Naderende burn-out bij medewerkers herkennen

Een medewerker die op een burn-out afstormt kun je zien aankomen. Je moet natuurlijk wel weten waar je op moet letten. Deze onmisbare checklist is een compleet naslagwerk voor jou om te raadplegen.

Lees meer

Hoe veerkrachtig is jouw organisatie in een veranderende overheid?

10 JAAR HRM IN DE OVERHEID IN BEWEGING | Tijdens deze 10e jubileumeditie van HRM in de Overheid op donderdag 21 april 2022 blikken we terug en kijken we naar de effecten van deze evolutie in positieve zin. Lees meer

Hoe je HRM ‘leuker en makkelijker’ maakt met software

Met HRM software automatiseer je HRM taken en maak je dit makkelijker en leuker. Het biedt namelijk een aantal handige functies waarmee je veel tijd kan besparen op (repeterende) administratieve taken. Dit maakt jouw werk niet alleen eenvoudiger, maar ook dat van je collega’s.
Lees meer

Nieuw lid, Marieke Verhoeven: ‘De rode draad in wat ik doe is verbinden van mens en organisatie’

Met veel plezier stellen wij aan jullie voor ons nieuwe lid Marieke Verhoeven. Marieke haar rode draad in wat ze doet is verbinden van mens en organisatie. Haar expertise ligt op het raakvlak tussen HR, communicatie, organisatie en verandering.

Lees meer

Versterk je werkgeversmerk en enthousiasmeer kandidaten met podcasts

Alexander Steegh en Raymond Godding organiseren speciaal voor HR & Communicatie een workshop in Utrecht waarin je de toepassingsmogelijkheden ontdekt en zelf kan ervaren wat de meerwaarde is van arbeidsmarkt-podcasts voor jouw organisatie. Lees meer

Hoe Maslow ons kan helpen om betere vacatureteksten te schrijven

De piramide van Maslow bestaat al zo’n 75 jaar. Volgens Matt Buckland kunnen we dit model ook goed inzetten bij werving. Maslow deelde de menselijke behoeftes op in verschillende lagen: de hogere behoeftes komen pas aan bod als de lagere vervuld zijn. Wat kunnen we hiervan leren met betrekking tot vacatureteksten?

Lees meer

Het pensioenakkoord, wat betekent dit voor de HR-medewerker?

Het jaar 2022 is nog maar net begonnen, maar voor je het in de gaten hebt is het alweer 2023: het jaar dat we in de nieuwe wetgeving terecht zullen komen na het pensioenakkoord. Het pensioenakkoord roept ongetwijfeld vragen op bij HR-medewerkers. Wat komt er allemaal op je af en welke acties horen daarbij in 2022 en verder? Lees meer

Deze podcasts brengen nieuwe inzichten naar de werkvloer

Hoe kun je als (werkgevers-)merk of organisatie een podcast effectief inzetten? En hoe houd je de aandacht van je luisteraars vast? As We Speak maakte onlangs de volgende goede verhalen voor interne communicatie én ook voor het grote publiek. Werkstress preventie, vitaliteit en gezondheid staan voorop. Net als inspirerende inzichten voor HR-professionals…
Lees meer

De volgende stap in employee listening heet online dialoog

Elk jaar, kwartaal of maand moet HR er aan geloven, en medewerkers ook … de medewerkers-enquête. Op 10 tot soms wel 80 vragen scores ophalen van medewerkers. Algemene vragen. Voor specifieke uitdagingen. Dat is geen match.  Lees meer

Hoe voer je een goed exitgesprek? Zo leer je van vertrekkende medewerkers

Natuurlijk zie je medewerkers liever niet vertrekken! Zeker in de huidige arbeidsmarkt is het van belang dat jij het talent in jouw organisatie zo lang mogelijk kunt vasthouden. Verloop kost de organisatie immers veel geld. Maar toch is het uiteindelijk onvermijdbaar. Daarom is het van belang dat je met vertrekkende medewerkers een goed en open gesprek voert over hun vertrekredenen. Dan heb je de kans om het gat vroegtijdig te dichten en meer verloop te voorkomen. Hoe hou je zo’n exitgesprek? Dat lees je hier. Lees meer

Verandermanagement: drie tips om een leidende coalitie bouwen

Het zijn niet organisaties die veranderen. Het zijn de mensen die veranderen. Daarom is bij verandering het bouwen aan een leidende coalitie verstandig.  Een leidende coalitie is een groep mensen die hetzelfde wil en hetzelfde denkt over de aanpak. 

Lees meer

Podcasts maken arbeidsmarkt transparant

Personeelstekorten zijn inmiddels in bijna elke sector voelbaar. En dat wordt ingrijpender naarmate de economische groei doorzet. Om dit probleem het hoofd te bieden, zoeken werkgevers nieuwe manieren om aan geschikt personeel te komen. Iedere branche heeft zijn specifieke kenmerken en personeelsbeleid en de ene werkgever is de andere niet.

Lees meer

Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2021

Dit zijn de vijf blogs met de meeste views in 2021. Blogs over hybride werken en het zakelijk inzetten van WhatsApp. Blogs over hoe je met je interne communicatie het ziekteverzuim kunt beïnvloeden, hoe je bevlogenheid en vitaliteit kunt verhogen én hoe je jaargesprekken voert in een reflectieve stijl. 

Lees meer

Nieuwe Yellow Paper gelanceerd over Goede Mensen Langer Vasthouden

Het is vandaag Yellow Tuesday!

De dag na Blue Monday, de meest depressieve dag van het jaar. Die heb je dus maar vast gehad. Yellow Tuesday is onze positieve tegenhanger. Een dag om vooruit te kijken. Lees meer

Nieuw lid, Bianca Maton: ‘Ik ben overtuigd van het belang van aandacht voor werkgeluk!’

Met veel plezier stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Bianca Maton voor. Bianca Maton heeft in 2019 ‘Zo Waardevol Communicatie’ opgericht. Ze is er van overtuigd dat in welke omgeving of context dan ook, de manier waarop er wordt gecommuniceerd en rekening wordt gehouden met elkaar, het verschil uitmaakt tussen je kunnen en willen inzetten. Lees meer

Hoe houd je goede mensen langer vast?

Vandaag publiceren de twee experts van Double-OO hun Yellow Paper. Double-OO helpt organisaties hun goede mensen langer vast te houden. Want dat is voor organisaties één van de belangrijkste uitdagingen voor 2022.

Lees meer

Jouw Interne Communicatieplan in 8 stappen

Met dit interne communicatieplan heb jij in 8 stappen één samenhangend geheel van jouw doelstellingen, doelgroepen en boodschappen! Lees meer

Een studie volgen naast het werk: compleet overbodig of juist noodzakelijk?

Studeren naast een baan, dat klinkt best pittig. Toch geeft vier op de vijf (80%) werkenden aan er wel oren naar te hebben, want ze voelen zich nog lang niet uitgeleerd. Wij vroegen 1.178 werkende Nederlanders naar hun kijk op het volgen van een opleiding naast het werk. Lees meer

Nieuw lid, Wendy Smit: ‘Ik hoop dat meer bedrijven zich gaan vernieuwen’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Wendy Smit voor. Wendy werkt al HR-adviseur bij het Rotterdamse bedrijf MKB Brandstof en stelt: ‘Werken mag toch ook gewoon leuk zijn?’

Lees meer

De 7 HR trends voor 2022 die álle managers moeten weten

Na een bewogen 2021 zijn we weer toe aan een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Dat brengt ook op HR-vlak nieuwe ontwikkelingen met zich mee. Waar we vorig jaar rekenden op maandelijkse check-ins en leiderschap op afstand, kijken we nu naar 7 hele nieuwe HR-trends voor 2022.  Lees meer

Boegbeeld Arbo & Vitaliteit: Fleur van den Horn

Voor het HR-communicatie expertisegebied Arbo & Vitaliteit hebben wij een geweldige sparringpartner gevonden: Fleur van den Horn.

Samen met de andere boegbeelden voor de HR-communicatie expertisegebieden zijn we inmiddels een mooi team aan het worden!

Lees meer

Waarom je ons op Facebook moet volgen?

Op Facebook delen wij informatie over HR-communicatie die elders is gepubliceerd én het delen waard is. Zo brengen we via dit sociale mediakanaal de buitenwereld naar binnen. Lees meer

Interne Communicatiekalender 2022

Met de Interne Communicatiekalender ben jij de superheld die content elke dag tot een feest maakt!

Lees meer

10 HR-trends voor 2022: van adaptatie naar transformatie

Het is Tom Haak van het HR Trend Institute weer gelukt: een artikel BOMVOL inspiratie!

Lees meer

Whitepaper: Duurzaam duurt het langst

‘Duurzaam duurt het langst’ is een uitgave van HR-Communicatie.nl en haar kennispartners. Gedurende een proces van een jaar heeft de community van HR & Communicatie zich gebogen over het onderwerp ‘Duurzaam werkgeverschap’. Samen met experts is er kennis gedeeld, verdiept en verrijkt. Met deze kennis kunnen (HR- en communicatieprofessionals) werkgevers gerichter investeren in hun medewerkers waardoor zij productief, gemotiveerd en betrokken zijn bij hun organisatie. Lees meer

Whitepaper ‘Duurzaam werkgeverschap’ ziet vandaag het levenslicht

PERSBERICHT | Met gepaste trots presenteren we vandaag onze whitepaper over Duurzaam werkgeverschap. Gedurende een proces van een jaar heeft de community van HR & Communicatie zich gebogen over het onderwerp ‘Duurzaam werkgeverschap’. Samen met de experts van het netwerk is er kennis gedeeld, verdiept en verrijkt.  Lees meer

Nieuwe data werkstress in Nederland nu bekend: Het Werkstress Data Rapport 2021

In november 2020 verscheen het eerste Werkstress Data Rapport. Hierin zagen we al dat we destijds in de gevarenzone zaten als het aankwam op stress en burn-outcijfers. Nu, in het Werkstress Data Rapport 2021, legt 2DAYSMOOD de cijfers van 2020 naast die van 2021 om te zien hoe we ervoor staan met stress op het werk. Lees meer

Einde arbeidsmarktkrapte in zicht?

Niets is zo voorspelbaar als vergrijzing, toch lijken veel bedrijven daar nu door overvallen. Een bijzondere constatering omdat elke organisatie precies kan zien wat de impact van vergrijzing in de komende 3 tot 5 jaar is. Toch leven we in de arbeidsmarktkrapte van nu en proberen we deze op te lossen, terwijl langzaam maar zeker alle metertjes van de arbeidsmarkt alweer richting ‘oranje’ gaan. Er komen andere tijden aan.

Lees meer

Interview met Fleur van den Horn van #SAM: ‘Een aantrekkelijke werkgever heeft een doelgericht vitaliteitsbeleid die medewerkers motiveert en verbind’

Met liefde stellen wij onze nieuwe kennispartner en boegbeeld Vitaliteit voor: Fleur van den Horn. Fleur is oprichter van #SAM. Vanuit #SAM ontzorgt Fleur, met een team specialisten, HR- en preventieteams bij het implementeren en verbeteren van het vitaliteitsbeleid voor de lange termijn: laagdrempelig, data-gedreven én gefaseerd. Het doel: vitale en gelukkige medewerkers! Lees meer

Onze whitepaper ‘Duurzaam duurt het langst’ komt eraan!

Duurzaam werkgeverschap staat voor de continue aandacht voor en investering in werkplezier, diversiteit, duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en arbeidsomstandigheden. Als je als werkgever hierin investeert, blijven werknemers productief, gemotiveerd en betrokken bij je organisatie.

UITGESTELD – Hierover reiken we jullie bouwstenen aan op ons summum op 18 november vanaf 15.00 uur bij Bex*communicatie in Eindhoven én we presenteren de whitepaper ‘Duurzaam duurt het langst’.  Lees meer

Radboud Universiteit start campagne over duurzaamheid

Op donderdag 18 november 2021, de week voor Black Friday, voert de Radboud Universiteit een eendaagse landelijke campagne om (jonge) mensen aan te sporen om na te denken over hun consumptiegedrag en hoe zij via onderwijs en onderzoek invloed kunnen hebben op de toekomst.

Lees meer

Interne communicatie na corona: trends en ontwikkelingen

Het Nederlandse bedrijfsleven is weer volop in beweging. De economie draait op volle toeren, overal staan vacatures open en aan de groeiende files te zien, werken we weer massaal op de zaak. Ook bij MediaMyne mogen we sinds een aantal weken weer naar kantoor. Eén dag in de week proberen we met z’n allen aanwezig te zijn, de andere dagen wordt er of thuis, of bij de klant op de zaak gewerkt. Lees meer

De eerste Stand van Werven België

In september 2021 verscheen in België voor het eerst het rapport ‘De Stand van Werven’. Op basis van onderzoek van Intelligence Group geeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie in samenwerking met Werf& hierin een overzicht van de Belgische markt voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. In Nederland was ‘De Stand van Werven’ dit jaar toe aan de zevende editie. In deze blog een vergelijking tussen de uitkomsten in beide landen.

Lees meer

Jaarcongres HRM & het Onderwijs, 23 november 2021 in Bussum

Transformatie van HR in het onderwijs: Hoe ziet úw deel van de puzzel eruit?

Lees meer

2DAYSMOOD is genomineerd voor de Startup of the Year Award 2021!

Ieder jaar wordt de Startup of the Year Award weer uitgereikt. En dit jaar is 2DAYSMOOD genomineerd in niet één, maar zelfs twee categorieën! We zijn genomineerd in de categorie ‘Early Stage’ en ‘Impact’. Daar zijn we natuurlijk maar al te trots op. Help jij ons de award binnen te slepen? Lees meer

De Escalatieladder, hulpmiddel bij conflicten

Noud Bex, van Bex*communicatie maakt bij zijn werk als crisisadviseur bij de analyse, samen met zijn opdrachtgever, een actorenanalyse. Dat werkt vaak heel verhelderend. Als er sprake is van een conflict, en dat wil nog wel eens het geval zijn bij een crisis, maak hij gebruik van de Escalatieladder van Fiedrich Glasl.

Lees meer

35 jaar Bex*communicatie: de toekomst van het communicatievak

Het Eindhovense bureau Bex*communicatie bestaat 35 jaar! Lees meer

Wat is employee engagement en hoe verhoog je het? [+6 tips]

We maken tegenwoordig in een rap tempo veel ontwikkelingen mee. Niet alleen op het gebied van technologie, maar ook op de arbeidsmarkt (door de toenemende krapte) en op de werkvloer: denk aan de transitie naar hybride werken en een hogere werkdrukbeleving door corona. Die transformaties zorgen ervoor dat de employee experience belangrijker is geworden om goede resultaten te boeken voor je organisatie. Een onderdeel van die medewerkersbeleving is ook employee engagement, oftewel medewerkersbetrokkenheid. Waarom is het zo’n veelgebruikte term, en wat kun je er als HR-manager mee doen?

Lees meer

De inclusieve werkplek komt steeds dichterbij

Wij willen graag een afspiegeling zijn van de samenleving. Mooie zin! Mooi streven ook. Regelmatig te lezen op menig website of werken-bij-site. Maar met het opschrijven van deze zin ben je er natuurlijk niet.

Lees meer

Dit zijn de ontwerpprincipes voor open vragen

In dit whitepaper leer je hoe je succesvolle open vragen maakt en daardoor meer bereikt met en bij jouw medewerkers. Lees meer

Diversiteitsmanagement: wat werkt wel en wat niet?

Organisaties en lokale overheden handelen vaak reactief op de ontwikkelingen in de samenleving door het invoeren van diversiteitsbeleid/management. De leidraad en scope van het diversiteitsmanagement varieert erg per organisatiecultuur.

Lees meer

OutsideIn: De nieuwe podcast van Funk-e over interne communicatie

In de podcast OutsideIn gaat de oprichter van het Rotterdams bedrijf Funk-e Internal Communication en voormalige radio moderator op zoek naar eerlijke verhalen. Hij gaat in gesprek met experts, klanten en pioniers op het gebied van interne communicatie.

Lees meer

Interview met Vivian Acquah van Viva la Vive: ‘Duurzame inzetbaarheid en Diversiteit & Inclusie hebben ALLES met elkaar te maken’

Geweldig om Vivian Acquah van Viva la Vive te introduceren als kennispartner! Viva la Vive helpt organisaties zich inclusiever te presenteren aan interne en externe arbeidsmarkt.

Lees meer

7 tips voor een onboarding die nieuwe medewerkers omver blaast

Beginnen met een nieuwe baan: het is en blijft toch wel spannend. Maar als teamleider of HR-manager kun je het al een stuk gemakkelijker maken. Tijd om je onboarding proces te optimaliseren! Hoe zorg je dat je het proces goed inricht? En waarom is het eigenlijk zo belangrijk? In deze blog lees je alles over onboarding en krijg je handige tips.

Lees meer

Effectmeting employer branding: check naast cijfers vooral inzichten

Hoe meet je employer branding? Welke cijfers benoem je om je arbeidsmarktcommunicatie te kunnen beoordelen? In aflevering 44 van de podcast ‘Hier is AMC’ praten we over cijfers. Twee gasten deze keer, Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema van Roadtrip. Ik wilde hen graag een keer spreken om vanuit hun ervaring met recruitmentmarketing te praten over de rol van cijfers voor employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Want employer branding en AMC zijn wat cijfers betreft zwakker onderbouwd dan recruitment. Dus het gesprek gaat vooral over cijfers bovenin de funnel.

Lees meer

Persoonsgegevens in interne communicatie? Ook hierbij is de AVG van toepassing!

Foto’s van je medewerkers op het intranet, persoonsgegevens verzamelen voor een winactie of een evenement, het delen van informatie over een nieuwe medewerker of doorgeven dat iemand ziek is. Sinds 2018 is de omgang met persoonsgegevens, dus privacygevoelige informatie in de EU, een stuk lastiger geworden dankzij de AVG. Het is misschien wel de belangrijkste wet- en regelgeving als het gaat om (externe) communicatie. Wat veel organisaties vergeten: de wet is ook van toepassing op interne communicatie. Maar wat betekent dat eigenlijk precies?
Lees meer

15 jaar HRM in de Zorg… nooit meer hetzelfde?!

Nooit meer hetzelfde….! Met deze titel begonnen we de eerste editie van het inmiddels zo succesvolle jaarcongres HRM in de Zorg, vóór & door HR, directie, lijn- en zorgmanagers werkzaam in de care en de cure. En hoe actueel is deze titel nu 15 jaar later? Zal het door Covid-19 nooit meer hetzelfde zijn? Kunnen we spreken van een Nieuw Normaal?
Lees meer

Duurzame inzetbaarheid en Diversiteit & inclusie topprioriteit door Duurzaam werkgeverschap

Aan Duurzaam werkgeverschap kunnen we verschillende topics verbinden. Maar met welke topics moeten we nu per direct aan de slag? HR & Communicatie geeft aan: focus op duurzame inzetbaarheid en diversiteit en inclusie (DEI).

Lees meer

Onderzoeksrapportage Podcast Monitor 2021

Wat zijn de trends en ontwikkelingen binnen de Nederlandse podcastmarkt? Onlangs is alweer de vijfde meting uitgevoerd van de Markteffect Podcast Monitor.
Lees meer

Nieuw lid, Chantalle Weemaes: ‘Het is mijn missie om zoveel mogelijk professionals en organisaties in hun “TopState” te brengen’

Graag stellen we aan jullie ons nieuwe lid Chantalle Weemaes voor. Chantalle traint met een team al vele jaren organisaties om duurzaam topprestaties te leveren of weer te gaan leveren. Ze is expert op het gebied van de achterliggende systemen in het lichaam die verantwoordelijk zijn voor succes.

Lees meer

De Stand van Werven 2021

Voor de zevende keer brengt de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie het rapport Stand van Werven uit dat inzicht geeft in de actuele stand van zaken op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Het onderliggende onderzoek vroeg onder meer naar invloeden, verwachtingen en prioriteiten bij bureaus en corporates (profit en not-for-profit organisaties). Lees meer

Persoonlijke ontwikkeling: laat ze het ervaren!

Persoonlijke ontwikkeling staat hoog op het verlanglijstje van veel talentvolle medewerkers. Want wie wil dat nou niet, 2021? Maar wat is het precies? Wat kunnen je mensen ermee? En hoe weet je als HR-verantwoordelijke waar mensen nou echt behoefte aan hebben?

Lees meer

Ga voor mensen die iets toevoegen: cultural add no cultural fit

Diversiteit en inclusiviteit. Groot en belangrijk onderwerp. Moet zeker een plek hebben in de podcast-serie ‘Hier is AMC‘. Maar ik heb ermee geworsteld hoe ik het erover kan hebben. Want ik vind het ingewikkeld. Het is sowieso een heel groot onderwerp. En als het hierover gaat, wordt er vaak met het vingertje gewezen wat er niet goed gaat. Die kant wil ik niet op. Lees meer

Hoe is het met jouw werkdruk?

Uit het maandelijkse medewerkersonderzoek bleek dat Werkdruk een heikel punt was voor veel van ons bij Visma | Raet. Dat was een duidelijk signaal en het leadershipteam wilde er graag actie op nemen. Maar om iets op te lossen, moet je precies weten water aan de hand is. Als onderdeel van een organisatiebreed verbeterprogramma is daarom een multidisciplinaire taskforce opgericht met daar in collega’s uit de hele organisatie die zin hadden om naast hun reguliere werk een oplossing voor de werkdruk van en voor collega’s te bedenken.

Lees meer

Focus op je interne doelgroep: de medewerker

“Maak van je klanten ambassadeurs!” Het is een veelgehoorde term, vooral op de communicatieafdeling. Maar eigenlijk zou de focus veel meer op een andere doelgroep moeten liggen: de medewerker. Met de toenemende concurrentiedruk en het steeds snellere tempo waarin een bedrijf zich moet aanpassen aan de markt zijn medewerkers diegenen die ervoor zorgen dat het bedrijf blijft draaien. Daarom mag hun belang in het communicatieplan van een bedrijf niet worden onderschat.  Lees meer

Boekentips voor recruiters – deze boeken moet je deze zomer gelezen hebben

De zomer staat voor de deur en de meeste mensen zullen tijd nemen om lekker even vrij te zijn en te genieten van de zon. Wat is er nu beter dan lekker in je stoeltje te werken aan persoonlijke groei? Naast het lezen van een thriller of non-fictie is het ook een mooi moment om bij te lezen op je vakgebied. Wij hebben de leukste boeken die je deze zomer echt gelezen moet hebben voor je op een rij gezet.   Lees meer

Inspiratie voor juli om je interne communicatiekanalen gevuld te houden

Het is komkommertijd. Iedereen is bezig met plannen maken voor de vakantie, als je collega’s niet al op vakantie zijn. In juli kan het daarom erg lastig zijn om je interne communicatiekanalen goed gevuld te houden met relevante en leuke berichten. Daarom hebben we bij MediaMyne de koppen bij elkaar gestoken en een aantal bijzondere dagen geselecteerd die jou inspiratie kunnen geven voor jouw interne communicatie. Voor jou geen komkommertijd dit jaar! Lees meer

Hoe I-Interim Rijk vitaliteit op de (virtuele) werkvloer stimuleert (en jij dat ook kunt!)

Toen in maart 2020 de coronacrisis begon, bleek het verplichte thuiswerken nog wel een uitdaging. Zo ook bij I-Interim Rijk (IIR), waar ze van vitaliteit op de werkvloer een doorlopend programma besloten te maken: IIR Vitaal. Corien Brouwer, talentmanager, en Helen Sie, coach en begeleider, vertellen: “Vitaliteit stond al langer op de agenda, maar door corona is het in een versnelling gekomen.” 

Lees meer

Eerste boegbeeldenbijeenkomst succesvol!

De eerste bijeenkomst met de HR & Communicatie boegbeelden op 3 juni verliep energiek en enthousiast. Mariken Kooij (Boegbeeld Communicatie & Verandering), Rudie Martens (Boegbeeld Pensioencommunicatie), Esther Flipse (Boegbeeld Arbeidsvoorwaarden-communicatie) en Raymond Godding (Boegbeeld Branding & Engagement) wisselden onder aanvoering van Monique Hendriks, voorzitter van dit Expertpanel, hun kennis en ervaringen uit. Natuurlijk was ook Inge Beckers aanwezig als ‘liaison officer’ richting de HR & Communicatie community. We gingen met goede voornemens voor dit jaar weer huiswaarts. 

Lees meer

Podcast van Alexander Steegh: WerkenBij.FM

In ongeveer 10 minuten een eerste indruk van een aantrekkelijke werkgever krijgen. Wat doen ze eigenlijk en hoe is ’t om daar te werken? Wat voor soort medewerkers worden gezocht?

Lees meer

Lid! Alexander Steegh: ‘Het is mijn passie om via Werkenbij.FM bedrijven te verbinden met werkzoekend talent’

Graag stellen we aan jullie ons nieuwe lid Alexander Steegh voor. Alexander is een veelzijdige arbeidsmarktprofessional. Hij maakt podcastproducties voor recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en werkgelegenheid. Tot slot helpt hij menig professional op weg als loopbaancoach.

Lees meer

Vergroten van bevlogenheid en vitaliteit

Wil je minder verzuim en betere bedrijfsresultaten? Ontwikkel dan nu een juiste set aan amplitiegedreven interventies waardoor je de bevlogenheid van je medewerkers bevordert.

Lees meer

Het verschil tussen een project manager en een change manager

De competenties van een change manager worden vaak toegekend aan de project manager. Persoonlijk vind ik dat beiden uit ander hout gesneden zijn. Dus, wat is het verschil tussen een project manager en een change manager?

Lees meer

Zo ga je om met emoties in crisistijd 2/2

Na het aanvankelijke begrip voor de coronamaatregelen, kunnen de emoties nu opspelen. Lever met deze adviezen communicatie-op-maat.

Nu duidelijk is dat de nasleep van de crisis lang gaat duren, speelt de nodige weerstand op en worden allerlei emoties aangewakkerd. Communicatietoverstokjes zijn er niet, maar met behulp van beproefde crisis-communicatiemodellen kun je wel inzichten in emoties vergaren en er op de juiste manier op reageren. Bijvoorbeeld door effectief in te spelen op de belangrijkste B-emoties in crisistijd.  Lees meer

Zo ga je om met weerstand in crisistijd 1/2

Na het aanvankelijke begrip voor de coronamaatregelen, speelt nu de eerste weerstand op. Lever met deze adviezen communicatie-op-maat.

Waar er aanvankelijk veel begrip en steun was voor de coronamaatregelen, biedt de versoepeling inmiddels ruimte voor persoonlijke interpretatie, hetgeen heeft geleid tot de eerste spanningen, conflicten en handhavingsproblemen. Zo zijn er ouders die hun kind thuis houden van school, was er een overvolle trein waarvoor NS-medewerkers de politie moeten inschakelen en bedreigden bezoekers de medewerkers van verpleeghuizen. Lees meer

Hoe je interne communicatie ziekteverzuim kan beïnvloeden

Na meer dan een jaar thuiswerken vol maatregelen en onzekerheid staan medewerkers er mentaal niet even krachtig voor. Volgens het Nationaal Centrum Preventie Stress & Burn-out verzuimt 37 procent van de beroepsbevolking regelmatig door stressklachten of burn-out. Uit onderzoek blijkt dat het stressniveau door corona met zo’n 40% is toegenomen. Als je dan als werkgever ook nog aanpassingen doet binnen het bedrijf, kan dat ervoor zorgen dat medewerkers afhaken. De oplossing? Je interne communicatie op orde hebben. Lees meer

Je werkgever is een merk, maar waar is de zin voor jou?

Als je werkt bij een werkgever met een sterk merk, waar zit dan de werkelijke match? Als werk meer is dan een transactie, wat is dan het appellerend vermogen van een employer brand? Van welk verhaal maak je dan deel uit? Welke betekenisgeving biedt dat en hoe verhoudt zich dat tot je eigen verhaal? 

Lees meer

Echte dialoog levert verandering op

Wie kent niet het beeld van twee mensen of groepen die recht tegenover elkaar staan. Schreeuwend naar elkaar. Gesprekken om ‘gelijk te halen’ leveren oorlog op. En toch zit in tegenstelling ook perspectief. Wat is er nodig voor het voeren van een echte dialoog? 

Lees meer

Jezelf veerkrachtig houden

Het wordt steeds lastiger om hoop te houden. Waar het vorig jaar nog leek alsof de maatregelen van tijdelijke aard zouden zijn, wordt het voor sommigen steeds lastiger om het licht aan het einde van de tunnel te blijven zien. Minder versoepelingen, meer besmettingen, stress om een baan of zorgen over de gezondheid van een naaste.

Lees meer

Op zoek naar een blijvende verbinding

Met name dat verbinden van medewerkers is de laatste tijd relevanter dan ooit. Daarnaast is het de hoogste tijd dat ‘het balletje rondom goed werkgeverschap eens goed gaat rollen’, om Martin Meulenkamp van 2DAYSMOOD te citeren. Niet zonder reden dat HR-communicatie.nl zich (al enige jaren) buigt over de vraag: Hoe informeer, motiveer en verbind jij (toekomstige) medewerkers?

Lees meer

Beste werkgevers van Nederland? Liever een ‘Beter Leven’ keurmerk voor bedrijven

Streven jullie ook ieder jaar ernaar om in dé lijstjes te staan zodat talentvolle mensen bij jouw organisatie willen komen werken? Maar deze lijst, de beste werkgevers van Nederland, is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk als je denkt. Je kunt er namelijk veel beter voor gaan om elk jaar de beste werkgever van jouw medewerkers te zijn. Klinkt logisch, toch? Maar waar ligt het verschil? En hoe bereik je dat dan?

Lees meer

Werf& Live 2021 op 27 mei: claim jouw gratis ticket voor 12 mei [members only]

Op donderdag 27 mei organiseert Werf& de zesde editie van Werf& Live. Dit jaar met als thema break free.  Lees meer

12 tips voor hybride werken: zo wordt de toekomst van werk een succes

In onze blog van vorige week bespraken we het al: hoe gaat de toekomst van werk eruit zien? Hoe richten we onze organisaties op een duurzame manier in als we permanent (deels) vanuit huis gaan werken? In deze blog zoomen we hier verder op in. Als je eenmaal weet waar je staat met je organisatie en feedback hebt verzameld van medewerkers, hoe richt je dan dit beleid in? En waar moet je op letten? In deze blog delen wij graag onze tips voor hybride werken!
Lees meer

Boegbeeld Branding & Engagement: Raymond Godding

Voor het expertisegebied Branding & Engagement stellen wij graag ‘inspirator’ Raymond Godding voor als HR & Communicatie boegbeeld. Lees meer

Hybride werken? Zo ontwikkel je een toekomstbestendig beleid

Het afgelopen jaar hebben veel organisaties in stroomversnelling aanpassingen moeten maken voor hybride werken. Sinds het begin van de coronacrisis in maart 2020 zijn we massaal gaan thuiswerken. Maar ook nu er versoepelingen om de hoek staan, blijft de verwachting dat dit (groten)deels blijvend is. Veel medewerkers willen immers niet meer vijf dagen in de week naar kantoor, nu ze gewend zijn om thuis te werken. En om die balans tussen het thuis- en op kantoor, oftewel het hybride werken, goed te waarborgen, is het belangrijk om als HR-professional een lange termijn beleid te ontwikkelen. Lees meer

Boegbeeld Communicatie & Verandering: Mariken Kooi

Voor het HR-communicatie expertisegebied Communicatie & Verandering hebben wij een zeer kundig vakgenoot gevonden: Mariken Kooi. Lees meer

Vier lessen over verbinden en werken aan cultuur op afstand

‘Zonder ontmoeting geen (organisatie)cultuur’. Symbolen, gedrag, rituelen vormen samen de bedrijfscultuur. En deze tijd levert een herwaardering op van bedrijfscultuur. Vier lessen over verbinden op afstand.  Lees meer

Van kampvuur en nomaden naar het marshmallowbrein

Een blog over Deep Democracy: over leren samenwerken en vertrouwen op experts in deze turbulente tijd.  Lees meer

Esther Flipse en Rudie Martens: boegbeelden Arbeidsvoorwaarden & Pensioen

Met trots kunnen wij jullie vertellen dat het HR & Communicatie expertisegebied Arbeidsvoorwaarden en Pensioen vertegenwoordigd gaat worden door Esther Flipse van Merknemers en Rudie Martens.

Lees meer

Interview met Rudie Martens van Vallura: ‘Het kán: impactvolle en enthousiaste communicatie over pensioen’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Rudie Martens voor.  Met waardevol advies en duidelijke taal zorgt Rudie voor bewustwording over ieders financiële toekomst en doorbreekt hij de gedachte dat pensioen iets is voor later. 

Lees meer

Yellow paper: Survivalgids voor het ontwikkeljaar 2021

Double-OO riep dinsdag 19 januari uit tot Yellow Tuesday; de dag na Blue Monday. Na de meest depressieve dag is Yellow Tuesday de dag om weer vooruit te gaan. Een perfecte dag om het ontwikkeljaar 2021 af te trappen met optimisme en energie.

Lees meer

Interview met Mariken en Raymond van Double-OO: ‘Als je mensen er nú niet bij houdt, vallen ze uit of gaan ze weg’

Positief, gestructureerd en soms confronterend. Zo kun je het beste onze nieuwe kennispartner Double-OO beschrijven. Met hun aanpak ‘SUSTAINAMENTALS’ stellen Mariken Kooi en Raymond de Looze de toekomst van organisaties scherp. Gedegen gaan ze op zoek naar drijfveren gericht op de ontwikkeling van mensen. 

Lees meer

Jaargesprekken voeren in reflectieve stijl

Hé Rob Smits hier. Ik ben sinds vorig jaar aangesloten bij HR & Communicatie en werd door de redactie aangemoedigd iets te vertellen uit mijn dagelijkse praktijk. Mijn bedrijf heet ‘Bureau voor Durf‘ en graag neem ik je mee in een vraagstuk waarbij een organisatie toegroeide van een jaargesprek naar een reflectiegesprek. Lees meer

Jij kunt bijdragen aan de whitepaper ‘Stand van werven 2021’

De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie komt binnenkort met de whitepaper de ‘Stand van Werven 2021’. Jij kunt hieraan bijdragen door mee te doen aan het onderzoek.  Lees meer

Zo laat je werknemers succesvol bij- of omscholen

Nieuwe ontwikkelingen in uw branche of sector worden niet zomaar toegepast op de werkvloer. Werknemers moeten met nieuwe systemen of methodes leren werken en missen de meest recente kennis om hun functie goed uit te voeren. Bij- en omscholing van het personeel kan noodzakelijk zijn om als bedrijf mee te blijven draaien aan de top van de branche. Dus: hoe zorgt u ervoor dat uw personeel succesvol geschoold blijft? Lees meer

HRM-congres: De transformatie van arbeidsmarkt en overheid [gratis kaartje]

Op donderdag 1 april vindt het online congres plaats HRM in de Overheid. HRM in de Overheid is reeds 9 jaar succesvol als het jaarcongres vóór & dóór HR, lijn, directie/bestuur en gemeentesecretarissen werkzaam in de overheid. In één dag op de hoogte van de actuele transformatie van arbeidsmarkt en overheid. Lees meer

Opereren achter de schermen van de cao-onderhandeling

We nemen een duik in de complexe krachtenvelden in communicatie tijdens onze volgende kennissessie op vrijdag 16 april van 12:00 tot 13:30 uur. Vanaf onze online keukentafel gaan we in deze ideeënproeverij in gesprek met met Monique Hendriks en Marjan Jansen van Bex*communicatie. Lees meer

HR & Communicatie zoekt Boegbeelden

Jouw talenten en missie met trots laten zien en daarmee anderen inspireren. Als HR-communicatie Boegbeeld realiseer jij dit.  Lees meer

Lid! Marcha Ringsma: ‘Zet medewerkers in het hart van je organisatie’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Marcha Ringsma voor. Marcha is een communicatieprofessional pur sang. Ze ontwikkelde een aanpak waarmee ze (complexe) verandervraagstukken weet te vertalen naar het juiste gedrag. Door de inzet van communicatie en aandacht voor medewerkersbeleving werkt zij met veel plezier – en ook nog eens zeer doeltreffend – aan de realisatie van goed werkgeverschap in uiteenlopende organisaties. Lees meer

De toegevoegde waarde van vitaliteitsprogramma’s

Doordat heel veel mensen nu al bijna een jaar thuiswerken door corona is fysieke en mentale gezondheid steeds belangrijker geworden. Vitaliteit is een hot topic! Lees meer

Universiteit Utrecht en 2DAYSMOOD lanceren unieke meting van duurzame inzetbaarheid

Hoe kunnen organisaties continu zorgen voor waardig werk voor medewerkers, op elk niveau en elke leeftijd? Dat is de essentie van duurzaam werkgeverschap. En zeker na de impact van de coronacrisis, hebben werkgevers hier een grote opgave. Universiteit Utrecht en 2DAYSMOOD stimuleren daarom de verbetering van duurzaam werkgeverschap met een nieuw product.  Lees meer

Do’s and don’ts in de WhatsApp-groep op het werk

Zakelijke WhatsApp, de één is er helemaal klaar mee, de ander vind het een ideaal alternatief voor e-mail. Maar hoe komt het dat deze meningen zo zwaar uiteen lopen? Zijn er verschillen in gebruik en toepassing? Eind 2020 namen wij de proef op de som. We vroegen onze LinkedIn volgers hoe zij denken over de do’s and don’ts in groepsapps op het werk. Lees meer

Ga intern het gesprek aan over diversiteit en inclusiviteit

Met een online dialoog zorg je dat diversiteit en inclusiviteit 100% geborgd wordt. Met 0% concessie. Je kunt immers iedereen uitnodigen die je wil om mee te doen aan de dialoog: teams, afdelingen of de gehele organisatie. De anonimiteit zorgt ervoor dat uitsluitend méningen tellen, in plaats van iemands positie, rol, hobby, huidskleur of geslacht, of wat dan ook. Dwars door de afdeling of organisatie heen.  Lees meer

De waarde van een goede website

We doen tegenwoordig alles online en Googlen wat af, waarbij we allerlei websites bezoeken zonder ons daar heel bewust van te zijn. Wat maakt nou een goede website? Weet jij waar je op moet letten op het moment dat je een goede website wilt maken? 

Lees meer

Nieuwe websites van onze leden

Graag vestigen we je aandacht op de prachtige nieuwe websites die de afgelopen periode door een aantal van onze leden zijn opgeleverd. 

Lees meer

Ontdek vanaf je eigen eettafel wat gastvrijheid mogelijk maakt

Op donderdag 4 maart vindt de volgende HR & Communicatie intervisielunch plaats: een ideeënproeverij waarin we dit keer met elkaar in gesprek gaan over de inspiratie die gastvrijheid je kan bieden. Samen met Marjolijn Vlug nemen we een duik in de vraag wat dat voor jou betekent, persoonlijk en in je werk. Lees meer

Onze partner CKC Seminars bestaat 27,5 jaar!

Een mijlpaal om bij stil te staan. ‘In tijden dat we niet live naar congres kunnen, blijven we omdenken in kansen en mogelijkheden,’ vermeld CKC Seminars op haar website. Lees meer

Lid! Hélène van Oudheusden: ‘Iedere werknemer heeft zijn unieke gift voor de organisatie’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Hélène van Oudheusden voor. Hélène is organisatiepsycholoog met een eigen praktijk, auteur van het boek ‘Maak een Krachtplek van je Werk’. Dagelijks loodst ze werknemers door het woud van veranderende arbeidsomstandigheden. 

Lees meer

Zo ondersteunen organisaties thuiswerkende ouders

Sinds april 2020 zit er elke week een leuk bericht van een nieuwe organisatie in mijn inbox. ‘Wij willen onze medewerkers ondersteunen om thuis alle ballen hoog te houden in lockdown. Kun je ons helpen?’ Dat is een kolfje naar mijn hand. Als onderwijs- en personal coach gaat mijn hart uit naar harmonie in huis. Zeker in tijden van lockdown met avondklok. Van grote verzekeringsmaatschappijen tot advocatenkantoor en scholen, ik hoor dat alle medewerkers tegen hetzelfde aanlopen. ‘Hoe houd ik mijn stuiterende 4-jarige de hele dag bezig én kan ik tijd maken om te werken? Wat doe ik als mijn puber overdag geen frisse neus wil halen buiten?’ Lees meer

Inspiratielunch ideeënproeverij ‘Vitaliteit op de werkplek (in Corona tijd)’

Om 12.00 uur was het zover: mijn eerste online inspiratielunch met geïnteresseerden en leden van HR & Communicatie. De deelnemers werkten in verschillende sectoren: zorg, onderwijs, non profit en bedrijfsleven. Lees meer

Waarom jij in 2021 stappen moet zetten in Employer Branding

Employer branding is een term die je vast vaak voorbij ziet komen. Maar wat is dit nou precies, waarom is het belangrijk en hoe kun je dit inzetten in je wervingsstrategie? In deze blog vertellen we je het!

Lees meer

Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2020

Deze vijf blogs met de meeste views in 2020 reflecteren het coronajaar. Blogs over institutioneel racisme en employer branding tijdens een crisis. Blogs over hoe je plezier in je werk vast kunt houden, hoe je hybride werken goed kunt vormgeven tot aan het reboarden van je medewerkers na corona.  Het is een indrukwekkende top 5 met best gelezen HR-Communicatie blogs geworden. Dit kennisplatform kan niet bestaan zonder interessante verhalen: alle bloggers bedankt voor jullie bijdragen!  Lees meer

Zo monitor je werk & mantelzorg voor je medewerkers

Eve van Dijk, beter bekend als Mevrouw van Dijk, is mantelzorgcoach. Eve adviseert mensen die werk en mantelzorg combineren. Veel HR-adviseurs werken al samen met loopbaan- en burn-outcoaches. De mantelzorg-coach is relatief nieuw in het coachingsaanbod waarmee we onze drukbezette medewerkers kunnen helpen. We vragen Eve naar haar ervaringen van het afgelopen jaar. Lees meer

Hoe blijven we tijdens het thuiswerken fit?

Januari is de maand om die extra kilo’s, je fitheid en conditie eens onder de loep te nemen. En mocht je in januari een fitnessabonnement bij de sportschool bij jou in de buurt willen afsluiten, dan zul je nog even moeten wachten… Gelukkig heeft Gladys Nurmohamed hier een alternatief voor bedacht wat zij in de eerste Ideeënproeverij van 2021 gaat toelichten. Lees meer

Story coaching voor professionals, teams en leidinggevenden

Bij de begrippen ‘visie, merk en reputatie’ denk je in eerste instantie aan zaken die samenhangen met beleid en strategie van organisaties. Maar in de huidige tijdgeest zie je een toenemende noodzaak om ook als professional en leidinggevende je persoonlijke identiteit en visie te definiëren. Om je identiteit structureel in lijn te brengen met je beloften, je acties en de beleving die je oproept. Om je persoonlijke verhaal te vinden, vormen en delen. Lees meer

Interne Communicatiekalender 2021

Inhaakkalenders zijn er in vele soorten en maten, maar interne communicatieprofessionals moesten het tot nu toe zonder stellen. Tot nu. Narrowcastingleverancier MediaMyne en Interne Communicatie appontwikkelaar Incrowd lanceren de allereerste Interne Communicatiekalender boordevol themaweken en – dagen om de interne communicatiekanalen in 2021 goed gevuld te houden.

Lees meer

Replay op YouTube: de beste online employee experience

Nu te zien op ons nieuwe YouTube-kanaal: de replay van het online event van HR & Communicatie over hoe je de beste digitale ervaringen voor je medewerkers creëert. Interessante inzichten en tips van onze kennispartners Bex*communicatie en 2DAYSMOOD. Communitylid Jasper Henkelman presenteerde de uitkomsten van laatste online dialoog over het digitaliseren van de Employee Journey met de tool CircleLytics.

Lees meer

Nieuwjaarsdialoog: wat wens jij ons toe in 2021?

Onze kennispartner CircleLytics biedt ons gratis een Nieuwjaarsdialoog aan! Lees meer

11 HR Trends om rekening mee te houden in 2021

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute is ongekend populair. De afgelopen jaren publiceert hij aan het einde van het jaar zijn visie op de HR-trends. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2021, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!

Lees meer

Werkstress data rapport: energiebronnen en stressoren tijdens coronacrisis

De veranderingen in onze leefwereld gaan sneller dan ooit. Dat was natuurlijk al een tijdje zo, maar sinds de uitbraak van het coronavirus schipperen mensen en organisaties continu tussen een toestand van onzekerheid-zekerheid, proactiviteit-waakzaamheid, verantwoordelijkheid-vrijheid en eenzaamheid-verbinding. Om die wisselingen het hoofd te bieden putten we uit fysieke en mentale energiebronnen. Maar kunnen we onze energie snel genoeg aanvullen voordat de reserves opraken? En welke invloed heeft dit op ons werk en welzijn? Lees meer

De employee journey moet verder worden gedigitaliseerd

Dat vindt 87% van de deelnemers aan de online dialoog die HR & Communicatie binnen (en buiten) haar community uitzette. Is dit een verrassende uitkomst? Nee, zeker niet. In het nieuwsbericht waarin we HR- en communicatieprofessionals vroegen zich uit te spreken over de (digitale) toekomst van de employee journey stond eigenlijk al de verwachting dat met de toenemende digitalisering ook de employee journey verder moe(s)t digitaliseren. Lees meer

Goed de winter door met blijvende online verbondenheid

Het thuiswerken gaat nog wel even duren, merken we aan de ontwikkelingen om ons heen. Vanwege de coronacijfers, maar zeker ook omdat tot wel 80% van de medewerkers er het liefst voor kiest om blijvend hybride te blijven werken: deels op kantoor en deels op een externe (thuis)werkplek. De vraag hoe je de club bij elkaar houdt als je allemaal online werkt en niet dagelijks samen op kantoor zit, wordt nog belangrijker nu we zien dat het voor de lange termijn is.

Lees meer

Dit helpt niet bij werkstress tijdens thuiswerken

Wéér een dag werken vanuit huis zonder spontane interactie met collega’s, wéér de laptop openklappen aan de inspiratieloze oncomfortabele keukentafel, wéér dat energievretende video-vergaderen of bellen met collega’s… Lees meer

19 november om 16 uur: Zoom-kennissessie over de beste online employee experience

Speciaal voor (nieuwe) leden, kennispartners en iedereen die hen en onze community graag leert kennen hebben wij een interessant en interactief programma samengesteld. Het wordt een

Online event over hoe je de beste digitale ervaringen voor je medewerkers creëert

Alle interessante inzichten en tips van onze kennispartners maar ook de uitkomst van laatste online dialoog zullen wij met je delen!
Lees meer

Verbinden ‘beyond’ de virtuele koffie – hoe doe je dat?

Hoe beïnvloedt de tijd waarin we nu leven en werken de relatie tussen werkgevers en werknemers? Welke positieve en negatieve effecten hebben de intelligente lockdown met het vele thuiswerken als gevolg, voor goed werkgeverschap en de employee experience?  Lees meer

Wordt de employee journey van de toekomst digitaal?

Dat we ooit weer teruggaan naar vijf dagen per week op kantoor lijkt onwaarschijnlijk. Flexibel werken was al gebruikelijk en nu het thuiswerken het voor velen het (tijdelijke) nieuwe normaal is geworden, neemt de digitalisering alleen maar verder toe. Thuiswerken zal voor veel mensen voor tenminste een deel van de week de realiteit zijn. Met digitaal werken als logisch gevolg. Lees meer

Thema ideeënproeverij: retentie en re-boarding (in coronatijd)

Tijdens de ideeënproeverij van 30 oktober gaan wij in gesprek over ‘Retentie en re-boarding (in coronatijd)’. Alle HR en/of communicatieprofessionals kunnen aanschuiven aan onze ‘online keukentafel’ voor onze intervisielunch.  Lees meer

Handreiking communicatie bij organisatorische wijzigingen

Door de coronacrisis zijn veel organisaties gedwongen organisatiewijzigingen door te voeren of zichzelf opnieuw uit te vinden. Hoe richt je het communicatieproces daarvoor in? Wat is het verhaal en welke context? Houden klanten vertrouwen in de organisatie? En hoe ziet onze positie op de arbeidsmarkt er na de veranderingen uit? Lees meer

Lid! Rob Smits: ‘Durven staat voor verandering’

Graag stellen we aan jullie ons nieuwe lid Rob Smits voor. Rob maakt durven makkelijker. Dat doet hij bij verandervraagstukken en het maken van stappen waar een goede dosis durf voor nodig is. Vanuit zijn achtergrond in het werkveld en bij een HR-opleiding merkte hij dat HR niet zonder communicatie kan.

Lees meer

Modern mobiliteitsbeleid voor winnaars

Thuiswerken, is een thema dat bijna dagelijks voorbij komt. Niet alleen aan de directietafel en op de afdeling HR, maar ook daar waar het woord zijn bestaansrecht aan ontleent: thuis. Sinds de uitbraak van COVID-19 en alle maatregelen die daar uit voort vloeiden transformeerde dit fenomeen zich voor velen van taboe naar vanzelfsprekendheid. Ineens werd duidelijk dat de productiviteit omhoog ging, dat het ziekteverzuim minder werd en dat het bijdroeg aan zaken als motivatie, vertrouwen en kostenreductie. En er was meer. Geen files, geen overbelast openbaar vervoer, CO2 reductie en een positief werkgeversimago. Het mag duidelijk zijn, thuiswerken is niet meer weg te denken en is een integraal onderdeel geworden van ‘het nieuwe normaal’. Een recent uitgevoerd onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid bevestigt dat nog eens. Tussen de 55 en 70% van de thuiswerkers heeft positieve ervaringen met thuiswerken. Ongeveer 40-60% van hen verwacht vaker te blijven thuiswerken als de crisis voorbij is. Lees meer

Dit zijn de tien principes om het beste uit je mensen te halen

Recensie geschreven door Gladys Nurmohamed van het onlangs verschenen boek ‘De vloer op’, door Ward Grootens en Dennis Siliacus Lees meer

AMC kent veel specialismen, de verbinding ertussen is ook een vak

In aflevering 31 van ‘Hier is AMC’ kom ik zelf aan het woord. Dat zit zo. Ik was te gast in de Werkimago-podcast van Kim Werensteijn, en dat werd een erg leuk gesprek over arbeidsmarktcommunicatie. Dat past zo in mijn eigen podcastserie. Lees meer

Investeren in ‘leren en ontwikkelen’ is SLIM om deze 3 redenen

Wat hebben ‘leren en ontwikkelen’, medewerkersbetrokkenheid en bedrijfssucces met elkaar te maken? Daar heeft Gallup een antwoord op.
Het instituut heeft honderden organisaties bestudeerd en vele van hen zijn aanzienlijk succesvoller geworden, mede dankzij een verhoging in medewerkersbetrokkenheid. Bij sommigen steeg betrokkenheid zelfs van minder dan 20% naar meer dan 70%! Lees meer

De rol van HR in tijden van verandering

Niet het reisdoel, maar het vertrekpunt bepaalt de reis. Ligt de eindbestemming om de hoek of moet er een bus, trein of zelfs vliegtuig aan te pas komen? Als we een organisatieontwikkeling aangaan, ligt de focus vaak op het einddoel. Daarmee wordt regelmatig vergeten dat de ene medewerker vanuit zijn kennis en ervaring met meer gemak naar het einddoel beweegt (of al dichterbij is), dan de ander. Daarom is het zo belangrijk om niet alleen het einddoel, maar ook het vertrekpunt in kaart te brengen.

De afgelopen 9 jaar heeft Marc Oonk mogen onderzoeken en bouwen aan het model DNA van Ontwikkeling. Hierin onderscheid hij 12 fases die iedereen tegenkomt bij veranderingen. Opvallend eenvoudig waren deze fases te plotten op de coronacrisis. Eigenlijk gaat het helemaal niet om de coronacrisis en al wat dit met zich meebrengt. Maar hoe zet je een verandering om in een ontwikkeling? Daarover geeft Marck Oonk een inspiratiesessie tijdens het jaarcongres HRM in de Zorg. Marc Oonk neemt jullie mee in de eerste 4 cruciale fases. Wat is kenmerkend aan deze fases, welke belemmeringen kun je verwachten en welke hulpbronnen kun je aanboren om naar een volgende fase te komen? Daarbij zal hij gebruik maken van de metafoor van een reis en de rollen van de reisleider en de reiziger. Hij vooronderstelt dat jij je herkent in 1 of beide rollen. Laat je inspireren!

Jaarcongres HRM in de Zorg – 22 september

Het Jaarcongres HRM in de Zorg is al 14 jaar hét congres voor & door HR-, bestuur/directie- en lijnmanagers werkzaam in de zorg en welzijn. U bent in één dag op de hoogte van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt, HR-beleid, de toekomst van HRM in de zorg en wat dit betekent voor u. Waar kunt u van elkaar leren en samenwerken? Ga tijdens HRM in de Zorg mee in de zoektocht naar meer samen sturing en klantgerichtheid. Zorg dat uw zorgorganisatie klaar is voor de arbeidsmarkt van vandaag!

Centrale thema: HR stuurt op DNA in de Zorg

Vakmanschap – Vernieuwing – Verbinding

De huidige crisis en transformatie van de zorg brengt vele onzekerheden met zich mee en vragen om een wendbare, aantrekkelijke arbeidsorganisatie. Juist nu zien we regionale samenwerking en verbinding en kansen rond de inzet van digitalisering, de ontschotting tussen afdeling en nieuwe samenwerkingsvormen, alsook de flexibele inzet van mensen.
Het DNA in de zorg is duidelijker zichtbaar dan ooit! Hoe kan HR sturing geven aan mensgericht organiseren en wat vraagt dat op bestuursniveau? Welke HR thema’s staan op de agenda en welke invloed heeft Corona op de organisatie en het strategische personeelsbeleid- en planning? Hoe geven we samen richting en bepaal je koers in de huidige transformatie in de zorg? Welk gedrag en welke overtuiging is nodig om de gewenste beweging te creëren? Welke HR thema’s gaan uw agenda bepalen?

Korting & cadeautje

Kom luisteren naar inspirerende visies, praktijkcases en bezoek workshops, interactieve sessies en de informatiemarkt. En wil jij als communitylid in aanmerking komen voor het gratis kaartje: mail de redactie van HR & Communicatie!

Communityleden van HR & Communicatie krijgen €50 korting op de toegangsprijs! Elke tweede van dezelfde organisatie (non-profit) krijgt ook nog eens 50% korting. Gebruik de code: HRCKRT5

Inschrijven via www.hrmindezorg.nl

Inge Beckers wil HR & Communicatie anders organiseren

Vorige week heeft Inge Beckers alle kennispartners en communityleden aangeschreven om samen op zoek te gaan naar ideeën om HR & Communicatie anders te organiseren. Haar doel: de community zelf sterker in de ‘driver seat’ zetten.

Om persoonlijke redenen heeft ze de wens om een stapje terug te doen. Met een klein team stuurt Inge Beckers al 11 jaar het kennisplatform en community aan vanuit de combinatierol van zowel voorzitter als hoofdredacteur. Om de overgang naar een nieuwe setting in goede banen te leiden blijft ze actief in de rol van voorzitter maar Inge gaat aftreden als hoofdredacteur per 1 januari 2021.

Inge Beckers: ‘Een stapje terugdoen in iets waar je passie ligt is niet makkelijk. Gelukkig zijn er veel mensen die HR & Communicatie een warm hart toedragen. We nemen de komende maanden de tijd om alle betrokkenen uit te nodigen en na te denken over de toekomst van HR & Communicatie. Hier worden we uiteindelijk alleen maar beter van!’

Op 15 september komt de community voor de eerste keer (online) bijeen om toekomstplannen te maken voor HR & Communicatie.

Employer branding power hour met James Ellis

In aflevering 30 van ‘Hier is AMC’ heb ik James Ellis te gast. En daar ben ik erg blij mee, want ik vind hem een van de meest interessante sprekers over employer branding van dit moment. Strategisch gezien brengt hij het erg helder, en hij koppelt het aan de dagelijkse praktijk. Met lekker veel humor. Hij is Chicago-based en host van de podcast ‘The Talent Cast’, met inmiddels al meer dan 175 afleveringen. Maar hij doet veel meer. Verstuurt o.a. iedere week een erg goede nieuwsbrief over employer branding. Ik heb in mijn podcasts al regelmatig naar hem verwezen. Dus ik vond het erg mooi om hem nu in levende (digitale) lijve te spreken. Zo veel mogelijk mensen in het Nederlandse en Belgische vakgebied moeten van hem gaan horen.

Lees meer

Hybride werken: zo vind je de balans tussen op kantoor en thuiswerken

Zijn je medewerkers het thuiswerken helemaal zat óf vinden ze het wel prima zo die flexibiliteit? Nu de lockdown maatregelen stapsgewijs versoepelen bepalen organisaties hun aanpak voor de post-corona manier van werken. De tevredenheid over de thuiswerkbeleving kent grote verschillen, ook binnen organisaties. Daarom wint de ‘hybride’ werkcultuur aan terrein voor alle niet-vitale beroepen: een balans tussen op kantoor en op afstand werken.

Lees meer

HR kan missers voorkomen met employee experience design

Een geweldige medewerkersbeleving is geen toevalstreffer en komt niet vanzelf, die moet je ontwerpen! Employee experience design is een nieuwe vaardigheid voor HR waarmee je de medewerkersbeleving naar een hoger plan tilt. In dit artikel van Heleen Mes lees je hoe HR de meest gemaakte ontwerpmissers kan voorkomen.

Lees meer

In vacatureteksten komt alle AMC samen

In aflevering 29 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ is het dan eindelijk zover, we gaan het over vacatureteksten hebben. En met wie kan je dat beter doen dan met Nicol Tadema van Voor Tekst? We hebben eerst de breedte van vacatureteksten besproken. Want als je over vacatureteksten praat, gaat het eigenlijk over arbeidsmarktcommunicatie in de volle breedte. En we hebben elkaar uitgedaagd om ieder 3 concrete tips te geven voor het maken van vacatureteksten. Een lekkere mix dus tussen breedte en concreet. Bekijk hier het hele gesprek. De links naar de audioversie staan onderaan dit artikel.

Lees meer

We spreken ons niet uit over (institutioneel) racisme

Niet eerder ontvingen we zo weinig deelnemers aan een online dialoog die HR & Communicatie binnen (en deze keer ook buiten) haar community uitzette. Via het nieuwsbericht ‘Nog steeds nemen we liever Mark dan Mohammed in dienst’ riepen we HR- en communicatieprofessionals op zich uit te spreken hoe er binnen de eigen organisatie (institutioneel) racisme wordt voorkomen. Lees meer

Werkgeluk voor en tijdens corona: cijfers uit de (thuis)werkomgeving!

Organisaties staan aan het begin van een grote uitdaging. De afgelopen maanden hebben zij ervaren hoe hun medewerkers en managers omgaan met een crisis. De focus was overleven. Maar de volgende fase breekt aan: de organisatiecultuur herontwerpen en groeien. Of worden we toch nog opgeschrikt door een tweede coronagolf? In elk van die scenario’s speelt de data-gedreven en mensgerichte werkgever een hoofdrol. Want die zal in staat zijn iedere medewerker een gezonde en motiverende (thuis)werksfeer te bieden die nodig is om weer te floreren. Lees meer

Whitepaper: Van Ego naar Eco in Organisaties

De wereld van werk is aan verandering onderhevig en de dynamiek in arbeidsrelaties is groot, zeker na de recente uitbraak van het coronavirus. De disruptieve gevolgen maken dat het normale niet meer gewoon is. Organisaties moeten wendbaar zijn om te overleven en nieuwe wegen ontdekken om relevant te blijven. Lees meer

Werkgeluk Data Rapport

HR managers en leidinggevenden staan aan het begin van een grote uitdaging. De afgelopen tijd hebben zij ervaren hoe hun organisatie omgaat met een globale crisis. Het is nu tijd om te leren van het verleden en te kijken naar de toekomst, en daarin speelt de data-gedreven, mensgerichte professional een hoofdrol. Lees meer

4×4 tips voor goede gesprekken over slecht nieuws

Nu er veel verschuift naar een nieuw normaal, moeten mogelijk ook de taken, rollen en bijbehorende bemensing in je organisatie veranderen. Voor de één een kans, voor de ander een pittige verandering, en voor sommigen slecht nieuws: we moeten afscheid van je nemen. Dan is het bij uitstek goede HR-communicatie die het best mogelijke maakt van een moeilijke situatie. Lees meer

8 tips om de reboarding na corona zo effectief mogelijk te communiceren

We leven in een bijzondere tijd waarin veel dingen anders verlopen dan gewoonlijk. En voorlopig blijven er ook veel dingen nog wel anders dan voorheen. De werkvloer blijft nog wel even ingericht volgens de social distancing regels. Op dit moment werkt iedereen waar het kan nog steeds zoveel mogelijk thuis, maar het aantal mensen dat terugkeert naar de werkvloer neemt langzamerhand toe. En daarom is het tijd om na te gaan denken over de communicatie over de reboarding na corona. Lees meer

5 adviezen om racisme op het werk te ontmantelen

Het is een uitdaging voor mij om dit artikel te schrijven in deze buitengewone tijden, maar ik heb een verantwoordelijkheid tegenover mijn 6-jarige dubbelbloed zoon om aanbevelingen te delen met anderen over hoe racisme op de werkvloer kan worden aangepakt. Onlangs heb ik onderstaande post gedeeld om een van de uitdagingen te laten zien waar ik als zwarte moeder tegen aan loop. Ik ben aangenaam verrast en dankbaar dat zoveel mensen hun steun hebben laten zien voor hoe ik me in deze tijd voel. Lees meer

Nog steeds nemen we liever Mark dan Mohammed in dienst

De afgelopen weken is er veel aandacht voor de movement Black Lives Matter. Sinds deze week gaat er ook een petitie rond (een burgerinitiatief) waarin gepleit wordt voor het tegengaan van racisme en discriminatie op jonge leeftijd. Wereldwijd protesteren verschillende mensen samen tegen racisme. Ook in Nederland hebben we te maken met institutioneel racisme. Denk aan discriminatie op de werkvloer en de arbeidsmarkt. Hoe reageren organisaties?  Lees meer

Een nieuwe manier van werken

Een ‘nieuw normaal’ is Nederland op haar best. Want ja; we gaan nieuwe werkwijzen bedenken, maar willen dit het liefst wel standaardiseren. Hoe doe je dat als organisatie wanneer je te maken hebt met medewerkers van verschillende generaties. En met verschillende achtergronden, wensen en behoeften? Dan heb je niet te maken met ‘een nieuw normaal’, maar met a new way of working. Lees meer

Waarom iedere werkgever een eigen Tommie zou moeten hebben

Voor mij is de basis van alle employer branding en arbeidsmarktcommunicatie dat er mensen enthousiast vertellen over hun werk. Natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken, maar als die enthousiaste mensen ontbreken, of niet echt voelen, klopt het uiteindelijk niet. Daarover praat ik in aflevering 27 van de podcast “Hier is AMC” met Tommie Niessen, beter bekend als Tommie in de Zorg. Mijn favoriete voorbeeld van zo’n ambassadeur. Hij deelt al jaren verhalen over zijn werk in de zorg. Lees meer

De waarde van Waarden

Als interim communicatieprofessional kom ik bij veel organisaties. Ik ben een groot fan van waarden als basis voor communicatie en dus vraag ik ook altijd naar de waarden van de organisatie. Soms krijg ik meteen antwoord, maar nog vaker is dat pas na lang nadenken de organisatiewaarden genoemd worden. En dan betekent ook meestal dat de waarden ‘leeg’ zijn. Ze worden niet actief gebruikt om richting en inhoud te geven aan het handelen van de organisatie en de mensen die er werken. En dat is juist waar ze zo goed voor ingezet kunnen worden: dat geeft waarde aan waarden. Lees meer

Zo houd je arbeidsmarktcommunicatie in tijden van corona op de kaart

Arbeidsmarktcommunicatie is meer dan alleen vacatures invullen, het omvat ook employer branding en employee relationship management. Hoe zet je arbeidsmarktcommunicatie in, in tijden van corona?  Lees meer

Veilig werken op kantoor volgens de richtlijnen van het RIVM

De komende weken gaan veel kantoren in Nederland weer gedeeltelijk open. Voor veilig werken is het belangrijk dat de richtlijnen van het RIVM worden toegepast op gebruik van bijvoorbeeld vergaderruimtes, toiletten, koffieautomaten, liften, gangen en recepties. Hoe zorgen we ervoor dat deze richtlijnen bij iedereen bekend zijn en dat iedereen zich er aan houdt? Twee Utrechtse bureaus ontwierpen samen een instructieposter. Lees meer

5 lessen van medewerkers voor het Nieuwe Normaal

Premier Rutte deelde gisteren een stappenplan voor de 1,5 meter-samenleving. In deze crisistijd moeten we met 50% kennis toch 100% van de beslissingen nemen, want er is perspectief nodig! Ook leiders in bedrijven hebben hier mee te maken. Thuiswerken als norm, of weer voorzichtig opstarten in deze onvoorspelbare tijd? Hoe gaan zij het nieuwe normaal voor medewerkers met succes vormgeven? Twee deskundigen delen advies voor een mensgerichte en data-gedreven aanpak.

Lees meer

Bijzondere dagen in mei om te vieren in je interne communicatie

Het is alweer mei en dat betekent een drukke maand met veel bijzondere dagen. Er zijn natuurlijk bekende feestdagen zoals Bevrijdingsdag en Hemelvaartsdag, maar wist je ook dat in mei de Dag van het Werkplezier valt? Deze feestdagen in mei zijn een mooie gelegenheid om bij stil te staan in je interne communicatie.

Lees meer

Een sterk werkgeversmerk maakt het verschil

De huidige situatie zet de arbeidsmarkt op zijn kop, des te belangrijker is de rol van employer branding.

Je moet nog steeds in beeld komen bij de schaarse doelgroepen en de band met je huidige medewerkers is cruciaal, zeker nu ze thuiswerken. Dat doe je allemaal vanuit je employer brand.

Lees meer

Geslaagd samenwerken heeft verantwoordelijkheid, begrip en erkenning nodig

Begin maart schreef ik dat 2020 hét jaar wordt dat bedrijven en organisaties het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers als topprioriteit zullen gaan zien. En dat een nauwe samenwerking tussen de afdelingen HR & Communicatie hierbij cruciaal is. We wisten toen niet in welke situatie we vandaag zouden verkeren. Goede HR-communicatie inrichten krijgt meer betekenis dan ooit in coronatijd. Lees meer

De vier fasen van de corona crisis en de rol van communicatie

Onze kennispartner Bex* Communicatie heeft recent de vier fasen van de coronacrisis gedefinieerd met bijbehorende vragen voor bestuurders en de rol van communicatie in iedere fase.

Lees meer

9 Tips Om Zoom & Digitale Oogvermoeidheid Tegen Te Gaan

Op dit moment wordt gemeld dat ongeveer 2,6 miljard mensen, een derde van de wereldbevolking, op een of andere manier zich houdt aan de Corona “ophokplicht” oftewel social distancing. Quarantaine is ’s werelds grootste en psychologische experiment, waarvan een aantal uitkomsten onbekend zijn. Gaan we allemaal een prijs betalen voor social distancing in de vorm van gezondheidsproblemen als we ons er niet van bewust zijn?

Lees meer

Data-gedreven bedrijven zien werktevredenheid dalen tijdens Coronacrisis

In tijden van Corona wil iedere leider graag een antwoord op deze vragen: Hoe houd ik mijn teams vitaal, productief en betrokken? Hoe doen andere bedrijven dit nu? Hoe maak ik mijn organisatie veerkrachtig om sterker uit deze crisis te komen? Lees meer

Goed werkgeverschap in pittige tijden

Wanneer veel anders gaat dan we gewend zijn – en nu het soms best ingewikkeld wordt – laat je als organisatie zien wat je écht belangrijk vindt. Leg prioriteit als werkgever en laat je identiteit zien. Dit blog verzamelt verhalen van organisaties die juist nu keuzes durven te maken. We belichten organisaties die iets positiefs doen op een cruciaal moment en dus gewaardeerd én onthouden worden.  Lees meer

Lid! Nicole Toebast: ‘Ik stimuleer bewustwording in organisaties over hoe essentieel gedrag is bij de opbouw van je merk’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Nicole Toebast voor. Nicole werkt als business partner communication & strategy bij MTA bv. Zij is gefascineerd door identiteitsvraagstukken en het verankeren van communicatie in organisaties. Sinds zij de opleiding ‘de coachende communicatieadviseur’ ontwikkeld en begeleid heeft met een collega, koppelt zij het communicatie- en coachvak aan elkaar.
Lees meer

HR & Communicatie deelt pluimen uit voor Goed Werkgeverschap via YouTube!

Op 2 april stond onze Ideeënproeverij gepland. Wij hebben deze intervisiesessie digitaal ingericht, ieder met zijn eigen heerlijke lunch, aan eigen keukentafel. Veiligheid voorop. Tijdens de ideeënproeverij deelden onze communityleden mooie verhalen over Goed Werkgeverschap in Coronatijd. Lees meer

Tips voor leiderschap in de huidige thuiswerk situatie

Thuiswerken lijkt fijn en dat is het ook, alleen als je ineens gedwongen wordt dan vergt het aandacht om deze verandering goed te laten landen. Houd hier samen rekening mee. Richt je op het resultaat van je medewerker niet op het gedrag. Het is belangrijk dat we vanuit vertrouwen werken. Als resultaten behaald worden in 3 x 2.5 uur werken of werken met harde muziek erbij, kinderen op tafel of wat dan ook. Lees meer

4.000 vacatures, veel meer dan treinen. Mooie tips voor Instagram

In aflevering 26 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ ben ik weer te gast in een mooie wervingskeuken. Ik zit aan tafel bij Daphne van der Sprong, manager recruitment marketing bij NS. We spreken over de verschillende doelgroepen die ze met hun team werven, over het maken van content op de werkenbij-site en we staan wat uitgebreider stil bij de mogelijkheden van een werkenbij-account op Instagram. Lees meer

Deze factoren zijn nú bepalend voor een Gezonde Werksfeer op afstand (gratis Crisis Monitor!)

2DAYSMOOD en Empatix gaan teams en organisaties in deze tijd van onzekerheid en thuiswerken kosteloos helpen met een op wetenschap gebaseerde online Crisis Monitor Lees meer

Podcasting voor thuiswerkers

Gebruik audio om jouw talenten te informeren en om verbinding te maken!

Door corona wordt werken op afstand snel de nieuwe norm. Veel organisaties maken zich zorgen over een flinke daling van de betrokkenheid en verbondenheid van hun medewerkers.  Lees meer

Kennisportal Vacatureteksten helpt je 24/7

In een wereld van recruitmentsites, employer branding, sourcing en recruitmentbots lijkt het alsof vacatureteksten niet meer belangrijk zijn. Vacatureteksten zijn echter nog steeds het meest gebruikte middel binnen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. En vacatureteksten zijn daarnaast ook belangrijk om een doelgroep te bereiken en te activeren om te solliciteren. Lees meer

Het Coronavirus: communicatieadviezen en tips

Iedereen heeft inmiddels te maken met de gevolgen van het Coronavirus. We weten niet wat ons nog te wachten staat en hoe lang het gaat duren. Bex*communicatie heeft praktische adviezen en tips voor ons uitgeschreven. 

Lees meer

COR Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban

De Centrale Ondernemingsraad van de Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban via de online dialoogtool van CircleLytics. Een praktijkverhaal van Nederlandse bodem. 

Lees meer

Whitepaper: Kickstart een Bedrijfscultuur van Betrokkenheid en Topprestaties

2DAYSMOOD schreef dit praktische stappenplan om aan de slag te gaan met je cultuur. In deze whitepaper vind je een handleiding om een datagedreven pilot op te zetten voor jouw werkparadijs.  Lees meer

Interview met Esther Flipse van Merknemers: ‘Beloningsbeleid moderniseren. Er kan meer dan je denkt!’

Merknemers is een adviesbureau op het gebied van het moderniseren van het beloningsbeleid. Esther Flipse is senior beloningsspecialist en oprichter van Merknemers. Haar focus ligt op drie pijlers: salaris, beoordelen & belonen en secundaire arbeidsvoorwaarden. Merknemers helpt haar klanten het beloningsbeleid te moderniseren en zo af te stemmen op de behoefte van de organisatie. Ze zorgt ervoor dat de beloning een bijdrage levert aan het realiseren van de bedrijfsstrategie en tegelijkertijd beter wordt ingespeeld op de individuele en veranderende behoeften van de medewerkers. Lees meer

HR & Communicatie Community start dialoog over samenwerken

Voor bedrijven en organisaties wordt 2020 een jaar waarbij het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers één van de grootste prioriteiten is. Een nauwe samenwerking tussen de afdelingen HR & Communicatie is hierbij cruciaal.

Lees meer

Wat goed gaat, nóg beter doen – Beter werven in de zorg

De kunst van beter werven in de zorg is niet alleen focussen op wat niet goed gaat, maar juist te kijken naar wat wel goed gaat en dit verder te verbeteren. Je gaat dan als zorgorganisatie veel meer vanuit je kracht werven en hebt op korte termijn sneller resultaat! Dit is de manier waarop zorgorganisaties hun werving kunnen verbeteren.  Lees meer

Lid! Marjolijne Gyurik: ‘Adviseren vanuit driehoek Mens & Organisatie, Proces en Arbeidsmarkt’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Marjolijne Gyurik voor. Marjolijne werkt het grootste deel van de week voor onderwijsklanten van Visma | Raet. Daarnaast is ze adviseur en coach voor vraagstukken als Employer Branding, Proces inrichting en/ of -optimalisatie, Talentmanagement en Workforce management.

Lees meer

‘Er is een nieuw HR-tijdperk aangebroken’

Dit zegt Wellbeing & HR expert Ann De Bisschop. Nog nooit stond Human Capital zo hoog op de agenda als vandaag. Ann werkte meer dan 25 jaar in de media en bekleedde verschillende directiefuncties. Met de ervaring en knowhow én de kennis uit de gesprekken met de experts uit haar boek, beseft ze als geen ander dat het werkklimaat en werkritme in veel bedrijven een hoge tol eisen. Ann opent met haar lezing ‘Een nieuw HR-tijdperk: futureproof met veerkrachtige collega’s!’ op 16 april in Bussum als eerste keynote het Jaarcongres HRM in de Overheid.  Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie: Aandacht voor alles wat je doet. De kracht komt uit de breedte.

Aflevering 25 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ is een bijzondere. Anders dan anders. Want het is de 25e, dat wilde ik een beetje vieren. Daarom heb ik mijn eerste 3 gasten ooit, uit aflevering 1, 2 en 3, opnieuw voor de microfoon gevraagd. Mitchell van Koert van Achmea, Hans Kroonen van Steam en Ronald van Driel van Recruitment Accelerator.

Lees meer

Hoe storytelling het Employer Brand van Waterschap Rivierenland versterkt in 2020

Hoe zorg je dat de identiteit en persoonlijkheid van jouw organisatie goed voor het voetlicht komt bij je doelgroep in de arbeidsmarkt? Employer Branding met behulp van storytelling biedt hier uitkomst. Wat kunnen we leren van de praktijkcase van Waterschap Rivierenland? 

Lees meer

Gemeente Alphen aan den Rijn: ‘Een 8 als werkgever is onze KPI’

Hoe gemeente Alphen aan den Rijn werkgeluk vergroot op basis van data

Steeds meer innovatieve organisaties hebben het door, werkgeluk is winst! Voor de medewerker, manager én directie. Maar werkgeluk is een resultante van een positieve en productieve werkomgeving. HR-professionals zijn dan ook druk bezig met de vraag: Hoe kun je die duurzaam en effectief vormgeven? Lees meer

Werkplezier

Werk kan een bron van plezier zijn. Maar werk kan er ook voor zorgen dat iemand wakker ligt of alle energie verliest. Prettig is dat vrijwel iedereen vanuit eigen ervaring kan aangeven wat maakt dat werk bevredigend is, betekenisvol en energie gevend. Omgekeerd ook. Wát maakt dat je afhaakt op het werk, dat je denkt het zal mijn tijd wel duren…  daar kan je iedereen naar vragen. Er ontstaan dan twee lijstjes, een lijstje met positieve onderwerpen en een lijstje met negatieve onderwerpen. Lees meer

Blitsvideo: je filmt zelf, wij doen de rest

Video is een ideale manier om je HR-communicatie boodschap te presenteren. Misschien beschik je niet over het budget om een videoproducent in te huren? Maar je wil ook geen saai of amateuristisch filmpje. Gelukkig heeft ons communitylid Petronella Korbijn een betaalbare oplossing bedacht: Blitsvideo!

Lees meer

Kennis delen is de basis voor goede content marketing. Werving is bijvangst

Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie kunnen veel van marketing leren. Dat hoor ik vaak, en ik ben het ermee eens. Maar je hoort dit verhaal eigenlijk alleen van recruiters. Dat wilde ik ook wel eens met een echte marketeer bespreken. Daarom spreek ik in aflevering 24 van mijn podcast ‘Hier is AMC’  Edwin Vlems Lees meer

Overtuigen doe je met argumenten, toch?

Door Vera Zuidhof van Bex*Communicatie: Bij complexe veranderingen, zoals het switchen van baan, wegen we vaak eindeloos argumenten af om daarmee de juiste beslissing te nemen. Hoe beter nagedacht, hoe beter de keuze. Gek genoeg blijkt uit psychologisch onderzoek het tegendeel.  Lees meer

Lid! Silene Geuze: ‘Ik wil organisaties bewust maken dat investeren in employer branding loont’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Silene Geuze voor. Silene is zelfstandig ondernemer. Vanuit haar bedrijf Moving2Work helpt ze  organisaties bij het versterken van hun werkgeversmerk en bij het (meer) zichtbaar worden én blijven voor talent. 

Lees meer

Hoe voer je een humane dialoog?

CircleLytics is het modernste instrument om de intelligentie en creativiteit van (grote) groepen medewerkers te ontsluiten en om – afhankelijk van hoe je het toepast – groepen te activeren, aligneren, laten samenwerken, bewust te maken of te motiveren.  Lees meer

Denktank HR & Communicatie Dialogen 2020

HR & Communicatie gaat verder met het ontwikkelen van kennis met de Dialoog Denktank voor uiteenlopende thema’s en onderwerpen waar HR & Communicatie kennispartners en community-leden zich over willen ontfermen.

Lees meer

Lunchen met vakgenoten

De HR & Communicatie ideeënproeverij is een intervisielunch voor HR- en communicatieprofessionals die houden van goede raad, nieuwe ideeën én lekker eten!

Lees meer

Whitepaper: Praktische tips voor het verbeteren van interne communicatie

In dit whitepaper van MediaMyne vind je veel praktische tips om de interne communicatie in jouw organisatie te verbeteren.
Lees meer

Een werkgeversmerk als Tony’s Chocolonely? Zo pak je het aan!

Van plofkip tot #metoo, angstcultuur bij de Belastingdienst, of meer betalen om CO2-neutraal te tanken bij Shell. Medewerkers, klanten en andere (maatschappelijk betrokken) partijen worden steeds mondiger als het gaat over hoe organisaties hun bedrijfsvoering en werkgeverschap aanpakken. Met naming and shaming op (sociale) media als mogelijk gevolg. En dat mag in sommige gevallen ook. Maar het lijkt hierdoor steeds moeilijker om de reputatie van je werkgeversmerk veilig te stellen als organisatie. Lees meer

Samenwerken vanuit purpose en data

JECKX en 2DAYSMOOD gaan samenwerken! Ze gaan werkgevers helpen hun uitdagingen om te zetten in praktisch uitvoerbare impactstrategieën. Ze bundelen hiermee expertise en jarenlange ervaring op het gebied van purpose en data-gedreven besturen van je organisatie. Zo kunnen organisaties gaan profiteren van de hoogst mogelijke ‘Return on Happiness‘. Investeren in werkgeluk en welzijn van medewerkers verbetert niet alleen de werksfeer, maar vermindert verzuim en verloop aanzienlijk.

Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie is én techniek, én merk, én marketing

In aflevering 23 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ ga ik langs bij Ricardo Risamasu van Talmark. ‘Bureau voor strategische digitale arbeidsmarktcommunicatie’ zeggen ze zelf op hun site. Dus dat past helemaal bij de titel van de podcast. Het werd een gesprek over de grote lijnen van arbeidsmarktcommunicatie. Hoe vlieg je het aan, wat houdt het allemaal bij elkaar. Daarmee zitten er mooie handvaten in voor alle AMC-professionals. Lees meer

Meer geluk op het werk? Deel verhalen van betekenis

Waaruit halen we ons geluk? Misschien uit nieuwe delen van de wereld zien, het samenzijn met familie en vrienden, een romantisch etentje of een mooie zonsondergang. Leo Bormans, geluksambassadeur en auteur van onder andere ‘The World Book of Happiness, stelt dat er geen eenduidige definitie van geluk bestaat, maar dat er wel drie vaste componenten aan te wijzen zijn in de zoektocht naar geluk. “We streven allemaal naar comfort en plezier: we willen dat ons leven aangenaam is. Daarnaast willen we ook betrokken leven: we willen zinvolle dingen doen in relatie tot en samen met andere mensen. De mens is en blijft een sociaal dier. En tenslotte willen we dat ons leven betekenisvol is: wat we doen, moet een diepere zin en waarde hebben.  Lees meer

Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2019

Blogs over onbeperkt verlof, medewerker-engagement, HR-trends, candidate experience marketing en branding in het onderwijs. Het is een prachtige top 5 met best gelezen HR-Communicatie blogs geworden. En niet alleen deze vijf, maar alle bloggers bedankt voor jullie fantastische bijdragen! 

Lees meer

5 redenen om LinkedIn Live in te zetten voor Employer Branding

Veel organisaties zijn inmiddels zichtbaar via een LinkedIn bedrijfspagina en snappen de kracht van dit platform. LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk met 7,4 miljoen Nederlanders die ervan gebruik maken. Met andere woorden, 82 procent van werkend Nederland heeft een LinkedIn account.
Lees meer

12 HR Trends voor 2020

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute wordt steeds populairder. De afgelopen vijf jaar publiceert hij jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2020, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!
Lees meer

Zo beïnvloed je onbewust gedrag van medewerkers

Op iedere werkvloer werken mensen met elkaar samen en eerlijk is eerlijk: technologie groeit als aandeel van het werkproces, maar de mens staat nog steeds centraal. Al die mensen vertonen bepaald gedrag en iedereen is anders. De kunst als werkgever is om de juiste mensen met de juiste gedragingen aan te laten sluiten bij jouw bedrijfscultuur, maar hoe doe je dat? 

Lees meer

CEO’s vaker actief op sociale media

Internationaal onderzoek laat zien dat CEO’s van ’s werelds grootste beursondernemingen beter zichtbaar zijn op sociale media dan twee jaar geleden. Momenteel is 58% van de CEO’s vertegenwoordigd op LinkedIn, dat is een stijging van 41% ten opzichte van twee jaar geleden. Twitter heeft nog steeds niet veel fans op directieniveau. Slechts 17% van de bestuursleden is daar actief. Dit is een toename met 14% in vergelijking met 2017.

Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie blijft belangrijk

Uit het jaarlijks onderzoek De Stand van Werven 2019-2020 van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie blijkt dat employer branding (73%) en arbeidsmarktcommunicatie (71%) belangrijk blijven voor wervingsprofessionals die bij corporates werken. Lees meer

Vrouwenquotum vormt reputatierisico

Niet alleen vrouwen zouden moeten huiveren voor de reputatie van ‘quotumvrouw’. Ook organisaties die zich met een telraam blindstaren op de sekseverdeling van hun personeelsbestand, dienen beducht te zijn op het reputatierisico dat daaraan kleeft. Meer vrouwen aannemen om het quotum te halen dat de SER verplicht wil stellen, terwijl het werkklimaat niet evenredig meegroeit, bespaart bedrijven misschien boetes van de ‘quotum-politie’. Maar tegen welke prijs? Lees meer

Succesvol veranderen? Verander de gesprekken!

In de tijd waarin we leven is leiding geven niet altijd een feest. Of je dat nu wilt of niet, maatschappelijke ontwikkelingen – dichtbij én ver af – maken steeds meer onderdeel uit van je organisatie realiteit. Wat doe je daarmee als leider? Hoe adresseer je al die verschillende belangen zonder jezelf te verliezen? Hoe zorg je voor vitaliteit op alle niveaus? Voor jezelf, je medewerkers, je klanten en belanghebbenden en de wereld daarom heen?   Lees meer

Willen we meer of minder framing?

Meer natuurlijk! Want dat framing net zo onvermijdelijk als noodzakelijk is, hoeven we jou als communicatieprofessional natuurlijk niet te vertellen. Waarom dat zo is, ligt aan ons brein. Een frame laat zien hoe je feiten geïnterpreteerd moeten worden. Door een verhaal te vertellen met specifieke woorden en beelden belicht je bepaalde delen van de werkelijkheid en krijgen andere delen minder aandacht. Daarmee wakker je onbewust de juiste verhalen associaties aan en stuur je naar een specifieke interpretatie. Lees meer

Interview met Maarten en Camiel van MediaMyne: ‘Bevlogen en betrokken medewerkers. Daar doen we het voor!’

Wij worden blij van betrokken en bevlogen medewerkers! Daarom adviseren en ondersteunen wij organisaties dagelijks over het verbeteren van hun interne communicatie, een kritische succesfactor in dat kader want medewerkers zijn de ambassadeurs van jouw organisatie. Als zij gelukkig zijn heeft dat een positief effect op de productiviteit, het verzuim en de retentie. In Nederland geeft slechts 12% van de medewerkers aan dat zij zich betrokken voelen bij de organisatie waar ze werken. Wij zien dat veel organisaties hier kansen laten liggen en daar willen we wat aan doen. En wij, dat zijn Maarten Dikmans (Sales & Business Development Manager) en Camiel van Asch (Managing Director) van MediaMyne. 

Lees meer

Infographic: Draagvlak voor werkgeluk moet je SMARTER aanpakken!

Als (HR) manager of teamleider ben je vast al overtuigd: gelukkige medewerkers hebben een aanzienlijk positief effect op de sfeer en prestaties in jouw team(s) en organisatie. Maar je hebt nog steeds steun van het bestuur of MT nodig om financiering en draagvlak op alle niveaus te krijgen…

De beste manier om draagvlak te krijgen voor je werkgeluk strategie is in elke organisatie anders. Het hangt af van cultuur, structuur en persoonlijkheden. Dus hoe kun je het onderwerp op de strategische agenda van het bestuur krijgen (en in hun budgetten)?

De SMARTER aanpak

Bij 2DAYSMOOD geloven we dat de juiste data altijd een bijdrage kan leveren, welke unieke manier jij ook kiest. Organisaties die onze realtime meetmethode gebruiken, zetten hun 2DAYSMOOD data vaak (met succes) in als bewijsvoering om HR plannen uit te voeren of bij te sturen! Daarom adviseren wij een SMARTER aanpak voor werkgeluk, zo kun jij jouw eigen plan data-gedreven maken. Deze infographic helpt je om jouw strategie te optimaliseren en je interne belanghebbenden te overtuigen!

DOWNLOAD INFOGRAPHIC

“Heb je de SMARTER methode toegepast op jouw plannen, maar duurt het draagvlak (op alle gewenste niveaus) nog te lang? Begin dan gewoon! Ga experimenteren, vraag een paar koplopers in de organisatie om met je mee te doen, of pak een aantal ‘quick wins’ waarmee je kunt laten zien wat dat oplevert. Zo kun je mooi aantonen dat klein beginnen ook helpt, dat niet alles geld kost. Succes volgt succes.”

– Robin van der Meulen, Strategic Happiness Expert, 2DAYSMOOD

Lees hier hoe je werkgeluk continu kunt meten in je teams.

Hoe overtuig je je stakeholders?

Stel: je hebt een goed idee om je organisatie verder te helpen. Maar dan ook echt, een idee dat het werkgeversmerk van de organisatie versterkt én meer kandidaten laat solliciteren. Hoe zorg je dan dat anderen ook zien dat jouw idee echt de moeite waard is? Lees meer

Bloemlezing 2009-2019, 10 jaar HR-Communicatie

Hoe kijken we terug op de afgelopen 10 jaar HR-communicatie?

Lees meer

Toon leiderschap. Wees geen dienaar, maar geef advies als een koning!

PERSBERICHT | HR- en communicatieprofessionals zien veel mogelijkheden om organisaties soepeler te laten functioneren. De ruimte om hun initiatieven uit te voeren ten gunste van de organisatie, die is niet altijd voldoende aanwezig. Daarom heeft HR & Communicatie inzichten verzameld van ervaren experts en frisse vernieuwers: zo zorg je dat de inzichten en meerwaarde van HR-communicatie daadwerkelijk worden benut. Zo krijg je de board aan boord. Lees meer

Interview met Marjolijn Vlug: ‘Mijn droom is dat gastvrije HR-communicatie volkomen gewoon wordt’

Na ruim drie mooie en gezellige jaren als redacteur bij HR & Communicatie neemt Marjolijn Vlug afscheid om zich met nog meer focus op haar werk als zelfstandig HR & Communicatie-adviseur te richten. Ze zwaait af na haar rol als moderator op het Summum ‘ZO krijg jij een GO’ en blijft daarna natuurlijk bloggen op onze website.

Wat zijn je plannen?

Met een bak ervaring en het mooie netwerk dat ik in de afgelopen jaren heb opgebouwd, adviseer ik tegenwoordig allerhande kleine en middelgrote organisaties op gebied van HR & Communicatie, zowel bij praktische als fundamentele vraagstukken. Daarnaast maak ik de Engelstalige podcast HR Matters (… because people matter) en heb ik een jong gezin. Zoveel te doen!

Waar, wanneer heb je onlangs nog HR-communicatie kennis gedeeld?

Ik werk nu met opdrachtgevers aan hun employee experience, onboarding en interne communicatie. Ik maak frisse, moderne arbeidsovereenkomsten en doelgroepgerichte, effectieve functieprofielen. Ik ben in aansluiting op wensen vanuit mijn doelgroep ook nieuwe dingen aan het ontwikkelen zoals een LinkedIn-training voor HR-professionals en een workshop soepele gesprekken in lastige situaties zoals langdurig verzuim. En na het schrijven van dit stukje stap ik op de trein naar een bespreking voor een project op gebied van arbeidsmobiliteit en employer branding. Overal deel ik mijn inzichten en mijn warme perspectief op het vak.

Wat is jouw specialiteit?

Mijn unieke benadering is het verfrissen van HR & Communicatie met een goede dosis gastvrijheid. Hoe je met mensen communiceert, hoe je interacteert, dat is wat het verschil maakt. In de gastvrijheidsindustrie is slim omgaan met de mensfactor geen greintje soft, maar essentieel voor zakelijk succes. De kern is oog hebben voor je doelgroep en zorgen dat zij zich welkom weten in je organisatie.

Gastvrij communiceren verhoogt het vertrouwen in HR én in de organisatie. Vertrouwen is essentieel voor het soepel draaien van je organisatie en het langetermijnsucces. Door mijn achtergrond in zowel HR als taalkunde en hotelmanagement zie ik de quick wins en nog onontdekte mogelijkheden waarmee je als HR je slagkracht verbetert en je organisatie succesvol maakt.

Wat is jouw visie op het gebied van HR-Communicatie?

HR-communicatie draait voor mij eigenlijk om interactie. Communiceren doe je schriftelijk en misschien wel met toffe filmpjes, maar ook in gesprekken en non-verbale interacties met medewerkers. Daarbij communiceer je met volwassen mensen die hun eigen verhaal en perspectief hebben. Iemand stopt niet met mens zijn, of volwassen zijn, bij binnenkomst op kantoor. Neem je dat als basis van je HR-communicatie, dan wordt het eigenlijk snel logisch dat je je communicatie richt op echte mensen en dat je hun perspectief meeneemt om je keuzes succesvol te laten zijn.

Heb je een droom voor het vak?

Ja, best wel een grote. Weet je, als ik mensen spreek die niet in het HR-vak zitten, dan vinden die het steevast volkomen vanzelfsprekend dat organisaties hun medewerkers zouden moeten benaderen als de echte, volwassen mensen die ze zijn. Ze vinden het onbegrijpelijk dat een bericht als ‘Mijn lievelingstante die zoveel voor me betekend heeft is overleden,’ kan resulteren in een reactie als ‘Ah, even kijken, nee dat staat niet in het personeelshandboek, je krijgt geen vrije dag.’ Ze vinden het niet oké dat ze op een sollicitatie vol zenuwen, met de halve familie die voor ze duimt, niet of nauwelijks een oprechte reactie krijgen. Of dat een eerste werkdag lang niet altijd zo leuk is als het enthousiasme waarmee je de baan hebt aangenomen. Laat ik het zo zeggen: mijn moeder snapt niet dat wat ik neerzet bij opdrachtgevers niet al lang overal gedaan wordt.

Mijn droom is dat dit gewoon wordt. De norm. Dat het niet meer acceptabel gevonden wordt als organisaties niet gastvrij en vriendelijk met mensen omgaan. Een verandering in basishouding, vergelijk het met de ban op roken en #metoo. Recenter ook minder vlees eten en het vliegtuig pakken. Het wordt langzaamaan gewoon duidelijk not-done. Mijn droom is dat zoiets ook binnen organisaties en binnen HR gebeurt. Dat organisaties en medewerkers het vanzelfsprekend gaan vinden. En dat de bijbehorende vaardigheden en taken een vast onderdeel worden van de functiebeschrijving van een doorsnee HR-adviseur. Een lat die wordt gelegd die nu nog ontbreekt. De wind staat goed: thema’s als werkgeluk en employee experience slaan steeds meer aan. En ik werk eraan mee vanuit mijn expertise gastvrijheid in HR & Communicatie.

Welke tip wil je de leden van HR & Communicatie geven?

Zijn we al gelinkt? Don’t be a stranger, ik blijf jullie graag tegenkomen op de events van HR & Communicatie, in levenden lijve en online.

Voor welke vragen kunnen onze leden bij jou terecht?

Wil je stappen maken op de weg die employee experience heet of je candidate journey oppoetsen op maat voor je organisatie? Heb je wel oren naar frisse HR en communicatie met een goede dosis gastvrijheid? Ik hoor graag jouw verhaal en breng je nieuwe mogelijkheden. Bel me even, dan kom ik bij je langs voor een kop thee.

Marjolijn Vlug

+31 (0)6 403 93 413
[email protected]
www.marjolijnvlug.nl

Volg mij op Social media

Whitepaper: ZO krijg jij een GO

‘Zo krijg jij een go’ is een uitgave van HR-Communicatie.nl en haar kennispartners. In de whitepaper presenteren Marjolijn Vlug en Inge Beckers van HR & Communicatie tips en adviezen hoe draagvlak te krijgen bij bestuur, management en directie. De whitepaper geeft inzicht in wat HR- en communicatieprofessionals nodig hebben om optimaal te kunnen bijdragen aan het succes van hun organisaties.  Lees meer

Employer Branding versterken met Duurzaamheid

Wist je dat je met een visie op duurzaamheid impact kunt maken op de arbeidsmarkt? Tijdens EVP-sessies die ik verzorg voor organisaties zie ik keer op keer naar voren komen dat medewerkers duurzaamheid als thema belangrijk en waardevol vinden. En echt niet alleen jonge mensen – iedereen wil bijdragen aan een betere wereld. In dit artikel help ik je – met interessante voorbeelden uit de praktijk – op weg hoe je duurzaamheid kunt implementeren in je employer brandingsactiviteiten.  Lees meer

Bex*communicatie opent Bex*Impact Academy

Gisteren opende Bex*communicatie in het bijzijn van circa 200 opdrachtgevers en relaties op officiële wijze de Bex*Impact Academy. Na een intensieve verbouwing beschikt Bex*communicatie over een vleugel met een radiostudio, televisiestudio’s en een minitheater. Hier kunnen opdrachtgevers zich in een zo realistisch mogelijke omgeving voorbereiden op een interview, pitch, presentatie of bijvoorbeeld een lastig gesprek.

Lees meer

Zo maak je meer werk van leiderschapscommunicatie

Speciaal voor Communicatie- en HR-professionals schreef Erik Reijnders de handleiding ‘In gesprek over leiderschapscommunicatie’ bij zijn boek ‘Maak van de lijn een punt’.

Lees meer