerd. Communicatietoverstokjes zijn er niet, maar met behulp van beproefde crisis-communicatiemodellen kun je wel inzichten in emoties vergaren en er op de juiste manier op reageren. Bijvoorbeeld door effectief in te spelen op de belangrijkste B-emoties in crisistijd.  Lees meer

Zo ga je om met weerstand in crisistijd 1/2

Na het aanvankelijke begrip voor de coronamaatregelen, speelt nu de eerste weerstand op. Lever met deze adviezen communicatie-op-maat.

Waar er aanvankelijk veel begrip en steun was voor de coronamaatregelen, biedt de versoepeling inmiddels ruimte voor persoonlijke interpretatie, hetgeen heeft geleid tot de eerste spanningen, conflicten en handhavingsproblemen. Zo zijn er ouders die hun kind thuis houden van school, was er een overvolle trein waarvoor NS-medewerkers de politie moeten inschakelen en bedreigden bezoekers de medewerkers van verpleeghuizen. Lees meer

Hoe je interne communicatie ziekteverzuim kan beïnvloeden

Na meer dan een jaar thuiswerken vol maatregelen en onzekerheid staan medewerkers er mentaal niet even krachtig voor. Volgens het Nationaal Centrum Preventie Stress & Burn-out verzuimt 37 procent van de beroepsbevolking regelmatig door stressklachten of burn-out. Uit onderzoek blijkt dat het stressniveau door corona met zo’n 40% is toegenomen. Als je dan als werkgever ook nog aanpassingen doet binnen het bedrijf, kan dat ervoor zorgen dat medewerkers afhaken. De oplossing? Je interne communicatie op orde hebben. Lees meer

Echte dialoog levert verandering op

Wie kent niet het beeld van twee mensen of groepen die recht tegenover elkaar staan. Schreeuwend naar elkaar. Gesprekken om ‘gelijk te halen’ leveren oorlog op. En toch zit in tegenstelling ook perspectief. Wat is er nodig voor het voeren van een echte dialoog? 

Lees meer

Boegbeeld Communicatie & Verandering: Mariken Kooi

Voor het HR-communicatie expertisegebied Communicatie & Verandering hebben wij een zeer kundig vakgenoot gevonden: Mariken Kooi. Lees meer

Van kampvuur en nomaden naar het marshmallowbrein

Een blog over Deep Democracy: over leren samenwerken en vertrouwen op experts in deze turbulente tijd.  Lees meer

Interview met Mariken en Raymond van Double-OO: ‘Als je mensen er nú niet bij houdt, vallen ze uit of gaan ze weg’

Positief, gestructureerd en soms confronterend. Zo kun je het beste onze nieuwe kennispartner Double-OO beschrijven. Met hun aanpak ‘SUSTAINAMENTALS’ stellen Mariken Kooi en Raymond de Looze de toekomst van organisaties scherp. Gedegen gaan ze op zoek naar drijfveren gericht op de ontwikkeling van mensen. 

Lees meer

Jaargesprekken voeren in reflectieve stijl

Hé Rob Smits hier. Ik ben sinds vorig jaar aangesloten bij HR & Communicatie en werd door de redactie aangemoedigd iets te vertellen uit mijn dagelijkse praktijk. Mijn bedrijf heet ‘Bureau voor Durf‘ en graag neem ik je mee in een vraagstuk waarbij een organisatie toegroeide van een jaargesprek naar een reflectiegesprek. Lees meer

Do’s and don’ts in de WhatsApp-groep op het werk

Zakelijke WhatsApp, de één is er helemaal klaar mee, de ander vind het een ideaal alternatief voor e-mail. Maar hoe komt het dat deze meningen zo zwaar uiteen lopen? Zijn er verschillen in gebruik en toepassing? Eind 2020 namen wij de proef op de som. We vroegen onze LinkedIn volgers hoe zij denken over de do’s and don’ts in groepsapps op het werk. Lees meer

Story coaching voor professionals, teams en leidinggevenden

Bij de begrippen ‘visie, merk en reputatie’ denk je in eerste instantie aan zaken die samenhangen met beleid en strategie van organisaties. Maar in de huidige tijdgeest zie je een toenemende noodzaak om ook als professional en leidinggevende je persoonlijke identiteit en visie te definiëren. Om je identiteit structureel in lijn te brengen met je beloften, je acties en de beleving die je oproept. Om je persoonlijke verhaal te vinden, vormen en delen. Lees meer

11 HR Trends om rekening mee te houden in 2021

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute is ongekend populair. De afgelopen jaren publiceert hij aan het einde van het jaar zijn visie op de HR-trends. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2021, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!

Lees meer

De employee journey moet verder worden gedigitaliseerd

Dat vindt 87% van de deelnemers aan de online dialoog die HR & Communicatie binnen (en buiten) haar community uitzette. Is dit een verrassende uitkomst? Nee, zeker niet. In het nieuwsbericht waarin we HR- en communicatieprofessionals vroegen zich uit te spreken over de (digitale) toekomst van de employee journey stond eigenlijk al de verwachting dat met de toenemende digitalisering ook de employee journey verder moe(s)t digitaliseren. Lees meer

Goed de winter door met blijvende online verbondenheid

Het thuiswerken gaat nog wel even duren, merken we aan de ontwikkelingen om ons heen. Vanwege de coronacijfers, maar zeker ook omdat tot wel 80% van de medewerkers er het liefst voor kiest om blijvend hybride te blijven werken: deels op kantoor en deels op een externe (thuis)werkplek. De vraag hoe je de club bij elkaar houdt als je allemaal online werkt en niet dagelijks samen op kantoor zit, wordt nog belangrijker nu we zien dat het voor de lange termijn is.

Lees meer

Handreiking communicatie bij organisatorische wijzigingen

Door de coronacrisis zijn veel organisaties gedwongen organisatiewijzigingen door te voeren of zichzelf opnieuw uit te vinden. Hoe richt je het communicatieproces daarvoor in? Wat is het verhaal en welke context? Houden klanten vertrouwen in de organisatie? En hoe ziet onze positie op de arbeidsmarkt er na de veranderingen uit? Lees meer

Dit zijn de tien principes om het beste uit je mensen te halen

Recensie geschreven door Gladys Nurmohamed van het onlangs verschenen boek ‘De vloer op’, door Ward Grootens en Dennis Siliacus Lees meer

AMC kent veel specialismen, de verbinding ertussen is ook een vak

In aflevering 31 van ‘Hier is AMC’ kom ik zelf aan het woord. Dat zit zo. Ik was te gast in de Werkimago-podcast van Kim Werensteijn, en dat werd een erg leuk gesprek over arbeidsmarktcommunicatie. Dat past zo in mijn eigen podcastserie. Lees meer

Investeren in ‘leren en ontwikkelen’ is SLIM om deze 3 redenen

Wat hebben ‘leren en ontwikkelen’, medewerkersbetrokkenheid en bedrijfssucces met elkaar te maken? Daar heeft Gallup een antwoord op.
Het instituut heeft honderden organisaties bestudeerd en vele van hen zijn aanzienlijk succesvoller geworden, mede dankzij een verhoging in medewerkersbetrokkenheid. Bij sommigen steeg betrokkenheid zelfs van minder dan 20% naar meer dan 70%! Lees meer

Employer branding power hour met James Ellis

In aflevering 30 van ‘Hier is AMC’ heb ik James Ellis te gast. En daar ben ik erg blij mee, want ik vind hem een van de meest interessante sprekers over employer branding van dit moment. Strategisch gezien brengt hij het erg helder, en hij koppelt het aan de dagelijkse praktijk. Met lekker veel humor. Hij is Chicago-based en host van de podcast ‘The Talent Cast’, met inmiddels al meer dan 175 afleveringen. Maar hij doet veel meer. Verstuurt o.a. iedere week een erg goede nieuwsbrief over employer branding. Ik heb in mijn podcasts al regelmatig naar hem verwezen. Dus ik vond het erg mooi om hem nu in levende (digitale) lijve te spreken. Zo veel mogelijk mensen in het Nederlandse en Belgische vakgebied moeten van hem gaan horen.

Lees meer

In vacatureteksten komt alle AMC samen

In aflevering 29 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ is het dan eindelijk zover, we gaan het over vacatureteksten hebben. En met wie kan je dat beter doen dan met Nicol Tadema van Voor Tekst? We hebben eerst de breedte van vacatureteksten besproken. Want als je over vacatureteksten praat, gaat het eigenlijk over arbeidsmarktcommunicatie in de volle breedte. En we hebben elkaar uitgedaagd om ieder 3 concrete tips te geven voor het maken van vacatureteksten. Een lekkere mix dus tussen breedte en concreet. Bekijk hier het hele gesprek. De links naar de audioversie staan onderaan dit artikel.

Lees meer

We spreken ons niet uit over (institutioneel) racisme

Niet eerder ontvingen we zo weinig deelnemers aan een online dialoog die HR & Communicatie binnen (en deze keer ook buiten) haar community uitzette. Via het nieuwsbericht ‘Nog steeds nemen we liever Mark dan Mohammed in dienst’ riepen we HR- en communicatieprofessionals op zich uit te spreken hoe er binnen de eigen organisatie (institutioneel) racisme wordt voorkomen. Lees meer

Whitepaper: Van Ego naar Eco in Organisaties

De wereld van werk is aan verandering onderhevig en de dynamiek in arbeidsrelaties is groot, zeker na de recente uitbraak van het coronavirus. De disruptieve gevolgen maken dat het normale niet meer gewoon is. Organisaties moeten wendbaar zijn om te overleven en nieuwe wegen ontdekken om relevant te blijven. Lees meer

4×4 tips voor goede gesprekken over slecht nieuws

Nu er veel verschuift naar een nieuw normaal, moeten mogelijk ook de taken, rollen en bijbehorende bemensing in je organisatie veranderen. Voor de één een kans, voor de ander een pittige verandering, en voor sommigen slecht nieuws: we moeten afscheid van je nemen. Dan is het bij uitstek goede HR-communicatie die het best mogelijke maakt van een moeilijke situatie. Lees meer

8 tips om de reboarding na corona zo effectief mogelijk te communiceren

We leven in een bijzondere tijd waarin veel dingen anders verlopen dan gewoonlijk. En voorlopig blijven er ook veel dingen nog wel anders dan voorheen. De werkvloer blijft nog wel even ingericht volgens de social distancing regels. Op dit moment werkt iedereen waar het kan nog steeds zoveel mogelijk thuis, maar het aantal mensen dat terugkeert naar de werkvloer neemt langzamerhand toe. En daarom is het tijd om na te gaan denken over de communicatie over de reboarding na corona. Lees meer

5 adviezen om racisme op het werk te ontmantelen

Het is een uitdaging voor mij om dit artikel te schrijven in deze buitengewone tijden, maar ik heb een verantwoordelijkheid tegenover mijn 6-jarige dubbelbloed zoon om aanbevelingen te delen met anderen over hoe racisme op de werkvloer kan worden aangepakt. Onlangs heb ik onderstaande post gedeeld om een van de uitdagingen te laten zien waar ik als zwarte moeder tegen aan loop. Ik ben aangenaam verrast en dankbaar dat zoveel mensen hun steun hebben laten zien voor hoe ik me in deze tijd voel. Lees meer

Een nieuwe manier van werken

Een ‘nieuw normaal’ is Nederland op haar best. Want ja; we gaan nieuwe werkwijzen bedenken, maar willen dit het liefst wel standaardiseren. Hoe doe je dat als organisatie wanneer je te maken hebt met medewerkers van verschillende generaties. En met verschillende achtergronden, wensen en behoeften? Dan heb je niet te maken met ‘een nieuw normaal’, maar met a new way of working. Lees meer

Waarom iedere werkgever een eigen Tommie zou moeten hebben

Voor mij is de basis van alle employer branding en arbeidsmarktcommunicatie dat er mensen enthousiast vertellen over hun werk. Natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken, maar als die enthousiaste mensen ontbreken, of niet echt voelen, klopt het uiteindelijk niet. Daarover praat ik in aflevering 27 van de podcast “Hier is AMC” met Tommie Niessen, beter bekend als Tommie in de Zorg. Mijn favoriete voorbeeld van zo’n ambassadeur. Hij deelt al jaren verhalen over zijn werk in de zorg. Lees meer

De waarde van Waarden

Als interim communicatieprofessional kom ik bij veel organisaties. Ik ben een groot fan van waarden als basis voor communicatie en dus vraag ik ook altijd naar de waarden van de organisatie. Soms krijg ik meteen antwoord, maar nog vaker is dat pas na lang nadenken de organisatiewaarden genoemd worden. En dan betekent ook meestal dat de waarden ‘leeg’ zijn. Ze worden niet actief gebruikt om richting en inhoud te geven aan het handelen van de organisatie en de mensen die er werken. En dat is juist waar ze zo goed voor ingezet kunnen worden: dat geeft waarde aan waarden. Lees meer

Bijzondere dagen in mei om te vieren in je interne communicatie

Het is alweer mei en dat betekent een drukke maand met veel bijzondere dagen. Er zijn natuurlijk bekende feestdagen zoals Bevrijdingsdag en Hemelvaartsdag, maar wist je ook dat in mei de Dag van het Werkplezier valt? Deze feestdagen in mei zijn een mooie gelegenheid om bij stil te staan in je interne communicatie.

Lees meer

Geslaagd samenwerken heeft verantwoordelijkheid, begrip en erkenning nodig

Begin maart schreef ik dat 2020 hét jaar wordt dat bedrijven en organisaties het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers als topprioriteit zullen gaan zien. En dat een nauwe samenwerking tussen de afdelingen HR & Communicatie hierbij cruciaal is. We wisten toen niet in welke situatie we vandaag zouden verkeren. Goede HR-communicatie inrichten krijgt meer betekenis dan ooit in coronatijd. Lees meer

De vier fasen van de corona crisis en de rol van communicatie

Onze kennispartner Bex* Communicatie heeft recent de vier fasen van de coronacrisis gedefinieerd met bijbehorende vragen voor bestuurders en de rol van communicatie in iedere fase.

Lees meer

Goed werkgeverschap in pittige tijden

Wanneer veel anders gaat dan we gewend zijn – en nu het soms best ingewikkeld wordt – laat je als organisatie zien wat je écht belangrijk vindt. Leg prioriteit als werkgever en laat je identiteit zien. Dit blog verzamelt verhalen van organisaties die juist nu keuzes durven te maken. We belichten organisaties die iets positiefs doen op een cruciaal moment en dus gewaardeerd én onthouden worden.  Lees meer

Lid! Nicole Toebast: ‘Ik stimuleer bewustwording in organisaties over hoe essentieel gedrag is bij de opbouw van je merk’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Nicole Toebast voor. Nicole werkt als business partner communication & strategy bij MTA bv. Zij is gefascineerd door identiteitsvraagstukken en het verankeren van communicatie in organisaties. Sinds zij de opleiding ‘de coachende communicatieadviseur’ ontwikkeld en begeleid heeft met een collega, koppelt zij het communicatie- en coachvak aan elkaar.
Lees meer

Tips voor leiderschap in de huidige thuiswerk situatie

Thuiswerken lijkt fijn en dat is het ook, alleen als je ineens gedwongen wordt dan vergt het aandacht om deze verandering goed te laten landen. Houd hier samen rekening mee. Richt je op het resultaat van je medewerker niet op het gedrag. Het is belangrijk dat we vanuit vertrouwen werken. Als resultaten behaald worden in 3 x 2.5 uur werken of werken met harde muziek erbij, kinderen op tafel of wat dan ook. Lees meer

4.000 vacatures, veel meer dan treinen. Mooie tips voor Instagram

In aflevering 26 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ ben ik weer te gast in een mooie wervingskeuken. Ik zit aan tafel bij Daphne van der Sprong, manager recruitment marketing bij NS. We spreken over de verschillende doelgroepen die ze met hun team werven, over het maken van content op de werkenbij-site en we staan wat uitgebreider stil bij de mogelijkheden van een werkenbij-account op Instagram. Lees meer

Podcasting voor thuiswerkers

Gebruik audio om jouw talenten te informeren en om verbinding te maken!

Door corona wordt werken op afstand snel de nieuwe norm. Veel organisaties maken zich zorgen over een flinke daling van de betrokkenheid en verbondenheid van hun medewerkers.  Lees meer

Het Coronavirus: communicatieadviezen en tips

Iedereen heeft inmiddels te maken met de gevolgen van het Coronavirus. We weten niet wat ons nog te wachten staat en hoe lang het gaat duren. Bex*communicatie heeft praktische adviezen en tips voor ons uitgeschreven. 

Lees meer

COR Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban

De Centrale Ondernemingsraad van de Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban via de online dialoogtool van CircleLytics. Een praktijkverhaal van Nederlandse bodem. 

Lees meer

Werkplezier

Werk kan een bron van plezier zijn. Maar werk kan er ook voor zorgen dat iemand wakker ligt of alle energie verliest. Prettig is dat vrijwel iedereen vanuit eigen ervaring kan aangeven wat maakt dat werk bevredigend is, betekenisvol en energie gevend. Omgekeerd ook. Wát maakt dat je afhaakt op het werk, dat je denkt het zal mijn tijd wel duren…  daar kan je iedereen naar vragen. Er ontstaan dan twee lijstjes, een lijstje met positieve onderwerpen en een lijstje met negatieve onderwerpen. Lees meer

Kennis delen is de basis voor goede content marketing. Werving is bijvangst

Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie kunnen veel van marketing leren. Dat hoor ik vaak, en ik ben het ermee eens. Maar je hoort dit verhaal eigenlijk alleen van recruiters. Dat wilde ik ook wel eens met een echte marketeer bespreken. Daarom spreek ik in aflevering 24 van mijn podcast ‘Hier is AMC’  Edwin Vlems Lees meer

Overtuigen doe je met argumenten, toch?

Door Vera Zuidhof van Bex*Communicatie: Bij complexe veranderingen, zoals het switchen van baan, wegen we vaak eindeloos argumenten af om daarmee de juiste beslissing te nemen. Hoe beter nagedacht, hoe beter de keuze. Gek genoeg blijkt uit psychologisch onderzoek het tegendeel.  Lees meer

Hoe voer je een humane dialoog?

CircleLytics is het modernste instrument om de intelligentie en creativiteit van (grote) groepen medewerkers te ontsluiten en om – afhankelijk van hoe je het toepast – groepen te activeren, aligneren, laten samenwerken, bewust te maken of te motiveren.  Lees meer

Whitepaper: Praktische tips voor het verbeteren van interne communicatie

In dit whitepaper van MediaMyne vind je veel praktische tips om de interne communicatie in jouw organisatie te verbeteren.
Lees meer

Een werkgeversmerk als Tony’s Chocolonely? Zo pak je het aan!

Van plofkip tot #metoo, angstcultuur bij de Belastingdienst, of meer betalen om CO2-neutraal te tanken bij Shell. Medewerkers, klanten en andere (maatschappelijk betrokken) partijen worden steeds mondiger als het gaat over hoe organisaties hun bedrijfsvoering en werkgeverschap aanpakken. Met naming and shaming op (sociale) media als mogelijk gevolg. En dat mag in sommige gevallen ook. Maar het lijkt hierdoor steeds moeilijker om de reputatie van je werkgeversmerk veilig te stellen als organisatie. Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie is én techniek, én merk, én marketing

In aflevering 23 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ ga ik langs bij Ricardo Risamasu van Talmark. ‘Bureau voor strategische digitale arbeidsmarktcommunicatie’ zeggen ze zelf op hun site. Dus dat past helemaal bij de titel van de podcast. Het werd een gesprek over de grote lijnen van arbeidsmarktcommunicatie. Hoe vlieg je het aan, wat houdt het allemaal bij elkaar. Daarmee zitten er mooie handvaten in voor alle AMC-professionals. Lees meer

12 HR Trends voor 2020

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute wordt steeds populairder. De afgelopen vijf jaar publiceert hij jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2020, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!
Lees meer

Succesvol veranderen? Verander de gesprekken!

In de tijd waarin we leven is leiding geven niet altijd een feest. Of je dat nu wilt of niet, maatschappelijke ontwikkelingen – dichtbij én ver af – maken steeds meer onderdeel uit van je organisatie realiteit. Wat doe je daarmee als leider? Hoe adresseer je al die verschillende belangen zonder jezelf te verliezen? Hoe zorg je voor vitaliteit op alle niveaus? Voor jezelf, je medewerkers, je klanten en belanghebbenden en de wereld daarom heen?   Lees meer

Willen we meer of minder framing?

Meer natuurlijk! Want dat framing net zo onvermijdelijk als noodzakelijk is, hoeven we jou als communicatieprofessional natuurlijk niet te vertellen. Waarom dat zo is, ligt aan ons brein. Een frame laat zien hoe je feiten geïnterpreteerd moeten worden. Door een verhaal te vertellen met specifieke woorden en beelden belicht je bepaalde delen van de werkelijkheid en krijgen andere delen minder aandacht. Daarmee wakker je onbewust de juiste verhalen associaties aan en stuur je naar een specifieke interpretatie. Lees meer

Infographic: Draagvlak voor werkgeluk moet je SMARTER aanpakken!

Als (HR) manager of teamleider ben je vast al overtuigd: gelukkige medewerkers hebben een aanzienlijk positief effect op de sfeer en prestaties in jouw team(s) en organisatie. Maar je hebt nog steeds steun van het bestuur of MT nodig om financiering en draagvlak op alle niveaus te krijgen…

De beste manier om draagvlak te krijgen voor je werkgeluk strategie is in elke organisatie anders. Het hangt af van cultuur, structuur en persoonlijkheden. Dus hoe kun je het onderwerp op de strategische agenda van het bestuur krijgen (en in hun budgetten)?

De SMARTER aanpak

Bij 2DAYSMOOD geloven we dat de juiste data altijd een bijdrage kan leveren, welke unieke manier jij ook kiest. Organisaties die onze realtime meetmethode gebruiken, zetten hun 2DAYSMOOD data vaak (met succes) in als bewijsvoering om HR plannen uit te voeren of bij te sturen! Daarom adviseren wij een SMARTER aanpak voor werkgeluk, zo kun jij jouw eigen plan data-gedreven maken. Deze infographic helpt je om jouw strategie te optimaliseren en je interne belanghebbenden te overtuigen!

DOWNLOAD INFOGRAPHIC

“Heb je de SMARTER methode toegepast op jouw plannen, maar duurt het draagvlak (op alle gewenste niveaus) nog te lang? Begin dan gewoon! Ga experimenteren, vraag een paar koplopers in de organisatie om met je mee te doen, of pak een aantal ‘quick wins’ waarmee je kunt laten zien wat dat oplevert. Zo kun je mooi aantonen dat klein beginnen ook helpt, dat niet alles geld kost. Succes volgt succes.”

– Robin van der Meulen, Strategic Happiness Expert, 2DAYSMOOD

Lees hier hoe je werkgeluk continu kunt meten in je teams.

Hoe overtuig je je stakeholders?

Stel: je hebt een goed idee om je organisatie verder te helpen. Maar dan ook echt, een idee dat het werkgeversmerk van de organisatie versterkt én meer kandidaten laat solliciteren. Hoe zorg je dan dat anderen ook zien dat jouw idee echt de moeite waard is? Lees meer

Bloemlezing 2009-2019, 10 jaar HR-Communicatie

Hoe kijken we terug op de afgelopen 10 jaar HR-communicatie?

Lees meer

Toon leiderschap. Wees geen dienaar, maar geef advies als een koning!

PERSBERICHT | HR- en communicatieprofessionals zien veel mogelijkheden om organisaties soepeler te laten functioneren. De ruimte om hun initiatieven uit te voeren ten gunste van de organisatie, die is niet altijd voldoende aanwezig. Daarom heeft HR & Communicatie inzichten verzameld van ervaren experts en frisse vernieuwers: zo zorg je dat de inzichten en meerwaarde van HR-communicatie daadwerkelijk worden benut. Zo krijg je de board aan boord. Lees meer

Whitepaper: ZO krijg jij een GO

‘Zo krijg jij een go’ is een uitgave van HR-Communicatie.nl en haar kennispartners. In de whitepaper presenteren Marjolijn Vlug en Inge Beckers van HR & Communicatie tips en adviezen hoe draagvlak te krijgen bij bestuur, management en directie. De whitepaper geeft inzicht in wat HR- en communicatieprofessionals nodig hebben om optimaal te kunnen bijdragen aan het succes van hun organisaties.  Lees meer

Zo maak je meer werk van leiderschapscommunicatie

Speciaal voor Communicatie- en HR-professionals schreef Erik Reijnders de handleiding ‘In gesprek over leiderschapscommunicatie’ bij zijn boek ‘Maak van de lijn een punt’.

Lees meer

Jij bent hier welkom: gastvrijheid in je HR-communicatie

Je hebt er ongetwijfeld ervaring mee hoe fijn het is om gastvrij bediend te worden in een café of restaurant. Je colaatje light smaakt hetzelfde als op het terras ernaast, het eten bij de buren is misschien zelfs net iets lekkerder, toch kom je graag bij die zaak terug als de medewerkers er vriendelijk en gastgericht met je omgaan. Als je er niet als tafelnummer, maar als mens wordt behandeld.
Lees meer

De verbindende werking van podcasts

“Het belang van lineaire radio neemt af. Met onze podcasts leveren we geen kijkers in, er komen meer luisteraars bij”, zegt hoofdredacteur Sjors Frölich van BNR. Met opdrachtgevers en relaties zijn we op bezoek bij BNR, onze jaarlijkse ontmoeting met journalisten. We leren dat het mogelijk is met de BNR app om “smart radio” te luisteren. Een functie om audio content te vinden. “You are far ahead of us”, vertelde een delegatie uit Engeland. We krijgen een speed cursus podcasting met veel interessante cijfers. Lees meer

De organisatie is een illusie

Er wordt een hoop zin en on-zin over organisaties geroepen. In een serie van de organisatiefilosoof zet ik een aantal misverstanden voor je op een rij. Te beginnen met de organisatie, dat ‘ding’ waar we voortdurend over praten en zo druk mee zijn. Maar wat is dat eigenlijk?

Lees meer

Disruptieve arbeidsmarktcommunicatie: zo doe je dat

Wat een genot dat de vakantie voorbij is! Terug aan de slag, en hoe. Op het festival ‘Recruitment in de Zon‘ ontdekten we hoe we het in onze arbeidsmarktcommunicatie eens helemaal anders kunnen aanpakken.

Lees meer

Employee Experience, waar begin je?

Een gastblog van Marieke Michel, Chief Employee Experience: “Door mijn ervaringen en aanpak te delen wil ik bijdragen aan het beeld over hoe je in de praktijk een sterke Employee Experience neerzet.”

Lees meer

Interne podcast? De tool om werknemersbetrokkenheid verbeteren!

Volgens Gallup is 10% van de werknemers in Nederland betrokken op het werk. Dit is een alarmerend kleine minderheid van de medewerkers in Nederland die zich betrokken bij zijn werk voelt. Gallup, een toonaangevend marktonderzoeksbureau op het gebied van human capital en economie, schat de wereldwijde kosten van improductiviteit op €6 biljoen.  Lees meer

Boetseer je eigen functie; job crafting

Vaak heb je als afdeling op enig moment het vuur en enthousiasme om de revolutie te starten. Nieuw beleid. Zaken echt anders oppakken. Je hebt net een communicatiecongres bezocht en weet zeker: vanaf nu ga ik het anders doen. De praktijk blijkt meestal weerbarstig en na een tijdje verdwijnt het vuur weer. De tip van Michael Meyer: richt je op kleine stappen die je wél kunt zetten. Via job crafting kun ook jij je communicatieafdeling vernieuwen. Lees meer

Welke werkvorm zet je in bij verandertrajecten?

Stappen en randvoorwaarden voor succesvolle verandertrajecten spreken voor zich en daar wordt al genoeg over geschreven. Echter, deze blog gaat over iets ‘ogenschijnlijk kleins’: de kracht van het kiezen van een werkvorm.  Lees meer

De combinatie – werkgelukmeting én interne communicatie – maakt het verschil

Onderbouwd met onderzoek uit de positieve psychologie krijgt het onderwerp werkgeluk de laatste jaren steeds meer aandacht. Het levert weerbare mensen op die beter met verandering kunnen omgaan en ook zorgt werkgeluk voor een betere werknemerservaring. Werkgeluk was het onderwerp van de inspiratiesessie van 2DAYSMOOD georganiseerd door de bevlogen Robin van der Meulen en Mare Derks.  Lees meer

Lid! Sandra Wesselman: ‘Als je merk binnen niet geleefd wordt, heb je naar buiten toe geen verhaal’

Graag stellen wij ons communitylid Sandra Wesselman – een fan van ‘eerlijke’ communicatie – aan jullie voor:

Wie ben je en wat doe je?

Sandra Wesselman, Managing Partner bij No925 Communicatie en Vaz Dias Communicatie. De naam van ons bureau No925 (zeg: ‘No 9 to 5’ als knipoog naar de stereotype functie-eis ‘geen 9 tot 5-mentaliteit’ die je nog veel te vaak in vacatureteksten tegenkomt. Een mentaliteit die wij overigens ook bij onszelf niet herkennen 😉.

Lees meer

Employee experience, klinkt geweldig, maar hoe doe je dat?

Employee Experience is alles. Het is inspirerend en motiverend om er over te lezen en te praten. Maar als je dan weer terug in je dagelijkse werkomgeving bent, hoe begin je dan? Want je begint niet met een schone lei maar in een bestaande context. Daarom blogt Marieke Michel: om haar ervaringen te delen en samen het wiel uit te vinden.

Lees meer

Werkgeluk geeft energie-injectie in de zorgsector

29 januari 2019, de Dag van het Werkplezier in de Zorg. Deze dag doet me denken aan een krantenkop over St. Anna Zorggroep die het werkgeluk in hun organisatie onderzoekt, schrijft Robin van der Meulen, Strategic Happiness Expert bij 2DAYSMOOD en Halvefinalist HR Talent of the Year award 2018.

Lees meer

Podcast: je best doen om aandacht te verdienen

Arbeidsmarktspecialist en podcaster Marcel van der Quast heeft in aflevering 18 van zijn podcastserie ‘Hier is AMC’ te gast Maarten Bokhoven van ABNAMRO. Sowieso een interessante werkgever, maar ook de werkgever die in 2017 en 2018 veel bekroond is op het gebied van creativiteit in arbeidsmarktcommunicatie. Lees meer

5 tips voor je volgende baan

Afgelopen november was ik een van de vele gasten op het onboard.amsterdam event. Een scala aan sprekers te midden van een groot netwerk van vakgenoten op een goede locatie. Ingrediënten voor een vermakelijke middag. Ik werd er echter niet alleen uitsluitend vermaakt. Tijdens de sprekerssessies was ik geregeld in mijzelf gekeerd. En dat had een reden.  Lees meer

10 inspirerende HR-trends voor 2019

Tom Haak van het HR Trend Institute publiceert jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2019, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands.  Lees meer

Het essentiële verschil tussen Employee Journeys en HR-processen

Het mappen van een employee journey is een manier om de verschillende stadia te beschrijven die een medewerker doorloopt tijdens zijn of haar interactie met je bedrijf. Je ziet heel veel visuele voorstellingen van journeys die bekeken zijn door de ogen van een HR-afdeling, als een proces dus, maar dan in een nieuw kleedje. Terwijl je juist een bepaalde ervaring van de medewerker met je organisatie wilt visualiseren om nieuwe inzichten te krijgen en de employee experience te verbeteren. Een fundamenteel ander doel en perspectief.

Lees meer

How to: medewerkers een ontwikkelperspectief bieden?

We horen het regelmatig. Medewerkers die zelf vinden dat ze op de juiste plek zitten, niet hogerop willen, doen wat ze horen te doen en dat prima vinden. Op zich is dat goed. Maar is ‘prima’ eigenlijk wel genoeg? Groei hoeft niet altijd te betekenen dat je een stap omhoog maakt. Groei kan ook in de breedte. Maar hoe kan je medewerkers dit ontwikkelperspectief bieden?

Lees meer

7 obstakels voor effectief luisteren, hoe overkom je ze?

Ben je wel echt aan het luisteren? Het aanwezig zijn en echt luisteren naar wat anderen te zeggen hebben, vergt geduld en oefenen.

Lees meer

Feedback geven: hoe doe je dat?

Steeds meer bedrijven willen een feedbackcultuur. Logisch, want uit verschillende onderzoeken blijkt dat feedback enorm kan bijdragen aan groei en ontwikkeling van medewerkers. Het is zelfs zo dat feedback vaak wordt gezien als dé manier om teamwork te verbeteren en personen optimaal te laten groeien. In de praktijk blijkt het vaak lastiger.

Lees meer

Verbeter je communicatie met sollicitanten in 5 stappen

Door met aandacht om te gaan met al je sollicitanten (juist ook degenen die je uiteindelijk afwijst) versterk je als HR-team de organisatie, omdat die sollicitanten in feite merkambassadeurs zijn én gewoon omdat het mensen zijn. Maar hoe pak je dat aan, concreet en praktisch?

Lees meer

Betrokkenheid verhogen? Start met luisteren

Lange tijd waren organisaties opgebouwd op basis van een top-down structuur, waarbij alle invloed van bovenaf werd uitgeoefend. Dit patroon verandert steeds sneller. Veel werkgevers erkennen dat medewerkers de kracht van de organisatie zijn en hun stem waardevol is. Alle medewerkers zijn na- melijk onderdeel van de organisatie en hun betrokkenheid is van groot belang. Het is de kunst om die stem van de medewerker te horen en vervolgens te implementeren in de bedrijfsvoering.  Lees meer

Goed voorbeeld doet volgen: luisteren is een keuze

PERSBERICHT | HR- en communicatieprofessionals vinden dat er in hun organisaties redelijk wordt geluisterd naar hun medewerkers. Als we inzoomen op de verhouding in tijd tussen spreken en luisteren van het management, dan zegt drie van de vier professionals dat dit niet in balans is. Hoe je beter luisteren in je organisatie naar je medewerkers kunt verbeteren, daarover zijn de deelnemers van de dialoog-denktank eensgezind: besteed aandacht aan het ontwikkelen van gedeelde ambities, competenties en vaardigheden. Dit meldt HR & Communicatie in haar whitepaper ‘Beter luisteren binnen organisatiegrenzen’.  Lees meer

Whitepaper: Beter luisteren in organisaties

HR & Communicatie brengt vakgenoten bij elkaar en ontwikkelt kennis samen met experts uit het vakgebied. Dit jaar op het thema ‘Luisteren in organisaties‘. Voor dit whitepaper ontwikkelen wij samen met onze communityleden en kennispartners de aanwezige expertise verder door. We hielden een online dialoog met de tool van CircleLytics en combineren de kennis uit de community met de opgebouwde expertise van Bex*communicatie en Great Place to Work Nederland.  Lees meer

Whitepaper: Betrokkenheid verhogen? Start met luisteren

Is de verhouding in tijd tussen spreken en luisteren bij jullie management in balans? Wordt er in jullie organisatie echt geluisterd naar de medewerkers? En worden medewerkers gestimuleerd om feedback te geven en mee te denken over beslissingen?  Lees meer

Managers kunnen niet luisteren

Houd jij structureel exitinterviews met collega’s die hun ontslag indienen? Het is voor menig HR-adviseur een doorn in het oog dat ‘de direct leidinggevende’ bovenaan het lijstje van vertrekreden van medewerkers staat. Vraag je hierop door, dan hoor je dat medewerkers zich niet gehoord of gezien voelen door hun manager. Niet zo raar dus dat medewerkers de organisatie verlaten vanwege een gebrek aan vertrouwen in de manager. Lees meer

Whitepaper: LeanListening in essentie

Veel organisaties luisteren. Bij veel organisaties gebeurt dat met veel passie, maar nog weinig gestructureerd. Kansen blijven daardoor liggen en het maximale wordt er nog niet uitgehaald. Wat ontbreekt, is structuur.

Download hier de whitepaper ‘LeanListening in essentie‘ van Bex*communicatie. Rob Eijsermans van Bex*communicatie zet in deze paper de vijf pijlers van structureel beter luisteren uiteen.

Nationale ombudsman signaleert dovemansoren

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen is een beroepsluisteraar. Als er ergens onvrede over overheidsoptreden opspeelt, is het zijn taak om goed te luisteren en aanbevelingen te doen. Vaker dan hem waarschijnlijk lief is, is de kern van zijn aanbevelingen: beter luisteren naar elkaar. Zullen we beginnen met beter naar hem te luisteren? Lees meer

Nieuw in onze Toolbox: podcast over arbeidsmarktcommunicatie

Hij heeft al een heel aantal interviews gedaan met indrukwekkende gasten en wat duidelijk blijkt: het vakgebied arbeidscommunicatie is levendig en volop in ontwikkeling. Er mag bovendien nog veel meer over gepraat worden. De podcastserie ‘Hier is AMC!’ van Marcel van der Quast is vanaf nu ook te vinden in de Toolbox op HR-Communicatie.nl, de plek waar we interessante en waardevolle inhoudelijke informatie voor HR- en Communicatieprofessionals verzamelen.

Lees meer

Podcast van Marcel van der Quast: Hier is AMC

Het centrale thema van deze podcast: AMC! Er wordt veel te weinig over arbeidsmarktcommunicatie gepraat, terwijl het vakgebied levendiger is dan ooit. De reden voor Marcel van der Quast om mensen uit het vak te interviewen. Zijn vermoeden werd bevestigd: op heel veel plekken gebeuren interessante dingen. In steeds ongeveer een half uur praat hij met een scala aan gasten over hun vak, bespreekt hoe ze met arbeidsmarktcommunicatie te maken hebben en er tegenaan kijken.
Lees meer

Zo’n sollicitatietraject kan zoveel beter!

Ruim 6.000 sollicitanten beoordeelden hun sollicitatietraject met een 6,3. Dat is gek, de arbeidsmarkt is krap, mensen zijn moeilijk te krijgen. Je zou denken, elk  sollicitatietraject wordt optimaal ingericht. Echter uit onderzoek blijkt dan kndidaten hun procedures slechts met een mager zesje beoordelen. Daar is dus nog volop ruimte voor verbetering.  Lees meer

Lid! Nicole Schrage: ‘Eerst luisteren naar wat er leeft, dan pas communicatie ontwikkelen’

Nieuw in onze community is deze ervaren communicatiemanager, -mentor en -adviseur. De waarde van een goede samenwerking tussen HR en communicatie heeft ze voor het eerst meegemaakt bij een krachtig internalbrandingtraject. Sindsdien zoekt ze in opdrachten steeds de samenwerking met HR.

 

Lees meer

Luisteren in je organisatie: wat kan beter?

De kennispartners, experts en ervaringsdeskundigen uit het netwerk van HR & Communicatie zijn dit jaar aan de slag gegaan met het thema ‘Beter Luisteren’. We verzamelen kennis en ervaringen over luisteren als aspect van communicatie in organisaties en denken er samen over door. Zo ontwikkelen we in cocreatie een whitepaper om de bestaande expertise uit te breiden en onze nieuw gevonden inzichten goed te kunnen delen met het vakgebied.

Lees meer

Dialoog met medewerkers: Welke regel hindert jullie?

Regels. Welke regels hinderen medewerkers nu echt? En hoe zorg je ervoor dat medewerkers hierover actief meedenken, ideeën aanreiken en prioriteiten stellen? Zij weten immers precies waar ze elke dag van balen en wat hun werk frustreert.

Lees meer

Over stilte gesproken

Als mensen zeggen we niet altijd wat we denken. De evolutie heeft ons geleerd voorzichtig te zijn met wat we zeggen, tegen wie en wanneer en hoe we het zeggen. Niet zeggen wat we denken is onontbeerlijk voor het in stand houden van relaties. Een zekere mate van stilte kan een gesprek een stuk minder vervelend maken en een vergadering veel productiever. Kortom, soms kan een beetje stilte geen kwaad. Maar wat als de situatie juist schreeuwt om mensen die zich uit spreken in plaats van te zwijgen?

Lees meer

Hoe verander je van lerende organisatie naar goed werkende organisatie?

Welke organisatie wil het nu niet? Lerend zijn. Leren is goed. Toch? Om in te kunnen spelen op de huidige snelweg van veranderingen is het ook bijna onoverkomelijk. Maar wat vragen al deze ontwikkelingen eigenlijk van individuele professionals? En wat is er nodig om de samenwerking tussen deze professionals soepel te laten verlopen? Zodat je als lerende organisatie kunt veranderen naar een goed werkende organisatie: een organisatie waarin als vanzelf werk zal worden gedaan dat van hoogwaardige kwaliteit, maatschappelijk verantwoord en bovenal betekenisvol is. Want dat is uiteindelijk waar het om draait.

Lees meer

Het kan écht: een aanspreekcultuur creëren

Gastblog door Gytha Heins, auteur van ‘Aanspreken? Gewoon doen!’

Schrap de beoordelingsgesprekken en vergeet de feedbackregels!

Praten over aanspreken is één, het daadwerkelijk doen is iets anders. Uit mijn onderzoek naar aanspreekgedrag in Nederlandse organisaties blijkt dat 42 procent van de managers zegt eigenlijk vaker te moeten aanspreken, 62 procent geeft aan te vinden dat zijn of haar collega’s dat vaker zouden moeten doen en 37 procent zegt zelf vaker aangesproken te willen worden op het eigen gedrag. 80 procent stelt aanspreken uit en slechts 20 procent zegt in staat te zijn blijvende gedragsverandering voor elkaar te krijgen.

Lees meer

Veranderen in organisaties: de kracht van communicatie

We leven in een wereld die continu verandert. Organisaties moeten zich blijven ontwikkelen om hun bestaansrecht te rechtvaardigen. Ontwikkeling brengt verandering met zich mee. Verandering heeft tot doel om de huidige situatie te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe concurrenten, een andere positionering of een nieuw product. Vaak staat het borgen van de continuïteit van de organisatie centraal.

Lees meer

Hoe haal je het beste uit je arbeidsrelatie? 4 tips voor feedback op de werkvloer

Vanuit de behoefte om de traditionele functionerings- en beoordelingsgesprekken op een andere manier vorm te geven is in veel organisaties toenemende aandacht voor continue feedback geven. Structurele feedback kan er in belangrijke mate toe bijdragen dat de inhoud van de soms zo gevreesde gesprekken niet meer voor onaangename verrassingen zorgt. Goed doordachte feedback schept helderheid in de verwachtingen die vervolgens -indien nodig- tijdig kunnen worden bijgesteld. Feedback geven is evenwel verre van eenvoudig. En dan heb ik het nog niets eens over feedback ontvangen. Het levert in de praktijk de nodige hoofdbrekens op, met als gevolg dat er regelmatig van wordt afgezien. Zonde, want het is juist zo’n effectieve methode. Als het tenminste op de juiste manier wordt ingezet. Hoe zorg je er nu voor dat je met feedback geven én het ontvangen ervan het beste uit de arbeidsrelatie haalt?

Lees meer

Employee journey mapping vult blanco plekken op de HR-kaart in

Vijftien HR-directeuren bespraken onlangs in een rondetafelgesprek de vragen: Hoe sterk is de employee experience van Nederlandse werkgevers? Waar zetten zij de verbetering in – en, als dat niet lukt, waar ligt dat dan aan? De HR-directeuren vonden zonder uitzondering dat er in hun organisaties nog veel winst te behalen valt op gebied van medewerkers. ‘Voor onze klant doen we het fantastisch, maar die vertaalslag naar de medewerker hebben we nog niet gemaakt.’ Maar hoe dat aan te pakken, op dat vraagstuk lopen ze allemaal vast. Wat zien ze over het hoofd, wat is de blanco plek op hun overzichtskaart van het HR-veld?

Lees meer

De online community als katalysator voor leren en ontwikkelen (2)

In mijn vorige blog schreef ik hoe je met een online dialoogplatform de gewenste ontwikkeling van organisaties kan ondersteunen, waarbij je in betekenisvolle gesprekken een brug slaat tussen beleid en bedoeling. In deze bijdrage focus ik op de rol van een sociaal intranet voor het versterken van een lerende cultuur en co-creatie.

Lees meer

HRM in de zorg: samen maken we het toekomstbestendig

Emily Larsen was de gelukkige winnaar van een vrijkaartje voor het congres HRM in de Zorg dat kort geleden in Bussum werd gehouden onder het motto ‘Vakmanschap, vertrouwen en veerkracht (HR in Transitie)’. Lees meer

De online community als katalysator voor leren en ontwikkelen (1)

In mijn werk als communicatieadviseur en verhalenmaker ervaar ik dat directeuren en bestuurders voor de steeds terugkerende uitdaging staan om breed gedragen ambities te formuleren en die vervolgens tastbaar te maken in waarneembaar gedrag en resultaten. In een omgeving die steeds complexer wordt, is dat een stevige opgave. De dilemma’s zijn dan ook talrijk. Hoe bereid je je voor op wat je nog niet kan voorspellen? Hoe vergroot je slagvaardigheid, rendement en efficiency terwijl je ook eigenaarschap, samenwerking en klantgerichtheid wil versterken?

Lees meer

Open brief aan leidinggevend Nederland

Om me heen zie ik zoveel mooie mensen die zulke waardevolle dingen doen! Die keuzes maken buiten de gebaande paden, omdat zij hun hart volgen. Zij laten alles wat hen drijft bij elkaar komen, door zich los te maken van de standaard.

Lees meer

Siemens verkende de toekomst van HR en dit is wat ik zei

Recent werd ik uitgenodigd om aan te schuiven voor een gesprek met zeven HR Business Partners en een Team & Organisational Development Expert uit het internationale HR-team van Siemens. Ze waren op een ‘strategic HR transformation learning expedition’ en spraken met uiteenlopende HR-vakgenoten. Hun vraag: Wat brengt de toekomst voor HR? En wat is de beste manier om om te gaan met wat de toekomst ons gaat brengen?

Lees meer

Waarom UX-learning de toekomst heeft

Gastblog Iris Koolen, oprichter Elephant Road

De technologische markt blijft zich vernieuwen. Denk aan ontwikkelingen als de enorme toename van online videomateriaal, ‘bring and choose your own device’, van mobile first naar mobile only en natuurlijk altijd bereikbaar en beschikbaar in je handpalm. In 2020 genereren meer dan 25 miljard devices data over bijna elk denkbaar onderwerp, waarvan 80 procent video is. Mobiele technologie is het enige middel (als we kijken naar tijdbesteding) dat momenteel groeit, ten opzichte van media als de desktopcomputer, de tv, radio en kranten. In de VS is al bijna 20 procent van de millennials ‘mobile only’. Kortom, deze technologische veranderingen hebben een sterke invloed op hoe we communiceren, informatie tot ons nemen en ook op hoe we leren. In deze blog neem ik je mee in deze veranderingen en bespreek ik welke gevolgen dit heeft voor leerprocessen.

Lees meer

Hoe het omarmen van tweerichtingsverkeer organisaties duurzamer maakt

Tussen organisaties en hun belanghebbenden zijn veel Chinese muren opgetrokken. Veilig beschut bestoken communicatieprofessionals van daaruit hun ‘doelgroepen’ met elke denkbare truc uit de PR- en reclamehandboeken, van priming tot framing en van overreding tot verleiding. Dit soort sluiproutes via het onderbewuste, intuïtieve brein kunnen op korte termijn best effectief zijn. Maar op lange termijn ondermijnen die shortcuts juist het vertrouwen, de optelsom van te veel niet waargemaakte verwachtingen.

Lees meer

Is it too late to say sorry?

Sorry zeggen. Justin Bieber zong het keer op keer en scoorde er een enorme hit mee. Daartegenover staat Elton John die stelt dat het juist ’the hardest word’ is om te zeggen. En in het dagelijks leven vliegen de sorry’s je zo vaak om de oren dat Metronieuws stelt dat er sprake is van sorry-inflatie. Maar wanneer geloof je het nu echt?

Lees meer

Nieuwe technologie: welke kansen pakt HR?

De positie van HR verandert. Technologische ontwikkelingen, zoals digitalisering, big data, het nieuwe werken en de dominante rol van mobiele devices, vinden ook plaats bij organisaties en gaan een groot effect hebben op de manier waarop medewerkers met elkaar samenwerken. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat organisaties in beweging moeten komen of blijven.

Lees meer

Digital natives kiezen massaal voor zelfstandig ondernemerschap

Bijna een miljoen Nederlanders doen het: zelfstandig ondernemen zonder personeel. En met succes, want zelfstandige professionals (zp’ers) in Nederland zijn het meest gelukkig met hun werk, zo blijkt uit onderzoek van Indeed. Niet gek dus dat zelfstandig ondernemen steeds populairder wordt, ook onder de jongere generaties. De jongste generatie, Generatie Z, is geboren tussen 1994 en 2010 en is mobieler dan ooit. Een groot deel van Generatie Z maakt steeds vaker de bewuste keuze om in flexibelere arbeidsvormen aan de slag te gaan. Als ‘digital natives’ is deze generatie opgegroeid in een wereld waar technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Met de nieuwste gadgets, laptops en mobiele telefoons weten zij niet beter dan dat zij ongebonden zijn aan werktijden en -plekken. Kortom: flexibiliteit is voor hen een vanzelfsprekendheid en het zp-schap sluit hier naadloos op aan. Maar hoe verschilt deze generatie van eerdere generaties zp’ers? Lees meer

‘Regels zijn er voor mensen die het niet begrijpen’

Mensen op de werkvloer aan het roer, staf en management in een ondersteunende rol: dat is min of meer de basis van het Rijnlands organiseren. Ofwel: de front office stuurt de back office aan. Huisartsen, tandartsen, horecagelegenheden en de politie zijn in de regel volgens dit model georganiseerd. Organisatiekundige Jaap Peters: ‘Ook grote zorginstellingen kunnen op deze manier werken.’ Het resultaat: betere zorg, hogere klanttevredenheid, gelukkigere werknemers en lagere overheadkosten.

Lees meer

Goede feedback geven in 7 stappen

Herken je dit: Op je eerste werkdag heb je een propvolle mailbox. Je collega heeft je overdracht niet goed heeft opgepakt. Je manager staat om kwart over 9 aan je bureau te trappelen met een spoedje. Er wordt maar amper gevraagd hoe je vakantie was… Hoe geef je nou feedback als je irritatie al op dag één is opgelopen tot het kookpunt?

Lees meer

Storytelling: authentieke verhalen inspireren

Auteur en presentatiecoach Carmine Gallo herkende de verhalen in de speeches van beroemde wereldburgers en zag hoe juist ‘dat verhalende aspect’ ze overtuigend maakte. Zijn boek over storytelling doet precies dat waar het over gaat: verhalen vertellen die inspireren.
Gallo werd geboren in San Jose, California, als zoon van Italiaanse immigranten. Na zijn studie begon hij als tv-journalist. Daarnaast werd hij media- en communicatieconsultant. Hij is gefascineerd door Steve Jobs en schreef eerder, naast boeken over Jobs en Apple, een adviesboek over het geven van de beste TED talks.  Lees meer

Op expeditie met Nieuw Organiseren

In veel organisaties gaat er veel goed. Organisaties waar met hart en ziel wordt gewerkt aan mooie producten en diensten. Organisaties waar medewerkers vertrouwen hebben in de mensen met wie ze werken, trots zijn op wat ze doen en plezier hebben in het werk en met elkaar. In deze organisaties is er meestal sprake van veel betrokkenheid en participatie van medewerkers. Ook experimenteren veel van deze organisaties met nieuwe vormen van organiseren, met structuren die beter passen bij de moderne wereld waarin iedereen op elk moment toegang heeft tot oneindig veel informatie en waarin oude verticale verhoudingen plaatsmaken voor gelijkwaardige en flexibele netwerkverbanden. In steeds meer organisaties wordt de hiërarchie dan ook vervangen door vormen van zelforganisatie en zelfsturing.

Lees meer

‘Laat medewerkers bijdragen aan veranderingen’

De stelselwijziging in de zorg heeft de hele sector in beweging gezet. Zo ook de GGZ-instelling Karakter waar Bertine Lahuis bestuursvoorzitter is. ‘We moesten sneller veranderen, moderniseren. Meer van buiten naar binnen kijken.’ De noodzakelijke cultuurverandering is nog in volle gang. Maar de basis voor een wendbare, eigentijdse organisatie is gelegd. Hoe pakte Karakter dit onder leiding van Lahuis – Zorgmanager van het jaar 2016 – aan?

Lees meer

Menno Lanting: ‘Kwaliteiten zorgprofessionals blijven vaak onbenut’

Onder druk van stijgende kosten, veranderde wetgeving, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen is de zorgsector sterk in beweging. Dit heeft grote impact op vrijwel alle organisaties in deze branche. Wat betekenen deze veranderingen voor de HR-professional in grote zorginstellingen? We vroegen het adviseur, auteur en trendwatcher Menno Lanting.

Lees meer

Recensie: Wat als je je mensen boven je handel durft te zetten?

Marnix Geus begon tien jaar geleden met zakenpartner Jacqueline Bosselaar een eigen bedrijf. Na een vliegende start kwamen er lastige vragen. Hoe vind je een pand? En hoe vorm je het beste (en leukste) team? Maar ook: Hoe hard werken is te hard? En hoe neem je afscheid van collega’s die niet meer passen? Hij vertelt persoonlijke verhalen: the good, the bad and the ugly. Ze lezen lekker weg en zijn wel degelijk raak.  Lees meer

Dit blogbericht gaat de manier waarop je voortaan gaat bloggen fundamenteel veranderen

De titel van dit bericht komt misschien wat borstklopperig over maar het is wel een van de tips die we op 25 februari jl. met elkaar hebben gedeeld tijdens de workshop ‘Bloggen anno 2016’. De achterliggende gedachte bij deze tip is: stop urgentie in een kopregel, en dat mag best op een provocatieve wijze.

Lees meer

Elf manieren om corporate silence te doorbreken

Informatie die relevant is voor het functioneren van een organisatie wordt door medewerkers nogal eens onder de pet gehouden. Niet minder dan 85% van de ondervraagden gaf in een bekend onderzoek aan situaties te hebben meegemaakt waarin zij informatie niet konden of wilden delen terwijl ze die informatie wel als belangrijk beschouwden. Ik schrok enorm van deze cijfers. In mijn vorige blog besprak ik welke oorzaken ‘corporate silence’ kan hebben. Angst voor negatieve consequenties en het gevoel dat er toch niet geluisterd wordt, zijn de belangrijkste. Hoewel de neiging om negatieve informatie voor ons te houden in ons DNA ingebakken zit, speelt de werkomgeving een zeer belangrijke rol.

Lees meer

Waarom interne communicatie zo belangrijk is

Ken je dat: medewerkers die al veel te lang op dezelfde plek zitten, zonder al te veel ontwikkeling en motivatie? In deze tijd kan dat grote schade aanrichten voor je organisatie als je staat voor verandering en vooruitgang. Digitalisering is het toverwoord voor veel overheidsorganisaties. En dan komt ineens dat punt dat de vastgeroeste medewerkers roet in het eten gooien. Wil je vooruit als bedrijf, dan zul je eerst wat overbodige ballast moeten kwijtraken.

Lees meer

Met deze vijf tips een inspirerende heisessie

Alle leden van het managementteam (MT) zijn al aanwezig in de vergaderzaal. Ik ben net gearriveerd op een prachtige locatie in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug. Er staat koffie en gebak klaar. Na even gezellig keuvelen pakt de voorzitter van het team de agenda. We beginnen. Punt na punt worden agendapunten besproken. Het lijkt op een doorsnee MT-overleg, maar dit zou dan een hele dag moeten gaan duren?! Als we bij het agendapunt zijn aangekomen waarvoor ik ben gekomen, verbijster ik iedereen door op te staan en alle aanwezigen uit te nodigen om een spelletje te doen. Na enige aarzeling doet iedereen mee, ze gaan het zelfs leuk vinden. Door de hoepel, een touwtje knopen, balletje gooien. De sfeer slaat om, het gesprek wordt intenser, we hebben lol samen en aan het einde van de dag een prima resultaat.

Lees meer

HR en Nieuw Organiseren: als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg

Klassiek organiseren staat onder druk in een wereld waarin alles in razend tempo verandert. Nieuwe technologieën als webbased shopping, moleculair bouwen en bio-genetica brengen enorme veranderingen met zich mee. De nieuwe generatie stelt hele andere eisen aan het werk. De vaste (voltijd)baan is niet meer de standaard: veel organisaties bouwen hun ‘flexibele schil’ uit door middel van het inzetten van uitzend-, oproep- en invalkrachten, medewerkers met een tijdelijk contract en zzp’ers.

Lees meer

Serious gaming laat mensen stage lopen in de toekomst

HR managers willen van hun opleidingen en ontwikkeltrajecten een effectieve leerervaring maken. Communicatie en brand managers willen dat hun merkbelofte wordt beleefd in de dagelijkse praktijk. Sinds tien jaar houd ik me bezig met serious gaming als interventietool in organisaties die in ontwikkeling zijn. It’s hot and it happens with serious gaming! Je hoort steeds meer organisaties gaming of gamification toepassen om mensen op een inspirerende manier bewust te maken van nieuwe klant oriëntaties, marktveranderingen of technologische ontwikkelingen.

Lees meer

Vier redenen waarom mensen zich niet uitspreken

Soms heerst binnen een organisatie een collectief gevoel dat je over bepaalde onderwerpen beter kunt zwijgen. Zo’n klimaat van stilte ofwel corporate silence komt verrassend vaak voor. Zo’n 85% van de organisaties heeft er in meer of mindere mate mee te maken. Waardoor wordt corporate silence veroorzaakt?  Lees meer

Communiceer met POWER

Er gebeurt een hoop in jouw organisatie. En daar moet uiteraard over gecommuniceerd worden. Als communicatieprofessional is geen enkele dag hetzelfde en dat is nu juist wat jouw baan zo leuk maakt. En uitdagend. En soms ook best een beetje lastig. Want als er altijd naar jou gekeken wordt zodra het woord ‘communicatie’ valt, hoe zorg jij er dan voor dat je je werk goed kunt blijven doen, zonder dat je gillend gek wordt?

Lees meer

Communicatietrainingen: hoe minder hoe beter

Binnen organisaties is soms sprake van ‘gedoe’: misverstanden, geroddel, eilandengedrag, weerstand en wantrouwen. Communicatieproblemen dus. En die moeten worden opgelost. De afdeling HR heeft hiervoor een rijk arsenaal aan communicatietrainingen in de kast liggen: conflicthantering, functioneringsgesprekken, onderhandelen, assertiviteit, coachend leiding geven, non-verbale communicatievaardigheden enz. enz. Ze kosten organisaties zeeën aan tijd en handen vol geld.

Lees meer

Waar nieuwsgierigheid van angst wint, ontstaat magie

Altijd als ik iets lees over de ‘kenmerken van generaties’, ga ik op zoek naar herkenning (mijn bouwjaar: 1977). Tot welke generatie behoor ik feitelijk en tot welke voel ik me aangetrokken? Ik zit precies tussen X en Y in: de Pragmatische generatie. Ik begrijp generatie X in de hang naar verbinding, maar ik handel vaak vanuit flexibiliteit van generatie Y.

Lees meer

HR mag tradities best opfrissen

Het lijkt wel of de praktijk van het HR-vak vol tradities zit – meer dan in welk ander vakgebied. Tradities zijn verstandig en handig als ze werken. Maar als ze alleen maar bestaan omdat ze tradities zijn, dan is het zinvoller om ze op te frissen. Lees meer

Medewerkers in de aanval, wat nu?

Ze durven het niet te zeggen? Ze zijn bang om afgerekend te worden?! Er is hier nog nooit iemand afgerekend, noem eens voorbeelden! Verbazing, boosheid en verontwaardiging tuimelen een voor een over tafel. Ik heb het besproken met mijn medewerkers en niemand heeft dit gezegd, zij herkennen het helemaal niet!

Lees meer

De fulltime parttimer heeft de toekomst!

Volgens het CBS hebben bijna een half miljoen Nederlanders inmiddels twee banen. Dat is bijna 8% van alle werknemers. Tweederde combineert twee banen als werknemer. De grootste groep betreft personen die een baan als werknemer (loondienst) combineren met werk als zelfstandige (ZZP/freelance). Verder is opvallend dat veel jongeren meerdere banen combineren.

Lees meer

Praktijkcase: Gemeente Hoorn

Burgers en bedrijven moeten vanaf 2017 hun overheidszaken volledig digitaal kunnen regelen. Met deze digitalisering zien ambtenaren hun positie veranderen. Goed kunnen omgaan met digitale middelen wordt even belangrijk als lezen, schijven en rekenen. Om dit proces te ondersteunen ontwikkelde de gemeente Hoorn een ‘Leerlijn digitale vaardigheden’. Interne communicatie speelt hierbij een sleutelrol. Lees meer

Lazy Leiderschap

“Een goede leidinggevende leest ’s morgens de krant, met z’n voeten op het bureau.” Een van de eerste lessen die ik kreeg van mijn chef, lang geleden. Je mocht ook tijdens werktijd naar de kapper, immers “je haar groeit ook tijdens je werk”. Daarna heb ik nooit meer zo’n leidinggevende gehad, jammer. Die kapper is niet meer zo relevant (flexibele werktijden en kortere werkweek maken kappersbezoek een stuk gemakkelijker) maar de eerste opmerking? Misschien toch wel een wijze les ook voor nu?

Lees meer

Leren & aanpassen boven kennis & ervaring

Bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers wordt vooral gekeken naar competenties, kennis en ervaring. Maar functies veranderen soms dusdanig dat er in de loop der tijd eigenlijk een heel nieuwe functie ontstaat. Het aanpassingsvermogen en de wil en het vermogen om te leren worden hierdoor belangrijker dan eerder verworven competenties.

Lees meer

Verandervoorkeuren bij gebruik sociale media

Eigenlijk is het een wonder dat Google+ nog steeds niet razend populair is. Google+ heeft nu bijna 4 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 1,3 miljoen actief zijn. Facebook heeft echter 9,4 miljoen gebruikers, waarvan 6,6 miljoen dagelijks inloggen. Terwijl je met Google+ zoveel kunt, zowel voor het werk als privé. In (besloten) communities met je vakgenoten of collega’s kennis uitwisselen, berichten delen, (video)gesprekken voeren via een hangout. Ideaal voor je virtuele afdelingsoverleg. Hoe actief – of juist niet actief – zet jij met je collega’s sociale media in? Is het al een onderdeel geworden van jullie werkprocessen? Of worden net de eerste voorbereidingen getroffen voor een veilige stap naar een sociaal intranet?

Lees meer

Poll: organisaties huiverig voor bemoeizucht

HR-communicatie.nl zette eind 2014 een online poll uit over het onderwerp leefstijlbeïnvloeding. Centrale vraag: tot hoever mag, moet of kan de bemoeienis van een werkgever reiken? De antwoorden van de respondenten maken duidelijk dat organisaties huiverig zijn voor bemoeizucht. Beïnvloeden van medewerkers? Prima. Faciliteren dat medewerkers gezonder eten en meer bewegen? Altijd doen. Maar dan houdt het toch al snel op voor de meesten. Slaapgewoonten, manieren van ontspannen en partnerkeuzes horen onherroepelijk in het privédomein thuis!

Lees meer

Vijf stappen om weerstand te voorkomen

Verontwaardigd vertelt de manager dat sommige medewerkers met hun geklets anderen van hun werk houden. Dit triggert een andere deelnemer in het gezelschap die vindt dat je toch even moet kunnen babbelen met je collega’s als je aan ’t werk bent. Dat is toch gezellig, dat hoort er toch gewoon bij? Het hoeft toch niet altijd efficiënt, kostenbewust en doelgericht? Die paar minuten. Ik zie de manager echt totaal afhaken in het gesprek waarin  nog even wordt doorpraat over het belang van babbelen. Lees meer

Train hard, fight easy!

In de afgelopen jaren heb ik in mijn werk op het gebied van Leiderschaps- en Teamontwikkeling heel vaak stoom af kunnen blazen aan de keukentafel. In gesprek met manlief over mijn opdrachten die soms goed en soms minder soepel verliepen, viel het mij op dat hij soms ontnuchterend commentaar kon leveren op zaken. Glimlachend zei hij wel eens dingen tegen me als: “Jullie ouwehoeren vooral over leiderschap, teamwork en vertrouwen. Bij Defensie dóen wij dat soort dingen gewoon. Klets eens wat minder en ga gewoon aan de slag!” Lekker dan. Alsof het zo eenvoudig is.

Lees meer

Directeur van de BV Ik

Leiderschap vraagt om visie. Een lonkend perspectief. Een toekomstbeeld dat de moeite waard is om je comfortzone voor uit te komen. Waar management vooral gaat over ‘de dingen goed doen’, gaat leiderschap over ‘de goede dingen doen’. Maar wat zijn dan die goede dingen? Hoe scheid je het kaf van het koren en voorkom je dat je jouw tijd en aandacht als leidinggevende voornamelijk in managen stopt? Ik moet de eerste leidinggevende die zijn werk serieus neemt nog tegenkomen die zegt dat hij zit duimen te draaien op zijn werk. De dagen vliegen vaak voorbij en je verveelt je geen moment. Maar heb je je tijd ook besteed aan zaken die voor jou echt belangrijk waren?

Lees meer

Betrokkenheid en communicatie

De rol van interne communicatie wordt vaak onderschat bij het verhogen van de betrokkenheid van medewerkers. Communicatie is echter dé kritische succesfactor. Communicatie verbindt alle factoren die van belang zijn bij het verbeteren van de medewerkersbetrokkenheid.

Lees meer

Verandermanagement game: lichtvoetige werkvorm voor weerbarstige materie

Vooraf moet gezegd worden: ik ben geen spelletjesmens. Ik heb het geduld niet om de regels te leren en mis het zitvlees voor drie uur Call of Duty of Monopoly. Maar toen ik werd uitgenodigd voor een verandermanagement game, was mijn interesse direct gewekt. Want interesse in werkvormen heb ik wel, ook in spelvormen. Dus op naar Den Dolder voor een proefsessie georganiseerd door de ontwikkelaar van dit spel: het projectmanagementbureau Arlande.

Lees meer

Sociale innovatie gaat niet vanzelf

Volgens een blog van een programmamanager HNW – bij een grote corporate organisatie hier in Nederland – is het slechts een kwestie van tijd voordat thuis- of telewerken de normaalste zaak van de wereld is. Hier heb ik serieuze twijfels over. Volgens mijn stellige overtuiging moeten we toch echt iets meer doen dan gewoon een paar jaar wachten. Vastgeroeste gedragspatronen, de shift van controle naar vertrouwen én een stimulerende cultuur waarbij mensen worden aangestuurd op resultaat en niet op aanwezigheid – het vereist veel en zorgvuldige aandacht. Dit verandert nooit vanzelf. Mensen veranderen namelijk niet als er voor hen geen legitieme reden is voor verandering. Lees meer

Het verhaal van de leider

Leiderschap vraagt om zelfkennis, omgevingsbewustzijn en authenticiteit. Het vermogen om ‘waardenvolle’, verbindende verhalen te vertellen is hierbij cruciaal. Alleen dan is het mogelijk om de juiste snaar te raken en echt van betekenis te zijn voor anderen. Wat is een goede leider? Die vraag wordt afhankelijk van de tijdgeest op verschillende manieren beantwoord. Bovendien maakt het uit aan wie je de vraag stelt en in welke context. In de serie leaders of the 21 st century wordt aan kinderen de vraag gesteld wat in hun ogen een goede leider is. Ze noemen telkens weer eigenschappen als rechtvaardigheid, een goed hart en de moed om te kiezen. Dat wat iemand tot de beste versie van zichzelf maakt, de held die je in jezelf kunt oproepen. Wanneer ben je een goede leidinggevende?

Lees meer

Reorganiseren: mens boven systeem

Bij reorganisaties, fusies en overnames laat HRM te vaak de regie over aan de adviseurs uit de juridische discipline, uit angst om fouten te maken bij ingewikkelde regelgeving. Onverstandig, want de ‘mens’-kant en de kernwaarden van de organisatie moeten altijd leidend zijn ten opzichte van de ‘systeem’-wereld van het arbeidsrecht.

Lees meer

Echt samenwerken met bytes, bricks & behaviour

Begin januari ben ik jarig en ieder jaar heb ik weer het dilemma wat ik zal trakteren. Ga ik voor wat lekkers dan loop ik het risico dat ik de meeste van mijn traktaties onverrichterzake weer mee naar huis neem. Veel mensen zijn aan het begin van het jaar aan de lijn en zoetigheid wordt rond deze tijd nog heel dapper geweigerd. Maar trakteren op mandarijnen vind ik ook weer zo wat. Nu het jaar wat verder vordert, sneuvelen de meeste van de goede voornemens. Vooral die voornemens waar we diepgewortelde gewoontes en overtuigingen voor aan moeten pakken. Dat ligt toch niet zo eenvoudig als we dachten. Of in ieder geval hoopten.

Lees meer

Lid! Saskia Barendse (Ons Middelbaar Onderwijs): ‘Communicatie is niet het exclusieve domein van de afdeling Communicatie’

Saskia Barendse werkt bij de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. De focus van communicatie was lange tijd vooral gericht op de uitvoering, de middelen. Saskia laat zien hoe regie op communicatie via meerdere kanalen, vanuit een gedragen strategie, kan bijdragen aan het realiseren van doelstellingen: ‘Communicatie is niet het exclusieve domein van de afdeling Communicatie’.

Op Twitter werd je de Communicatiekoningin genoemd?

Klopt, wat een eer! Ik hoop dat ermee bedoeld wordt dat ik mijn collega’s in de organisatie en mijn vakgenoten op communicatiegebied aan het denken kan zetten over waar je als communicatieprofessional nou eigenlijk echt het verschil kan maken. Ik geloof heilig in de communicatieprofessional als procesbegeleider, als voelspriet in de organisatie, als verbinder tussen de beleidsplannen en de dagelijkse praktijk. En ik vind dat een communicatieadviseur zich pas echt onderscheidt, en een logische gesprekspartner kan zijn, als diegene niet alleen begeleidt en adviseert maar vervolgens ook zorgt voor de realisatie.

Waar sta je nu in je vak?

Mijn ontwikkeling heeft sterk te maken gehad met mijn drie verschillende werkgevers. Bij Interpolis heb ik, eerst als adviseur en later als hoofd van het interne communicatieteam, geleerd om mijn agenda opzij te leggen en de projectplanning even te laten voor wat het is als dat nodig is Het heeft geen zin om je plannen door te zetten als er teveel onduidelijkheid is, of als de brede gedragenheid ontbreekt. Doorvragen en wellicht een stapje terugdoen is dan verstandiger zodat eenieder zich betrokken voelt bij de plannen en ook zijn rol pakt bij de uitvoering.

Bij de Provincie Noord-Brabant heb ik kennis gemaakt met de Factor C-werkwijze. Die gaat uit van de kerncompetenties ‘omgevingsbewustzijn’ (weten wat er speelt) en die informatie ‘betekenis geven’ (erop inspelen, strategische keuzes maken voor beleidsinhoud en communicatie). Kern van die aanpak is dat je streeft naar goede communicatie in beleid, niet over beleid.

Bij mijn huidige werkgever, de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs, is communicatie lange tijd beperkt geweest tot uitvoering, tot middelen. Ik probeer nu te laten zien hoe professionele communicatie via meerdere kanalen, vanuit je strategie, kan bijdragen in het realiseren van je doelstellingen. Communicatie is niet het exclusieve domein van ‘de afdeling communicatie’. Ook hier speelt het communicatiever maken van beleid en organisatie: niet het beleid achteraf begrijpelijk maken, maar begrijpelijk beleid maken. Waar sta je voor als vereniging, als school, waarin ben je uniek, en waar merk je dat dan aan als ouder, als leerling of als docent? Op de scholen binnen de vereniging spelen diverse vraagstukken over reputatie en de betrokkenheid van stakeholders. Het is een uitdaging om mensen met dezelfde vraagstukken bij elkaar te brengen, van elkaar te laten leren. Er is veel versnipperde kennis, ook op communicatiegebied. Ik probeer bij te dragen aan het vinden van elkaar op die gedeelde vraagstukken.

Wat is voor jou het meest belangrijke in je werk?

Ik vind het belangrijk om te werken voor organisaties met een duidelijke visie: dit zijn wij, dit vinden we belangrijk, hier geloven we in. En ik vind het belangrijk om samen te werken met mensen die daarin geloven en daar vanuit hun eigen vakgebied invulling aan geven. Mensen met energie en passie voor hun werk. Ik hou ervan om allen kritisch te zijn op het effect van onze inspanningen: waarom doen we wat we doen, kan het anders, beter? En daar dan een positieve draai aan te geven. In zo’n organisatie kun je met communicatie echt iets bereiken, door bij te dragen aan de betrokkenheid van medewerkers, zodat wij allen uitdragen waar de organisatie voor staat.

Je stelt ‘delen is het nieuwe leren’, hoe zie jij dit?

Je leert allang niet meer alleen in klasjes, op een vooraf afgesproken tijdstip. Mensen zijn steeds vaker lid van communities. De focus verschuift van formeel naar informeel leren: als een rode draad door je werk heen sta je in contact met mensen die je aan het denken zetten en die je ertoe brengen eens iets nieuws te proberen. Kennis is steeds minder macht, want kennis is er om te verrijken. ‘Je bent wat je deelt’; dat zie je bijvoorbeeld veel bij jongeren die hun meningen en kennis massaal etaleren via blogs en social media. En waarom zou je iets zelf oplossen als je collega’s het antwoord wellicht al weten? Je leert overigens sowieso het beste door te DOEN: iets uit te proberen, mee te werken aan iets. Dat beklijft . Daartoe moeten we als communicatiemensen in organisatie zorgen dat mensen weten wie waar goed in is, wie waar ervaring in heeft, zodat mensen elkaar (fysiek en virtueel) kunnen vinden op gedeelde leervragen. Dat gaat overigens natuurlijk ook over organisaties heen.

Hoe zijn HR en Communicatie bij jouw vereniging met elkaar verbonden?

Door bijvoorbeeld onze aanpak bij het loopbaancentrum ProMotion. Regie pakken op je loopbaan, werken aan je professionalisering, dit zijn speerpunten binnen onze vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. Het loopbaancentrum ProMotion, helpt daarbij. We zijn nu volop bezig met het aanscherpen van de arbeidsmarktcommunicatie. Omdat we de voordelen van dit loopbaancentrum, en ook van alle andere mogelijkheden voor professionalisering, nog beter kunnen benadrukken voor zowel huidige als toekomstige collega’s. Als je bij één van de scholen werkt die deel uitmaken van de vereniging, word je gestimuleerd om te werken aan je professionalisering en je inzetbaarheid. Dat kan door training en opleiding, maar ook door kennis te delen met collega’s van binnen en buiten de school. Vanuit de gedachte: als je het beste uit jezelf haalt en plezier hebt in je werk, verrijk je daarmee het onderwijs aan de leerlingen. ProMotion staat sinds de start in 2010 inmiddels succesvol op de kaart binnen de vereniging. Medewerkers, schoolleiders en leidinggevenden weten het loopbaancentrum goed te vinden. Uit de resultaten van de afgeronde individuele trajecten blijkt dat voldaan wordt aan de doelstelling van ProMotion om de juiste persoon op de juiste plek binnen de scholen en het bureau te krijgen.

Investeer in werknemers, niet in ontslagzaken

Zie je het Nederlandse arbeidsrecht A) als een set van steeds veranderende regels waaraan je moet voldoen om complicaties te voorkomen? of B) als iets wat je nodig hebt als je een werknemer wilt ontslaan?

Lees meer

Slagvaardig door gezond communicatieklimaat

Hoe we op het werk in ons vel zitten, hangt grotendeels af van vier factoren: openheid, vertrouwen, employee voice en supportiveness. Ons collectieve gevoel daarover wordt communicatieklimaat genoemd. Het communicatieklimaat is van grote invloed op twee kenmerken van veel duurzaam succesvolle organisaties: hoge betrokkenheid en een cultuur van samenwerking. In deze blog lees je wat een gezond communicatie-klimaat precies is, wat het oplevert en hoe je het kunt verbeteren.

Lees meer