Goed nieuws: zitten is dodelijk

TNO werkt aan een richtlijn die te veel zitten moet tegengaan. Zitten blijkt namelijk dodelijk te zijn, omdat schadelijke vetten in je bloed ophopen. En met een half uurtje hardlopen is acht uur zitten niet te compenseren. Het is in westerse landen – na roken – doodsoorzaak nummer 2. Ik las het in De Gelderlander – zittend op het toilet – aan het begin van mijn werkdag. Een werkdag, die ik samen met 24 collega’s in een bureaustoel doorbreng. Dodelijk? Dat is goed nieuws, schoot door me heen.
Lees meer

Duurzaam HR: wat is dat precies?

Duurzaamheid is zo langzamerhand een ‘containerbegrip’ geworden. Iedereen verstaat er iets anders onder.  Wat mij betreft is duurzaamheid vooral: zorgen dat je met alles wat je doet de toekomst in het achterhoofd houdt. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is niet altijd vanzelfsprekend. We worden immers te vaak geleid door de waan van de dag, dalende beurskoersen of andere economische onzekerheden.
Lees meer

HR heeft het moeilijk

HR beschouwt zichzelf graag als een belangrijk – in sommige gevallen zelfs het belangrijkste – onderdeel binnen de organisatie. Mensen vertegenwoordigen immers ‘het belangrijkste kapitaal’ en hé: daar gaat HR over. Op een zeer breed terrein. Van ziekteverzuim tot personeelsprognoses. Van loopbaanontwikkeling tot werving en selectie. En daarbij is de inzet hoog: HR wil strategisch ‘business partner’ zijn. Lees meer

Recruitment en MVO: een prima combinatie

Veel mensen denken bij recruiters niet direct aan een beroepsgroep met maatschappelijk verantwoorde inborst. Voor recruiters en executive searchers tellen toch alleen prestaties en geld? Om dat misverstand uit de wereld te helpen en vooral om AMREF Flying Doctors te steunen, verzamelen recruiters en executive searchers uit heel Nederland zich op 2 september aanstaande in Zandvoort. Daar vindt dan namelijk het benefietevenement Recruiters on the beach plaats.

Lees meer

Lid! Huub Pennock (Ergo-balans): ‘Powernappen op het werk’

Onder onze ruim vijfhonderd leden zijn veel vernieuwers. Mensen die ideeën hebben over hoe we ons werk beter kunnen inrichten. Een van deze leden was onlangs volop in de actualiteit met een onderzoek naar powernappen op het werk. Waarom? We vroegen het aan Huub Pennock van Ergo-balans.

Lees meer

Minder werkdruk door betere communicatie

De werkdruk neemt de laatste jaren toe. Dit blijkt uit onderzoek van het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten. In 2007 vond 23% van de werknemers de werkdruk te hoog, in 2010 liep dit op tot 26%. Juiste communicatie kan dit probleem voor een groot deel verhelpen, stelt organisatieadviseur Maarten de Winter in zijn boek Het Sjoelbaksyndroom.                                                                                                                                                                                                                                                  

Lees meer

Ontplooiing dankzij uitdagende werkomgeving

Kijk eens in de stad en in de straten. Eigenlijk is er heel veel grijs. Zo ook de meeste kantoren: saai, steriel, strak. Regeltjes voor van alles en nog wat, dit mag wel en dat mag vooral niet. Nee, dan is één van deze coole kantoren een veel betere werkplek. Stimulerend in plaats van grijs en saai. Of je nu bij de graduates, mid-careers of al bijna tot de ‘Staf ahli’ hoort, alle generaties willen een uitdagende werkomgeving. En dat levert verrassende resultaten op.

Lees meer

Het Nieuwe Slapen: doorbreek de powernapparadox!

Volgens onze biologische klok hebben we twee keer per dag behoefte aan slaap. ’s Avonds als we naar bed gaan en ongeveer zeven uur nadat we wakker zijn. Dan zijn we echter aan het werk waardoor we zelden toegeven aan deze prikkel. Toch kan dit de productiviteit danig verbeteren. Het is dus zeker interessant voor werkgevers om powernaps op het werk toe te staan. Het verhoogt de productiviteit en het sluit naadloos aan bij Het Nieuwe Werken. Lees meer

Werkkostenregeling vraagt om uitleg

De werkkostenregeling moet het werkgevers makkelijker maken, maar vergoedingen en verstrekkingen blijven een lastig onderwerp, zoals in mijn vorige blog te lezen is. Helemaal lastig wordt het als de werkgever als gevolg van de invoering arbeidsvoorwaarden moet of wil wijzigen. Niet alleen is dat een hele operatie, maar het vraagt ook de nodige uitleg en voorlichting aan werknemers. Want gewijzigde arbeidsvoorwaarden betekent meestal versoberde arbeidsvoorwaarden.

Lees meer

‘Communicatieproblemen zijn veiligheidsproblemen’

Weinig werkomgevingen zijn zo extreem als de cockpit van een vliegtuig. Want al is de apparatuur nog zo geavanceerd, de piloten nemen de cruciale beslissingen. Soms heeft dat verstrekkende gevolgen. In de jaren zeventig kwam de gang van zaken in de cockpit dan ook ter discussie te staan. Conclusie: 75% van de vliegongelukken is te wijten aan menselijk handelen. Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Maar goede samenwerking en communicatie kunnen het risico tot een minimum beperken. Dat is de kerngedachte van het zogenaamde Crew Resource Management (CRM). Ook in andere, vaak sterk technologische en risicovolle sectoren wint deze gedachte terrein.

Lees meer

Werkkostenregeling maakt het niet makkelijker

De in januari geïntroduceerde werkkostenregeling vraagt in eerste instantie om aandacht van werkgevers. Maar ook werknemers krijgen er onherroepelijk mee te maken. Het gaat immers over hun arbeidsvoorwaarden. De werkgever moet aan de werknemers uitleggen hoe hij de werkkostenregeling gaat invoeren. Dat hoeft nu nog niet, pas op 1 januari 2014 moet elke organisatie over zijn. Er is dus wel enige tijd om de overstap voor te bereiden en de werknemers voor te lichten.

Lees meer

Peter Nelissen: ‘Sociale media zijn meer dan alleen tools’

Onlangs presenteerde Nelissen Media Consult in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam het eerste landelijke onderzoek naar de invloed van sociale media op interne communicatie. Peter Nelissen is stellig over de uitkomsten: ‘De discussie of sociale media zin hebben moet je niet eens meer aangaan. Je bent gewoon gek als je ze niet gebruikt.’

Lees meer

Aansprekende bedrijfscultuur succesfactor op mobielere arbeidsmarkt

De war for talent suggereert dat werkgevers elkaar de loef afsteken in de strijd om jong, getalenteerd personeel. Maar wat willen die high potentials zelf eigenlijk? Synovate onderzocht in opdracht van Intermediair het beeld dat jonge hoogopgeleiden van de arbeidsmarkt hebben. Uitkomst: getalenteerde starters hechten meer dan ooit waarde aan een aansprekende bedrijfscultuur.

Lees meer

Tempo-Team: oudere werknemers stuiten op vooroordelen

Meer dan ooit wordt duurzame inzetbaarheid zichtbaar in de media. Tempo-Team doet een duit in het zakje met Blijf Bezig, een campagne die de meerwaarde van oudere werknemers onder de aandacht brengt. Suzanne Jungjohann, directeur HR van Tempo-Team, ziet een pioniersrol weggelegd voor HR-communicatie.

Lees meer

Gezonder leven: wie neemt verantwoordelijkheid?

Werk anno 2011 speelt zich voor het gros van de Nederlanders af in een bureaustoel. Recent onderzoek laat zelfs zien dat toenemende problemen met obesitas sterk samenhangen met de ‘sedentaire’ werkomgeving. De gezondheidsproblemen die hiermee gepaard gaan kosten bedrijfsleven en overheid handen vol geld. Daarom adviseerde het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) minister Schippers (VVD) van Volksgezondheid onlangs ondersteuning bij een ongezonde leefstijl op te nemen in het basispakket van de zorgverzekering. Maar is hier niet een belangrijke rol voor werkgevers weggelegd?

Lees meer

Onderzoek verandering en communicatie

Begin mei startte Towers Watson de Change & Communication ROI study 2011-2012. Met dit onderzoek verzamelt Towers Watson wereldwijd de nieuwste inzichten over bijvoorbeeld het gebruik van social media, de bepaling van doelgroepen, de rol van het management en verandermanagement. 

Lees meer

HR wordt Human Development!

Herman Wijffels – u weet wel, de man die op 21 mei jongstleden Statenleden opriep om bij de afgelopen eerste Kamer-verkiezingen niet te stemmen op een van de coalitiepartijen vanwege het volledig ontbreken van een ‘duurzaamheidsagenda’ bij dit kabinet – pleit ervoor om voortaan niet meer te spreken van HR, maar van HD: Human Development.

Lees meer

Communicatie bij retentiemanagement

Ik schrijf op mijn eigen website lodiplanting.com over retentiemanagement, het binden en boeien van werknemers. Begin dit jaar was ik begonnen met het vliegwielmodel van J.J. Philips uit te leggen. Inmiddels ben ik bij de laatste, maar niet onbelangrijke, stap beland en deze luidt: maak aanpassingen en ga door. Eigenlijk wordt hier gezegd dat het binden en boeien van werknemers nooit stilstaat. Inderdaad, verandering is de enige constante die er is! Vervolgacties zijn dus noodzakelijk. Een van deze acties is de communicatie verzorgen over de uitkomsten. Een thema waarvoor ik bij het HR-Communicatie Netwerk aan het juiste adres ben.

Lees meer

Jaarcongres HRM in de overheid: motivatie in strijd tegen krapte

‘Modern en duurzaam werkgeverschap in zware tijden’, zo luidde de ondertitel van het Jaarcongres HRM in de Overheid op donderdag 19 mei in Nijmegen. Overheidsbezuinigingen en de verkrappende arbeidsmarkt liepen als een rode draad door het programma. Sprekers probeerden vanuit allerlei invalshoeken de twee te verbinden: hoe verander je mee met de arbeidsmarkt terwijl bezuinigen het devies is?
Lees meer

Managers zien verzwakking economie als grootste risico

Wereldwijd zien managers verzwakking van de economie als grootste risico voor hun organisatie. Dit ondanks het huidige conjuncturele herstel. Ook veranderingen in wet- en regelgeving, toegenomen concurrentie en reputatieschade worden gezien als belangrijke bedreigingen. Nederlandse managers noemen met name het gebrek aan innovatie en het niet tegemoet kunnen komen aan klantbehoeften als belangrijk risico. Dit blijkt uit de Global Risk Management Survey 2011, een tweejaarlijks onderzoek van Aon Risk Solutions onder 960 ondernemers en managers uit 58 landen.

Lees meer

Lid! Wietske Glandorf (Gemeente Stede Broec): ‘Personeelsbeleid kan alleen succesvol zijn als de interne communicatie op orde is’

De leden stromen toe! We mogen alweer het vijfhonderdste lid verwelkomen in ons netwerk. Die zetten we natuurlijk met gepaste trots in de spotlight. Als afdelingshoofd bestuurlijke zaken van de gemeente Stede Broec (Noord-Holland) is Wietske Glandorf geïnteresseerd in zowel P&O- als communicatievraagstukken.

Lees meer

Inspiratiedag: HR moet gaan vermarkten

Zoals het Employer Brand niet enkel een marketingaangelegenheid is, zo is het Human Capital niet alleen bestemd voor de HR-afdeling. Dit werd duidelijk tijdens een brainstorm ter voorbereiding op de inspiratiedag van het HR-Communicatie Netwerk. Hieronder volgt een synopsis van de activiteiten.

Lees meer

In de ban van de ning: aanbevelingen en acties

Erik Molkenboer en Lisa van Rens, beiden student Journalistiek en Organisatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, onderzochten in opdracht van Ravestein & Zwart het functioneren van het netwerk. Hun adviesrapport In de ban van de ning focust op twee vragen. In hoeverre draagt een initiatief als HR-Communicatie Netwerk bij aan de reputatie van een communicatiebureau als Ravestein & Zwart? Maar ook: hoe kunnen we gezamenlijk het netwerk verbeteren en de activiteit van leden vergroten? Het onderzoek levert meerdere interessante conclusies op. Niet alleen voor de leden van het netwerk, maar ook voor andere professionals die op online netwerken acteren.

Lees meer

'The Apprentice'; voer voor headhunters en recruiters

Voor de liefhebbers: op dinsdag 10 mei om 22.00 uur (Nederlandse tijd) start op BBC 1 de nieuwe serie van ‘The Apprentice’. Een serie waarin carrièretijgers op verrassende wijze worden getest op hun kennis, kunde en geschiktheid om een topbaan te kunnen vervullen bij de even eigenzinnige als geslaagde Britse entrepreneur Lord Sugar. Hieronder de trailer van afgelopen seizoen om een idee te geven van het programma.

Eigenrisicodrager WGA? Vertel het personeel erover!

Werkgevers die eigenrisicodrager worden voor de WGA, doen dat allereerst uit financiële overwegingen. Daar is niets mis mee: overstappen op een private verzekering kan inderdaad goedkoper uitpakken. Maar er zijn ook aardige kansen op het gebied van HR-communicatie. Door te vertellen over betere re-integratiekansen en lagere premiekosten, bijvoorbeeld.

Lees meer

Visie van Arthur Claassen (Aon): ‘HR negeert nieuwe arbeidsverhoudingen’

Arthur Claassen en Nicole Toorenaar van Aon Hewitt stellen: HR-functionarissen zijn niet blind voor uitdagingen als vergrijzing, de war on talent en flexibel werken, maar slagen er niet in met een afdoende antwoord te komen. Carrièrepaden en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn nog te veel gebaseerd op traditionele arbeidsrelaties.

Lees meer

Publiek herkent MVO-inspanningen bedrijfsleven niet

Een op de vier Nederlanders vindt het bedrijfsleven ‘asociaal’ volgens de Maatschappelijk Imago Monitor die onlangs werd gepresenteerd. Een bedenkelijke score, want bedrijven ondernemen veel op dit gebied. Zijn de inspanningen onvoldoende bekend of zijn ze gewoon niet effectief genoeg? Lees meer

Een neger, homo, Marokkaan of vrouw omdat het moet

Onlangs was het een kortlopend rubriekje in PowNews. Het gerucht ging namelijk dat de publieke omroep quota ging invoeren voor minderheden in programma’s. Pownews, altijd in voor een grap, nam het heel letterlijk en schuimde de straten af. Op zoek naar een allochtoon, die dan bij voorkeur ook nog eens een specialiteit had. Zingen, dansen, koken, het maakte eigenlijk helemaal niets uit. Aldus werd hij of zij dan direct een deskundige. Hop, een vinkje en alweer voldaan aan een criterium van de publieke omroep.

Lees meer

Bankiers voor de klas

Mark Ponsioen is private wealth manager bij Van Lanschot Bankiers. In die functie gaat hij om met vermogende klanten, maar onlangs stond hij ineens voor groep 8 van een multiculturele Nijmeegse basisschool. Samen met andere collega’s onderging hij deze metamorfose in het kader van BizWorld. Dit is een programma dat gastdocenten uit het bedrijfsleven inzet om schoolkinderen te leren over ondernemen. Het komt drie partijen ten goede: werkgever, werknemer en in dit geval leerlingen.

Lees meer

Op zoek naar wat er werkelijk toe doet

De beleving van een organisatie weegt vaak zwaarder dan de feitelijke argumenten. Dat kan voor een onderneming of non-profitorganisatie soms knap lastig zijn. Vooral als de kwaliteit wel degelijk goed is, maar er bijvoorbeeld andere beelden in de media zijn ontstaan (in de krant, maar nog veel frequenter online).

Lees meer

Corporate reputatie steeds belangrijker voor arbeidsmarktcommunicatie

Managing Director van Porter Novelli, Frank Peters, zegt: ‘De corporate reputatie van een onderneming wordt steeds belangrijker binnen arbeidsmarktcommunicatie. Dat geldt zowel voor het aantrekken van nieuwe mensen als het binden van bestaande medewerkers.’
Lees meer

Hoe krijg je congruentie tussen visie en beleving?

Het is een bekend gegeven dat besturen en directies van organisaties weliswaar druk bezig zijn om beleid te formuleren en veranderingen te sturen, maar dat medewerkers daar vaak weinig ‘zin’ in hebben. Een van de oorzaken hiervan is dat de kernboodschap te algemeen is of te weinig betekenis heeft voor mensen. Je kunt je er onvoldoende mee verbinden, het appelleert niet aan een ambitie die je persoonlijk belangrijk vindt, je twijfelt of je over de competenties beschikt die nodig zijn of je hebt onvoldoende vertrouwen dat je samen echt het verschil kunt maken.

Lees meer

Wat is HR-Communicatie en waar richt het zich op?

Het HR-Communicatie Netwerk werd een aantal jaren geleden opgericht om de disciplines HR en Communicatie met elkaar te verbinden. Maar wat is HR-Communicatie eigenlijk precies? Waarom is het relevant dat de twee disciplines samenwerken? En waar richt HR-Communicatie zich op? Als initiatiefnemer geef ik graag antwoord op deze vragen.

Lees meer

Strategisch Talent Management

De grootste uitdaging voor organisaties is om het ‘human capital’ op peil te houden. Bij organisaties tekenen de problemen zich af bij (1) werving, (2) ontwikkeling en (3) binding van goede mensen. Deze uitdaging is voor iedere recruiter of HR-professional voelbaar aanwezig.

Lees meer

2011 Change & Communication ROI Study Towers Watson

Towers Watson doet ook dit jaar internationaal onderzoek naar het belang van communicatie voor organisaties en HR: 2011 Change & Communication ROI study. Omdat veel leden van het HR-Communicatie netwerk verantwoordelijk zijn voor interne/HR communicatie, willen wij de gelegenheid bieden om deel te nemen aan dit onderzoek.

Lees meer

Cultuur en merk, perfecte match

Sterke organisatiecultuur is basis voor je merk
(geadapteerd van weblog zappos.com)

Een merk bouwen gaat vandaag de dag wat anders dan 50 jaar geleden. Vroeger kwamen er enkele mensen samen in een kamer, beslisten welke merkpositionering gekozen zou worden, en spendeerden vervolgens veel advertentiegeld om mensen te vertellen waarom klanten hun merk moesten kopen. Als je maar genoeg geld had, kon je bouwen aan je merk.

Lees meer

‘Werknemers cruciaal bij werving en selectie’

Sollicitanten die op zoek zijn naar een nieuwe werkkring, laten zich het meest leiden door de sfeer en cultuur van de organisatie. 48% van de werkzoekenden noemt sfeer en cultuur als belangrijkste factoren. Peter van den Boom, auteur van Touwtrekken om Organisatiecultuur denkt dat dit gegeven de manier van werving en selectie zal beïnvloeden. Daarbij is ook een rol weggelegd voor de werknemers die de huidige bedrijfscultuur bepalen. Van den Boom: ‘Sociaal ondernemerschap zal een belangrijkere rol vervullen op de werkvloer.’

Lees meer

Lid! Hans de Gruijter (Ministerie van Defensie): ‘Als je mensen warm wilt maken voor je organisatie moet je er steeds vroeger bij zijn’

In tijden van bezuinigingen biedt HR-Communicatie een frisse kijk op actuele vraagstukken, zoals bij het door bezuinigingen geteisterde Ministerie van Defensie. We zetten projectmedewerker Onderwijs en Opleidingen Hans de Gruijter in de spotlight en vroegen hem hoe Defensie de war for talent aangaat.
Lees meer

De organisatie als community

Het intern organiseren – of, het regisseren – van werk, daar ligt de komende jaren een enorme uitdaging. Personeelsplanning wordt net als marktwerking waarbij de wetten van vraag en aanbod regeren. Vergrijzing, arbeidsmarktkrapte en een toenemend aanbod van ZZP-ers zijn de trends. Ik vraag mij af hoeveel organisaties in hun strategische personeelsplanning scenario’s hebben uitgewerkt. Welke voorstelling heeft men over de verhouding flex/vast? Weet men eigenlijk wat het nu is? En wat is het over 5 jaar?

Lees meer

Arend Ardon: dialoog als doorbraak in veranderproces

Veranderprocessen die op de klippen lopen. Het is een kostbaar en helaas al te herkenbaar probleem. Onnodig, vindt psycholoog en bedrijfskundige Arend Ardon. Volgens hem ligt het mislukken van verandertrajecten in de menselijke aard, wat we kunnen voorkomen als we ons eigen gedrag beter begrijpen. In zijn boek Doorbreek de cirkel geeft Ardon aan waar veel veranderprocessen de mist in gaan.

Lees meer

Accepteer je klakkeloos een doelstelling voor het werven van talenten?

In de meeste organisaties formuleert het management de doelstellingen en legt die vervolgens top-down aan de rest van het bedrijf op. Deze doelstellingen zijn niet altijd goed gekozen. Soms blijkt de markt aan snelle veranderingen onderhevig te zijn. Zo had een van mijn opdrachtgevers zichzelf tot doel gesteld om 10% talenten te werven uit de drie beste opleidingen. Als interim HR-manager vroeg ik de directeur natuurlijk wat het profiel was van de te werven talenten en welke opleidingen bekend stonden als de drie beste. Op deze vragen kon hij geen eenduidig antwoord geven. Dit was het begin van een onderzoek naar de organisatie en haar omgeving (concurrenten). Gaande het onderzoek bleek dat de markt voor de diensten van mijn opdrachtgever zodanig snel veranderde dat de organisatie haar doelstelling voor recruitment moest intrekken. De overheid had aangekondigd per 2011 flink in de subsidies te gaan snijden. Dit had grote gevolgen voor de werkzaamheden van de organisatie. Hiermee kwam de focus van de organisatie te liggen op het vergroten van de acquisitie kracht en het behouden van talenten in plaats van op het werven van nieuwe medewerkers.

Lees meer

Wat vraagt het organisatieverhaal van jou?

Uit elke organisatie stijgt een geroezemoes op. Dat zijn de verhalen die worden verteld, aan de medewerkers, de klanten, de leveranciers. En al deze verhalen voeden de cultuur van de organisatie. Reden voor HR-professionals om regelmatig hun oor te luisteren te leggen, om in het geroezemoes af te stemmen op de afzonderlijke verhalen en daarmee te zoeken naar het grotere verhaal.

Lees meer

Solliciteren via Twitter? Ideaal!

Twitter bestond gisteren vijf jaar. Een mooi moment om het even over ‘twilliciteren’ te hebben. Ik las hier vorige week voor het eerst over, terwijl dit fenomeen toch al zeker anderhalf jaar bestaat. Een korte toelichting: de term twilliciteren is bedacht door marketingbureau Energize en staat natuurlijk voor ‘solliciteren via Twitter’. Dat betekent dat een bedrijf een vacature in maximaal 140 tekens moet omschrijven en de sollicitant in even zo veel tekens moet motiveren waarom hij dé kandidaat is voor de functie.

Lees meer

Informele gesprekken bevordert commitment

Op lodiplanting.com schrijf ik zeer regelmatig over retentiemanagement en alles wat daar onder valt. Vandaag schreef ik daar over hoe performance management ingezet kan worden als coachingstool. Dit met als ultieme doel het niet-vrijwillige verloop tegen te gaan.

Lees meer

Carrièrebeurs: HR Communicatie?

Beide een jaar of 16 – 17, zij was in gedachten al in de Kalverstraat, terwijl hij vol bewondering de opengewerkte torpedo bekeek op de beursstand van de strijdkrachten te land, ter zee en in de lucht. De strijdkrachten hadden aardig uitgepakt op de carrièrebeurs in de RAI, evenals de politie, banken, verzekeraars, energiebedrijven en wat lokale overheden. Never a second chance for a first impression, leek het devies. De beursstand als geïntegreerd onderdeel van je arbeidsmarktcommunicatie, hetgeen weer het verlengstuk vormt van je corporatecommunicatie en je corporate-image. Zo’n beurs biedt talenten een real life confrontatie met een bedrijf of instantie. De echte wereld achter de “werken bij” knop op de website, zeg maar.
Lees meer

Waarom is professionalisering tegenwoordig hot?

Communicatie- en HR-managers willen echte invloed uitoefenen op de strategische koers van de eigen organisatie. Dat is voor beide staffuncties een hot issue. Maar in deze tijd waarin sociale media een organisatie kunnen maken of breken des te meer. Je krijgt invloed echter alleen voor elkaar als de kwaliteit van je bijdrage niet steeds ter discussie staat.

Lees meer

Het Hawthorne-effect: heeft HR-Communicatie geleerd?

HR-Communicatie een jong vakgebied? Absoluut. Maar de basisideeën gaan al bijna een eeuw mee. In 1924 begon een groot onderzoek naar de productiviteit van werknemers bij de Hawthorne Works, een gigantisch fabrieksterrein buiten Chicago van telefoonproducent Western Electric Company. Acht jaar later hadden de onderzoekers hun doelstellingen bereikt, maar op een volstrekt andere manier dan ze verwacht hadden. De resultaten geven ook vandaag de dag nog stof tot nadenken.

Lees meer

Hoe ontrafel je HR?

4 losse eindjes en de rode draad

Lees meer

Ambtenaren bieden elkaar mediation bij conflicten

Mijn laatste opdracht stond in het teken van mediation en slim samenwerken tussen gemeenten. Het Regionaal Mediation Netwerk, dit zijn gemeenteambtenaren uit Almere, Amersfoort, De Bilt, Hilversum, Soest, Utrecht en Zeist (penvoerder), vroeg mij voor begeleiding en advies om een transitie door te maken met als doel het netwerk te professionaliseren. Dit met steun van het A+O fonds Gemeenten door de Stimuleringsregeling, ‘Meer weten met uw netwerk’.

Lees meer

HR-Communicatie –> ook leidinggevenden ondersteunen in hun communicatie?

Net nieuw op dit netwerk vroeg ik me af of dit ook een relevant onderwerp is? We hebben namelijk recent een gratis tool ontwikkeld ‘Snelstarter voor een beter werkoverleg’. Om teamleiders en managers gericht te ondersteunen in hun interne communicatierol. Die wilde ik dan bij deze op dit netwerk delen!

Lees meer

Werkgever negeert psychische weerbaarheid medewerker

Werkgevers krijgen geen grip op het verzuim om psychische redenen van hun medewerkers. Dit heeft te maken met het gebrek aan aandacht daarvoor op de werkvloer. Maar liefst de helft van het langdurig ziekteverzuim in Nederland heeft een psychische oorzaak. Bedrijven en overheid moeten de psychische weerbaarheid van hun medewerkers beter monitoren. Dat stelt Marc Verbraak, klinisch psycholoog en inhoudelijk directeur van HSK Groep.

Lees meer

‘Agressie en geweld bieden kansen voor profilering’

Agressie en geweld op de werkvloer is een serieus probleem. Vooral werknemers met een publieke taak – ambulancebroeders, brandweerlieden, politieagenten en overheidspersoneel – lopen het risico tijdens hun dagelijkse werkzaamheden slachtoffer te worden van geweld. Een serieuze uitdaging dus voor werkgevers. Ton van Nimwegen, programmaleider agressie en geweld tegen werknemers met publieke taken bij de Arbeidsinspectie, ziet kansen: ‘Een organisatie kan zich profileren als goede werkgever die de zorg voor zijn werknemers serieus neemt.’

Lees meer

Onderzoek HR-Communicatie Netwerk: doe mee!

Ruim een jaar geleden werd het HR-Communicatie Netwerk opgericht. Na een jaar is het tijd voor een eerste evaluatie van het netwerk. We zouden u daarom willen vragen mee te doen aan een ledenonderzoek, om een beeld krijgen van wat ú van het netwerk vindt. Met behulp van uw antwoorden kunnen we het HR-Communicatie Netwerk verbeteren en nog beter bij uw wensen laten aansluiten. Het invullen van de enquête kost u slechts 5 à 10 minuten.

Lees meer

Krimp zonder kramp (II): Buurtzorg Nederland

Met de vergrijzing doen steeds meer chronisch zieken en ouderen een beroep op zorg aan huis. Maar de thuiszorg kampt met een personeelstekort en een slecht imago bovendien. Verzorgers zouden gebonden zijn aan te strakke tijdschema´s en protocollen. ‘We zijn afgedwaald van waar het om gaat’, vindt Jos de Blok. Daarom begon hij in 2007 Buurtzorg, een thuiszorgorganisatie die van alle randzaken ontdaan is. In vier jaar tijd noteerde de non-profitorganisatie een duizelingwekkende omzetstijging van 3.700 procent tot 140 miljoen euro. En cliënten zijn nog tevreden ook. Wat is hier de les voor HR-Communicatieprofessionals?

Lees meer

Lid! Monique Qibeaux (sanQalpa): ‘De grens tussen werkgever en werknemer zal vervagen’

Het HR-Communicatie Netwerk is de 400-ledengrens gepasseerd en dat mag niet onopgemerkt voorbijgaan. Daarom zetten we ons 400e lid in de spotlight, of liever: in het zonnetje. Monique Qibeaux vertegenwoordigt met haar coöperatie sanQalpa een groeiende groep op de Nederlandse arbeidsmarkt en heeft daarover een heel eigen mening.

Lees meer

Explore 3xD

We nodigen je uit de stap van online naar offline te maken. Over drie weken zijn er op drie donderdagen achter elkaar interessante bijeenkomsten gepland. Ze gaan over het nieuwe werken, authentieke merkcommunicatie en communicatie 2.0. Kortom: voor elke HR- en communicatieprofessional wat wils!

Lees meer

‘De slag om het personeel wordt beslissend’

Het langdurig verzuim in de zorg stijgt. Dat bleek onlangs uit de jaarcijfers van onderzoeksbureau Vernet Verzuimnetwerk BV. Deze stijging is opvallend, omdat het totale ziekteverzuim in de zorg juist daalt. Directeur Sjaak van der Linden: ‘Zorginstellingen moeten anticiperen op langdurig verzuim door aandacht te hebben voor hun personeel en te investeren in de relatie tussen leidinggevenden en hun medewerkers.’

Lees meer

HR-communicatie: pijlen richten op tijdelijke toppers

Het aantal flexwerkers bij organisaties zal naar verwachting flink toenemen. Bedrijven ontwikkelen zich hierbij tot netwerkorganisaties. Tegelijkertijd worden specialistische interim-professionals vaker actief in het hart van arbeidsorganisaties. Wat betekent dit voor de inrichting van de HR-communicatie?

Lees meer

Aap maar na: hoe dieren uitblinken in HR-Communicatie

Biomimicry. Op TED en andere innovatieplatforms zingt het begrip rond. Het klinkt als de zoveelste hype, maar in feite is het zo oud als onze aarde. Zie het als MVO, maar dan een stap verder: wij kunnen ons in allerlei bochten wringen om de natuur zo min mogelijk te schaden, maar we kunnen natuurlijk ook gewoon doen zoals de natuur. Na-apen krijgt ineens een heel nieuwe dimensie, want de op het oog zo simpele dierenwereld heeft ons nog veel te leren. Drie dieren waarvan de HR-Communicatie professional kan leren.

Lees meer

Weer terug in eigen kracht en balans: maatschappelijke activiteit vergroot doorstroom medewerkers

Voor medewerkers die zijn uitgevallen door stress, ziekte, en burn-out is het goed om weer aan de slag te gaan in een heel andere omgeving. Dat kan bijvoorbeeld door maatschappelijk actief te worden. Vooral voor diegenen voor wie de drempel (nog) te hoog is om bij hun eigen werkgever de taken op te pakken, kan een periode waarin men actief is voor een maatschappelijke organisatie positief bijdragen aan het terugvinden van de mentale balans. Voorwaarde is wel dat men voor een langere periode (ten minste 3 maanden) een concrete taak krijgt bij een maatschappelijke organisatie en minimaal 2 dagen per week aan deze taak besteedt.
Ook kan dit maatschappelijk traject preventief worden ingezet bij medewerkers die mentaal vastzitten of dreigen uit te vallen. Lees meer

Samenwerken is moeilijk

Op Marketing Online verscheen onlangs een artikel over een onderzoek naar de frictie tussen IT en marketing. Die twee begrijpen elkaar niet altijd goed, implementaties van systemen lopen fout, budgetten lopen uit de pas en de prioriteiten komen niet overeen. Nu is dat geen nieuws en ik ga hier niet aankomen met dooddoeners als ‘zonder wrijving geen glans’, want dat vind ik een stupide uitdrukking en een flauw excuus voor mensen om zich in hun eigen loopgraven te blijven verschansen. Wel zag ik een parallel.
Lees meer

Heeft scharrelleren een plan?

Discussies over mijn artikel van vorige week – Stop met het schrijven van opleidingsplannen… en stimuleer ‘scharrelleren’ – had ik eigenlijk wel verwacht. Ze gingen alleen over een ander onderwerp: niet over leren op de werkvloer maar over het nut van opleidingsplannen.
Lees meer

Het nieuwe werken en het nieuwe leren

De kranten staan vol over het ‘nieuwe werken’. Topmanagers verkondigen openlijk dat ze hun werknemers flexibeler willen zien opereren, zich soepel aanpassend aan flexibele werkplekken en werktijden. Prima om een uurtje op te nemen om met je kind naar de dokter te gaan; ’s avonds haal je de tijd wel weer in. Comfortabel met je laptop op de bank, tussen rode wijn en borrelnoten ben je minstens net zo produktief als met een lauwe beker automatenkoffie en gespannen schouders achter je kantoorbureau.

Lees meer

Stop met het schrijven van opleidingsplannen…

… en stimuleer ‘scharrelleren’ 
Lees meer

Het Nieuwe Werken. De hype voorbij?

Het Nieuwe Werken. Het is deze dagen een hot topic. Iedereen heeft het erover. Iedereen wil het. Maar wat zijn randvoorwaarden voor een goede invoering? In gesprek met André Westerhuis, senior adviseur huisvesting / anders werken bij Bhuro, een interdepartementaal bureau binnen het Rijk op het gebied van huisvestingsvraagstukken en projecten.

Lees meer

‘Voorkom dat MVO een marketingtool wordt’

MVO. Dat is schaven aan je carbon footprint, zo denken velen. Je hoort zelden over de people-kant van het verhaal. Te vaag en gebrek aan meetbare resultaten. Volgens Adecco kan het ook anders. People zijn immers het belangrijkste kapitaal van het uitzendbureau en dus zijn zij de basis van Adecco’s MVO-beleid. En dat is nog goed meetbaar ook, zo blijkt uit de recente intrede van Adecco op de MVO-prestatieladder van Bureau Veritas Certification. Maar de fundamenten voor een goed MVO-beleid lagen er al, ontdekte Quality & Audit Manager Regina Lauret.

Lees meer

ASR: employer brand en werving één door kernwaarden

Goede communicatie begint aan de poort. Daar komen werkzoekenden vaak voor het eerst met je organisatie in contact. En of het nu in arbeidsmarktcommunicatie is of in een sollicitatiegesprek, het is van groot belang dat je daar laat merken waar je als werkgever voor staat. Arbeidsmarktcommunicatiespecialist Mirjam Boersma en recruiter Maaike Buwalda zijn beide betrokken bij de werving en selectie van ASR. Hoe treden zij naar buiten om de juiste mensen binnen te halen?

Lees meer

Lid! Jan Dries (Universiteit Antwerpen): ‘De identiteit van een organisatie blijkt voornamelijk uit het gedrag’

In Member in the spotlight laten we leden aan het woord met een eigen visie op HR-Communicatie. We namen al eens eerder een kijkje in België, maar zetten nog niet eerder een van onze zuiderburen in de schijnwerpers. Daarom ditmaal aandacht voor Jan Dries, medeoprichter van Gramma, een bureau voor corporate identity, en hoofd communicatie aan de Universiteit Antwerpen.

Lees meer

Interview met Frank van Os (TNT Post): ‘Er gaat geen dag voorbij zonder dat je ons merk ziet’

Op een regenachtige januaridag stapt Frank van Os, manager van het Employer Brand TNT Post, het Amsterdamse lunchcafé binnen. Frank werkt sinds eind 2009 bij één van de grootste werkgevers van Nederland.

Lees meer

Allemaal ondernemer!

Volgens een onderzoek van het CBS voelen steeds meer mensen ervoor om ondernemer te worden. Intussen zou zo’n 40% de voorkeur geven aan een eigen bedrijf boven een baan. Nu vind ik het een fascinerend idee dat de ene helft van Nederland straks gaat optreden als huurling voor de andere helft. Maar stel dat het inderdaad zover komt dat 40% van de NBB zelfstandig ondernemer is, wat heeft dat dan in hemelsnaam voor consequenties voor bedrijven?

Lees meer

Het Nieuwe Werken; bezuinigingsmaatregel of middel voor betekenisvolle co-creatie?

Via Wiro Kuipers ontving ik een uitnodiging die ik jullie niet wil onthouden. Samen met Yael van Assendelft en Ellen Kuipers organiseert Wiro het Betekeniscafé. Op wisselende locaties en steeds met andere partijen, organiseren zij ontmoetingen met onderwerpen van en over betekenis. Hun streven is “Door met elkaar het ‘betekenisdenken’ te stimuleren en te ontwikkelen creëren we organisaties die krachtig, puur en duurzaam zijn.” Het Betekeniscafé vindt plaats op woensdag 2 februari bij Meeting Plaza in Maarssen. Het onderwerp: Het Nieuwe Werken.

Lees meer

‘HR-professional moet weer moraalridder willen zijn’

Human Resource Management (HRM) kent vele gezichten. Volgens hoogleraar HRM Paul Boselie is er nog een alternatieve variant: Human Resource Governance (HRG). Een HRM-variant die zich bezighoudt met morele en maatschappelijke doelstellingen. Deze ondergewaardeerde HRM-vorm biedt overheid en private sector uitdagingen in HR-communicatie. Goede voorlichting en instructies voor medewerkers zijn daarbij belangrijk. ‘HRG moet zich nestelen in de hoofden en harten van medewerkers.’

Lees meer

Hoe HR-professionals nu wel toekomen aan hun speerpunten

Bruisend van energie en ideeën ging je na de kerstvakantie weer aan het werk. Een paar dagen andere dingen doen, had je een nieuw perspectief gegeven op je werk. Dit jaar zou je dingen helemaal anders aanpakken. En het HR-instrumentarium, daar ging je eens goed de bezem door halen.

Lees meer

Burgemeester Van der Laan erevoorzitter Welcom

Burgemeester Eberhard van der Laan heeft donderdagavond 6 januari 2011 met verve de nieuwe website van Welcom, de communicatievereniging voor de Metropoolregio Amsterdam geopend. Hij deed dat in het onlangs geopende DeLaMar Theater, waar de 45-jarige vereniging met een naamswijziging en nieuw logo het nieuwe jaar inluidde. Nadat Van der Laan de aanwezige communicatieprofessionals had gefeliciteerd accepteerde hij het erevoorzitterschap van Welcom. Amsterdam communiceert!

Lees meer

Over social media, HR en AMC: 2011 in voorspellingen

Je ontkomt er deze dagen natuurlijk niet aan: voorspellingen voor het nieuwe jaar. Nu al weer zes dagen oud, wordt het tijd dat ook ik er mijn licht op laat schijnen.

Lees meer

Nóg een voorspelling

Het nieuwe jaar is intussen drie dagen oud en in de laatste weken van het afgelopen jaar hebben de voorspellingen ons weer om de oren gevlogen. Allemaal lijstjes die langskwamen met drie, vijf of twintig ontwikkelingen die zich naar de mening van de auteur zullen voordoen. Het is opvallend dat veel daarvan betrekking heeft op zaken als: de rol van internet, sociale netwerken, verticale zoekmachines en de eventuele definitieve teloorgang van de banners, SEO en vacaturebanken. Alsof recruitment vooral techniek is.

Lees meer

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2010

Dit zijn de vijf meest gelezen blogs uit 2010:

1. Lid! Judith Janssen (Eprom) – Redactie HR-communicatie

2. Wat kom je brengen? Interview met initiatiefnemer Inge Beckers – Redactie HR-communicatie

Lees meer

Positioneren doet pijn!?

Het doorvoeren van een duidelijke positionering binnen een organisatie vraagt om nogal wat competenties. Kennis en inzicht van de organisatie uiteraard, maar wat ik eigenlijk nog veel belangrijker elementen vind, zijn vasthoudendheid en uithoudingsvermogen. Het bepalen van de propositie is vaak niet het grootste probleem. Bovendien is dat een leuk en spannend traject. Wat is ons DNA en hoe krijgen we dat duidelijk op tafel?

Lees meer

Preventief verzuimbeleid: aan de slag met communicatie

De verantwoordelijkheid voor werknemersverzuim ligt bij de werkgever, door de Wet Verbetering Poortwachter. De werkgever moet actief nadenken over het voorkomen van verzuim; het preventieve verzuimbeleid doet zijn intrede. Met actieve communicatie kan het verzuim van werknemers worden teruggedrongen, stelt gezondheidswetenschapper en bedrijfskundige Maarten Jan Stam van InHealth: ‘Een hoog verzuim is vaak een signaal van onvrede.’

Lees meer

Game-ervaring op je cv: een nieuwe trend?

Stage gelopen. Jaartje bestuur. Vier jaar ervaring met World of Warcraft. In de nabije toekomst is het normaal om je game-ervaring op je cv te zetten, stelt de Amerikaanse wetenschapper Byron Reeves in het NTR-programma ‘Leider Gezocht’. Maar waarom zou een sollicitant zijn online alter ego op zijn cv vermelden? HR-Communicatie Netwerk vroeg het aan Peter Hoeve, eigenaar van consultancybureau NXTP. Sinds drie jaar vermeldt hij de game Guild Wars op zijn cv.

Lees meer

De klant praat mee: Social Media in de zorg

De afgelopen weken heb ik met verschillende zorginstellingen gesproken over de inzet van nieuwe media. En dan met name natuurlijk social media. Hét onderwerp van gesprek binnen elke organisatie. Moeten we er wat mee? Wát moeten we er dan mee, wát kunnen we ermee et cetera.

Lees meer

Het Nieuwe Werken als communicatiemiddel

Als het sneeuwt in Nederland, zijn de files langer dan ooit en lijkt de trein evenmin een verstandige optie. Maar er moet wel gewerkt worden. Geen paniek: we kunnen ook gewoon thuis aan de slag. Waar of wanneer we werken maakt immers niet uit. Het gaat om het resultaat, legt Henny van Egmond, voormalig projectmanager van Rabo Unplugged, uit. ‘Dat is de basis van Het Nieuwe Werken.‘

Lees meer

Krimp zonder kramp (I): Alysis Zorggroep

De vrijblijvendheid voorbij
Met ziekenhuizen in Arnhem en Zevenaar, een kliniek in Velp en poli’s in Dieren en Arnhem-Zuid telt Alysis Zorggroep circa 6.000 medewerkers. Net als andere zorginstellingen ziet ‘Alysis’ de komende jaren een flinke uitstroom van personeel tegemoet. Alle reden dus om werk te maken van het behouden en ontwikkelen van medewerkers. Om goed na te denken over het aantrekken van nieuwe medewerkers. In hoeverre leveren HR en Communicatie hier bij Alysis een bijdrage aan? Gaan ze samen de personeelsschaarste te lijf? We vroegen het Jeroen Veldboer (manager HR) en Anke Veeman (hoofd P&O Advies). 
Lees meer

Interview met Inge Beckers, initiatiefnemer HR & Communicatie: ‘HR-communicatie moet als vakgebied groeien’

Inge Beckers heeft samen met René Ravestein HR-Communicatie.nl opgericht. Ze is hoofdredacteur en voorzitter van deze community. Daarnaast werkzaam als zelfstandig ondernemer, docent en auteur. Je kunt altijd bij haar terecht met vragen over HR-communicatie, branding en engagement. 

Lees meer

Harten veroveren

Soms schrijf ik een stukje en moet ik aan het einde nadenken over de titel, en nu is het juist andersom. Harten veroveren, mooi hé? Dat is voor mij HR-communicatie, pur sang! Lees meer

Hoe selecteer je toptalent?

Van de 16 kandidaten zijn er nog 5 over. The final Five. Welke 16 kandidaten? De kandidaten die meededen en meedoen aan de race om een baan bij het Lord Sugar imperium in de BBC serie ‘The Apprentice’. Kandidaten met een gemiddelde leeftijd van 26 en een ambitieniveau en een zelfbeeld waar zelfs de meest gehaaide carrièretijger op de Zuidas een doorsnee corporaal bleekneusje bij wordt. Lees meer

Hoe meer connecties, hoe beter

Het belang van LinkedIn hoef je aan een HR-professional niet uit te leggen. Lid worden van dit netwerk is zelfs onmogelijk zonder LinkedIn-profiel. Nu stort ook de wetenschap zich erop. Uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht blijkt dat netwerken via LinkedIn belangrijk is bij de zoektocht naar een baan.

Lees meer

Edwin Arts ontvangt Zelfrooster Award: communicatie als basis

Als locatiemanager bij NedTrain voerde Edwin Arts het afgelopen jaar het zelfroosteren in. De pilot is inmiddels succesvol afgesloten en voor dit pionierswerk ontvangt Arts donderdag 9 december de eerste ‘Zelfrooster Award’. HR-Communicatie sprak met Arts over een van de pijlers van het succes: communicatie.

Lees meer

NIEUW: de online community onderwijs-communicatie.nl!

We zijn trots u te mogen voorstellen aan onze nieuwste aanwinst: het Netwerk Onderwijs-Communicatie.

Lees meer

Hoe sociaal is social media?

Als er nou één onderwerp is dat niet verlegen zit om aandacht is het wel social media. Google op ‘seminar social media’ en je hebt ruim acht miljoen hits in krap 0,36 seconde. En dan ga ik er óók nog eens een stukje over schrijven…

Lees meer

Groningse hoogleraar over cultureel diversiteitsbeleid: ‘Benut unieke talenten’

Communicatie over cultureel diversiteitsbeleid is een steeds belangrijker onderdeel in de HR-communicatie. Nederland wemelt van de verschillende culturen en organisaties zouden hiervan moeten profiteren. Dat gebeurt nu nog te weinig, vindt Karen van Oudenhoven-van der Zee. ‘De nadruk ligt nog te veel op aanpassen, terwijl unieke kwaliteiten van mensen juist benut moeten worden.’

Lees meer

Gebrekkig HR-beleid. Gebrek waaraan?

Onlangs trof ik in één van de nieuwsbrieven van P&Oactueel een artikel aan over ‘Gebrekkig HR-beleid’. Conclusie: HR doet nog teveel ‘aan de achterkant’ en laat aan de voorkant kansen liggen. Lees meer

De toekomst van interne communicatie.

In mijn vorige blog hield ik een betoog over het belang van interne communicatie, waarin ook -tussen de regels door- te lezen was hoe ons vak verandert. In deze blog ga ik hier dieper op in.

Lees meer

Wat Andre Geim ons leert over talentontwikkeling

“Je moet kennis en apparaten zien als legoblokjes. Hoe meer je ervan verzamelt, hoe meer mogelijkheden je hebt om iets nieuws te bouwen.”

Lees meer

Vijf tips voor duurzaam ondernemen

Slimme HR-communicatie bevordert duurzaam ondernemerschap, zoveel is duidelijk. In het Inspiratieboek ‘Duurzaam Werken’, dat FNV vorige week presenteerde, komt dat nog eens mooi naar voren, met praktijkvoorbeelden van onder andere DSM, KLM en de Rechtbank Rotterdam. HR-Communicatie Netwerk filtert de vijf belangrijkste communicatietips eruit.

Lees meer

Het Nieuwe Vertrouwen

Vorige week was het de week van Het Nieuwe Werken! Eén ding is in ieder geval al gelukt. Het begrip ‘Het Nieuwe Werken’ is opgenomen in het lijstje Vaagtaal 2010. Evenals ‘2.0’ overigens. Dat het prijkt op dit lijstje zegt genoeg. Er is veel onduidelijkheid over het begrip. Wat is het nu precies? Lees meer

Effectievere HR-communicatie dankzij HR Analytics

HR-communicatieprofessionals zoeken constant naar nieuwe manieren om effectiever te communiceren. Hoe effectief die daadwerkelijk zijn, is vaak onduidelijk. Toch is er een methode om dat te meten: HR Analytics. Op 22 en 23 november vindt in de Beurs van Berlage in Amsterdam het HR Analytics Summit plaats. HR-Communicatie Netwerk sprak met één van de initiatiefnemers en sprekers, Luk Smeyers. Over de voordelen van HR-analytics, de invloed ervan op HR-communicatie en de toekomst.

Lees meer

Het belang van interne communicatie (IC)

IC-ers, vinden het vanzelfsprekend. Zien het dagelijks. Leggen het vaak en graag nóg eens uit aan wie het maar wil (en moet) horen: “Goede interne communicatie is van groot belang!” Lees meer

HR-Communicatie bij Het Nieuwe Werken: blijven communiceren

Vandaag wordt de jaarlijkse Telewerkprijs uitgereikt, aan een organisatie die Het Nieuwe Werken ‘op een voorbeeldige wijze in de bedrijfsvoering heeft ingevoerd.’ Reden genoeg om de stand van zaken bij de winnaar van vorig jaar, SNS Reaal, eens door te nemen. HR-Communicatie Netwerk spreekt met Ronald Kooren, senior adviseur groepscommunicatie bij SNS Reaal. ‘Constante interactie is van groot belang. Je moet blijven communiceren met je medewerkers en je collega’s.’

Lees meer

De 5 brillen van P&O

Als HR-professional kun je meerdere brillen opzetten om naar je vakgebied te kijken. Sommige brillen zul je vaak dragen: deze bepalen de visie op het vak als geheel. Andere brillen zet je soms tijdelijk op, als een leesbril om te focussen op een bepaald vraagstuk of als een zonnebril om wat je waarneemt te filteren.

Lees meer

Trends in Social Media (3-11-2010, Samenvatting discussie Linkedin)

1. Populariteit van aanbevelingen (recommendations) zal zich verder ontwikkelen;

Lees meer

Inge Beckers geeft World Café over Het Nieuwe Werken

Voor het Working Girls Netwerk te Amsterdam verzorgt Inge Beckers op 25 november 2010 een World Café over Het Nieuwe Werken. Working Girls is een netwerk van ongeveer 700 ondernemende vrouwen met een no-nonsense mentaliteit.

Lees meer

Organiseren met zin, waardevolle verhalen

Sprookjes hebben een dubieuze reputatie. Aan de ene kant worden ze gezien als verzinsels en word je als volwassene geacht daar niet meer in te geloven. Toch zijn zulke verhalen waardevol als je kijkt naar de essentie die erin wordt uitgedragen. De moraal van het verhaal als het ware.

Lees meer

HR Trends: De sollicitatievideo, tussen brief en gesprek

Dertig brieven, dertig kandidaten, en allemaal even enthousiast en gekwalificeerd. Maar wie mag er op gesprek komen? Elke recruiter heeft er mee te maken. In deze blog daarom aandacht voor een nieuwe trend binnen de HR-communicatie: screenen via een online sollicitatievideo.

Lees meer

Duurzaam HR: waar hebben we het over

De term duurzaam HR roept allerlei reacties op, zo bleek uit de publicatie van Arjans artikelen over het hoe en het waarom. Er waren instrumentele reacties over bijvoorbeeld duurzaam competentiemanagement en filosofische reacties over het belang van hoe en waarom. Andere reacties gingen vooral in op de invulling van het begrip ‘duurzaam’ en op de uitholling van het begrip duurzaamheid in de marketing.

Lees meer

Wie is eigenaar van het employer brand?

Nu er allengs meer berichten opduiken over grote vraag en stijgende krapte op de arbeidsmarkt kom je de term employer brand ook steeds vaker tegen. Een goed teken, ook als werkgever ben je tenslotte een merk. En de vormgeving van een merk heb je deels zelf in de hand! En juist met het vormgeven van dat werkgeversmerk gebeurt nog relatief weinig. Er zijn vele initiatieven op het terrein van arbeidsmarktcommunicatie. Zo komen er steeds meer goed opgeleide recruiters het veld in en wordt er hier en daar inventief omgegaan met social media. Maar waar het mijns inziens nog vaak blijft hangen is de inhoudelijke vormgeving van het merk. Lees meer

Collegiale communities bij pensioen, jubileum en overlijden

De vergrijzing van onze maatschappij betekent dat het aantal ouderen binnen onze organisaties snel toeneemt. Dat heeft een aantal effecten. Babyboomers gaan in het komende decennium massaal met pensioen. En als de organisatie een ouder werknemersbestand heeft, neemt ook de kans op overlijden tijdens het actieve dienstverband toe. (Op dit moment overlijdt jaarlijks al 1 op de 500 medewerkers en dat aantal zal gaan stijgen). Werkgevers krijgen dus vaker met afscheid door pensionering of overlijden te maken. Hoe bedrijven omgaan met afscheid van medewerkers gaat dus belangrijker worden. Zeker als bedrijven zich tegelijkertijd actief profileren op de arbeidsmarkt.

Lees meer

HR & Social Media: Aarzelend een stap vooruit!

In de afgelopen weken heb ik een aantal workshops en presentaties gegeven over HR & Social Media. De interactie en discussies met de aanwezigen hebben aanvullende inzichten opgeleverd over waar HR staat in het Social Media verhaal: aarzelend zet zij een stap vooruit, experimenteert met recruitment & arbeidsmarktcommunicatie, in sommige gevallen ook met interne vraagstukken zoals medewerker engagement en in een enkel geval staat Social Media op de (strategische) agenda. Hot topics die veel stof doen opwaaien blijven de Social Media Gedragsrichtlijnen en Privacy Vraagstukken.

Lees meer

Employer Recruitment Brand Engagement Marketing Management

Onlangs stuitte ik (redelijk verlaat) op een blogpost van andsome oprichter Mark Rice, waarin hij zijn frustratie uit over de steeds verder toenemende hoeveelheid termen en buzz words binnen arbeidsmarktcommunicatie. Allemaal termen die volgens Mark hetzelfde proberen te omschrijven: het werven van personeel. Dat AMC bureaus telkens nieuwe termen bedenken, zodat zij innovatiever overkomen.

Lees meer

HR maakt het verschil

Nu de recessie ten einde is blijkt HR belangrijk te zijn om de komende jaren succesvol te zijn met een organisatie. Deze conclusie is voortgekomen uit het wereldwijde onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG) en de World Federation of People Management Associations. Het onderzoek werd gehouden onder meer dan 5.500 HR-managers in 100 landen.

Organisaties die veel bezig zijn met meten van de prestaties van de medewerkers bleken beter te presteren dan bedrijven die dat minder deden. Ook is uit het onderzoek gebleken dat organisaties die HR transformeren tot strategische partner en organisaties die zichzelf profileren als goede werkgevers zich beter door de recessie heen sloegen.
“Vele bedrijven moesten maatregelen nemen om te overleven. Er moesten daarom veranderingen komen op HR-gebied,” zegt Jean-Michel Caye, partner van het Parijse bureau van BCG en medeauteur van het onderzoek.

Aandacht voor leiderschapsontwikkeling
Het is ook verstandig om aandacht te geven aan leiderschapsontwikkeling. Als u, als werkgever, intern de managers werft is dat bevorderlijk voor de organisatie. Wat ook opviel in het onderzoek is dat bedrijven waar bijna geen hiërarchie heerst en gestroomlijnde processen aan de gang zijn, beter presteren.

Lees hier meer over het onderzoek Creating People Advantage 2010 (PDF)

Bron: HR Praktijk

Professionalisering van HR – van Calimero naar Super(wo)man?

Je kunt tegenwoordig geen vakblad openslaan, blog lezen of LinkedIn discussie volgen, of het gaat over de businesspartner, HR3.0 of een andere mooie kreet voor het ‘nieuwe HR’.

We zijn het met elkaar eens dat de HR professional van vandaag en morgen andere vaardigheden, kennis en competenties nodig heeft. Een recent onderzoek van Berenschot laat zelfs zien dat HR Professionalisering bovenaan de HR Agenda’s staat in 2010. Maar hoe geef je nu echt handen en voeten aan professionalisering van HR in de dagelijkse praktijk? Lees meer

Over sprookjes en sterke verhalen

Eerder deze week schreef ik al over de, mijns inziens, ongeloofwaardige verhalen die verschillende banken op dit moment de ether in slingeren. Gezien de diverse reacties die ik kreeg ben ik niet de enige die de sector van ongeloofwaardigheid beticht. Lees meer

HR-dilemma

Het moet niet gekker worden. Kranten, magazines, blogs, weet ik veel, van alles staat vol met berichten over hoe HRM een strategische(r) rol moet vervullen, om allerlei redenen, voor behoud van medewerkers, om betere prestaties in de zorg te krijgen, inzicht te geven in kosten en toegevoegde waarde van medewerkers of ‘om bij te dragen aan de organisatiedoelstellingen’, whatever that may be. Blijkbaar betreft het hier een wens die nog steeds niet is uitgekomen, al wil men het wel graag. Lees meer

Sint Franciscus Gasthuis wint NIMA Internal Branding prijs

Het Sint Franciscus Gasthuis heeft de NIMA Internal Branding prijs gewonnen. Dinsdag 28 september wist het ziekenhuis Hi, Eneco en DeliXL te verslaan tijdens de NIMA-bijeenkomst ‘Het overtuigende bewijs van internal branding’.

Lees meer

Waarom talentontwikkeling baat heeft bij verstrooidheid

Talentontwikkeling is een combinatie van leervermogen, leerbehoefte en leermogelijkheden. En de laatst twee zijn het beste te beïnvloeden.

Lees meer

Uitdagingen van vandaag: vervangen, behouden en werven van personeel

Werkgevers zijn optimistisch over de werkgelegenheid. Een grote meerderheid van de werkgevers verwacht dat het personeelsbestand in hun bedrijf in 2010 en 2011 gelijk blijft of toeneemt.

Lees meer

Merkidentiteit maakt dat grenzeloos niet stuurloos wordt

Geïnspireerd door het thema van de bijeenkomst van dit netwerk op 8 november a.s. vloog dit blogje uit het toetsenbord.

Lees meer

Leren, werken en organiseren

Hoe krijg je medewerkers in beweging? Zijn er slimme oplossingen om met minder budget medewerkers te blijven opleiden? Hoe verbind je leren en werken? Wat heeft de organisatie en de business aan beter opgeleide medewerkers? Wie en wat is de werknemer 2.0?

Lees meer

Onbegrip tussen generaties | Social Media op de werkvloer

Het grootste HR-vraagstuk van nu is de vraag of je als organisatie gedragsregels moet opstellen voor je werknemers aangaande het gebruik van Social Media. De meningen hierover zijn verdeeld. Deze week verscheen op FD.nl het artikel van Renzo ter Haseborg waarin hij pleit voor een beteugeling van het gebruik van sociale media. Ik ben van mening dat dit een averechts effect zal hebben. Een beteugeling wordt geïnitieerd vanuit angst en niet vanuit vertrouwen. Dit sluit niet aan op de huidige tijd – het nieuwe werken, de werknemer 2.0 en de nieuwe arbeidsrelaties – die hierbij horen.

Lees meer

HR van de toekomst: een visie

De toegevoegde waarde bestond voor HR altijd uit het beheersen van de kosten en processen. Dit is voor weinigen een inspirerende positie. De activiteiten die je verricht, mogen niets kosten en als je ze dan toch zo nodig moet uitvoeren, dan mag het geen cent teveel kosten.

Lees meer

De opbrengst van social recruiting, nu weten we het!

Het was een mooie, maar best zware middag, het Social Recruiting Event 2010 op 14 september in Utrecht. Massa’s informatie langs zien komen. Veel geleerd, over troep opruimen in Estland, sociale netwerksites voor honden (waar niet veel meer te krijgen is, want: “Unfortunately, the SNIF Tag has been discontinued for sale”, maar gelukkig kun je nog wel ‘connecten’ al dan niet op z’n hondjes), 5 D’s, 4 F’s en zo nog wat rijtjes. Lees meer

Employer brand managers gevraagd

HR plaatst meer Employer Brand Managers ooit, aangezien de ‘War for Talent’ nog steeds gaande is. Het aantal Employer Brand Managers is in de laatste vier jaar bijna verdrievoudigd, concludeert People in Business in haar Employer Brand Benchmark Survey. Aan het onderzoek deden 104 nationale en internationale organisaties mee, waarvan 1/3 meer dan 50.000 werknemers telt.

Lees meer

Tussenstand: een klein jaar onderweg

Interview met initiatiefnemer HR-Communicatie Netwerk

Lees meer

De grenzen vervagen

Op 2 september kwamen wij met acht leden van het netwerk bijeen om te brainstormen over thema’s die spelen binnen HR en communicatie, die om verdieping vragen en waarmee wij de leden van het HR-Communicatie Netwerk kunnen voorzien van kennis en kunde. Verschillende onderwerpen passeerden de revue, maar één centraal thema bleef hangen: vervagende grenzen.

Lees meer

Lid! Martijn Leppink (Towers Watson): ‘Communicatie wordt steeds meer een vak waarin stevige, volwassen professionals de dienst uitmaken’

Na een rustige vakantieperiode verschijnt het HR-Communicatie Netwerk weer fris aan de start. Met een nieuwe lay-out en een ledental dat richting de driehonderd gaat. HR-Communicatie blijkt eens te meer een boeiend vakgebied wanneer we de nieuwe leden langslopen. Ditmaal richten we de spotlights op Martijn Leppink van Towers Watson.

Lees meer

HR-afdelingen focussen dit jaar op toegevoegde waarde

Human Resource (HR) afdelingen focussen in 2010 sterk op het verhogen van hun bijdrage aan de organisatiestrategie. Zij doen dat door middel van de professionalisering van de HR-functie. Daar waar in 2009 kostenreductie nog een van de belangrijkste HR doelstellingen was, is in 2010 bij sommige HR-afdelingen zelfs weer ruimte voor investeringen zoals in internettoepassingen (eHRM).

Lees meer

Nieuwe blog over interne communicatie

Vandaag heb ik eindelijk eens de tijd genomen om mijn blog over interne communicatie te lanceren. De eerste blogpost gaat over mijn visie op het intranet. Ik denk namelijk dat het intranet in veel (grote) bedrijven binnen nu en vijf jaar zal verdwijnen.

Lees meer

HR & Social Media: van experiment naar samenhangend plan

Op het moment dat HR de toegevoegde waarde van Social Media inziet en ermee aan de slag gaat, komen veel aandachtsgebieden en vraagstukken tegelijkertijd naar voren. Vaak zien we dat de meest zichtbare en concrete activiteiten als eerste worden opgepakt, al dan niet als experiment. Maar ondersteunen zij de organisatiedoelstellingen en passen ze wel binnen de bestaande strategie? Door de exponentiele groei van het aantal deelnemers op Social Media en de vele nieuwe toepassingen, staat HR onder druk om ‘shortcuts’ te nemen in haar aanpak. Is dat wel zo verstandig? Op die manier loopt HR gevaar de aansluiting met de overkoepelende organisatiestrategie te missen en alsnog het beoogde doel voorbij te streven. Hierbij een handreiking om Social Media samenhangend te benaderen.

Lees meer

HR & Social Media: van experiment naar samenhangend plan

Op het moment dat HR de toegevoegde waarde van Social Media inziet en ermee aan de slag gaat, komen veel aandachtsgebieden en vraagstukken tegelijkertijd naar voren. Vaak zien we dat de meest zichtbare en concrete activiteiten als eerste worden opgepakt, al dan niet als experiment. Maar ondersteunen zij de organisatiedoelstellingen en passen ze wel binnen de bestaande strategie? Door de exponentiele groei van het aantal deelnemers op Social Media en de vele nieuwe toepassingen, staat HR onder druk om ‘shortcuts’ te nemen in haar aanpak. Is dat wel zo verstandig? Op die manier loopt HR gevaar de aansluiting met de overkoepelende organisatiestrategie te missen en alsnog het beoogde doel voorbij te streven. Hierbij een handreiking om Social Media samenhangend te benaderen.

Lees meer

HR-professionals moeten iets meer marketeer worden

Eerder schreef ik over de crossover tussen zacht en hard HRM. Aanleiding was het bezoek van Dave Ulrich aan Nederland. Tijdens zijn voordracht haalde Ulrich herhaaldelijk marketingprincipes aan. Hij ging zelfs zover dat hij het Ansoff-model besprak. Voor de niet marketeers: de Ansoff product-marktmatrix is een strategisch hulpmiddel bij het formuleren van groeistrategieën (productontwikkeling, marktontwikkeling, marktpenetratie en diversificatie). Het veranderen van strategie heeft belangrijke implicaties voor HR en vraagt om een HR transformatieproces.

Lees meer

Flexplekken, dat is zo 2010

Aan het begin van dit jaar kreeg ik onder andere deze bijdrage aan het lijstje HR speerpunten voor 2010:“We zijn nu bezig met een 15 jaar oude trend namelijk flexplekken. Dus de huidige trends zijn nog even niet aan de beurt.” Flexplekken, de term is inderdaad al behoorlijk gedateerd. De betekenis, een meer flexibele invulling van de werkplek, legt wel een link naar het überhippe “Nieuwe Werken”. En al snel begon ik me af te vragen of flexplekken wel zo gedateerd is. Lees meer

Gelukkig, employer branding leeft nog

In een poll half augustus heb ik de vraag gesteld of het onderwerp employer branding nog leeft of dat we het onderwerp onder invloed van de online (sociale) media inmiddels ten grave hebben gedragen. De antwoorden op de poll bekijkend, is de meerderheid van de respondenten van mening dat employer branding ‘alive & kicking’ is, al is de vorm ervan wel veranderd. Een héle kleine minderheid denkt dat employer branding tegenwoordig minder belangrijk is.

Lees meer

Employer Branding: in memoriam? Geef je mening!

Recruitment lijkt tegenwoordig maar één doelstelling te hebben: kandidaten scoren. En de online mogelijkheden -vacaturesites, online sociale netwerken, ‘behavorial targeting’, nichesites, zoekmachines, al dan niet gecombineerd met ‘augmented reality’, filmpjes, virals of wat voor aandachttrekkend iets ook – geven daar erg veel gelegenheid voor.

Lees meer

Recruitment: ruggengraten en slappe knieën

Een goed artikel vorige week op het weblog van Co-Unlimited over ‘HRM als ruggengraat van recruitment’. Recruitment begint steeds meer trekken van marketing te krijgen en raakt daardoor de voeling met de wortels in het HR-vak kwijt, is de strekking. Het is mooi dat hier steeds meer aandacht voor komt; zelf vind ik het ook een onderwerp waar we niet snel over uitgepraat moeten raken. Al was het alleen maar omdat een te grote nadruk op snelle marketingtechnieken uiteindelijk niet zal leiden tot duurzaam succes. Lees meer

Make the World a better Place

Vandaag verscheen het artikel Employer branding 3.0 van Brett Minchington, CEO van Employer Brand International. Zijn pleidooi is helder en concreet en bewijst wederom waarom ik geloof in wat ik doe: Employer branding verbindt werknemers, klanten en stakeholders voor een aangename wereld.

Lees meer

De vijf belangrijkste strategieën in Employer Branding

Door Ton Rodenburg
De signalen zijn onmiskenbaar: de arbeidsmarkt trekt aan. De werkeloosheid neemt weer af. Het aantal uitzenduren groeide in periode 6 met 5%. Organisaties gaan arbeidsmarktcommunicatie weer oppakken en zich voorbereiden op de schaarste in de komende jaren.

Lees meer

HR-communicatie Netwerk op weg naar een Community of Practice

Het HR-Communicatie Netwerk wil de ‘Aanjager van vernieuwing’ zijn. Wij zetten ons hiervoor in omdat wij denken dat het goed informeren, motiveren en verbinden van huidige, toekomstige en voormalige medewerkers een bijzonder vak is. De uitdaging die hierbij komt kijken is een inspirerende verbinding tussen de vakgebieden HR en Communicatie. Samen: HR-Communicatie.

Lees meer

Lid! Annemarie Stel (Wervingsvisie)

240 leden heeft het HR-Communicatie Netwerk inmiddels. Interessante leden, dus laten we graag zien wat er bij hen speelt. Daarom zetten we elke maand iemand in de spotlight. Onze leden maken immers het netwerk en het vakgebied. Ook dit keer weer iemand met een interessante kijk op HR-communicatie: Annemarie Stel van Wervingsvisie.

Lees meer

Deze kandidaat is eigendom van… Geef je mening!

Tijdens TRUAmsterdam (23 en 24 juni) woonde ik een track bij over het onderwerp LinkedIn en daarbij kwam het gesprek op zeker moment op het volgende. Als je als corporate recruiter een online netwerk hebt opgebouwd met potentiële kandidaten en je gaat naar een andere werkgever, wat gebeurt er dan met dat netwerk? En er ontspon zich een discussie die mij met enige verbazing vervulde.

Lees meer

Employer branding – het merk, maar waar blijft het werk?

Employer branding… Het wordt een ondergeschoven kindje. Lees meer

Themamiddag veilig werken: Werken aan een veilige cultuur

Het is het ergste wat er is. Als manager aan vrouw en kinderen moeten vertellen dat papa niet meer thuiskomt. Bedrijfsongeval. ‘Alleen de gedachte daaraan moet al reden genoeg zijn om risico’s op bedrijfsongevallen uit te bannen’, spreekt Peter van der Knaap uit ervaring. Als locatiedirecteur van AkzoNobel in Sassenheim is hij gastheer van de Themamiddag Veilig Werken, georganiseerd door de Algemene WerkgeversVereniging Nederland en VHP Ergonomie. En niet alleen de harde praktijk van veiligheidsschoenen en ergonomie staat centraal. ‘Want veiligheid moet onderdeel zijn van de bedrijfscultuur’, aldus Van der Knaap.

Lees meer

Is HR klaar voor de aanstormende veranderingen die Social Media met zich meebrengen?

Het gebruik van Social Media wint snel terrein en dringt door tot alle lagen en uithoeken van de organisatie: er verandert veel en het verandert snel. Lees meer

Intervisie als professionaliseringsinstrument

Voor (zelfstandige) adviseurs, trainers en coaches organiseert P-Peer speciaal voor de HUB Summer School de cursus Intervisie wérkt! De speciale intervisie summercourse bestaat uit drie bijeenkomsten van drie uur en wordt gegeven in de HUB in Amsterdam en Rotterdam.

Lees meer

HR-communicatie: nieuwe tribe in wording?

Down the Rabbit hole and through the looking glass. Dat is waar de deelnemers van Step into Wonderland op 7 juni belandden. De inspiratiedag, georganiseerd door het HR-Communicatie Netwerk, bood een blik in Workin’ Wonderland, de werkomgeving van de toekomst. ‘We bekijken de sprong die we gemaakt hebben in de technologie en zetten die af tegen de manier waarop we werken en communiceren’, omschreef dagvoorzitter Inge Beckers de opzet. ‘Wat betekent flexibilisering en dynamiek voor organisaties en werknemers?’

Lees meer

Slow recruitment en duurzame organisaties

Onlangs gebruikte ik de term ‘slow recruitment’ als omschrijving van een vorm van arbeidsmarktcommunicatie die een duurzaam en bestendig resultaat moet opleveren. Dit in tegenstelling tot ‘fast recruitment’, een grote-stappen-gauw-thuis aanpak die de laatste tijd wel zichtbaar is en waarbij het vooral om de korte-termijnresultaten lijkt te gaan. Lees meer

Werk kan een mens vernietigen, maar ook erbovenop helpen…

De gebeurtenissen bij France Télécom het afgelopen jaar zijn niemand ontgaan: 25 werknemers besloten uit het leven te stappen op 19 maanden tijd. Hoe kan een situatie zo uit de hand lopen? Vanaf de jaren 90 is dit fenomeen toegenomen.  Lees meer

Efficiency door interne Social Media

Door Eelco Scheltinga
Steeds vaker hoor en lees ik berichten over bedrijven die policies maken omtrent het gebruik van social media. Ook in verschillende linkedin groepen zie ik regelematig de vraag verschijnen of er een beleid op gevoerd moet worden of niet. Zo zijn er zelfs bedrijven die het gebruik van applicaties als facebook en twitter zelfs verbieden op de werkvloer. Misschien is het voor sommige groepen ook echt wel nodig om het af te schermen om mensen nog aan het werk te krijgen of houden, echter bij andere kan ik me voorstellen dat het juist waarde kan toevoegen en de efficiency verhogen. Helaas horen of lezen we over het intern gebruiken van Social Media op de werkvloer om de effectiviteit te verhogen nog niet heel erg veel.

Hier en daar verschijnen wat cases terwijl er in Corporate America en Azië al geruime tijd gebruik wordt gemaakt van interne Social Media.

Email vs. Social
Inmiddels word ik zelf ook aardig ziek van de mailstroom en CC’s die elke dag ontstaat en ben de strijd aangegaan om hier reductie in aan te brengen. Hoe meer mails je verstuurt hoe meer je er terug krijgt om te lezen. Zo effectief als email eerst leek te zijn, zorgt het bij veel mensen voor aardig wat stress vandaag de dag. Juist een middel als Social Media kan hier zoveel in betekenen. Facebook en Twitter communiceren daarmee goed en sneller met de buitenwereld en ik kan me voorstellen dat veel bedrijven dat uiteraard te ver vinden gaan als het gaat om interne communicatie en vertrouwelijke stukken.

Tegenwoordig is het goed mogelijk om een intern social kanaal op te stellen. Zo zijn er producten als Yammer, CubeTree, NewsGator, GoogleWave, GoogleBuzz, SnapComms, en Groupsite.com of ongetwijfeld nog vele andere. Niet allemaal met dezelfde functionaliteiten maar wel nuttig om info te kunnen delen binnen de organisatie. Functionaliteiten variëren van klein tot groot en betreffen bijvoorbeeld:

* file sharing
* micro-blogging
* wikis om kennis op vast te leggen
* blogs om projecten te stroomlijnen
* ratings, comments en tagging om intranet content te beoordelen
* interne communities
* werknemersprofielen
* werknemers home page
* ideeënbeheer
* video posting mogelijkheden
* social search

Voordelen Interne Social Media
De voordelen van interne Social Media zijn niet voor iedereen even duidelijk. Maar ze lijken vooral te liggen op het gebied van efficiency, weten wat er gebeurt binnen het bedrijf, coherentie tussen teams en snelle toegang tot relevante informatie. Dat laatste is misschien wel van grootste waarde.

Het internet en daarmee ook interne bedrijfsnetwerken hebben inmiddels een ongelooflijke hoeveelheid ongestructureerde data opgeslagen. Deze data moet worden toegewezen aan de juiste persoon die er op dat moment naar op zoek is. Door deze op het juiste moment te kunnen vinden en presenteren wordt ze relevant en krijgt ze haar waarde toegemeten.

Groupsite.com is bijvoorbeeld een geweldige tool om teams op de hoogte te houden of projecten eenduidig te kunnen administreren. Groupsite stelt je in staat om Blogs te posten en documenten te delen. Een event kalender bij te houden of foto’s te plaatsen. Laatste versies kunnen altijd met de groep gedeeld worden.

Google stelt je ook in staat dit te doen met GoogleApps, of GoogleDocs en gaan hierbij zelfs nog een stap verder. Hierbij kan je zelfs tegelijkertijd in hetzelfde document werken om ervoor te zorgen dat er geen dubbele versies ontstaan. Tijdens het werken kan direct ge-chat worden in een speciaal chat window in het document. Helaas is de conversie van MS Word-bestanden naar GoogleDoc of andersom nog niet altijd even goed.

Yammer geeft je de gelegenheid om korte berichtjes te posten zoals op Twitter. Discussion-threads worden bijgehouden en aan de hand zijnde topics kunnen online worden besproken. Het voordeel hiervan is dat cross-boarder teams of project teams gewoon met elkaar in gesprek kunnen blijven en weten wat er speelt in de organisatie. Teams waar de deelnemers veel op de weg zitten kunnen zo goed op de hoogte blijven van de huidige werkzaamheden binnen de onderneming. Helemaal wanneer de mobile varianten voor dergelijke tools in gebruik worden genomen.

Lees verder hoe interne social media bijdragen aan transparantie, recruitment en on-boarding. In deze blog is ook een voorbeeld van PeopleXS opgenomen.

Vitaliteitsmanagement: niet voor ouderen

Je kent het verhaal: de samenleving vergrijst en dus moeten werkgevers aan de slag met duurzame inzetbaarheid, ofwel vitaliteitsmanagement. Fout! ‘Niet vergrijzing -of verkaling- is het probleem, maar verstarring’, sprak Koos van der Spek van Siemens op Gezond in Bedrijf LIVE!. Met alleen een ouderen- of gezondheidsbeleid laat je te veel aspecten van vitaliteit liggen. Op Gezond in Bedrijf LIVE! kwamen op 1 juni voorbeelden voorbij van hoe het wél moet.

Lees meer

Oranje vraagt om aangepast personeelsbeleid

Toeters, vlaggen en pruiken liggen in menig bedrijfskantine te wachten op het grote moment: 14 juni 2010. NED-DEN. Na Joran van der Sloot is oranje het meest besproken thema. Maar wat betekent het gezamenlijk kijken voor het personeelsbeleid?

Lees meer

Aantrekken en afstoten

Nederlandse werknemers zijn beduidend minder trots op hun organisatie dan een jaar geleden. Als gevolg daarvan kijken ze steeds vaker om zich heen naar een andere werkgever. Zegt een onderzoek van Integron op P&Oactueel.

Lees meer

Startcongres NKV: vitaliteit als ‘harde’ productiefactor

Vitaliteit is een zachte waarde. Hoe maak je die hard? Die vraag zoemde op 27 mei rond op het startcongres van het Nederlands Kenniscentrum Vitaliteitsmanagement. Het kenniscentrum is sinds een jaar actief met het integreren en innoveren van vitaliteitsmanagement voor de markt. Dit startcongres was het eerste wapenfeit.

Lees meer

Trend: hoogopgeleiden naar de top van de piramide

Op de arbeidsmarkt doet zich binnen een paar jaar een rare situatie voor. We kruipen uit het dal van de crisis en de werkgelegenheid groeit mee. Maar tegelijkertijd zet met de vergrijzing een snelle daling van de werkeloosheid in. Gevolg: een ongekend krappe arbeidsmarkt. En hoogopgeleiden gaan die arbeidsmarkt domineren, aldus futuroloog Wim Davidse bij de presentatie van het white paper Hoogopgeleiden en flexibel werken in het nieuwe decennium. Hierin zet hij uiteen wat deze ontwikkeling betekent en hoe je er het beste mee om kunt gaan.

Lees meer

Wie helpt ons aan financiële besluitvaardigheid?

‘Beslissingen kunnen nemen, ook als de gevolgen (nog) niet volledig te overzien of zeker zijn.’ Dat is zo’n beetje de omschrijving die u tegenkomt als u besluitvaardigheid opzoekt in een encyclopedie of woordenboek. Google het begrip en u zult zien dat het te boek staat als een belangrijke competentie op de arbeidsmarkt. Maar u en ik benutten deze vaardigheid ook privé: we nemen voortdurend kleinere en grotere besluiten waarvan we de gevolgen maar ten dele kunnen overzien. Ik beslis, dus ik besta.

Lees meer

HR-Communicatie Netwerk Event in Bergse Bossen, Driebergen

Locatie gekozen voor ‘Step into Wonderland!’ op maandag 7 juni 2010: Bergse Bossen, Driebergen

Het eerste HR-Communicatie Netwerk Event wordt een leerzame dag vol inspiratie, dat heeft u in de vooruitblik al kunnen lezen. Dit event is een uitgelezen moment om de blik op de nabije toekomst te richten. De tijd dat managers de baas waren, is voorbij! De voornaamste competenties worden verbeeldingskracht en gastvrijheid. Hiervoor ontvangt u handreikingen en u wordt uitgedaagd vooruit te kijken!

We beogen ook een file-vrij event te bieden. Dit vinden wij zeer aansluiten op het thema flexibilisering: Het Nieuwe Werken, Het Nieuwe Managen, De Nieuwe Werknemer, Het Nieuwe Ondernemen.

Ontvangst: 11:00 uur
Aanvang programma: 11:30 uur
Verbindingslunch: 13:00 uur
Netwerkborrel: 16:00 uur

PROGRAMMA, INSCHRIJVEN, INVESTERING

DEELNEMERSLIJST (in ontwikkeling)
Eric Böhm – Publicist
Paul Brouwers – Hogeschool Zuyd
Bernard Drion – Workin’Wonderland
Anneke de Groot – ARCADIS
Bas van de Haterd – van de Haterd Consultancy
Judith Hendriks – Gemeente Hilversum
Roelinca Langelaar – ARCADIS
Geoff Marée – NHTV
Joris van Meel – Ravestein & Zwart
Inge Noordijk – Hogeschool Utrecht
Frances Place – PLACES TO BE
René Ravestein – Ravestein & Zwart
Diana Russo – [HR BusinessPartner]
Ilse Verhaegen – Ilse Verhaegen, communicatieduizendpoot
Paula Verheul – SchaalX
Jeanette Verstappen – Hogeschool Utrecht
Nancy van der Vin – Filtercommunicatie
Diet Zomer – Hogeschool INHolland, Rotterdam
Koen van Zon – Ravestein & Zwart
Inge Beckers – Inge Beckers, Interim Intervisie Inspiratie

ROUTE NAAR BERGSE BOSSEN DRIEBERGEN

Recruteringssites: 10 zaken die je moet weten

Elke hr manager weet dat hij/zij zijn vacatures online kan bekendmaken via rekruteringsites zoals VDAB, Stepstone, Vacature,… Mensen van de personeelsdienst krijgen dan ook regelmatig account managers van de verschillende online media over de vloer. Ik raad aan om buiten het eventuele communicatiebureau, deze media af en toe eens te laten langskomen. Hoewel ik werk voor een communicatiebureau, is er toch niemand beter geplaatst om bijvoorbeeld de Monster-producten voor te stellen dan de mensen van Monster zelf. Hier zijn natuurlijk ook wel enkele minpunten aan verbonden, waar dan een communicatiebureau kan optreden als tussenpersoon. Een tussenpersoon die onpartijdig is en zijn advies geeft in functie van de klant. Ondertussen heb ik al heel wat ervaring opgedaan wat betreft online rekrutering en daarom hieronder enkele belangrijke zaken die hr managers kunnen helpen bij de keuze van de juiste rekruteringsite. En ja, aan alle social media profeten, rekruteringsites werken nog steeds.

Lees meer

Wat is een “vitale organisatie” en hoe kun je het meten?

Om de vitaliteit van een organisatie te kunnen meten moet men eerst weten wat er onder een vitale organisatie verstaan wordt. Het Nederlands Kenniscentrum Vitaliteitsmanagement ziet een vitale organisatie als een organisatie die zich snel kan aanpassen aan de steeds veranderende omgeving. Het gaat hierbij om het (strategisch) gedrag van medewerkers die het succes van een organisatie of de bedrijfsvitaliteit bepaalt. Onder strategisch gedrag verstaan wij affectieve betrokkenheid, innovatief gedrag, klantgerichtheid en kennisdelen.

Lees meer

Vooruitblik inspiratiedag: Step into Wonderland!

‘De tijd dat managers de baas waren, is voorbij’, zegt Bernard Drion – lector van de Academy of Facility Management aan NHTV Breda – resoluut. Met Geoff Marée en Frans Melissen schreef hij een boek over de veranderende werkvormen- en omgevingen: Workin’ Wonderland. Drion en Marée zullen hier op de inspiratiedag van 7 juni dieper op in gaan, de eerste fysieke bijeenkomst van ons HR-Communicatie Netwerk. We blikken alvast vooruit.

Aantrekkingskracht
‘Wonderland is een metafoor voor de werkomgeving in de toekomst’, verklaart Drion. ‘Het is een ideale wereld, maar tegelijkertijd het soort wereld dat Alice aantrof achter het konijnenhol: een wereld waarin je telkens voor nieuwe verrassingen staat. We leven in exponentiële tijden wat betreft ICT’, meent Drion. ‘Er is dus sprake van een paradigmaverschuiving. Managers kunnen niet langer achterover hangen.’ Zij moeten volgens Drion met hun veranderende omgeving mee. In Wonderland zijn arbeidsrelaties namelijk kortstondig. Bedrijven zijn niet langer statische organisaties, maar dynamische ‘gravitatiepunten’. Drion: ‘Net als hemellichamen in het heelal gaat er van bedrijven aantrekkingskracht uit. Het is de kunst van de manager om deze gravitatiepunten in te richten naar het DNA van de organisatie.’

Navigeren
De manager moet succesvol door Wonderland kunnen gidsen. ‘Managers hebben een voorbeeldfunctie. Hun voornaamste kwaliteiten worden verbeeldingskracht en gastvrijheid.’ Alleen met die kwaliteiten kunnen ze zich aanpassen aan Wonderland en er succesvol navigeren. Het gaat dus om anticiperen: ‘Je kunt je niet permitteren om naar de dag van morgen te kijken zonder scenario van de toekomst in je hoofd te hebben’, vindt Drion. ‘Het is ook wat iemand een goede voetballer maakt: die speelt de bal niet naar de man, maar waar hij denkt dat de speler zal komen te staan.’

Step into Wonderland!
Op de inspiratiedag zullen Drion en Marée op interactieve wijze hun beeld van Wonderland uiteenzetten. ‘Maar’, zo merkt Drion op, ‘we willen vooral ook handreikingen bieden en mensen uitdagen om vooruit te kijken.’ De inspiratiedag is dus niet alleen een uitgelezen gelegenheid om je HR-Communicatie collega’s te ontmoeten. Er is ook volop ruimte om te discussiëren over de invulling van managerschap in Wonderland. Rustig nalezen kan ook, want bezoekers van de inspiratiedag krijgen een exemplaar van Workin’ Wonderland. Schrijf je dus nu in voor Step into Wonderland op 7 juni!

Wát is de verantwoordelijkheid van Defensie?

“Reputatie komt te voet en gaat te paard”, luidt een bekende stelling. Dûh. Er zijn vele bedreigingen, maar soms komt het gevaar uit onverwachte hoek, namelijk de eigen gelederen. Zoals Defensie tot haar spijt heeft ondervonden. Lees meer

MVO (5): Werving en arbeidsmarktcommunicatie

De arbeidsmarkt gaat de komende jaren krapper en grijzer worden. De gemiddelde leeftijd van werknemers gaat omhoog en de instroom van jonge talenten verkleint. Succesvol werven en vasthouden wordt daarom nog belangrijker. MVO kan je ondersteunen bij het vasthouden van je oudere personeel en het verleiden van je toekomstige werknemers. In de vorige blogs kwam het behouden van je werknemers al aan de orde. Maar hoe kun je MVO inzetten bij werving en arbeidsmarktcommunicatie? En waar liggen de valkuilen?

Lees meer

Prijsvraag: herstel van vertrouwen, hoe doe je dat?

Door de torenhoge bonussen, woekerpolissen en rommelhypotheken heeft de financiële sector een slecht imago gekregen. Willen we zulke laakbare praktijken en dergelijk mismanagement in de toekomst voorkomen, dan moeten er dingen echt veranderen, stelt hoogleraar gedrags- en bedrijfsethiek David De Cremer in zijn boek Als goede mensen slechte dingen doen. Alleen zelfkennis en ethisch leiderschap kunnen leiden tot duurzaam herstel van vertrouwen.

Lees meer

HR-Communicatie maakt ook opmars in België

Ook bij onze zuiderburen is HR-communicatie een vakgebied in opkomst. Wie het internet afstruint, krijgt zelfs de indruk dat het begrip in België meer ingeburgerd is dan bij ons. Maar is dat ook zo? We namen de proef op de som en spraken met enkele van onze Belgische collega’s die actief zijn op ons netwerk.

Lees meer

Sociale media en het menselijk tekort

Als het over sociale media gaat, lijken er twee groepen te zijn met volkomen tegengestelde meningen. Laten we ze noemen: de Adepten en de Trixen. Hoewel er vermoedelijk nog een derde groep is zónder mening, uit onwetendheid, omdat ze geen zin hebben om zich erin te verdiepen, het eng vinden, nooit de toegevoegde waarde hebben gezien of wat voor reden dan ook.

Lees meer

De essentie van HR-Communicatie

‘Word wie je bent’, is het credo van de auteurs van De essentie van communicatie. Dat lijkt een open deur, maar is in feite de essentie van communicatie. Geloofwaardige communicatie begint immers bij authenticiteit. De essentie van communicatie zet daarom de unieke RootZ-methode uiteen, die alle ingrediënten bevat voor een authentiek werkgeversmerk en dus geloofwaardige communicatie. Communicatie vanuit de wortels dus, maar hoe gaat dat in zijn werk? We vroegen het aan Sander Videler, mede-auteur van De essentie van communicatie.

Lees meer

Voer voor recruiters: "Junior Apprentice"

BBC 1 start vanavond (11/5) een nieuwe serie van 6 afleveringen in de succesvolle reeks “The Apprentice”. Dit maal gaat Lord Alen Sugar op zoek naar een veelbelovend junior zakentalent in de leeftijdscategorie 16 – 17 jarigen. Uit 28.000 aanmeldingen zijn 10 ambitieuze kandidaten geselecteerd, waarvan er uiteindelijk één gaat horen: You’re Hired!
Aardig voorproefje het ambitieniveau en drive van een generatie die over een jaar of 5 écht het werktoneel zal betreden, maar vooral weer een mooi voorbeeld van de verschillende en soms verrassende manier(en) waarop je mensen kunt beoordelen.

Overwerk is achterhaald

Overwerken is een verouderd begrip. Het komt niet meer voor in de Arbeidstijdenwet en uit recent onderzoek van het Nivel blijkt overwerk niet per se van invloed te zijn op werkdruk. Volgens het onderzoek onder verpleegkundigen en verzorgenden zijn niet werktijden, maar is werkplezier doorslaggevend in het ervaren van werkdruk.

Lees meer

MVO (4): Ontwikkelende loopbanen

De term viel al eerder: ‘duurzame arbeidsvoorwaarden’. Je werknemers laten groeien en ontwikkelen, op zo’n manier dat het je organisatie verrijkt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan niet zonder, maar wat komt er bij kijken? Hoe zorg je voor medewerkers die gemotiveerd en loyaal blijven, en op welke manier leg je hun ontwikkeling vast? Deze week wordt de sluier wat opgelicht.

Lees meer

‘Verandermanagement is spelen met taal’

Problemen bij verandertrajecten worden vaak de communicatie aangerekend. Dit terwijl het vaak schort aan de organisatie zelf, aldus de voornaamste les uit de workshop Power to change tijdens de Communicatie Springbreak, een workshopprogramma van het vakblad Communicatie.

Lees meer

MVO (3): Verantwoorde arbeidsvoorwaarden

De vorige keer werd duidelijk dat goed werkgeverschap bij MVO hoort, en bijdraagt aan een succesvol werven en behouden van werknemers. Dat wordt steeds moeilijker op de krapper wordende arbeidsmarkt. MVO biedt een kordaat middel om goede mensen in dienst te krijgen en te houden. De vraag is dus: welke concrete arbeidsvoorwaarden passen bij een maatschappelijk verantwoorde onderneming?

Lees meer

Kortingsactie: Recruitment via LinkedIn

LinkedIn telt in Nederland bijna twee miljoen leden en is nog altijd groeiende. Niet iedereen lijkt zich echter volledig bewust te zijn van de mogelijkheden die het zakelijke netwerk biedt. Daarom organiseert KREM op 27 mei de masterclass Recruitment via LinkedIn. Leden van het HR-Communicatie Netwerk krijgen nu 150 euro korting.

Lees meer

‘Goed werkgeverschap is maatwerk’

Onlangs verkoos Great Place to Work Nederlands beste werkgevers van 2010. Bovendien presenteerde de organisatie het ‘Manifest Goed Werkgeverschap’, met daarin aanbevelingen voor elk bedrijf dat te boek wil staan als goede werkgever.

Lees meer

Werkende vrouwen – WLB, FZ en EO

In de discussie rondom work life balance ligt er momenteel veel nadruk op de vraag hoe er meer flexibiliteit kan komen in werkroosters (werktijden, thuiswerken etc.), zodat het gemakkelijker wordt om werk en zorg voor kinderen met elkaar te combineren. Voor de vorm wordt er wel telkens bijgezegd dat dit voor moeders én vaders geldt, maar de onderliggende boodschap is eigenlijk: hoe kunnen we er voor zorgen dat er straks – als de huidige crisis plaatsmaakt voor vergrijzing en verkrapping van de arbeidsmarkt – voldoende vrouwen aan het werk gaan. Aan betaald werk, welteverstaan. Lees hier verder: http://bit.ly/dkbumR

Hoog tijd om te anticiperen op een krappe arbeidsmarkt

Goed personeelsbeleid is gericht op de toekomst. Dat was natuurlijk altijd al zo. Maar nu de arbeidsmarkt de komende jaren snel krapper wordt, is anticiperen belangrijker dan ooit tevoren. Niemand ontkomt aan demografische verschuivingen. Maar met goed gecommuniceerd generatiemanagement kan een werkgever ze wel het hoofd bieden.

Lees meer

Nieuwe A&O-opleiding: veranderen voor gevorderden

Tot voor kort was er voor professionals die zich wilden specialiseren tot arbeids- en organisatiedeskundige maar één opleidingsmogelijkheid, in Den Haag. Binnenkort komt daar een gelegenheid in Nijmegen bij. En daar is dringend behoefte aan, vindt mede-initiatiefnemer Harry Tweehuysen.

Lees meer

Kiezen tussen reisagent en werkgever

Net zoals op economisch vlak staan we voor een keerpunt. Zaken gaan niet meer gedaan worden op de manier dat ze al zolang gedaan worden. Op politiek vlak juist hetzelfde verhaal. De arbeidsmarkt is afhankelijk van deze factoren en volgt dan ook dezelfde trend. De reden waarom al deze zaken verband houden en onderhevig zijn aan dezelfde ommekeer, is dat wij mensen aan het veranderen zijn. En de personen die nog steeds krampachtig proberen vasthouden aan de oude manier van werken, zien hun marktaandeel, macht en populariteit aanzienlijk dalen. 2012 gaat niet het jaar zijn waarin de wereld vergaat, maar zal misschien wel een jaar zijn waar de verandering in ons denkpatroon duidelijk merkbaar gaat worden… http://tiny.cc/y6ufh

Het Nieuwe Werken of Enge Controle

Jaren geleden was een aantal ministeries bezig met wat toen heette: ‘plaats- en tijdonafhankelijk werken’. Dat hield in dat het computernetwerk ook vanuit huis bereikbaar was – met behulp van een apparaatje dat een toegangscode genereerde – en dat de telefoons geen snoer meer hadden. Tegenwoordig staan kranten en blogs vol over over Het Nieuwe Werken. Als ZZP’er ben ik natuurlijk een ‘nieuwe werker’-eerste klas. En over het algemeen bevalt het me prima, leuke, leerzame, inhoudelijke klussen en een prima work life balance. Vanmorgen werd er aandacht aan het onderwerp besteed in De Volkskrant, onder de kop: “De baas sluit de deur niet meer af”. En daar stond iets waarvan ik me afvroeg of het wel helemaal normaal is. Lees hier verder: http://bit.ly/d1nRus

MVO (2): Groen werkgeverschap

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) biedt kansen op gebied van HR, zo bleek al bij de vorige editie van deze serie blogs. Het waken voor de balans tussen mens, milieu en meerwaarde, zoals people, planet en profit wel vertaald wordt, betekent dat je ook waakt voor het welzijn van je eigen mensen. Daarom in deze aflevering: hoe beïnvloedt MVO werkgeverschap?

Lees meer

Lid! Roos van Vugt (Deloitte): ‘Als de wisselwerking tussen HR en recruiters goed is, kun je talent aantrekken en vasthouden’

Meer dan 150 leden heeft het netwerk inmiddels. Interessante leden, dus laten we graag zien wat er bij hen speelt. Daarom zetten we elke maand iemand in de spotlight. Onze leden maken immers het netwerk en het vakgebied. Ook dit keer weer iemand met een interessante kijk op HR-communicatie: Roos van Vugt van Deloitte.

Lees meer

Ok dan – Work Life Balance

Blogs en kranten staan vol over work life balance. ‘WLB’ is de nieuwste trend in arbeidsvoorwaarden. Hoe dat kan? Iets bezitten dat schaars is, geeft status. Toen lease-auto’s nog maar mondjesmaat werden uitgedeeld, was een auto-van-de-zaak je-van-het. Toen laptops nog vreselijk duur waren, waren laptops een begerenswaardig goed om cadeau te krijgen bij een baan. En guess what? Het huidige schaarse goed is tijd. Voor al het werk, kinderen, familie, vrienden, hobby’s en vakanties komen we tijd tekort. Werkgevers zouden daar rekening mee moeten houden en steeds meer doen dat ook. Lees hier verder: http://bit.ly/cLbC4V

Vakgebied in crisis?

Naast de economie, de luchtvaart en het milieu, lijkt ook het vakgebied ‘Arbeidsmarktcommunicatie en recruitment’ momenteel wel in een crisis te zitten. Nu heeft het vak het traditioneel moeilijk in magere tijden, maar de aanval komt nu wel van veel kanten: de de vacaturestops vliegen ons weer om de oren, de aandacht voor een strategische aanpak is daardoor maar matig, er is sprake van bizarre inhuurpraktijken, de verspreiding en het nut van online sociale media worden nogal eens overschat, er is sprake van kritiek op de SJP en de Magneten… Lees hier verder: http://bit.ly/c24kcF

MVO (1): HRM, onderdeel van MVO

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Human Resource Management. Twee begrippen die van groot belang zijn bij vraagstukken over bedrijfsvoering. Maar hoe hangen ze samen? En hoe kan een onderneming MVO en HRM effectief combineren? Dit is deel 1 van een serie met duidelijkheid en concrete tips over MVO, HRM en HR-communicatie.

Lees meer

Onderzoek: bedrijfscommunicatie moet beter

Van de Nederlandse werkgevers in de financiële sector maakt een verbazingwekkende 61 procent zich geen zorgen over het behoud van toptalent. Dit terwijl 40 procent van hun werknemers ontevreden is en uitkijkt naar een andere baan. Werk aan de winkel dus voor de HR- en communicatieafdelingen.

Lees meer

Online referrals – we hypen gewoon door

Referral recruitment – viavia-werving, werving door ambassadeurs of hoe je het ook noemt – is al jaren een topic binnen recruitment. En omdat alles wat in het ‘echte’ leven gebeurt ook gegarandeerd doorsijpelt naar internet, was het een kwestie van afwachten voordat de applicaties zouden opduiken. In 2008 wisten we het nog niet zeker: zou online referral recruitment hét gaan worden? Er kwamen wat toepassingen: Friendhunter, SpotaJob… Een béétje 1.0 nog. En nu komen ook de 2.0-sites eraan.
Lees het hele verhaal: http://tinyurl.com/y2chjaz

Werken is gezond!

Nu doorwerken tot 67 steeds dichterbij komt, staat gezondheidsmanagement ineens in de kijker. Maar wat is het en hoe implementeer je dit in jouw organisatie? Boaborea organiseerde vorige week het symposium Werken is toch gezond?! over dit zeer actuele onderwerp.

Lees meer

9 tips: Twitter in de baas z’n tijd

Door social media beheert de manager niet langer exclusief het bedrijfsimago, maar ligt het in handen van de massa. Het employer brand is dus vogelvrij. Je medewerkers worden medemerkers: via onder meer Twitter slingeren zij kreten de wereld in over je organisatie. Een slechte zaak of juist een kans?

Lees meer

Cost of hire niet belangrijk?

Afgelopen jaar heb ik me verbaasd over dat de cost of hire zelfs nu geen issue lijkt te zijn. “Pardon? ” denk je als lezer nu misschien, “Natuurlijk zijn wervingskosten een issue, hoe kom je anders aan al die thuiszittende zzp-recruiters? ” Nee, de cost per hire, om te rapporteren of de ingezette wervingacties echt zo efficiënt zijn geweest, daar lijken we weinig trek in te hebben.

Lees meer

Betrokkenheid – dûh

Door Annemarie Stel Uit onderzoek blijkt dat bijna 40% van de medewerkers niet betrokken is bij de organisatie waar ze werken (en dat 10% min of meer actief aanstalten maakt om te vertrekken). Het wordt gebracht alsof dat een heel groot probleem is en de schuld wordt – zoals gewoonlijk – weer bij het management gelegd.

Lees meer

Vage vacatures, vage sollicitanten

Goed personeel begint met een goede vacature. Vacatures die bol staan van de spelfouten, tenenkrommende clichés en vage taal zijn dan ook een bron van frustratie. U krijgt als werkgever namelijk waar u om vraagt: vage vacatures, vage sollicitanten. Ga dus de confrontatie aan met de nietszeggende vacaturetaal.

Lees meer

MVO: geen reden voor terughoudendheid

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een prachtconcept. En het hoeft niet alleen onbaatzuchtig te zijn. Indien goed geïmplementeerd kan MVO uw bedrijf namelijk ook een hoop opleveren, weet Marjolein Doets van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC). In de nieuwste publicatie van de SWOCC, Mens, Milieu & Meerwaarde, stelt zij dat bedrijven veel te terughoudend zijn in hun MVO-Communicatie. Hebben ze soms iets te verliezen?

Lees meer

Terugblik intranet 2010 congres

Het grootste intranet congres ter wereld (!), georganiseerd door Entopic, vond vorige week plaats in de Jaarbeurs te Utrecht. Een korte terugblik is te zien op de site Frankwatching.
Samen met mijn collega Samuel Driessen presenteerde ik onze social media aanpak voor interne communicatie tijdens een uitverkochte breakout sessie. Onze slides vind je op Slideshare.

Dit eendaags congres is echt een aanrader voor iedereen die grote groepen medewerkers moet bereiken. Dit jaar waren er topsprekers uit de hele wereld. Hou het in de gaten voor volgend jaar!

Lid! Chris Noks (Rabobank): ‘De ontwikkeling van HR-communicatie is in een stroomversnelling geraakt door technische innovaties’

Steeds meer mensen weten hun weg naar het Netwerk HR-Communicatie te vinden: sinds vorige maand is het ledenaantal verdubbeld tot over de 120. Tijd dus voor het maandelijkse interview met een van de leden. Leden die een eigen visie op HR-Communicatie hebben en hun ervaringen graag met de rest van Netwerk willen delen. Dit keer: Chris Noks van de Rabobank.

Lees meer

Veranderkunst: successtories over synergie

Van 70 procent van de veranderprocessen binnen Nederlandse bedrijven worden de doelstellingen niet gehaald. De oorzaak van dit zorgwekkende cijfer is de auteurs van het boek Veranderkunst wel duidelijk. Volgens hen faalt de samenwerking tussen communicatie- en organisatieafdelingen binnen bedrijven. Begrijpelijk, maar doodzonde, vindt medeauteur Raymond Schra: ‘Communicatie- en organisatiedeskundigen zijn verschillende wezens, maar ze hebben elkaar nodig.’

Lees meer

Ook voor arbeidsmarktcommunicatie moet je terug naar de basis

Annemarie Stel deed als gasthoofdredacteur van het blad Werf& een oproep invulling te geven aan back to basic. ‘We moeten weer terug naar de basis omdat arbeidsmarktcommunicatie aan het veranderen is: van een onderbouwd vak naar een jacht op sollicitanten’, aldus Annemarie.

Lees meer

Eight Things Your Employees Want From You

Melissa Raffoni zegt in een blogpost op Harvard Business Review ‘Ik moet vaak betrokken en slimme CEO’s eraan herinneren, dat managen tijd en energie vergt. Het is veel werk om het gevoel, houding en gedrag en acties richting te geven. Vaak hoor ik ook de geheimen van de werknemers van deze CEO’s, over wat ze ontzettend ergerlijk vinden of juist enorm bewonderen van hun baas. Lees meer

Directeur krijgt vaak geen of onzinnige rapportages van HR-afdeling

Door Marco Hendrikse In een onderzoek onder Amerikaanse HR professionals werd gevraagd wat de meest belangrijke HR parameter is (of zou moeten zijn) die wordt gerapporteerd aan de directie. De top vier antwoorden: de ROI van talentmanagement, medewerkerbetrokkenheid, retentie en ‘geen’. Cathy Missildine-Martin, de auteur van dit stuk, vind dit een verbazingwekkend lijstje. Niets rapporteren is natuurlijk erg vreemd, maar ook op de andere drie is flink wat aan te merken. Wat is bijvoorbeeld de ROI van Talentmanagement en waarom wordt niet gewoon de productiviteit per medewerker gerapporteerd?

Naar het artikel>>

Binding met branding

Door Gaby Nedeski en Luc van Beers Internal branding-technieken zijn steeds beter toepasbaar om de binnen- en buitenwereld van organisaties op elkaar af te stemmen, is de ervaring van Gaby Nedeski en Luc van Beers. In hun zojuist verschenen boek ‘Internal branding 2.0’ beantwoorden zij daarom vragen over internal branding. Een voorproef: wat is het eigenlijk, hoe verhoudt het zich tot reputatiemanagement, wie is de baas?

Lees meer

Ons persbericht over het onderzoek ‘Werknemervertrouwen in Nederland’, doe mee!

Grootste onderzoek Werknemervertrouwen in Nederland

Lees meer

In strijd om talent zijn duidelijke bedrijfswaarden onontbeerlijk

Door Linda van Putten
Met alleen slimme trucjes red je het niet in de strijd om talent, aldus hoogleraar Identiteit en talent Michiel Schoemaker. Wel met duidelijke bedrijfswaarden die binnen en buiten de organisatie breed worden gedragen. En daar mag hrm wat hem betreft best wat meer zijn stempel op drukken. ‘Anders zien medewerkers het als een pr-spelletje van het management.’

In uw publicaties stelt u dat bedrijven hun identiteit veronachtzamen en dat dit een gemiste kans is in de slag om talent. Wat doen ze fout?
‘Veel bedrijven hebben een “one size fits all”-manier van omgaan met talent. Terwijl ook het specifieke karakter van de organisatie belangrijk is. Vergelijk het met de gemeenten Rotterdam en Amsterdam. Ze hebben ongeveer hetzelfde takenpakket, maar ieder een heel eigen identiteit waarmee ze andere mensen aantrekken. In de communicatie naar buiten toe laten veel bedrijven wel zien waar ze goed in zijn, maar ze laten niet goed zien wie ze zijn en wat hun identiteit is. Een helder imago is aantrekkelijk voor werknemers. Het geeft de onderneming een duurzaam karakter. Maar veel bedrijven hebben geen idee hoe sterk of hoe zwak de identiteit van hun bedrijf is. Ze hebben wel geïnvesteerd in hun imago en in marketing, maar aan de binnenkant is de identiteit nog te weinig een agendapunt voor het management.
‘Overigens hebben oudere werknemers vaak een heel andere manier van identificeren dan jongeren. Bedrijven houden te weinig rekening met die verschillen. Medewerkeronderzoeken zijn meestal nog heel traditioneel opgezet. Ik adviseer bedrijven om te kijken wat al die verschillende groepen nu eigenlijk bindt.’

Wat adviseert u bedrijven als de uitkomst daarvan heel divers is?
‘Ik adviseer ze het personeelsmanagement veel meer op maat in te richten. Ik gebruik vaak de indeling van groepen van Motivaction (onderzoeksbureau dat acht sociale milieus onderscheidt, red.). Gemaksgeoriënteerden zullen minder geïnteresseerd zijn in de doelen en strategieën van de onderneming. Die willen vooral genoeg geld verdienen en kijken meer calculerend en opportunistisch naar hun werkgever dan bijvoorbeeld postmaterialisten, die ideologisch heel bevlogen zijn en waarden en normen veel belangrijker vinden. Voor hen is de identiteit een belangrijk bindmiddel en moet helder zijn waar de organisatie voor staat. Dat begint aan de managementtafel: waar staan we voor en wat willen we naar buiten uitdragen?’

Wordt het niet snel een te gekunstelde onderneming? Veel bedrijven willen toch gewoon veel geld verdienen, en dat is toch onhandig om expliciet naar buiten uit te dragen?
‘Dat hoeft geen probleem te zijn. Een bedrijf als McDonald’s heeft een duidelijk verkoopmodel. De consument weet precies wat het kan verwachten en de organisatie verdient daar een hoop geld mee.’

 

Lees verder

 

Employer branding is goud waard!

Door Marc van Zutphen

Vorige week heb ik in mijn blog “Recruitment Talk4all” het solliciteren bij de supermarkt wat negatief belicht. Dat het anders kan wil ik toch ook graag aanhalen. Het is bekend dat Jumbo supermarktorganisatie 170 Super de Boer winkels heeft overgenomen. Inmiddels is begonnen met de ombouw van enkele winkels in Nederland. Deze transformatie is niet alleen gericht op de winkeluitstraling, productassortiment en prijsbeleid maar vooral ook op service, klantbenadering en klanttevredenheid. Jumbo doet daarom een enorm charme offensief om goed winkelpersoneel binnen te halen om de filosofie van Jumbo uit te dragen.

De personeelswerving wordt grondig aangepakt door het houden van een sollicitatie-avond in een locale horeca uitspanning. Als je na twee rondes uitverkozen bent krijg je een keurig arbeidscontract thuisgestuurd met bedrijfsreglement. Met het oog op de nieuw te openen winkel wordt het nieuw geworven personeel ’s morgens vroeg met een touring bus opgehaald die vervolgens richting hoofdkantoor in Veghel rijdt. Na het Jumbo ontbijtpakketje achter de kiezen te hebben in de bus wordt het nieuwbakken personeel in Veghel persoonlijk verwelkomd door de directeur-eigenaar, Frits van Eerd zelf. Na een bedrijfspresentatie volgt…

Volledig artikel te lezen op PeerRecruitment

 

Hoe hoger in de organisatie, hoe gemakkelijker de procedure?

Wie herinnert zich niet zijn eerste ‘echte’ sollicitatie. Zelf mocht ik – durf het bijna niet meer te zeggen – op gesprek bij ABN Amro. Pas na een intensief assessment en diverse gesprekken werd ik toegelaten tot het traineeship. Kortom, een zorgvuldige procedure.Maar hoe zou dat nu gaan hoger in de organisatie? Klik hier voor de hele blog.

Lees meer

Lid! Judith Janssen (Eprom): ‘HR en Communicatie, een gouden combinatie’

Het HR-Communicatie Netwerk groeit als kool. We hebben al meer dan zestig leden, en daar komen er elke dag een paar bij. Om u nog beter te leren kennen, interviewen wij eens per maand een van de leden. Leden die een eigen visie op HR-Communicatie hebben en hun ervaringen graag met de rest van Netwerk willen delen. In de eerste editie: Judith Janssen van Eprom.

Lees meer